Löda fast USB Kabel på kretskort, Hur?

Permalänk
Medlem

Löda fast USB Kabel på kretskort, Hur?

Hej,

Har ett par hörlurar som jag verkligen tycker om som tyvärr har gått sönder, problemet är att "Honan" till Micro USB Laddningen lossnat helt från kretskortet så jag tänkte försöka ge mig på att laga det om det nu går, det gör ju inte så mycket om det går mer sönder.

Tänkte iallafall om man kunde löda på en kabel helt och hållet alltså en fast kabel direkt på kretskortet. Hur gör jag då det? Har en USB Kabel uppskalad och klar där färgerna är Röd, Grön, Svart & Vit men vart ska jag löda på vilken färg?

Tacksam för hjälp, Ha det bäst & Ta hand om er!

Bild=

Honan har alltså suttit längst ner på kretskortet.

Permalänk
Rekordmedlem

Du behöver mäta dig fram till vad som är vad för färgerna säger inget om vart ledarna är kopplade.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

En vild gissning är att strömmen går via röd(+) och svart(-), och data genom grön(-) och vit(+) då det är rätt standard usb.

Sen hur detta ska kopplas har jag ingen aning om

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du behöver mäta dig fram till vad som är vad för färgerna säger inget om vart ledarna är kopplade.

Hmm okej, Men om man skulle utgå/chansa på att det @Pamudas skrivit stämmer, Vart skulle man isåfall lött kablarna?

Skrivet av Pamudas:

En vild gissning är att strömmen går via röd(+) och svart(-), och data genom grön(-) och vit(+) då det är rätt standard usb.

Sen hur detta ska kopplas har jag ingen aning om https://i.pinimg.com/originals/4d/14/fb/4d14fb6f43f3dd5567465b2e575f2011.jpg

Tack, ska prova så! Ska bara försöka lista ut vart man ska löda respektive färg nu.

Permalänk
Medlem

På wikipedia finns beskrivning av de kontakterna:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Universal_Serial_Bus#Str%C3%B6m...
Sedan får du nog mäta på kontakten som lossnat för att ta reda på vilken som är vilken.

Rekomenderar dock inte att försöka löda fast sladdar där direkt, kommer vara väldigt pilligt och lät att kortsluta. Ska det fästa någorlunda bra vill du ha hål i kretskortet eller ordentligt med yta att löda.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Toobbbbee:

Hej,

Har ett par hörlurar som jag verkligen tycker om som tyvärr har gått sönder, problemet är att "Honan" till Micro USB Laddningen lossnat helt från kretskortet så jag tänkte försöka ge mig på att laga det om det nu går, det gör ju inte så mycket om det går mer sönder.

Tänkte iallafall om man kunde löda på en kabel helt och hållet alltså en fast kabel direkt på kretskortet. Hur gör jag då det? Har en USB Kabel uppskalad och klar där färgerna är Röd, Grön, Svart & Vit men vart ska jag löda på vilken färg?

Tacksam för hjälp, Ha det bäst & Ta hand om er!

Bild=
https://i.imgur.com/XNJudjH.jpg
Honan har alltså suttit längst ner på kretskortet.

Det finns två typer av löd-kontakter för micro-USB. Uppochner som bilden, eller så har du en som ligger med den bredare biten nedåt. Pinnarna i ordning bör vara densamma.

Det kan även vara lämpligt att leta efter vilken av de yttre pinnarna som är jord och vilken som är matning och löda efter detta.

Lycka till!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

https://en.wikipedia.org/wiki/USB_hardware

Scrolla till Pinout.

Ser ut som om din kabel föjer standarden Röd 5v, Vit data+, Grön data- och Svart jord.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem

Du behöver sån kontakt
https://www.elfa.se/sv/uttag-micro-usb-smd-wuerth-elektronik-...
även här
https://www.electrokit.com/produkt/usb-micro-b-kontakt-smd/

Vilken telefon , tv reparatör som helst har såna och kan löda dit dessa. Fråga dig fram lokalt

Visa signatur

¤ SLÅ DET HÄR OM NI KAN ¤
duron 1600 - K7S8X - Diamond Viper z200 32 mB (skit) - 384 mB 2100 DDR - 160 gb Seagate 2 mB

Permalänk

Om du inte skulle få till det skulle du ju eventuellt kunna hitta en laddare till batteriet i sig, eller bara koppla in den kontakten direkt till någon form av strömkälla. Gissar att du inte kommer att behålla elektroniken i "skalet" till produkten oavsett? Om du vill ha kvar skalet skulle jag nog löda på en ny kontakt istället för att löda på en kabel som lätt kan dras hit och dit, för att minska risken för glapp/kortslutning framöver.

Visa signatur

Intel i5 4670k @ 4,2GHz, 1,106V // Gigabyte Z87-HD3 ATX // Kingston HyperX blu 2x4GB + Fury 2x4GB 1600MHz 10-10-10-27 1,5V // CoolerMaster Hyper 212 EVO // Samsung EVO 840 250GB // NZXT Phantom // Gigabyte 290 4GB // EVGA NEX750G // Windows 10 Pro 64

Permalänk
Medlem

Hmm okej, Om man nu skulle löda på en helt ny Hona istället. Löder man då bara sidorna av honan eller även stiften? hur funkar det?

Någon som har tips på någon reparatör i Göteborg annars?

Tack för all hjälp!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Toobbbbee: Såg precis att du befinner dig i Mölndal, skicka PM så hjälper jag dig löda dit en kontakt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

@Toobbbbee: Såg precis att du befinner dig i Mölndal, skicka PM så hjälper jag dig löda dit en kontakt.

Wow! Hade varit super duper snällt om du kunde hjälpa mig!
Skriver till dig i PM.

Permalänk
Medlem

@Toobbbbee:
Sidorna är för stabilitet mest , lödstiften är den som överför signaler.

Visa signatur

¤ SLÅ DET HÄR OM NI KAN ¤
duron 1600 - K7S8X - Diamond Viper z200 32 mB (skit) - 384 mB 2100 DDR - 160 gb Seagate 2 mB

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Nu har jag hunnit med att pilla ihop Tobbes kretskort med ny kontakt. Grejerna var igång enligt honom!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Nu har jag hunnit med att pilla ihop Tobbes kretskort med ny kontakt. Grejerna var igång enligt honom!

Tack så jättemycket för hjälpen, en riktig klippa är du!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Nu har jag hunnit med att pilla ihop Tobbes kretskort med ny kontakt. Grejerna var igång enligt honom!

Fasen va grymt! Sweclockers-4-Life!

Visa signatur

| Stationär: 6900 XT, 5800X3D | Laptop: Asus UX32A | Nas: Synology DS1813+ | Smarthem: Homey |