Permalänk
Medlem

Mörk bild i windows

Hej!

Efter att ha tröttnat på problem med att plex inte fixar filmer med lite högre bitrate så har jag gått över till att spela filmerna från en HTPC direkt till min LG B7.

Mitt nästa problem är att filmerna blir lite för mörka. Det är inget man lider av i lite ljusare scener men när det blir mörkt så tappar jag detaljer. Jag har testat i både VLC och Kodi och det ser likadant ut. För att verifiera detta har jag kört The Revenant på bluray på ett PS4 pro och sedan jämfört med en bluray-remux.

Finns det någon inställning i windows eller i nvidias kontrollpanel jag skall ändra? Jag har letat runt lite men inte blivit klokare. Jag har ett gtx 1080ti. I tvn har jag använt mig av exakt samma bildinställningar till båda källor.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Shepard: Kolla först det gamla vanliga att det inte matchar dator- och videonivåer. https://www.sweclockers.com/artikel/26241-bildguiden-svart-oc...

Enklaste lösningen brukar vara att köra YCbCr-format på signalen eftersom den normalt är videonivåer.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Tack för bra svar som vanligt!

Jag satte "utdata dynamiskt område" i nvidias kontrollpanel till "begränsad" och då verkar det ha löst sig. Ser exakt ut som på bluray-spelaren. Efter att ha läst din artikel så förstår jag att det kan vara värt att dubbelkolla med en testbild också.

Skulle jag få samma resultat om jag behöll "utdata dynamiskt område" på "Fullständig" men istället ändrade TV-apparaten till dess PC-läge?Men då kanske jag får andra problem med 24p judder då "Real Cinema" funktionen inte går att använda på TVn.

I övrigt står "Utdata färgdjup" på 12bpc och "Utdata färgformat" på RGB. Har det någon betydelse för mig eller bör jag ändra till 8bpc och YcBcr422 eller YcBcr444?

Permalänk
Bildexpert 📺

@Shepard: Går igenom det här: https://www.sweclockers.com/artikel/20927-bildanslutningar-de...

Du vill undvika subsampling om du kör Windows på datorn du har kopplad. Medan det ofta är sak samma om du enbart kör den som film/media-uppspelare