Linuxuppdatering avslöjar AMD:s kommande grafikkort "Sienna Cichlid"

Permalänk
Melding Plague

Linuxuppdatering avslöjar AMD:s kommande grafikkort "Sienna Cichlid"

Ett hittills okänt Navi-grafikkort med bland annat förbättrad videoavkodning kan vara AMD:s kommande jättekrets "Big Navi".

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Gött! Ro hit lite jäkla konkurrens någon gång så Nvidia slutar ta sina monopolpriser.

Sen hoppas jag innerligt att de får till sina drivrutinsproblem som ändå verkar vara ett problem för en skara konsumenter. Kanske allt är löst vid detta laget? Var någon månad sedan jag noterade en tråd om det här på swec.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

YES, give it to me!! (OK, I'm prepared 2 pay ... for it;)

Permalänk
Inaktiv

VCN3.0? Vågar man hoppas på hårdvaruaccelererad AV1?

Permalänk
Medlem

Någon som har koll på hur länge det brukar vara mellan drivrutiner till Linux kernel och release av nya kort?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SweDragon:

Någon som har koll på hur länge det brukar vara mellan drivrutiner till Linux kernel och release av nya kort?

Olika varje gång när det gäller AMD, ibland kommer fungerande drivrutiner in i kerneln efter korten har släppts.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

VCN3.0? Vågar man hoppas på hårdvaruaccelererad AV1?

Encode eller decode? Encode, väldigt osannolikt. Avkodning känns hyfsat troligt, men hade inte förvånat mig om det saknas, AMD har ju historiskt inte vart så snabba på den fronten.. Intel Xe kommer inte ha, och nästan inga utanonserade mobila-SoC har det heller. AV1 framtid känns fortfarande hyfsat osäker (google kommer dock säkert fortsätta). EVC kommer ju nu från MPEG också, och ska väl försöka fylla en liknande roll. Läste någonstans att det var en ganska komplicerad avkodning, och att eventuellt att det skulle bli hyfsat dyrt i kiselarea. Dock ska det väl dyka upp i smart-tvs nu så vem vet, kanske kommer nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweDragon:

Någon som har koll på hur länge det brukar vara mellan drivrutiner till Linux kernel och release av nya kort?

Det kom ~400 uppdateringar till Navi10 17 Juni 2019. Då lanserades Navi10 7 Juli.

Det kom ~200 uppdateringar till Sienna Cichlid idag. Så det är motsvarigheten till det.

Vi får se om George Lucas har rätt. ¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radolov:

Det kom ~400 uppdateringar till Navi10 17 Juni 2019. Då lanserades Navi10 7 Juli.

Det kom ~200 uppdateringar till Sienna Cichlid idag. Så det är motsvarigheten till det.

Vi får se om George Lucas har rätt.

Wow! Det är ju hoppingivande

Permalänk
Medlem

VCN är för både encoding och decoding!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweDragon:

Wow! Det är ju hoppingivande

Men vi ska även komma ihåg att uppdateringarna till Navi14 kom 2 Juli, men korten släpptes först i December.
Saker för Navi12 kom 1 Augusti, men de korten har inte släppts ännu.
Så vi vet helt enkelt inte.

Permalänk
Medlem

Vilket härligt pretentiöst namn!

Visa signatur

9900K - GTX 1080 ti - 64 GB - 3xXB270HU - 1xU2717DA
Yamaha HS7 - HD600 - Focusrite Clarett 8Pre - Akai MPK261 - AT2050
2x Auralex Project 2™ Roominator Kit - Multibrackets Gas Lift Quad
www.soundcloud.com/frozen_orb
www.facebook.com/FrozenOrbMusic

Permalänk
Medlem
Skrivet av candybag:

Vilket härligt pretentiöst namn!

Tänkte precis samma. Hur ska man ens börja fundera på att uttala det? Mjukt S i början i alla fall, antar jag?

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Tänkte precis samma. Hur ska man ens börja fundera på att uttala det? Mjukt S i början i alla fall, antar jag?

Gör en youtube sökning på cichlid så kommer du garanterat få upp någon akvarienörd som utalar det korrekt

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dlq84:

VCN är för både encoding och decoding!

Ja, men det betyder inte att en ny codec får stöd för båda. Ofta är det bara decode i första implementationen och så kommer encode ev. i senare hårdvara.

Permalänk
Skrivet av anon78208:

Ja, men det betyder inte att en ny codec får stöd för båda. Ofta är det bara decode i första implementationen och så kommer encode ev. i senare hårdvara.

Kan just inget om detta men i toppen av patch noten står det "drm/amdgpu/vcn3.0: schedule instance 0 for decode and 1 for encode", vilket antyder att båda stöds? Ursäkta om jag är ute och yrar.

Visa signatur

Mårar åpå men int på mårona

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Sando:

Tänkte precis samma. Hur ska man ens börja fundera på att uttala det? Mjukt S i början i alla fall, antar jag?

Siklid. Inte så svårt.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-fire-guy:

Kan just inget om detta men i toppen av patch noten står det "drm/amdgpu/vcn3.0: schedule instance 0 for decode and 1 for encode", vilket antyder att båda stöds? Ursäkta om jag är ute och yrar.

Tack för hinten Tog en snabbtitt, så kan vara ute och cykla jag med. Just den patchen verkar vara för att aktivera VCN3-encodern öht. Bläddrade förbi nån kommentar som sa att de väntade på att firmware stabiliserats, oklart om det gällde detta, men det kan isf. indikera att de bara haft encodern inaktiverad under utvecklingen av koden.
Dvs. encoderfunktion öht, inte specifikt AV1-encoder.

Gällande AV1 hittas detta:

| UVD_SUVD_CGC_GATE__EFC_MASK | UVD_SUVD_CGC_GATE__SAOE_MASK

Ingen aning vad EFC skulle vara för nåt, men SAOE skulle ju kunna vara AOMedia Video 1.
EFC kanske är EVC som sKRUVARN nämner #18450244

edit: Börjar vi spekulera hejvilt så skulle F:en i båda eg. vara V:n, så vi får EVC och AOV.

Permalänk
Medlem

Undrar just om vi kommer få se stöd för SR-IOV hos dessa grafikkort, samt om drivrutiner för att utnyttja detta kommer att göras tillgängliga? Google Stadia såväl som Microsofts NVv4 Azure Virtual Machines använder sig av AMD's grafikkort och single-root input/output virtualization men heter man inte Microsoft eller Google så verkar det gå väldigt trögt, och man är mer eller mindre tvungen att vända sig till Nvidia där man tvingas betala 3000 spänn per användare och år för att kunna använda sig av det grafikkort man redan köpt för 100kkr.