Ny mobil till min mamma, tips och förslag!

Permalänk
Medlem

Ny mobil till min mamma, tips och förslag!

Hej på er!

Min mamma behöver en ny mobil och i nuläget har hon en Huawei honor (exakt modell vet jag inte, men den är enkel), men den krånglar lite och har nu nästan 3 år på nacken. Så nu vill hon köpa en ny.

Krav: Hon gillar att ta kort så bra kamera är viktigt, och likaså bra batteritid får det gärna vara. Hon ska surfa, smsa, skicka bilder, kolla mail och sånt vanligt.

Budget: Hon kan tänka sig att lägga runt 5000, nån hundralapp hit eller dit spelar ingen roll.

Har mer eller mindre bestämt mig för en Huawei P30 som finns på NetOnNet för 4990:-. Anser att det är ett kap för det priset och att hon får en mobil räcker ett bra tag, som tar bra bilder, har fin skärm och har fått bra betyg överlag.

Funderar på det här med 5G, behöver man ha det, de närmaste åren eller kommer 4G funka fint?

Vad tror ni om valet av en P30 till henne? Eller har ni andra tips och förslag?

Permalänk
Medlem

Iphone SE (2020)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PlogarN97:

Iphone SE (2020)

Den har bra batteritid va?

Skulle säga att p30 är ett bra köp till henne, bra kamera och batteritid.
Skärmen är inte i klass med samsungs men helt ok om man kommer från en äldre Huawei redan.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Iphone SE (2020)

Vi siktar på en Androidlur, inget äpple

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Den har bra batteritid va?

Skulle säga att p30 är ett bra köp till henne, bra kamera och batteritid.
Skärmen är inte i klass med samsungs men helt ok om man kommer från en äldre Huawei redan.

Men P30 har väl OLED skärm? Det är väl det bästa?!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hillzing:

Men P30 har väl OLED skärm? Det är väl det bästa?!

Visst och den är ok.
Samsungs bättre lurar kör super amoled.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem

Skulle valt en Xiaomi Mi Note 10 över Huawei P30 för samma pris. Nyare och bättre kamera.

Visa signatur

i7 3770K @ 4,5GHz, P8Z77-V Pro, Vengeance LP 4x4GB, GTX 1650 Super, Crucial m4 128GB, Toshiba 3TB, CM Storm Enforcer, Xigmatek 600W, XL2420T 120Hz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hillzing:

Vi siktar på en Androidlur, inget äpple

Kan säkert finnas bra aneldningar att hålla sig till ena eller andra plattformen.
Själv har jag haft anddroidlur senaste 10 åren så jag förstår.
Men eftersom specifik anledning inte nämnts så gör jag gissningen att det kanske inte är något specifikt som egentligen stoppar att "byta sida".

Men jag vill ändå flika in med att det nya iphone SE ser intressant ut.
Grejen är väl främst att telefonen hålls uppdaterad mycket längre. Androidtillverkarna sköter aldrig det där lika bra som apple gör.
Ska den ändå bytas ut om 2 år så är android ett lätt val här.
Men finns möjligheten att den antagligen kommer användas tills den dör eller går sönder eller blir för dålig - ja då hade jag nog också lagt min röst på iphone SE 2020.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Söderbäck:

Kan säkert finnas bra aneldningar att hålla sig till ena eller andra plattformen.
Själv har jag haft anddroidlur senaste 10 åren så jag förstår.
Men eftersom specifik anledning inte nämnts så gör jag gissningen att det kanske inte är något specifikt som egentligen stoppar att "byta sida".

Men jag vill ändå flika in med att det nya iphone SE ser intressant ut.
Grejen är väl främst att telefonen hålls uppdaterad mycket längre. Androidtillverkarna sköter aldrig det där lika bra som apple gör.
Ska den ändå bytas ut om 2 år så är android ett lätt val här.
Men finns möjligheten att den antagligen kommer användas tills den dör eller går sönder eller blir för dålig - ja då hade jag nog också lagt min röst på iphone SE 2020.

Piss batteritid, 4.7 tum skärm och en ips skärm. Jag skulle då inte köpt den.

Xiaomi Mi Note 10 är helt klart ett alternativ, typ som p30 pro men lite sämre hårdvara.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Avstängd

Kanske en Xiaomi Mi Note 10 Lite till och med?
https://www.mobilyx.se/xiaomi-mi-note-10-lite-4g-6-gb-ram-128...

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjajjull:

Skulle valt en Xiaomi Mi Note 10 över Huawei P30 för samma pris. Nyare och bättre kamera.

Kollade in den men jag har nog aldrig fastnat riktigt för xiaomi, fast nu är det ju mamma som ska ha den. Tror dock att det är bra att ha en fysisk butik att gå till om nått krånglar med den. Xiaomi säljs väl bara genom nätet tänker jag.

Permalänk
Medlem

Morsan var i exakt samma sits. Huawei Honor 8 som startade om och som ibland inte öppnade appar. Testade systemåterställning mm men inget hjälpte. Så nu hjälpte jag henne att beställa en iPhone SE med comviq senior. Vi vade 128GB varianten och hon betalar 345:- i månaden i 24 månader alltså inkl. abonnemang. Hon är nöjd hur som helst. Kan tänka mig att gamla mammor i allmänhet föredrar mindre mobiler framför stora flaggskepp som Huawei P30 pro. Fördelen med apple är att man inte riskerar strul som med honor-luren. Det verkar vara ett vanligt problem vad jag läst och inget som tillverkaren verkar ha avsikt att åtgärda. Fördelen med iPhone SE är ju garanterat stöd under flera år framöver. Det sitter ju dessutom marknades snabbaste cpu i.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Skulle nog slå ett slag för en pixel 3a eller någon Nokia 6/7 (senaste uppdateringen av dem tror de är 6.2&7.2) för deras uppdateringar... Är kameran viktig så är Pixel bättre men Nokia är/har billigare "tillräckligt bra" telefoner och expanderbar lagrin...

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Tråkig inställning även om jag håller med dig om att olika modeller har fördelar och nackdelar.

iPhones starka kort är att enheten kommer hållas uppdaterad och fräsch i många år framåt, att den är enkel att använda, och har bra prestanda. Batteritiden håller jag dock med om inte är i toppklass. Men om det finns en modell som passar ens behov bättre så bör man givetvis köpa den istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Den har bra batteritid va?

Skulle säga att p30 är ett bra köp till henne, bra kamera och batteritid.
Skärmen är inte i klass med samsungs men helt ok om man kommer från en äldre Huawei redan.

Jag har PRO och den klarar 24h super enkelt med Youtube, kamera och allt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chris_Kadaver:

Morsan var i exakt samma sits. Huawei Honor 8 som startade om och som ibland inte öppnade appar. Testade systemåterställning mm men inget hjälpte. Så nu hjälpte jag henne att beställa en iPhone SE med comviq senior. Vi vade 128GB varianten och hon betalar 345:- i månaden i 24 månader alltså inkl. abonnemang. Hon är nöjd hur som helst. Kan tänka mig att gamla mammor i allmänhet föredrar mindre mobiler framför stora flaggskepp som Huawei P30 pro. Fördelen med apple är att man inte riskerar strul som med honor-luren. Det verkar vara ett vanligt problem vad jag läst och inget som tillverkaren verkar ha avsikt att åtgärda. Fördelen med iPhone SE är ju garanterat stöd under flera år framöver. Det sitter ju dessutom marknades snabbaste cpu i.

Jag tänket precis tvärtom att mammor vill ha större mobiler där det är lättare att skriva och se.
Mobilen slutar ju inte fungera om några år bara för att du inte får en massa uppdateringar.

Obs jag är ingen iphone hatare, pro max är grym

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hillzing:

Kollade in den men jag har nog aldrig fastnat riktigt för xiaomi, fast nu är det ju mamma som ska ha den. Tror dock att det är bra att ha en fysisk butik att gå till om nått krånglar med den. Xiaomi säljs väl bara genom nätet tänker jag.

Haft en Huawei tidigare och en Xiaomi nu, ingen särskild skillnad för en vanlig användare. Verkar finnas på NetOnNet precis som P30, går också att köpa direkt från Xiaomi (som för övrigt ska öppna en butik i Sverige).

Visa signatur

i7 3770K @ 4,5GHz, P8Z77-V Pro, Vengeance LP 4x4GB, GTX 1650 Super, Crucial m4 128GB, Toshiba 3TB, CM Storm Enforcer, Xigmatek 600W, XL2420T 120Hz

Permalänk

Köpte en Iphone SE till min mor för inte så länge sedan. Mest var det storleken på Iphonen som tilltalade min mor och även den att det är relativt lätt att lära sig telefonen. Ja efter man kommit igång då, appleID och allt tjafs i början är inte helt glasklart för 40-talister. Sen kom hon från en gammal Nokia så har inte mycket att jämföra med

Visa signatur

Speldata: i7 10700KF | 32GB DDR4 | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB

Permalänk
Medlem

Kapar tråden då min mamma söker något liknande fast budget på 4000kr och inte en Xiaomi. Gärna en telefon från i år. Vad har ni för förslag då?

Permalänk
Medlem

min sambo har en p30, bra specad lur men för stor i mitt tycke, jag har storlek 11 handskar och kan med nöd och näppe hantera den i en hand.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kapten N:

Kapar tråden då min mamma söker något liknande fast budget på 4000kr och inte en Xiaomi. Gärna en telefon från i år. Vad har ni för förslag då?

Ifall ni vill undvika Kinesiska märken så är det väl Xperia 10 II eller Samsung A51 som gäller under 4K för 2020 modeller.

Motorola kan också vara ett alternativ med de ägs av Lenovo som är Kinesiskt.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Ifall ni vill undvika Kinesiska märken så är det väl Xperia 10 II eller Samsung A51 som gäller under 4K för 2020 modeller.

Motorola kan också vara ett alternativ med de ägs av Lenovo som är Kinesiskt.

Nä, har inga problem med Kinesiska telefoner, Oneplus é ju väldigt bra. Men har testat en billigare variant på Xiaomi (som jag dessutom fixade till min pappa också) som jag skulle ha 1-2år bara. Men skärmen gick sönder jäkligt lätt + att kameran slutade fungera på bara någon månad... Min pappas telefon blev ljudet dåligt och det utan någon påverkan på telefonen.

Så även om de dyrare kanske é bättre, så é det inget märke vi vill testa igen den närmaste tiden.

Ska kolla upp de du tipsade om. Tack

Permalänk
Medlem

Hej alla och förlåt att jag inte uppdaterat tråden, lite sent nu iofs...men nu är mobilen köpt iaf och det blev en Huawei P30 till min mamma och hon verkar nöjd! Tror det blev ett bra val för henne! Fin mobil tyckte jag själv!

Tack för alla svar och tips jag fått!

Permalänk

@Hillzing: Har i nuläget en Samsung A50, som jag tycker fungerar väldigt bra. Tycker den var väldigt prisvärd, köpte den några månader innan nya A51 släpptes för endast 2800 kr (128 GB). Den har lång batteritid (4000 mAh) och hyfsat bra kamera. Dessutom finns den i flera storlekar (med lite varierande specifikationer, t.ex. nya A41, A51, A71).

Permalänk
Medlem
Skrivet av krille1010:

@Hillzing: Har i nuläget en Samsung A50, som jag tycker fungerar väldigt bra. Tycker den var väldigt prisvärd, köpte den några månader innan nya A51 släpptes för endast 2800 kr (128 GB). Den har lång batteritid (4000 mAh) och hyfsat bra kamera. Dessutom finns den i flera storlekar (med lite varierande specifikationer, t.ex. nya A41, A51, A71).

Roligt att du hittade en en bra mobil till ett lågt pris! Men jag gillar inte Samsung längre, gjorde det förr men inte nu. Och den bästa telefonen jag haft är den jag äger nu, en Huawei P10... Den har varit superb enligt mig. Börjar bli lite trött på tunga sidor med mycket "blingbling" men den håller ett tag till. Har fastnat för Huawei och tycker dem är kanon. Men nu har de ju inte Google längre så jag vet inte vad mitt nästa köp skulle kunna bli. En Oneplus kanske?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hillzing:

Roligt att du hittade en en bra mobil till ett lågt pris! Men jag gillar inte Samsung längre, gjorde det förr men inte nu. Och den bästa telefonen jag haft är den jag äger nu, en Huawei P10... Den har varit superb enligt mig. Börjar bli lite trött på tunga sidor med mycket "blingbling" men den håller ett tag till. Har fastnat för Huawei och tycker dem är kanon. Men nu har de ju inte Google längre så jag vet inte vad mitt nästa köp skulle kunna bli. En Oneplus kanske?!

Oneplus é kanon. Kameran é kanske inte bäst i test, men i övrigt é den bland de bästa i klassen. Oneplus ska ju släppa en telefon i mittensegmentet nu i juli, kan vara värt att kolla upp.

Permalänk

Oneplus Nord (z)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kapten N:

Oneplus é kanon. Kameran é kanske inte bäst i test, men i övrigt é den bland de bästa i klassen. Oneplus ska ju släppa en telefon i mittensegmentet nu i juli, kan vara värt att kolla upp.

Ja man har ju hört en hel del gott om Oneplus, så det är nog inte omöjligt att det blir en sån I framtiden. Men tycker att det är svårare än någonsin att välja ny mobil...känns som allt är samma typ..

Permalänk
Medlem
Skrivet av iguanodon:

Oneplus Nord (z)

Ja har dem presenterat den officiellt nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hillzing:

Ja har dem presenterat den officiellt nu?

Nope, den kommer troligtvis att presenteras den 10 juli.