Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av dovienya:

King of Chicago?
Men jag vill minnas att det var på Amiga (eftersom det var det enda jag hade)?

Helt rätt!
Bilden är från amigaversionen.

Macversionen som släpptes först är svartvit och är gjord med stillbilds claymation. (Låter kanske ballt men är helt ärligt ganska fult )

Din tur att utmana

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Kan ha varit upp i varianter tidigare... Bilden vart dock liten, men det bjuder jag på...

edit: sjukt bra spel vill jag minnas, men svårt att lära sig utan "handbok"...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dovienya:

Kan ha varit upp i varianter tidigare... Bilden vart dock liten, men det bjuder jag på...

https://www.bildtagg.se/file/ckpacrimoi28e664s23oa2t

edit: sjukt bra spel vill jag minnas, men svårt att lära sig utan "handbok"...

Jäklar, jag tror faktiskt jag fick minnet att funka till sist
Först tänke jag på Supremacy, men insåg att det här nog är ett senare spel i ungefär samma kategori...
Jag kunde inte komma på namnet på ett enda annat spel i den kategorin först, men sen bubblade en väldigt speciell logga upp i bakhuvudet:

Är det Deuteros?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Deuteros är korrekt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dovienya:

Deuteros är korrekt!

Wohoo

Då tar vi ett c64 spel då...

*edit* bytte bild så inte namnet på spelet syns i länken
(ursäkta kass kvalitet på bilden)

Hint: detta är ettan, men tvåan är nog mer känd! (tvåan hade tvåspelar split-screen och såg rätt mycket mer "modernt" ut)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

@Roger W: Är det så enkelt så att det är Pitstop till C64:an?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Medlem
Skrivet av SID 6.7:

@Roger W: Är det så enkelt så att det är Pitstop till C64:an?

Jepp, så enkelt var det
(tror faktiskt inte ettan varit i tråden förut?)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

@Roger W: Kände inte igen det på bilden, det var ledtrådarna som gjorde det Uppföljaren har man spelat desto mera.

Nästa spel.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Medlem
Skrivet av SID 6.7:

@Roger W: Kände inte igen det på bilden, det var ledtrådarna som gjorde det Uppföljaren har man spelat desto mera.

Nästa spel.

https://i.imgur.com/4TvVJAD.png
https://i.imgur.com/IXi5YwW.jpg

Är det hero quest med extra vacker grafik?

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

@Videoapan: Det är Hero Quest i all den skönhet som bara en ZX Spectrum kan uppbringa!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av SID 6.7:

@Videoapan: Det är Hero Quest i all den skönhet som bara en ZX Spectrum kan uppbringa!

Ser mycket mer färggrant ut än jag minns det. Minns det som att trollkarlen som tittar ut över spelplanen var helt turkos

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

@UndaC: I vanliga fall brukar man ju minnas retrospel som snyggare än vad dom faktiskt var inte fulare

EDIT: AHA! Du kanske minns Amstrad versionen?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Medlem
Skrivet av SID 6.7:

@UndaC: I vanliga fall brukar man ju minnas retrospel som snyggare än vad dom faktiskt var inte fulare

https://www.youtube.com/watch?v=n9sR17Mn48c

EDIT: AHA! Du kanske minns Amstrad versionen?
https://www.youtube.com/watch?v=EgXw6q8yv6I

Väldigt vackra de gamla spelen! Fantastiskt detaljrika i mitt tycke.

Men nu till nästa, denna är en luring där många nog kommer känna igen men jag kräver korrekt version!

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

@Videoapan: Har spelat många versioner av Elite men inte denna.

Vet att det kom en sorts deluxe version av spelet flera år senare till Pc som hette Elite Plus. Kan det vara den versionen?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Medlem
Skrivet av SID 6.7:

@Videoapan: Har spelat många versioner av Elite men inte denna.

Vet att det kom en sorts deluxe version av spelet flera år senare till Pc som hette Elite Plus. Kan det vara den versionen?

Helt rätt! Nästan lite besviken att det gick så snabbt att hitta svaret när jag själv letade länge eftersom jag mindes att det hette Elite Gold.. Men plus är korrekt och till pc.
Själv spelade jag Elite på min storebrors c64.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

@Videoapan: Sorry att din bild inte fick hålla längre . Här kommer en utmaning som jag tror blir svår.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av SID 6.7:

EDIT: AHA! Du kanske minns Amstrad versionen?

Så måste det vara ja! snyggt hittat!

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av SID 6.7:

@Videoapan: Sorry att din bild inte fick hålla längre . Här kommer en utmaning som jag tror blir svår.

https://i.imgur.com/5570Qlw.png
https://i.imgur.com/Qm4vYeO.png

Jag spelade inga såna här spel när jag var ung, det skulle vara action
Men jag hörde talas om ett par, så bara för det slänger jag ut en helt random gissning på Adventureland (även om en liten sökning inte gjorde mig särskilt övertygad)
Det ser ut som det kan vara på C64 i alla fall.

Visa signatur

Aorus Elite X570, Ryzen 3700x, G.Skill Trident Z Neo 3600MHz, RTX3080 TUF Gaming OC, NH-u12a

Permalänk
Medlem

@Mr Steed: Inte Adventureland. En ledtråd är att spelet är till samma maskin som det blå Hero Quest ovan i tråden.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av SID 6.7:

@Mr Steed: Inte Adventureland. En ledtråd är att spelet är till samma maskin som det blå Hero Quest ovan i tråden.

Fallout?

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av SID 6.7:

@Videoapan: Sorry att din bild inte fick hålla längre . Här kommer en utmaning som jag tror blir svår.

https://i.imgur.com/5570Qlw.png
https://i.imgur.com/Qm4vYeO.png

Tolv förlorade själar!

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

@Videoapan: What the!? Det trodde jag inte att någon skulle plocka. Imponerande spaningsarbete! 12 Lost Souls till Amstrad CPC är helt korrekt.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Medlem
Skrivet av SID 6.7:

@Videoapan: What the!? Det trodde jag inte att någon skulle plocka. Imponerande spaningsarbete! 12 Lost Souls till Amstrad CPC är helt korrekt.

Hehe, ja det tog lite tid.. Hade inte hittat om du inte avslöjat plattform. Ska suga lite på nästa (mest för att jag är på jobbet)😇

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Kom på ett klart underskattat spel jag uppskattade för länge sen nu..

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Klädstilen på huvudpersonen verkade väldigt bekant lik Simon the Sorcerer och tydligen finns det en Simon the Sorcerer 3D, så jag skulle gissa det är spelet i fråga
(själv har jag nog bara spelat ettan en gång i tiden)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Eftersom jag tror jag har rätt så passar jag på att lägga upp en bild direkt då det kan ta en stund innan jag har chans att göra det igen!

Jag blev lite inspirerad av nån av piratspelen som var i tråden för en stund sen, så passar på med ett annat piratspel som dök upp i minnet
(spelade det aldrig, men läste en del om det i Edge vill jag minnas)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Eftersom jag tror jag har rätt så passar jag på att lägga upp en bild direkt då det kan ta en stund innan jag har chans att göra det igen!
https://i.ytimg.com/vi/p-wJsDKW_UQ/maxresdefault.jpg
Jag blev lite inspirerad av nån av piratspelen som var i tråden för en stund sen, så passar på med ett annat piratspel som dök upp i minnet
(spelade det aldrig, men läste en del om det i Edge vill jag minnas)

Ledtråd? Typ play station?

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Ledtråd? Typ play station?

spelet släpptes nog bara på första xboxen såvitt jag kan hitta!
(jag trodde det fanns på PC också men nope)

En hint till: huvuddesignern var även den huvudansvariga för första Tomb raider spelet.
*edit*
bonusbild:

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

En hint till: Spelet påbörjades 1997 eller tidigare, men släpptes inte på xbox förrän 2004, så en utdragen dyr utveckling, för ett spel som bara fick typ medelbetyg i slutändan.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Verkar heta Galleon. aldrig sett/hört något om det förrän nu

Visa signatur

Ryzen 7800x3D, Ryzen 5600G, ASUS TUF 7900 XT, MSI RX 6600