Ny mobil, abonnemanghjälp

Permalänk
Medlem

Ny mobil, abonnemanghjälp

Hej,

En ny mobil är på ingång i Juli efter att mitt nuvarande abonnemang hos Telenor har avslutats. Mobilen som kommer få vara med i mitt liv framöver kommer vara den nya Samsung S20 5G (inga diskussioner om detta, jag har gjort mitt val). Detta kommer även att vara ett allt-i-allo abonnemang, alltså mobildelbetalning & abonnemang (inga diskussioner om detta, jag har gjort mitt val).

Dock har jag varit en idiot och kollat alla operatörers TrustPilot. Nu sitter jag djupt i skiten.

Mina främsta val:

Tele2 - Har fått skitdålig kommunikation på Trustpilot, alltså verkligen sämst.
Comviq - Har fått värre än Tele2 på Trustpilot, menar också på att deras app inte fungerar och att man inte kan betala fakturor hos dem, så man hamnar hos fogden om man inte är "medveten" (också billigast av alla märken, dock, på 425SEK/mån för mobil + abonnemang).
Tre - Har också fått väldigt dålig kritik, mer så än positiv. De positiva kommentarerna på Trustpilot känns beställda.

Mina sekundära val:

Hallon - Har fått höra bra av vänner, medium kritik på Trustpilot, lite dyrare (ändå billigare än Telenor m.m.), fått skit för sin täckning och surfhastighet.
Telenor - Helst inte igen. Alldeles för dyra.

Vad gör jag?

Permalänk
Medlem

OM jag vore dig så skulle jag försöka hålla ut 3 månader till och plocka ut den senaste Note med Samsung Upgrade plus, och klarar du inte att hålla dig är det mer värt att plocka ut en telefon, givet att du ska ha den i 2 år och byta därefter. Tillsammans med det hade jag valt Vimla. Jag betalar idag i snitt 30kr för ca 20-25gb med Vimla.

Gå inte alltid på trustpilot, det är ju bara folk som klagar som skriver där känns det som. Jag har Comviq som mitt andra abbonnemang och det funkar ju hur bra som helst med att betala fakturor därifrån. Fattar inte vart de har fått det ifrån. Tidigare har jag haft 3 och Telenor och det är alldeles för dyrt mot vad man kan få tycker jag.
Varför ska jag betala för någons lön som står i en butik mitt ute i ingenstans? Kan jag väl tycka.

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem

Jag bytte till comviq från halebop för inte så länge sedan, främst pga priset. Det jag har märkt är att täckningen är något sämre just där jag bor, men överlag så fungerar det bra.

Appen tycker jag fungerar bättre än halebops. Är lite annorlunda med betalningen, finns inte e-faktura (vad jag vet) som hos halebop utan man får lägga in sitt kort i comviq-appen och sedan dras pengar automatiskt var månad.

Tror generellt sett att många bolag får dåligt på trustpilot, ingen går ju in och skriver när det bara fungerar som det ska. Men när någonting inte går som det ska, då jävlar. Kolla betyg hos försäkringsbolag så förstår du vad jag menar.

För övrigt har jag en S20+ och jag är väldigt nöjd, så du kommer bli nöjd med din S20! Batteritiden kunde varit bättre men annars är den grym!

Permalänk
Medlem

@Ecthelion:

Spana in Fello, kör i Telias nät. Jag hade Halebop innan (också Telias nät) och märker ingen skillnad. Snabb support.
Både sambon och grabben kör med Hallon och jag har inte hört något misstycke från deras sida. Lite seg support dock, kan ha blivit bättre gentemot för två år sedan då jag provade det.

Det går att kryssa i att du barn under 18 år så får du mer surf. Jag gjorde det till min grabb som går i grundskolan och de ställde inga frågor, tolka det som du vill

https://www.fello.se/

https://www.hallon.se/mobiltelefoni

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecthelion:

Hej,

En ny mobil är på ingång i Juli efter att mitt nuvarande abonnemang hos Telenor har avslutats. Mobilen som kommer få vara med i mitt liv framöver kommer vara den nya Samsung S20 5G (inga diskussioner om detta, jag har gjort mitt val). Detta kommer även att vara ett allt-i-allo abonnemang, alltså mobildelbetalning & abonnemang (inga diskussioner om detta, jag har gjort mitt val).

Dock har jag varit en idiot och kollat alla operatörers TrustPilot. Nu sitter jag djupt i skiten.

Mina främsta val:

Tele2 - Har fått skitdålig kommunikation på Trustpilot, alltså verkligen sämst.
Comviq - Har fått värre än Tele2 på Trustpilot, menar också på att deras app inte fungerar och att man inte kan betala fakturor hos dem, så man hamnar hos fogden om man inte är "medveten" (också billigast av alla märken, dock, på 425SEK/mån för mobil + abonnemang).
Tre - Har också fått väldigt dålig kritik, mer så än positiv. De positiva kommentarerna på Trustpilot känns beställda.

Mina sekundära val:

Hallon - Har fått höra bra av vänner, medium kritik på Trustpilot, lite dyrare (ändå billigare än Telenor m.m.), fått skit för sin täckning och surfhastighet.
Telenor - Helst inte igen. Alldeles för dyra.

Vad gör jag?

Tele 2, Telia, Telenor och Tre äger näten som alla använder för mobil abonnemang de har bäst kundtjänst även om Trustpilot verkar få det att de är sämre än de billigare operatör så är de billigare operatörerna oftast sämre Hallon är det bara mejl eller chatt support.

Billiga operatörer är
Vimla, Penny använder Tele2/Telenor nätet
Hallon använder Tre nätet
Fello, My Beat använder Telia nätet.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Snygga svar från er allihop. Jag tror att Comviq kommer vara operatören jag väljer till slut, eller Hallon.

Permalänk
Medlem

@Ecthelion:

hej jag har haft Comviq i flera år.

Om man missar en faktura från de har man kommunikations problem (kollar inte SMS /Mail etc)

Om du installerar appen i telefonen så har du full koll på fakturorna samt får den skicka push medelanden till dig så får du en påminnelse när det är dags att betala räkningarna.
du får 4 dagar efter du missat betala en räkning ett mail och ett SMS att den har förfallit och ber dig betala den nu. (har hänt mig 2ggr totalt)

du får också SMS 1 gång i månaden (om du ställer in det att nu är det dags att betala räkningen).

BTW du hamnar INTE hos fogden direkt. de säljer räkningen till ett inkasso företag där är stor skillnad mellan INKASSO och KRONOFOGDEN

Permalänk
Medlem

Kör personligen på Comviq och är supernöjd. Har Tele2 via jobb och deras kundtjänst för företag är verkligen guld, aldrig haft kontakt med deras för privatabonnemang.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem

Slår också ett slag för Comviq! Haft det i över tre år, och har nyligen bytt till Telia (av kapacitet och täckningsskäl)

Missa faktura är OMÖJLIGT om du har lagt in ett kort på "Mitt Comviq" dessutom får du mail och SMS i god tid innan fakturan dras, och sen när den väl är dragen. Dessutom tycker jag deras support via Chatten är i världsklass, löst alla problem åt mig (VoLTE, WIFI-samtal, nummerbyte etc) utan problem.

Appen är snygg och enkel att hantera. Comviq erbjuder ofta bra priser på abb+hårdvara om man vill binda sig.

Jag byter inte från Comviq för att jag är missnöjd, utan för att jag har andra behov. Men kan starkt rekommendera Comviq. Med passusen att deras 4G-nät kan vara aningens överbelastat på vissa orter, men det gäller samma för Tele2.

Visa signatur

|R5 3600|Noctua NH-U12S|Vengeance LPX 2x8GB @3200MHz|Intel 660p 512GB|MSI B450 Tomahawk MAX|Gigabyte RX 5700 XT 8GB GAMING OC |Phanteks P300A|
MSI Optix MAG241CP 144Hz|Xtrfy M3 Heaton|Xtrfy K4 RGB TKL|RIG 400 Pro|

Permalänk
Medlem

Är också nöjd med Comviq. Har dock aldrig behövt kontakta supporten (vilket jag antar är en bra sak) så jag vet inte hur pass bra eller dålig den är.

Vad alla "Karens" säger på nätet får man ju ta med en nypa salt.

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem

Jag kör Halebop, 99kr/månad. 2GB data räcker väl inte för alla, men slängde nyss på 100GB för 99kr, räknar med att det räcker de 6 månader laddningen varar. Då blir det rätt schysst månadskostnad. Den typen av erbjudanden dyker dock inte upp hela tiden såklart, men 30GB för 349 eller nåt sånt brukar jag fylla på då och då när det behövs. Känns inte som att man behöver sitta med dyrare abb, men, det kan ju variera på vad man gör såklart.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Skrivet av Dashio:

Jag betalar idag i snitt 30kr för ca 20-25gb med Vimla.

Missade du inte en nolla där? Deras 8gb abbonemang kostar ju 160kr mån

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem

En sak man alltid ska ta i beaktning med dessa omdömen är att folk som har negativa åsikter i mycket större grad känner sig manade att ge ett omdöme än de som inte har några problem eller tycker att det fungerar bra. Omdömen som dessa tenderar lite att bli som ett spels Reddit där en mindre skara upprörda människor skriker högst.

Betyg är ju en trevlig funktion, men den är också väldigt missvisande i många fall. Ett annat exempel är den rejäla hög med helt värdelösa recensioner på diverse återförsäljare av datorkomponenter som Inet, Komplett etc. Folk går in och ger fem stjärnor för en produkt för att den kom fram i utsatt tid och inte var trasig, eller att nya grafikkortet var helt fantastiskt - när man uppgraderade från ett sju år gammalt grafikkort som kanske redan då var mellanklass.

Gällande ditt val av operatör så är en månad inte så mycket att gå på, det enda du kan testa är i så fall att skaffa någon form av gratisabbonemang hos den operatör du lutar åt mest för att testa täckningen och surfet, men det blir nog kanske inte en helt rättvis bedömning.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem

Jag tror det blir Comviq, fan med responser det kom...

https://webbutik.comviq.se/samsung-galaxy-s20.html

Detta är pärlan som får komma hem, med 20GB surf (använder WiFi hemma, WiFi på jobb och WiFi vid pendling mellan hem & jobb).

Permalänk
Medlem
Skrivet av MAXIM CVI:

Jag tror det blir Comviq, fan med responser det kom...

https://webbutik.comviq.se/samsung-galaxy-s20.html

Detta är pärlan som får komma hem, med 20GB surf (använder WiFi hemma, WiFi på jobb och WiFi vid pendling mellan hem & jobb).

Något jag behöver veta om Comviq gällande betalningar, att dem ökar kostnad för 20GB t.ex. eller något sånt? Betalningar som kan komma för att man inte är vaksam?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecthelion:

Något jag behöver veta om Comviq gällande betalningar, att dem ökar kostnad för 20GB t.ex. eller något sånt? Betalningar som kan komma för att man inte är vaksam?

Nej, Comviq är väldigt kommunikativa vid eventuella förändringar i abonnemanget. Några oannonserade kostnader kommer du inte stöta på!

Visa signatur

|R5 3600|Noctua NH-U12S|Vengeance LPX 2x8GB @3200MHz|Intel 660p 512GB|MSI B450 Tomahawk MAX|Gigabyte RX 5700 XT 8GB GAMING OC |Phanteks P300A|
MSI Optix MAG241CP 144Hz|Xtrfy M3 Heaton|Xtrfy K4 RGB TKL|RIG 400 Pro|

Permalänk
Medlem

Varför inte plocka ut en S20+ istället för 381 kr i månaden istället?

Med den ingår även försäkring som redan är billigare än ditt och med folksams 50% off. Med detta erbjudande kan du till och med tappa telefonen 2 gånger inom 2 år. Så jag hade varit dig så hade jag kört på detta alt hoppat på Noten.

https://imgur.com/6g7blti

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem

Om man är orolig att inte komma ihåg att betala går ju att köra autogiro också.

Permalänk
Medlem

Kör Vimla och har varit otroligt nöjd med dom, lyckats sänka min kostnad till mellan 0-10kr månaden för 3gb

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk
Medlem

Tycker comviq är good guy, de skickar ut sms om man är på väg att missa en faktura där de påminner dig om att vill du slippa påminnelseavgift så är det dags att betala nu.
Utöver det bra pris och jag har inget att gnälla på med täckning, finns platser där alla 3 näten vinner var för sig så det handlar mer om lokala förutsättningar.
Enda jag haft problem med var vid avslut av ett abonnemang, fick fakturor i 3 månader efter där jag fick kontakta supporten varje gång och se till att de makulerade fakturan och sa upp abonnemanget, tröttsamt att behöva göra flera gånger, men jag gick ju skadefri ur det så ytterst har jag inget att klaga på.

Permalänk
Medlem

@Dashio: Tänk på att du inte äger telefonen efter 24 månader utan det tillkommer en restavgift om du inte tecknar ett nytt avtal med en ny telefon alternativt lämnar tillbaka telefonen. Utöver 381 kronor tillkommer avgiften för abonnemanget.

Jag har med comviq och är nöjd, uppgraderade själv ifrån s8+ till s20 hos comviq. (Lite fundersam över nuvarande pris då den just varit månadens mobil för 395 kronor i månaden så passa på att beställa snart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verdurakh:

Kör Vimla och har varit otroligt nöjd med dom, lyckats sänka min kostnad till mellan 0-10kr månaden för 3gb

Hur får du så låg månadsavgift? När jag tittar på deras hemsida kostar billigaste abonnemanget 100kr/mån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Hur får du så låg månadsavgift? När jag tittar på deras hemsida kostar billigaste abonnemanget 100kr/mån.

Man kan genom att använda tipslänk sänka sin avgift med 10:- om flera använda samma persons tipslänk så får hen en lägre månadskostnad

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Man kan genom att använda tipslänk sänka sin avgift med 10:- om flera använda samma persons tipslänk så får hen en lägre månadskostnad

Är detta permanent? Alltså om man får 16 personer att skaffa Vimla har jag då 8GB surf livet ut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Är detta permanent? Alltså om man får 16 personer att skaffa Vimla har jag då 8GB surf livet ut?

Bara så länge de har aktiva abb.

Permalänk
Medlem

Har Comviq gjort något fel eller? Får det till att man får mobil+10GB/mån för mindre än kontantpriset av mobilen. De verkar ta 4800kr för mobilen. Andra ställena verkar ta mellan 499-699/mån för motsarande, Comviq 395. Har Comviq råkat ramla över ett lager av S20 5G eller?

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem

@jetblack: Comviq har liknande deals lite titt som tätt. Antagligen har de fått subventionerat pris från Samsung för att få ut fler enheter på marknaden. Eller så har Comviq så pass bra marginal på sina abonnemang att det går med vinst ändå

Vet att Huawei subventionerade priset på sina telefoner ut till operatör tidigare. Framförallt Tele2 sålde t.ex Huawei P10 väldigt billigt.

Visa signatur

|R5 3600|Noctua NH-U12S|Vengeance LPX 2x8GB @3200MHz|Intel 660p 512GB|MSI B450 Tomahawk MAX|Gigabyte RX 5700 XT 8GB GAMING OC |Phanteks P300A|
MSI Optix MAG241CP 144Hz|Xtrfy M3 Heaton|Xtrfy K4 RGB TKL|RIG 400 Pro|

Permalänk
Medlem

@Ecthelion: Passa på och beställa telefonen den närmaste veckan priset kommer troligen att höjas efter denna veckan(varit i kontakt med deras kundtjänst)

Permalänk
Medlem

@danne215: Japp, den är beställd. Nu väntar jag bara att den ska skickas men efter 36 timmar står det fortfarande "ingen order hittades" på deras comviq.se/leveransstatus