Snabbtitt: Gigabyte Z490 Aorus Pro AX

Permalänk
Melding Plague

Snabbtitt: Gigabyte Z490 Aorus Pro AX

Med Intel Comet Lake-S ute i det vilda passar vi på att kika lite närmare på Gigabytes moderkort Z490 Aorus Pro AX som bland annat bjuder på trådlöst nätverk via Wifi 6.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

En favoriterflik är ett smart inslag. Har kört ASUS brädor de sista åren tills det blev ett MSI kort i samband med Ryzen 3xxx. Är väldigt besviken över UEFI:t och överväger att byta det mot ett ASUS.

Behöver ingen "flashig" grafik eller puckade uppdelningar i mer eller mindre logiska flikar. Är man inne och grottar i avancerade parametrar vill man troligen ha det enkelt, avskalat och funktionellt.

Om man lägger så mycket krut på en produkts fysiska egenskaper, utseende, form och layout - varför snålar man in på mjukvaran? Verkar vara ett generellt problem inom elektronikbranschen.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av DerpMcDerp:

En favoriterflik är ett smart inslag. Har kört ASUS brädor de sista åren tills det blev ett MSI kort i samband med Ryzen 3xxx. Är väldigt besviken över UEFI:t och överväger att byta det mot ett ASUS.

Behöver ingen "flashig" grafik eller puckade uppdelningar i mer eller mindre logiska flikar. Är man inne och grottar i avancerade parametrar vill man troligen ha det enkelt, avskalat och funktionellt.

Om man lägger så mycket krut på en produkts fysiska egenskaper, utseende, form och layout - varför snålar man in på mjukvaran? Verkar vara ett generellt problem inom elektronikbranschen.

Är inte heller helt såld på MSI:s gränssnitt för UEFI, lite för plottrigt för min smak.

Och ja, det är väldigt lustigt att hårdvaran kan vara hur bra som helst medan mjukvaran fallerar totalt hos många datorkomponenter. Vet inte ens om jag kan säga att det har blivit bättre eller sämre de senaste åren.

För Gigabytes UEFI måste jag ändå säga att det är på rätt väg, men de bara måste fixa så att menyerna bli rappare. Som det är nu så känns det ibland som att man arbetar med ett helt frikopplat grafiskt interface som kommunicerar över en halvtaskig internetlina mot det faktiska gränssnittet i på en väldigt avlägsen server. Och då är det ändå ljusår bättre än när jag och Emil kollade på en av deras första UEFI-implementationer med Intel X79.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av JonasT:

Är inte heller helt såld på MSI:s gränssnitt för UEFI, lite för plottrigt för min smak.

Och ja, det är väldigt lustigt att hårdvaran kan vara hur bra som helst medan mjukvaran fallerar totalt hos många datorkomponenter. Vet inte ens om jag kan säga att det har blivit bättre eller sämre de senaste åren.

För Gigabytes UEFI måste jag ändå säga att det är på rätt väg, men de bara måste fixa så att menyerna bli rappare. Som det är nu så känns det ibland som att man arbetar med ett helt frikopplat grafiskt interface som kommunicerar över en halvtaskig internetlina mot det faktiska gränssnittet i på en väldigt avlägsen server. Och då är det ändå ljusår bättre än när jag och Emil kollade på en av deras första UEFI-implementationer med Intel X79.

Jag höjer kassa uefi implementationer. Det inkluderar blinkande stjärnor och 6 FPS... =P Tur att den tiden är förbi.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DerpMcDerp:

En favoriterflik är ett smart inslag. Har kört ASUS brädor de sista åren tills det blev ett MSI kort i samband med Ryzen 3xxx. Är väldigt besviken över UEFI:t och överväger att byta det mot ett ASUS.

Behöver ingen "flashig" grafik eller puckade uppdelningar i mer eller mindre logiska flikar. Är man inne och grottar i avancerade parametrar vill man troligen ha det enkelt, avskalat och funktionellt.

Om man lägger så mycket krut på en produkts fysiska egenskaper, utseende, form och layout - varför snålar man in på mjukvaran? Verkar vara ett generellt problem inom elektronikbranschen.

Personligen har jag bara dålig erfarenhet av MSIs UEFI och BIOS generellt. Har haft tre olika MSI moderkort de senaste 5 åren som alla lidit av enorma BIOS problem som slutat med att datorerna inte ens startar. Timmar med MSIs kundservice hjälper ju inte heller. Något jag inte har lidit av varken med ASUS, ASRock eller Gigabyte. Sedan hjälper det inte heller att man måste typ klicka igenom femton olika kategorier för att hitta listan över vilken enhet som ska bootas först heller.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk

"Ett område som undertecknad värdesätter särskilt hos ett moderkort är en intuitiv och rapp UEFI-konfiguration, och här har Gigabyte knappast varit en favorit tidigare. Här ska ändå företaget ha en eloge för att de lyssnat på feedback från användare och stöpt om gränssnittet till en betydligt mer lättanvänd historia, även om det tyvärr fortfarande känns mindre responsiv än många konkurrenters."

Skulle vara intressant att höra en rangordning för vem som har det bästa gränssnittet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Personligen har jag bara dålig erfarenhet av MSIs UEFI och BIOS generellt. Har haft tre olika MSI moderkort de senaste 5 åren som alla lidit av enorma BIOS problem som slutat med att datorerna inte ens startar. Timmar med MSIs kundservice hjälper ju inte heller. Något jag inte har lidit av varken med ASUS, ASRock eller Gigabyte. Sedan hjälper det inte heller att man måste typ klicka igenom femton olika kategorier för att hitta listan över vilken enhet som ska bootas först heller.

Haha! Hade jag helt förträngt!

Hade en väldigt frustrerande episod där jag bara inte kunde få moderkorts h-etet att boota från rätt disk. Spelade ingen roll vad jag försökte och hur mycket jag googlade. Slutade med att jag fysiskt fick avlägsna enheterna den insisterade att boota ifrån.

Kamma er MSI. Hade det inte varit för att ekonomin är lite på dekis pga föräldraledighet, nyköpt landställe som ska totalrenoveras och flytt till större lägenhet med alla inköp av möbler det innebär hade mitt nuvarande Mobo från er åkt ut ögonaböj.