Permalänk
Medlem

Vad används deodorant till?

Jag är lite nyfiken vilket syfte deodorant har.

Antiperspirant stoppar som bekant svettningar och gör så man inte luktar ond bråd död efter man svettats ett tag.
Deodorant stoppar inga svettningar och även om man applicerar det så kommer man lukta apa senare under dagen om man svettats (Såvida man inte tillhör de lyckliga få som inte kan lukta svett).

Vad är då syftet med deodorant? Är det något som folk som redan luktar illa under armarna tar på sig för att dölja lukten istället för att duscha? Då de ofta innehåller alkohol bör det ta död på en del bakterier.

Någon som är mer insatt vad det egentliga användningsområdet för deodorant är?

Edit: Läste att Deo gör huden surare och mindre attraktiv för bakterier.
Fungerar detta för någon? Jag tycker det gör till eller från att använda Deo på morgonen. Anti-svett är det som gäller för mig.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Inaktiv

Bra fråga. Jag har upptäckt att jag luktar svett under armarna om jag inte använder deo/antipers(?) även när jag duschat. Min teori är att armhålehåret suger åt sig svett. Jag brukar inte träna eller bli svettig så är inte en person som går runt och är svettig hela dagarna men just att det luktar även efter dusch gjorde mig lite förvånad.

Permalänk
Medlem

Jag trodde att de var samma sak...

Permalänk
Medlem

Antiperspiranter innehåller aluminium. När huden suger upp detta slutar du svettas och löper större risk att utveckla cancer i området, t.ex bröstcancer. Visserligen är det en process som tar många tiotals år men saltsten fungerar nästan lika bra. Köpte en rosa himalaya saltsten som var färdigt sågad till passlig tvålstorlek, lägg lite vatten på den och applicera under armarna Du får flaxa runt med armarna i några minuter för att det ska torka ordentligt annars har jag inga klagomål. (salt dödar också bakterier och dålig lukt)

Permalänk
Medlem

Deo förhindrar lukten. Om man inte svettas överdrivet så kanske det räker så men annars finns ju antipers om man svettas mer. Men man behöver inte välja antingen eller, man kan använda båda.

Permalänk
Medlem

Trodde också det var samma sak, trodde "förhindra svett" var en marknadsföringsgrej

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon242437:

Bra fråga. Jag har upptäckt att jag luktar svett under armarna om jag inte använder deo/antipers(?) även när jag duschat. Min teori är att armhålehåret suger åt sig svett. Jag brukar inte träna eller bli svettig så är inte en person som går runt och är svettig hela dagarna men just att det luktar även efter dusch gjorde mig lite förvånad.

Snarare så att du har hår fullt med bakterier i armhålorna

Permalänk
Medlem

Själv kör jag med hemmagjord ”deo”. Lika delar kokosolja, potatismjöl och bikarbonat (+några droppar valfri eterisk olja).

Jag var minst sagt skeptiskt till att testa det men valde att ge det en chans. Första veckan luktade jag mer svett än vanligt, men efter det har det funkat superbra. Jag duschar efter jobbet på eftermiddagen/kvällen och tar då på ”deon”. Sen håller det minst ett dygn om inte mer. Luktar verkligen ingenting, även om jag anstränger mig under dagen.

Inga gifter, ingen lukt och betydligt billigare än andra alternativ 😊

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Jag är lite nyfiken vilket syfte deodorant har.

Antiperspirant stoppar som bekant svettningar och gör så man inte luktar ond bråd död efter man svettats ett tag.
Deodorant stoppar inga svettningar och även om man applicerar det så kommer man lukta apa senare under dagen om man svettats (Såvida man inte tillhör de lyckliga få som inte kan lukta svett).

Vad är då syftet med deodorant? Är det något som folk som redan luktar illa under armarna tar på sig för att dölja lukten istället för att duscha? Då de ofta innehåller alkohol bör det ta död på en del bakterier.

Någon som är mer insatt vad det egentliga användningsområdet för deodorant är?

Edit: Läste att Deo gör huden surare och mindre attraktiv för bakterier.
Fungerar detta för någon? Jag tycker det gör till eller från att använda Deo på morgonen. Anti-svett är det som gäller för mig.

Finns det något annat än Deodorant med Antiperspirant idag?

Använder det inte själv längre, utan har bara shampoo när jag duschar. Någon gång ibland använder jag ett deostick.

Permalänk
Medlem

Bara använt det någon enstaka gång de senaste tio åren.

Jag tyckte cancer inte lät så kul.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

Antiperspiranter innehåller aluminium. När huden suger upp detta slutar du svettas och löper större risk att utveckla cancer i området, t.ex bröstcancer. Visserligen är det en process som tar många tiotals år men saltsten fungerar nästan lika bra. Köpte en rosa himalaya saltsten som var färdigt sågad till passlig tvålstorlek, lägg lite vatten på den och applicera under armarna Du får flaxa runt med armarna i några minuter för att det ska torka ordentligt annars har jag inga klagomål. (salt dödar också bakterier och dålig lukt)

Att aluminiumet i antiperspiranter skulle orsaka cancer är en myt. Det är ett marknadsföringsknep från sketchiga tillverkare av eko-produkter.

Tidigare hade jag rätt stora problem med att få svettningen och svettlukten under kontroll. I dagens läge är det mycket bättre, vilket till viss del beror på ålder, men också på bättre produkter och rutiner.

Svettlukten beror på bakterierna som lever på näringsämnen i svettet. En deodorant med antiperspirant hindrar svettutlösningen, och förebygger och minskar på mängden bakterier. Mitt enskilt bästa tips är att raka sig under armarna. Håret i armhålorna samlar otroliga mängder bakterier, och har absolut största påverkan på lukten.

Sen kan jag också rekommendera att köpa en ordentlig deodorant från apoteket. Själv använder jag den här: https://www.vichy.se/Deodoranter/Antiperspirant-Deodorant-Rol...

Den är visserligen typ 3-4ggr dyrare än en "vanlig" deodorant, men är värd varenda digital slant. Den luktar manligt trevligt, den kliar inte, rinner inte efter att den fått lägga sig, ger inte fläckar på kläderna och minskar klart på svettandet.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Funkar för mig, använder så gott som varje dag då jag svettsa ganska mycket. Men det där tramset om 48h skydd kan dom ju glömma, får vara glad om det räcker i 8h.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

Finns det något annat än Deodorant med Antiperspirant idag?

Använder det inte själv längre, utan har bara shampoo när jag duschar. Någon gång ibland använder jag ett deostick.

Ja. Finns massvis av deodoranter utan antiperspirant.
Jag använder antiperspirant dagligen men har testat att använda Deo men tycker inte att det fungerar vidare bra. Därav frågeställningen.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Bara använt det någon enstaka gång de senaste tio åren.

Jag tyckte cancer inte lät så kul.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/18829420/

Du har inget att oroa dig för. Gör det lite trevligare för din omgivning och använd en bra deodorant!

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Min rekommendation är "Recipe for men - antiperspirant deodorant".

Neutral doft, ingen alkohol, kladdar inte, ger inga fläckar, rimligt prissatt och tillverkad av svenska krämfabriken i Falun. Finns exempelvis på apotek, NK, Åhlens etc.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Det är ett marknadsföringsknep från sketchiga tillverkare av eko-produkter.

Sen kan jag också rekommendera att köpa en ordentlig deodorant från apoteket. Själv använder jag den här: https://www.vichy.se/Deodoranter/Antiperspirant-Deodorant-Rol...

Ok så "mineraliserande thermalskt källvatten" faller inte under "marknadsföringsknep från sketchiga tillverkare"

För mej, som inte har en susning, låter det ändå som samma sak.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Jag är lite nyfiken vilket syfte deodorant har.

Antiperspirant stoppar som bekant svettningar och gör så man inte luktar ond bråd död efter man svettats ett tag.
Deodorant stoppar inga svettningar och även om man applicerar det så kommer man lukta apa senare under dagen om man svettats (Såvida man inte tillhör de lyckliga få som inte kan lukta svett).

Vad är då syftet med deodorant? Är det något som folk som redan luktar illa under armarna tar på sig för att dölja lukten istället för att duscha? Då de ofta innehåller alkohol bör det ta död på en del bakterier.

Någon som är mer insatt vad det egentliga användningsområdet för deodorant är?

Edit: Läste att Deo gör huden surare och mindre attraktiv för bakterier.
Fungerar detta för någon? Jag tycker det gör till eller från att använda Deo på morgonen. Anti-svett är det som gäller för mig.

Jag har förstått skillnaden som att antiperspirant "stryper" svettandet och därmed får hudbakterierna mindre näring från svetten och det luktar mindre, medan en deodorant döljer (så gott det går) svettlukten med parfym av något slag.

För mig så har de antiperspiranter jag provat gett mig klåda under armarna, som tagit månader att gå bort efter jag slutat använda dem. Däremot har "ren" deo-stick funkat bättre (för mig) och håller över en arbetsdag, visserligen dyrare men värt varenda krona att slippa klådan.

Visa signatur

stationär 2022: ryzen 7900x@65W, asus strix x670e-f, 32GB, rx6700xt
stationär 2012: i5-3570k@stock, asus p8z77-v le, 16GB, gtx660
laptop: ryzen 4800H, 16GB, rtx2060 (Legion 5 15ARH05H)
laptop: i5-2467M, 8GB
nas/server: i5-8400, asus WS C246M PRO/SE, 48GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av M_X_E_Q:

Ok så "mineraliserande thermalskt källvatten" faller inte under "marknadsföringsknep från sketchiga tillverkare"

För mej, som inte har en susning, låter det ändå som samma sak.....

Förstås är det också ett marknadsföringsknep. Men det är skillnad på att direkt eller indirekt påstå att en konkurrerande produkt orsakar cancer, och att hitta på ett snyggt namn för källvatten från ett vulkaniskt område.

Edit: För att klargöra. Skillnaden är att när det gäller dylika ekobutiker så försöker de öka sina marginaler genom att sprida felaktig information bland deras kundgrupper, medan det här påhittade namnet försöker öka sina marginaler genom att skapa en bättre bild av produkten. Båda har visserligen som mål att höja det pris kunden är villig att betala, men i det första fallet görs det med det specifika syftet att vilseleda kunden.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

Antiperspiranter innehåller aluminium. När huden suger upp detta slutar du svettas och löper större risk att utveckla cancer i området, t.ex bröstcancer. Visserligen är det en process som tar många tiotals år men saltsten fungerar nästan lika bra. Köpte en rosa himalaya saltsten som var färdigt sågad till passlig tvålstorlek, lägg lite vatten på den och applicera under armarna Du får flaxa runt med armarna i några minuter för att det ska torka ordentligt annars har jag inga klagomål. (salt dödar också bakterier och dålig lukt)

1) Källa på detta tack: "större risk att utveckla cancer i området". Peer reviewad.
2) DU har kanske inga klagomål men å andra sidan så är du den sista som skulle märka av dålig kroppslukt, andra märker av det långt tidigare än man själv.
3) Svett innehåller massa salt, det verkar inte direkt hjälpa.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Navicula:

Antiperspiranter innehåller aluminium. När huden suger upp detta slutar du svettas och löper större risk att utveckla cancer i området, t.ex bröstcancer. Visserligen är det en process som tar många tiotals år men saltsten fungerar nästan lika bra. Köpte en rosa himalaya saltsten som var färdigt sågad till passlig tvålstorlek, lägg lite vatten på den och applicera under armarna Du får flaxa runt med armarna i några minuter för att det ska torka ordentligt annars har jag inga klagomål. (salt dödar också bakterier och dålig lukt)

Har du någon källa på det? Låter väldigt suspekt imo

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Använder denna, https://www.apotea.se/vichy-homme-extreme-control-72h-deo-50-....

Har ganska mycket svett i armhålan och den här är den som hjälpt bäst. Något dyr men gör precis som den ska. OBS 72h varianen är mycket bättre än 24 eller 48 och för mig fungerar det ungefär 48-72h innan svettlukt återkommer. Oftast duschar jag såklart innan dess!

Viktigt att tänka på är att svettdoft inte kommer som en chock för en själv utan då det sker sakta men säkert så märker man inte själv innan det blir riktigt illa. Viktigt att tänka på vilket en hel del inte alltid gör.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Vi verkar ha hamnat lite off topic om vad folk använder under armarna.

Trådens syfte är att redogöra vad Dedodorant skall vara bra för. Vad är användningsområdet?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Vi verkar ha hamnat lite off topic om vad folk använder under armarna.

Trådens syfte är att redogöra vad Dedodorant skall vara bra för. Vad är användningsområdet?

Blev det inte ganska klart redan? Dubbla funktioner för de flesta deodoranter: Väldoft och täppa till för att förhindra svett.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Blev det inte ganska klart redan? Dubbla funktioner för de flesta deodoranter: Väldoft och täppa till för att förhindra svett.

Nej, jag menar alltså deodorant utan antiperspirant. Vad fyller den för funktion?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

@Lodisen: Tja, då faller ju bara en funktionen bort och det handlar enbart om doft. Men att använda deodorant utan antiperspirant är ju lite som att sätta läppstift på en gris, vilket ju är varför det är svårt att ens hitta såna, förutom deon som är tänkt för personer med känslig hud och liknande.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Använder enbart deodorant under armarna.
Varför? För det luktar bättre än neutral huddoft?, om man svettas lite bara så ser jag noll mening att ta antiperspirant skit under armarna.

Svettas man som en gris, ja då är det väl klart man får ta antiperspirant om man inte skulle vara känslig för det dvs.

Folk svettas olika, vissa svettas som grisar, vissa svettas knappt.
Jag svettas väldigt lite i armhålan ex vid ansträngning. Men lite svettas man ju alltid, och då löser deo det.

Samt att det känns fräscht och torkar inte ut huden som antiperspirant möget heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

@Lodisen: Tja, då faller ju bara en funktionen bort och det handlar enbart om doft. Men att använda deodorant utan antiperspirant är ju lite som att sätta läppstift på en gris, vilket ju är varför det är svårt att ens hitta såna, förutom deon som är tänkt för personer med känslig hud och liknande.

Det är hur enkelt som helst att hitta deodorant utan "antiperspirant" dock?
Kanske inte så många på din lokala ICA, men i andra butiker och på nätet.

Själv matchar jag min vanliga parfym.
Ex Paco Rabanne, Hugo Boss, Giorgio Armani etc. Tar samma under armarna som vanlig parfym.
Annars har jag deosticks typ Weleda för mer neutral fräsch doft (finns flera olika dofter) https://www.apotea.se/weleda-citrus-24h-roll-on-deodorant-50-...

Permalänk
Medlem

Deodorant: Tar bort lukt
Antiperspirant: Minskar svettning
Parfym: Luktar gôtt, det är i alla fall tanken

Luktar du redan svett så försvinner inte lukten med en antiperspirant utan deodorant.

Deodorant tar bort lukten, men fortsätter du svettas kommer det såklart börja lukta igen.

Och som redan är nämnt i tråden är Vichy Homme 72h grym och en av få saker man alltid måste ha hemma.

Visa signatur

Intel Core i5 4690k | ASUS Z97I-PLUS mITX | PowerColor Radeon HD 7970 3GB OC | Corsair Vengeance LP 8 GB 1600MHz | Corsair Force GT 120GB | Crucial v4 256GB | Corsair CX 600W v2 | Fractal Design Node 304 Svart

Permalänk

Jag brukar efter varje rakning även raka armhålorna med rakapparatens trimmer. Brukar aldrig lukta svett även om jag blir svettig.

Ren kropp + svett luktar inte mycket eller alls.
Smutsig kropp + svett = usch.
Ren kropp + mycket kroppsbehåring kan lukta men inte säkert, sambon tycker jag luktar gott dag 1 men absolut inte dag 2 :D.
Smutsig kropp + mycket kroppsbehåring = katastrof.

Kör med barnängens barntvål, ingen parfym, med parfym nyser jag i princip hela dagen.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB