Veckans fråga: Använder du VPN privat?

Permalänk
Medlem

Har testat några VPN-tjänster för olika ändamål, mest YouTube geo-blocking när det gäller Hockey pga kapitalist-norden.

Men annars har jag noll behov för det, funderat på det för spel då man alltid matchas med spelare från Novosibirsk istället för nordiska/europeiska spelare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon321882:

Ni som använder VPN och säger att ni vill vara anonyma.Vad är det ni vill vara anonyma mot? Jag förstår att integritet och sånt är viktigt men hur skydda sig mot vad? Innan Netflix och liknande tjänster slog igenom laddade jag filmer och musik utan VPN eller något, aldrig åkte jag dit. Jag har surfat och sökt på det mesta, (inte det värsta om ni förstår) och aldrig har det hänt något.

Använder ni VPN när ni surfar här på Sweclockers? Med VPN kan man inte logga in på Facebook tror jag, så vad använder ni VPN till och vad är ni så rädda för?

Kör med SurfShark nu...
Att logga in på FB är inga problem, var lite i början då FB reagerade på att man var på två olika platser på kort tid.

Det med ping är rätt intressant då jag någon enstaka gång fått bättre tid med VPN, även om det för det mesta blir mer ping med VPN.

Resonemanget att aldrig åkte jag dit, är det samma som att säga "Har aldrig varit med om en olycka i trafiken" det är inte frågan om om, utan när...

För mig så är VPN mer att göra det svårare för tredjepart att hålla koll, att själv kanske bestämma min möjlighet att till viss del vara offentlig eller anonym lite mer på mina villkor.
Är ändå fullt medveten om att jag ändå lämnar en signatur även utan kaka/kakor i browsern, så jag ändrar även browser ID ibland slumpartat.
Inte ens TOR är fullt anonymt idag.. Men blir inte mindre anonymt med VPN som ex.

Men som sagt, kör mest med VPN för att skapa oreda om någon nu vill kartlägga mig. Fortfarande fullt medveten att VPN även det kan ge en signatur, om än med mycket besvär för den som vill och har resurser med behov att kontrollera.

För under 2 dollar i månaden på obegränsat med enheter (linux, Windows, iOS, Android eller direkt i din router) och verktyg som redan nämnts i tråden, så...

Ibland så är det även gott att kunna gå runt Geo blocking som ex..

Edit: Geo blocking var orsaken att jag först skaffade VPN.

Förtydligade med : med behov att kontrollera.
Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Varför Island? Använd shelter!

Är det möjligt när man har rootat en samsung s8? Knox är tripped och det innebär att jag inte kan använda en Work-profile. Jag tittade på Shelter men utgick i från att den fungerar på ett liknande vis som Island. Har jag fel?

Permalänk
Medlem

@Snooc:
Dom har en jätte bra simpel FAQ där allt besvaras. Minns att ja läste igenom den innan jag drog igång. Minns inte exakt vad som sades om root men jag själv kör rootat och det ör inga problem. Kör dock magisk och har satt up magisk hide på shelter. Men om jag minns det rött så var det långt efter jag installerat och använt det ett tag. För att felsöka något annat jag inte minns nu.

Oavsett så ska det funka på ett eller annat sätt men jag är rätt säker på att det kommet funka direkt utan magisk hide

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

@Snooc:
Dom har en jätte bra simpel FAQ där allt besvaras. Minns att ja läste igenom den innan jag drog igång. Minns inte exakt vad som sades om root men jag själv kör rootat och det ör inga problem. Kör dock magisk och har satt up magisk hide på shelter. Men om jag minns det rött så var det långt efter jag installerat och använt det ett tag. För att felsöka något annat jag inte minns nu.

Oavsett så ska det funka på ett eller annat sätt men jag är rätt säker på att det kommet funka direkt utan magisk hide

Intressant! Jag kör också Magisk.
Tack för tipset, jag tittar närmare på det imorgon!