Permalänk
Medlem

Högtalare för fest

Hej i höst kommer jag ha ett antal fester i samband med inspark för nya studenter. Och i samband med detta så skulle det vara roligt att införskaffa högtalare så man kan fixa lite härlig stämning på festerna.

Lokalen vi kommer vara i är cirka 100 m2. Kommer vara cirka 50-60 pers. Budget? Så prisvärt som möjligt, skulle helst köpa några få för tillfället som är i bra kvalite och sen uppgradera efter tid ifall det behövs.

Jag kommer behöva köpa allting från kablar till högtalare så ifall ni har tips på vad man behöver för ett komplett system så är det uppskattat. Har precis börjat leta lite i ämnet men det flesta länkar från tidigare forum på högtalare funkar inte längre så därutav detta nya inlägg.

Har inte ens bestämt mig för ifall man ska gå igenom med detta men det skulle vara roligt om inte annat, sen kanske man även vill lägga till lite lasrar och rökmaskiner men det får vi se!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zimow:

Hej i höst kommer jag ha ett antal fester i samband med inspark för nya studenter. Och i samband med detta så skulle det vara roligt att införskaffa högtalare så man kan fixa lite härlig stämning på festerna.

Lokalen vi kommer vara i är cirka 100 m2. Kommer vara cirka 50-60 pers. Budget? Så prisvärt som möjligt, skulle helst köpa några få för tillfället som är i bra kvalite och sen uppgradera efter tid ifall det behövs.

Jag kommer behöva köpa allting från kablar till högtalare så ifall ni har tips på vad man behöver för ett komplett system så är det uppskattat. Har precis börjat leta lite i ämnet men det flesta länkar från tidigare forum på högtalare funkar inte längre så därutav detta nya inlägg.

Har inte ens bestämt mig för ifall man ska gå igenom med detta men det skulle vara roligt om inte annat, sen kanske man även vill lägga till lite lasrar och rökmaskiner men det får vi se!

Investera i ett par riktiga aktiva högtalare kan starkt rekommendera att köpa från thomann om du inte har brottom. Det finns många varianter där du direkt kan plugga in en ipad utan att behöva mecka med en mixer.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

https://www.mediamarkt.se/sv/product/_jbl-jbl-partybox-100-13...

Köp 2 sådana, sammankoppla och så är det klart. Jag har en själv och det är bra dunk i dom.

Är partybox 100 för liten så har dom större modeller i samma serie. Åk och testa i affär, du kommer inte bli missnöjd.

Permalänk
Medlem

Har använt mina Cerwin Vega XLS-12 under liknande omständigheter några gånger, det räcker långt.

Kika begagnat, gamla rejäla hemmabioförstärkare ges nästan bort på blocket för att de inte har HDMI osv men spelar ju fortfarande som en 10k+ förstärkare.

Och glöm inte att under rådande omständigheter är det högst oklart med studentfester även till hösten så är det enbart det du ska ha dem till hade jag väntat så länge som möjligt med investering.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd

Behöver du inte aktiva högtalare så är väl Cerwin-Vega en klassiker bland rock- och klubbmänniskor. Ganska bra ljud men framför allt mycket tryck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blub:

https://www.mediamarkt.se/sv/product/_jbl-jbl-partybox-100-13...

Köp 2 sådana, sammankoppla och så är det klart. Jag har en själv och det är bra dunk i dom.

Är partybox 100 för liten så har dom större modeller i samma serie. Åk och testa i affär, du kommer inte bli missnöjd.

Ska TS ha fest för 50-60 pers ska han ha riktiga grejer.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

i en lokal på 100 kvm? jag kan garantera att det räcker med 2 partyboxar om han inte är audiofil eller ska spela klassisk musik eller opera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blub:

i en lokal på 100 kvm? jag kan garantera att det räcker med 2 partyboxar om han inte är audiofil eller ska spela klassisk musik eller opera.

TS ska dessutom ha flera fester vilket innebär att han ska flytta runt på lådorna vilket dessa inte är byggda för.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

TS ska dessutom ha flera fester vilket innebär att han ska flytta runt på lådorna vilket dessa inte är byggda för.

Ja, jag säger inte att det är fel att köpa cerwin vega eller några dedikerade PA system, dom är många gånger vassare, MEN, dom är dessutom många gånger dyrare. Han kan lägga 4-5 tusen och får 2 aktiva högtalare som fungerar prima till dance/house/party, eller så lägger han vadå, 15-20 papp på ett riktigt system för några fester? Jag säger inte att det är fel, allt beror på vad det är för budget.

Permalänk
Medlem

Absolut något som är lätt att rigga och ta med sig. För studenter gäller ofta cykel...

Jag skulle kolla på 2-4st ’aktiva’ trådlösa (bluetooth) högtalare som går att spela i par/kvartett

Då kan dom användas till många mer typer av aktiviteter än att vara låsta till ett syfte.

Lägger man på lite batteridrift och vattentålighet kan man lätt ta med dom ut för lite park-häng på en campus-kväll?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blub:

Ja, jag säger inte att det är fel att köpa cerwin vega eller några dedikerade PA system, dom är många gånger vassare, MEN, dom är dessutom många gånger dyrare. Han kan lägga 4-5 tusen och får 2 aktiva högtalare som fungerar prima till dance/house/party, eller så lägger han vadå, 15-20 papp på ett riktigt system för några fester? Jag säger inte att det är fel, allt beror på vad det är för budget.

Håller med. Tycker också att två Partybox är ett grymt bra val.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Okej så partyboxarna är alltså så pass bra? Hade ju tänkt mig något PA då jag kan fixa transport med bil utan problem.

Får man bra tryck i ett par partyboxar? Känns ju rent krasst som att man skulle få bättre ljud med ett par: https://www.thomann.de/se/behringer_eurolive_b215d.htm och en sub till det.

Att ha möjligheten med batteridrift skulle dock vara trevligt för häng i parker och liknande.

Ett par vanliga golvhögtalare vill jag dock inte ha utan då ska det vara PA. Har riktigt vassa högtalare hemma men dem vill jag inte använda till festlokaler då dem lätt bli skadade och inte är byggda för fest på så stora ytor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zimow:

Okej så partyboxarna är alltså så pass bra? Hade ju tänkt mig något PA då jag kan fixa transport med bil utan problem.

Får man bra tryck i ett par partyboxar? Känns ju rent krasst som att man skulle få bättre ljud med ett par: https://www.thomann.de/se/behringer_eurolive_b215d.htm och en sub till det.

Att ha möjligheten med batteridrift skulle dock vara trevligt för häng i parker och liknande.

Ett par vanliga golvhögtalare vill jag dock inte ha utan då ska det vara PA. Har riktigt vassa högtalare hemma men dem vill jag inte använda till festlokaler då dem lätt bli skadade och inte är byggda för fest på så stora ytor.

Du ska definitivt satsa på ett mindre PA typ Behringer Eurolive B215D om du dessutom fåren sub till kolla hur det funkar med stativ om du får med det samt kabel för att koppla in musikkälla. Partyboxarna som alla föreslår kan du bara ha på golvet i nått hörn sen får du dra på jätte högt för att alla ska höra och då är boxen sönderspelad efter första festen.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk

Kommer in med några blandade åsikter då, orkar inte citera eftersom det är så många inlägg med input..

Ok, JBL-rekommendationen är inte prisvärd tycker jag. Den är för liten och har förmodligen mer fokus på att spela djup bas snarare än högt. Det är inte nödvändigtvis lokalens storlek som avgör utan hur många andra som står och skriker och tjoar samtidigt. Det är risk att den inte räcker till - jag har inte sett någon märkning på max spl, och även om det inte är superrelevant är det intressant att veta om det är runt 110 eller 120...

Däremot har de vissa funktioner som gör dem användbara! Tydligen ska det finnas fäste för stativ så man får upp dem i luften (mer om det sen), och dessutom ingång för mic!

Ok, jag vill dock ställa mig i hörnet som hellre satsar på riktiga pa-högtalare. Dock vill jag inte rekommendera Behringer B215D. Dessa spelar väldigt lite bas. De funkar fint (faktiskt) tillsammans med en subwoofer, men inte utan. Alto, Mackie, JBL osv gör ett betydligt bättre jobb som fullrange. Dock är dessa också marginellt dyrare. Däremot har Thomann sitt eget märke som är rätt billigt.

Några tips:
Alto TX 215, https://www.thomann.de/se/alto_tx_215.htm 2139kr
The box pro DSP 115, https://www.thomann.de/se/the_box_pro_dsp_115.htm 2599kr
Mackie Thump 15, https://www.thomann.de/se/mackie_thump_15a.htm 3099kr

Finns alla prisklasser över och under och däremellan också.

Några kommentarer. Alto's TX låter helt ok men spelar kanske lite lägre än vad man tror för en så stor högtalare. Det räcker dock gott och väl till för er!
Thomanns egna serier brukar ge mycket för pengarna (har bara hört ryktesvägen, aldrig ägt själv) men når kanske inte upp till samma kvalitet som man får för MER pengar av en annan tillverkare. Men läs kommentarerna och avgör själv tänker jag!
Mackie Thump är en klassiker som uppdateras regelbundet och jämförs mot t.ex Alto's TS-serie (som nu är lite dyrare), JBL EON, DB opera osv. Nu är Mackie billigast av dessa, och kanske bör anses som ett bra alternativ.

Den där JBL-lådan du blev rekommenderad var ju på rea just nu, men som du ser är dessa priser inget som sticker ut jämfört med den.

Ok, lite teori här då..

Högtalarna bör komma upp lite i luften, vilket betyder att du måste ta med stativ i budgeten. Dessa finns att köpa väldigt billigt på Thomann t.ex. Tänk på att du måste se till att folk inte snubblar på varken stativ eller kablar. Det går ganska fort att tippa omkull en högtalare på pinne, och du bör se till att de står en bit ifrån publiken. Alternativet är att säkra upp, om du t.ex. spelar i en idrottshall kan ett spännband runt ribbstolen ge en viss säkerhet.

Högtalarens diskantelement, och gärna en bit av basen ska vara ovanför huvudhöjd på publiken, annars kommer upplevelsen bli väldigt blandad beroende på var man är. Om man har möjlighet att vinkla högtalarna något nedåt är det en vinst i sig eftersom du får jämnare täckning över rummet. I så fall ska högtalarna upp ytterligare lite till. Vissa högtalare har den möjligheten genom att de har dubbla stativkoppar, andra inte. Jag skulle inte se det som ett kriterium i valet dock...

Sen då.. val av storlek på baselement. Eftersom budgeten inte är jättehög vad jag förstår så kör du två högtalare med 15" basar. Om du med 100% säkerhet vet att du ska köpa till basar också ganska så snart vinner du lite ljudkvalitet på att köra 10" eller 12" toppar istället. Självklart är det så att en 15" spelar mer bas, och från den får du dessutom lite brösttryck i ljudet. Det är klart svårare med 10".

Den mindre högtalaren har annars en fördel i spridning av ljudet (ett 15" element fungerar lite som ett horn, och riktar mellanregistret mer rakt fram - en 10" som är mindre ger mindre av samma effekt), och dessutom brukar delningen mot diskanthornet bli något bättre.

I det här fallet skulle jag dock säga att det i första hand är en fråga om ren kapacitet och att slippa ligga och lira på max och samtidigt få ut lite bastryck. Kör 15" alltså!

Det du saknar på dessa högtalare är bluetooth. Tveksamt dock om jag skulle vilja lita på att BT fungerar i ett rum med 50-60 pers och deras mobiler. Förmodligen går det bra, men risken är att du tappar räckvidd. Vidare, utgår ändå från att du inte ska spela från den egna mobilen, och då är vi ju ändå inne på andra lösningar, t.ex. dator. Med andra ord kanske någon form av extern ljudkort eller mixerbord med usb kan vara en bra idé, om inte annat i förlängningen. Det går såklart att köra vanlig 3.5mm-rca/xlr också, men det är en obalanserad anslutning som lätt tar upp störningar när det blir lite längre avstånd.

Sist vill jag också passa på att hinta om att den musik du spelar ska vara till för ändamålet. Dvs Spotify är inte avsett för att spelas offentligt. Däremot kanske det där mer räknas som nåt slutet sällskap, det får du klura på själv. Kolla vad som gäller på STIM t.ex.

Vart är det förresten? Är det i Sundsvalls-trakten får du gärna hyra billigt av mig istället haha =D

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem

Nu har ju jag aldrig några fester eller partyn men en del högtalare med allt från 8 till 15tums basar och mina jbl lx55 med 10 tums basar räcker för störa varenda granne med hög bas och då hördes även bara basen in till grannarna även fast vi har tjocka väggar och jag kör med en pionerr sa 8800. Dessa högtalare är ju inte direkt något märkvärdigt idag mot nyare cerwin vega