High-end hörlurar rekommendationer och generella åsikter

Permalänk
Medlem

High-end hörlurar rekommendationer och generella åsikter

Hejsan, Jag funderar på att snart uppgradera mina HD 650, och jag undrar vad ni som har testat high-end hörlurar (~10,000kr+) tycker om high-end jämfört med te.x HD 650 eller liknande och om ni har några rekommendationer.

När byte från ett par trådlösa headset till HD650 så var skillnaden på hela ljud upplevelsen ENORM, så är nyfiken på high-ends.

Jag jag kollat lite på Focal Clear Professional men innan jag slutligen väljer så kommer jag självklart försöka lyssna på ett par i butiken först.

Edit: Jag tror inte jag är en "audiophile" så jag är mer ute efter en "roligare" ljudupplevelse än en platt/neutral.

Permalänk
Medlem

Jag skulle föreslå att satsa på en förstärkare och en bra DAC. Samt titta in på "AutoEQ" och (om du har en bra dac) skaffa Jriver (trial) som du använder autoeq till, så lär du få mycket bättre ljud till en mycket bättre skillnad i "ljudkvalité" än ett byte av hörlurar. Alternativt byta kablar för 99kr från inet kan ge en "viss" prestandalyft".
Hörlurar med högre pris har "diminishing returns" (högre pris lägre prestanda) men jag tror du kommer bli förvånad hur mycket man kan få ut av en så bra hörlur som hd 650 utan att behöva göra särskilt mycket.

Permalänk
Medlem

Sennheiser 650 är helt okej. Det är viktigt att hitta vilket ljud du själv uppskattar. En dac som Mojo gör ljudet ganska varmt och roligt att lyssna på. Är det enbart over-ear som gäller?Det bästa ljudet jag har hört är shure 1500. Har provat flertalet hörlurar i prisklassen 3000-10000kr med mojo dac. Inte hittat något som kommer nära shure 1500. Shure 1200 är nog mer prisvärda.

Permalänk
Medlem

Jag tror att när man väl kommit upp i de prisklasserna som HD 650 ligger i kommer man bara få marginella förbättringar, då de redan återger ljudet extremt verklighetstroget. Det finns "bättre", men det kommer inte vara någon Wow-upplevelse på samma sätt som från ett 200-kronors headset till HD 650. Med en sådan uppgradering hör du saker i musiken som helt enkelt inte återges alls med sämre billiga lurar. Med HD 650 "fattas" inget i ljudbilden, även om det finns lurar som återger vissa aspekter av ljudet ännu bättre. Det handlar då mer om att kanske hitta något att komplettera dem med för att uppleva ljudet på ett annat sätt.

Sedan är väl 650 ganska tungdrivna (300 Ohm?), så en bra hörlursförstärkare kan nog också förbättra ljudet.

Beyerdynamic DT 1990 Pro kanske kan vara värt att titta på? De skiljer sig ganska mycket från HD 650 (lite mer V-format, men fortfarande ganska neutralt ljud), så det blir ett annorlunda (inte bättre eller sämre) sätt att uppleva samma musik. Annars kan man ju som sagt titta på andra typer av hörlurar, som t.ex. IEM's som ger ett mer intimt ljud och bättre ljudisolering.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk

Blir säkert påhoppad. Jag tycker Sennheiser är tråkiga. Finns mycket spännande för 10k. Bara att prova sig fram. Nackdelen när man ser på pass fina hörlurar är att det blir extra viktigt att välja övrig utrustning. Sedan skillnaden mot en som kostar 10k och 20k är minimal. Upp till 10k låter lurar olika. Jag tycker MrSpeakers ser fin ut, har aldrig hört hörlurarna. Eller ett par STAX om det må vara öppen. Som sagt finns en hel djungel utav bra lurar. AT fina A serie, Beyerdynamic T1v2, AKG 812 är några jag kan komma på som kan vara värt att prova.

Permalänk
Medlem

Jag undrar lite om folk som skriver att det inte skiljer sig så mycket mellan 3000kr mot uppåt har provat high end lurar. Som någon skrev så är stax 007 och 009 något helt annat jämfört med 10 000kr lurar. Gå från planar magnetic till elektrostatiska lurar är enormt stor skillnad. Dock också extremt dyra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zelpir:

Jag undrar lite om folk som skriver att det inte skiljer sig så mycket mellan 3000kr mot uppåt har provat high end lurar. Som någon skrev så är stax 007 och 009 något helt annat jämfört med 10 000kr lurar. Gå från planar magnetic till elektrostatiska lurar är enormt stor skillnad. Dock också extremt dyra.

Det är skillnad, men inte natt och dag som när du går från hörlurarna som följde med mobilen till något för ett par tusen med riktig DAC och förstärkare. Om det vore enorm skillnad med de dyrare skulle det innebära att de inte återger ljudet korrekt, eftersom lurar som HD 650 redan har relativt platt respons över hela frekvensomfånget. Så det enda sättet att låta väldigt annorlunda än dem vore att inte ha en lika linjär frekvensrespons. Sen kan det såklart låta väldigt trevligt med boosts i vissa frekvensområden även om det inte är "korrekt".

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zelpir:

Jag undrar lite om folk som skriver att det inte skiljer sig så mycket mellan 3000kr mot uppåt har provat high end lurar. Som någon skrev så är stax 007 och 009 något helt annat jämfört med 10 000kr lurar. Gå från planar magnetic till elektrostatiska lurar är enormt stor skillnad. Dock också extremt dyra.

Och vissa säger att Lamba serien är bättre än 007 & 009.
Personligen prenumerera jag på den hypotesen.

Permalänk
Skrivet av Pepsin:

Det är skillnad, men inte natt och dag som när du går från hörlurarna som följde med mobilen till något för ett par tusen med riktig DAC och förstärkare. Om det vore enorm skillnad med de dyrare skulle det innebära att de inte återger ljudet korrekt, eftersom lurar som HD 650 redan har relativt platt respons över hela frekvensomfånget. Så det enda sättet att låta väldigt annorlunda än dem vore att inte ha en lika linjär frekvensrespons. Sen kan det såklart låta väldigt trevligt med boosts i vissa frekvensområden även om det inte är "korrekt".

Rent objektivt finns det inget som är neutralt. Eftersom alla fabrikat har sin tweak och det kommer du ej undan ifrån. Sedan när själva ljudet från artisten du lyssnar på är inte heller neutralt eftersom det mixas för att passa dess förhållande.
Sennheiser stil är att framhäva mycket mellanregister. Har haft många olika modeller från Sennheiser. Om vi nu skall ha det märket som utgångspunkt i diskussionen.
Allt låter olika upp till ett visst givet pris. Inom hörlurar skulle jag säga från 1k upp till 10k därefter sker det lite. Samma fenomen finner man hos högtalare. Alla bitar i kedjan påverkar olika. En förstärkare passar bara bra med vissa märken. Det lär man sig enbart genom att prova sig fram.
Har haft många olika. Nu kör jag AT ANC700BT när jag ej är hemma. Tycker de låter bättre än allt annat jag har provat. Jag har hört riktig high end prylar på demo och så vidare. Javisst är det kul. Som vanligt dödlig räcker det lång med en medelväg.

Till TS. Åk och prova på olika märken. Besök en butik som har det du vill prova. Låt dig inte avskräckas utav försäljare. Ibland hittar du en som är lika nörd som dig själv. Därmed kan det sluta med att du får en bra hjälp. Nu bor jag ej i Sverige. Blir lite svårt att peka på vad som är bra.
Tycker följande ser bra ut.
Dan Clark Audio Aeon 2 closed
Technics EAH-T700
Beyerdynamic T5p G2
Pioneer SE-Monitor 5
STAX SR-L500MK2
AKG 812
Audio Technica ATH-W5000
Shure 1540 lite billigare än de andra, det är deras största modell för vanliga hörlurar, därefter är det in-ears upp mot flera tusen kronor.
RHA CL2 om du vill ha In-ears
Alla de här ligger inom 11-13k
Sedan har du Grado, Audeze och Hifiman som är klassiska. Om man gillar den sortens lurar.
Fostex TH909 vet ej vad den kostar Väldigt fin.
Bara några tips

Permalänk
Medlem

@Swedman18: Tror jag redan har en rätt bra dac/amp (Audiogod NFB-11.28) men jag ska kolla lite på AutoEQ som du nämnde. Cabeln ät redan bytt.

Permalänk
Medlem

@Zelpir: Ah oke. Ja det är bara over-ear för mig, gillar inte in/on-ear för längre tider.

Permalänk
Medlem

@Pepsin: Ah okej, det var lite det jag trodde ett den generella skillnaden är väldig liten på high-end men har också hört av vissa som använder ~HD 650 dagligen att skillnaden kan vara väldigt stor men det är kanske mer subjektive.

Jag har nog redan en rätt bra dac/amp (Audiogod NFB-11.28), och in-ear är inte min typ.

Permalänk
Medlem

@Buddaz112: Okej, blir nog att försöka prova så många jag kan då det värkar vara rätt subjektivt.
Tack för tipsen!

Permalänk
Medlem

Ja herregud finns så sjukt många hörlurar som är roligare att lyssna på än HD 650. De växer absolut med vettig förstärkare som passar deras impedans men de rök rätt så fort. Sennheiser har ju HD 800 som är klart intressantare men kanske ingen rocklur direkt så kan ifrågasättas hur allround den är. Men rent ljudkvalitetsmässigt är HD 800S nog den lur som låter bäst av de jag lyssnat på.

Min allround är Kennerton Magni. Aldrig haft något liknande. En hörlur som alltid lyckas va relevant oavsett vad som liras. Har inte den mest kvantitativa djupbasen, har inte den mest öppna ljudbilden, Har inte det renaste mellanregistret, har inte den friaste diskanten men totalt så hittar jag inget som lyckas emulera mina högtalare så effektivt och är så lättlyssnade och musikaliska med allt utom möjligen panflöjt där avslöjas en dip. Dynamiken är kanske den arenan där den kan hävda sig mot allt annat jag hört.

Har hört många dyrare hörlurar än Kennerton Magni men inga som levererar samma så för min del är de världens fynd. Går inte tröttna på dem. D7200 är väl den lur som kanske är närmast men har inte samma dynamik och är för sävligt och där dog den i jämförelsen.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Var bara beredd på att skillnaden mellan HD650 och en "high end"-lur kommer vara MYCKET mindre än att gå från ett headset till HD650. Du betalar mycket för rätt lite skillnad. Jag bytte ner från HD800S till HD600, tyckte inte skillnaden var värd pengarna tbh.

Permalänk
Medlem

@oatp1b1: Aa, jag förväntar mig verkligen inte i närheten lika stor skillnad, men jag har också hört från ett par personer som fortfarande tyckte att det var "stor" skillnad mellan HD650 och high-end. Jag gissar att det kan vara rätt subjektivt så jag kommer definitivt pröva några par innan jag bestämmer mig.

Permalänk

@oqvist: Det var fasen vad du diggade dina Magni, har sett ett antal inlägg angående dessa. Kan priset vara värt?

https://hifitorget.se/visa_annons.php/kennerton_magni_100136....

Man kanske skulle slå till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moondragon84:

@oqvist: Det var fasen vad du diggade dina Magni, har sett ett antal inlägg angående dessa. Kan priset vara värt?

https://hifitorget.se/visa_annons.php/kennerton_magni_100136....

Man kanske skulle slå till.

Slå till blir nästan sugen på ett backup par.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Jag bor rätt litet, och lyhört, och har helt anammat det här med "bra" lurar. Så till den grad att jag slängde ut stereon och nu mer endast lyssnar på lurar. HD650 är bra, mycket för pengarna, men jag föredrar ändå HD600.

Jag vill rekommendera Diana Phi från amerikanska Abyss, den jag lyssnar på mest nu. Rätt dyr men magisk. Och bekväm (för mig, personligt såklart).

Permalänk
Medlem

https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/re...

Börja med att köpa en bättre dac/amp om det inte är så att du gillar icke transparanta dac/amp-kombos.
Om dina HD650 efter det fortfarande låter platt/tråkigt så kan du börja fundera/testa dyrare/bättre hörlurar.

Permalänk

Jag skulle nog lägga 50% av kostnaden på lurarna på en hörlursförstärkare/dac för att få upp resultatet ytterligare. T.ex köper du ett par lurar för 10k så lägg runt 5k på en hörlursförstärkare. Sen får vi inte glömma att ljudkällan är minst lika viktig som lurarna i sig det vill säga din dac och din signalkälla. Är inte fel att lägga lika 10k på en dac och en hörlursförstärkare.

Visa signatur

Audiofil och hobbykodare

Permalänk
Medlem

@madeofelias: Hej, Jag vet inte om jag är en "audiophile" så jag vet inte om jag kommer märka någon skillnad på "bra?" (Audio-GD NFB-11.28) Dac/Amp och en high-end dac/damp. Jag gissar att det är lite enklare att höra skillnad mellan headphones (+ bygg kvalite/bekvämlighet).
Jag kommer dock först testa hörlurarna i fall jag inte hör någon skillnad i dem heller, och då också försöka testa någon annan Dac/amp.

Permalänk

Jag kan säga det som skiljer sig mest i toppsegmentet mot låg-mellansegmentet är faktiskt ljudbilden. Ju bättre lurar desto mer detaljer kommer man höra och kunna urskilja.

De absolut bästa mellansegment lurarna jag hört går till:
Thieaudio Phantom påminner en hel del om Audeze LCD 2

Detta för pris mot ljudkvalite verkligen en bra startpunkt som jag personligen finner spöar sennheiser men det är just det. Vad jag tycker. I dina öron kanske sennheiser är det bästa som gjorts.

Ljudbilden skiljer sig på dac/amp med. Tro mig detta är ett stort träsk av djupt beroende och ett oändligt hål för kasta pengar i. när man väl börjar kommer man aldrig bli nöjd inte ens när man lägger 50K på ett par lurar.

Visa signatur

-Ny Mainrigg kommer inom framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordkiller:

Jnär man väl börjar kommer man aldrig bli nöjd inte ens när man lägger 50K på ett par lurar.

Fast då har du väl hamnat i ett köpberoende? De flesta gör ju inte det utan nöjer sig med det man köpt och känner inte ett konstant sug efter att köpa mer och dyrare.

Permalänk
Skrivet av oatp1b1:

Fast då har du väl hamnat i ett köpberoende? De flesta gör ju inte det utan nöjer sig med det man köpt och känner inte ett konstant sug efter att köpa mer och dyrare.

Jag skulle säga raka motsatsen, även om du har rätt i ordvalet om köpberoende. De flesta som håller på och nördar sig med ljud köper mer och dyrare och även billigare saker.

De som är bilnördar byter bil lite då och då. man har det där suget.

Samma som oss datornördar som köper dyrare och bättre hårdvara varje år inte fan nöjer vi oss med vår gamla windows 98 maskin vi köpte på onoff på 90 talet.

Och har man en fruga då jävlar ska huset inredas varje månad med nya vaser blommor gardiner soffor sängar och diverse saker.

Fast sen beror det väl på person till person. så länge man kan spara och ha en buffert på en årslön så känns det ok att slösa lite då och då på hörlurar, komponenter, hifi etc. Det gäller att hitta den där balansen vilket de flesta tyvärr inte lyckas med.

Visa signatur

-Ny Mainrigg kommer inom framtiden.

Permalänk
Medlem

Spana även in ZMF lurar.

Har själv Eikon och tycker de är väldigt välljudande.

Jag skulle även påstå att vilka lurar som passar dig bäst utöver personlig smak även beror på vilka genrer du lyssnar på, den lur som låter bäst för välproducerad jazz låter kanske inte bäst för halvdant producerad metal och vise versa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mambans:

@madeofelias: Hej, Jag vet inte om jag är en "audiophile" så jag vet inte om jag kommer märka någon skillnad på "bra?" (Audio-GD NFB-11.28) Dac/Amp och en high-end dac/damp. Jag gissar att det är lite enklare att höra skillnad mellan headphones (+ bygg kvalite/bekvämlighet).
Jag kommer dock först testa hörlurarna i fall jag inte hör någon skillnad i dem heller, och då också försöka testa någon annan Dac/amp.

Hör lätt skillnad mellan min nfb10.32 och rme adi-2 ex men ja miltals större skillnad med hörlurar. Förstår inte de som rekommenderar att man ska spendera lika mycket eller mer på förstärkare/dac än hörlurar. Även lurar som sägs va trögdrivna som Sennheiser HD 800 låter mycket bättre ur de sämsta källor jag kan hitta än enklare lurar som ex hd 650 med vettig förstärkning. Skulle gå all in på hörlurarna. mindre hopp mellan tusen kronors dac/amp än mellan 1000 och 10000 kr hörlurar. Går inte att jämföra.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk

Hade kunnat tänkt mig prova de där monster lurarna från Audio Technica. Gillar faktiskt ANC700BT som jag köpte för 1600kr. Tycker det är bättre än Sennheiser som jag hade förut. Annars är min favorit Beyerdynamic T1/T5 som jag fick hört i butik. Aldrig vågat köpa

Permalänk
Skrivet av oqvist:

Hör lätt skillnad mellan min nfb10.32 och rme adi-2 ex men ja miltals större skillnad med hörlurar. Förstår inte de som rekommenderar att man ska spendera lika mycket eller mer på förstärkare/dac än hörlurar. Även lurar som sägs va trögdrivna som Sennheiser HD 800 låter mycket bättre ur de sämsta källor jag kan hitta än enklare lurar som ex hd 650 med vettig förstärkning. Skulle gå all in på hörlurarna. mindre hopp mellan tusen kronors dac/amp än mellan 1000 och 10000 kr hörlurar. Går inte att jämföra.

Måste bara säga att jag håller med. Visst är det kul med nyanserna i förstärkning, men prisvärt? Sedan finns det ju så klart undantag där en del saker är så trögdrivna.

Visa signatur

Ananda - T5.3 - A2C - Sine
Burson Soloist 3XP

Permalänk
Medlem

@oqvist: Ah oke, det var det jag trodde. Vad för skillnad hörde du på dina två dac/amp om det går att beskriva?