Permalänk
Avstängd

Telenor shop scam?

Kollade på prisjakt efter skal och hittade ett bra pris hos telenor shop.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5170386

Jag beställde detta för 145kr.
Och idag får jag ett sms att resurs bank har gjort ett kreditupplysning om mig.
Tyckte det verkade kostigt så jag kontaktade telenors kundtjänst och dom säger att dom inte vet något om det.
Är det något scam sida som ska se ut som telenors? Det var skumt då sidan låg nere en stund innan också.

Betalningen var också konstig jag skrev under med bankid trodde allt var klart sedan får jag ettnemail att jag ska betala till ett bank konto innan månaden är slut.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem

Logga in på resurs bank och kolla?
Vet att iallafall om du beställer på faktura / betala senare hos netonnet så går det via resurs bank, det tas en kreditupplysning, öppnas en tillfällig kredit för att sen du får att du skall betala till dem innan en viss tid.
När du betalat så tas den tillfälliga krediten bort.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ZzaazZ:

Logga in på resurs bank och kolla?
Vet att iallafall om du beställer på faktura / betala senare hos netonnet så går det via resurs bank, det tas en kreditupplysning, öppnas en tillfällig kredit för att sen du får att du skall betala till dem innan en viss tid.
När du betalat så tas den tillfälliga krediten bort.

Loggade in men kan inte se något, vad ska jag kolla efter?

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem

Om, du väljer att betala via Resurs så kommer en kreditupplysning alltid göras, det måste de enligt lag. Så jag ser inte vad som är problemet här : står tom på deras sida

"Enligt kontovillkoren kan det finnas krav på lägsta inbetalningsbelopp, vilket kan medföra högre månadsbelopp än vad som annars skulle blivit fallet. I sådana fall förkortas istället återbetalningstiden. RB kreditprövar ansökan enlig lag. Vid inhämtande av uppgifter från extern databas erhålles kopia av lämnade uppgifter från kreditupplysningsföretaget. RB förbehåller sig fri prövningsrätt."

Det är så om du väljer att köpa först och betala sen.

Edit : det är en lo-check. så den syns inte bland din kreditupplysningshistorik ändå.

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zyces:

Om, du väljer att betala via Resurs så kommer en kreditupplysning alltid göras, det måste de enligt lag. Så jag ser inte vad som är problemet här : står tom på deras sida

"Enligt kontovillkoren kan det finnas krav på lägsta inbetalningsbelopp, vilket kan medföra högre månadsbelopp än vad som annars skulle blivit fallet. I sådana fall förkortas istället återbetalningstiden. RB kreditprövar ansökan enlig lag. Vid inhämtande av uppgifter från extern databas erhålles kopia av lämnade uppgifter från kreditupplysningsföretaget. RB förbehåller sig fri prövningsrätt."

Det är så om du väljer att köpa först och betala sen.

Edit : det är en lo-check. så den syns inte bland dina kreditupplysningar ändå.

Å fan. Men det står "betalningen skrer via resurs bank" så jag valde inget. Fyllde in mina uppgifter och gick vidare.
Telenor visste inget om detta så det känns skumt.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem

Som @Zyces: börjar lite med i sin Edit så är det egentligen ingen riktig kreditupplysning som görs.

Kan rekommendera att läsa Låneguiden om man är nyfiken, men i korta drag:

När man handlar på faktura görs en så kallad microupplysning som väldigt grundläggande kollar att du kan betala det du köper. Det här går inte alls att jämföra med en fullständig kreditupplysning som görs när man exemeplvis tar ett banklån.

Permalänk
Medlem

@robalm:
Nu är det inte Telenor som säljer dem .
Om du står i kassan så ser du följande info :
Tillbehören säljs utav Telenors samarbetspartner Ingram Micro Mobility AB

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Själva sidan är legit men drift och administration görs via Ingram Micro Mobility AB.

Du kunde välja mellan de tre alternativen:
Resurs Faktura
Swish
Kortbetalning

Antar att du valde Resurs Faktura?

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zyces:

@robalm:
Nu är det inte Telenor som säljer dem .
Om du står i kassan så ser du följande info :
Tillbehören säljs utav Telenors samarbetspartner Ingram Micro Mobility AB

Tack för infon. Känns oseriöst när inte telenor vet något om denna butik.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Joppis:

Själva sidan är legit men drift och administration görs via Ingram Micro Mobility AB.

Du kunde välja mellan de tre alternativen:
Resurs Faktura
Swish
Kortbetalning

Antar att du valde Resurs Faktura?

Å fan då måste jag missat detta. Tyckte jag kollade ordentligt innan.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Avstängd

Tack för all hjälp alla. Bättre än telenords kundservice

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Avstängd

Beställde på Måndag kl 13. Har inte fått något
"Fri frakt
1-2 dagars leverans
Säker betalning med Resurs Bank"

Får kontakta support imorgon igen.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Avstängd

Fick inte produkten idag heller.
Supporten var den sämsta jag varit i kontakt med.
Blev kopplad till 3 olika människor, total 1 timme och 15 min.
Den ända hjälpen jag fick var att jag skulle skicka ett email.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem

@robalm: Jag tänkte bara säga att Ingram är en av Sveriges största distributörer så det är inget fuffensbolag du har råkat köpa från i alla fall. Men jag har bara stött på dem i B2B-sammanhang så gissningsvis är det kanske inte silkesvantar på när de får in en enskild beställning på dryga hundralappen som knappt berör dem.

Tråkigt att det strular med beställningen, men du behöver nog inte vara speciellt orolig i alla fall!

Permalänk
Avstängd

Fick i alla fall svar via email idag att dom hade skickat varan.
Men som sagt jag har inte fått något, hur går man tillvidare nu?
Ska man kontakta postnord? (Fick inget tracknummer).

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av robalm:

Fick i alla fall svar via email idag att dom hade skickat varan.
Men som sagt jag har inte fått något, hur går man tillvidare nu?
Ska man kontakta postnord? (Fick inget tracknummer).

Nä. Du kan inte felamäla något hos Postnord. Det är avsändaren som ska göra detta.

Permalänk
Medlem

Ett tips som funkar i 99% av fallet och med 100% även denna gång:
Glöm allt som har med detta att göra, ställ ett larm 7 dagar framåt och när det larmet går kommer du ha fått ditt skal redan.

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Panzerfister:

Ett tips som funkar i 99% av fallet och med 100% även denna gång:
Glöm allt som har med detta att göra, ställ ett larm 7 dagar framåt och när det larmet går kommer du ha fått ditt skal redan.

Ska jag vänta 15 dagar när det stog 1-2 dagar, det tycker jag inte är ok.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Fick i alla fall svar via email idag att dom hade skickat varan.
Men som sagt jag har inte fått något, hur går man tillvidare nu?
Ska man kontakta postnord? (Fick inget tracknummer).

När har de skickat varan? De skickar troligtvis icke-spårbart, så du får den säkert i lådan vilken dag som helst.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Scam? Nej.
Har själv beställt skal ifrån Telenor shop ett par gånger, inte varit några problem alls.

Jag betalade med Swish de gångerna jag handlat där ifrån.

Spåra försändelsen går inte på vissa brev leveranser heller, de damp ner i brevlådan varje gång som så mycket annat man beställer som skickas som brev idag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av saturday_sun:

När har de skickat varan? De skickar troligtvis icke-spårbart, så du får den säkert i lådan vilken dag som helst.

Det skrev dom inte.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nivity:

Scam? Nej.
Har själv beställt skal ifrån Telenor shop ett par gånger, inte varit några problem alls.

Jag betalade med Swish de gångerna jag handlat där ifrån.

Spåra försändelsen går inte på vissa brev leveranser heller, de damp ner i brevlådan varje gång som så mycket annat man beställer som skickas som brev idag.

Ok fattar inte hur jag lyckades betala på ett annat sätt, tyckte jag läste allt.
Skriver man 1-2 dagar får dom väl skicka på ett sätt som gör att det kommer på 1-2 dagar tycker jag.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Avstängd

"Beställning är på väg, skickas per brev (så har inget kollinummer att spåra)

 

Försändelse bör dyka upp inom kort.

 

Ha en fin dag"

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Tack för infon. Känns oseriöst när inte telenor vet något om denna butik.

Den sköts helt av Ingram, till och med hjälpsidan går till Ingram, vilket är det första du borde ha gått till.

Sen att anta att Telenors support vet någonting om någonting är väl optimistiskt, antagligen outsourcat till någon tredje part, typ Teleperformance eller liknande...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GuuFi:

Den sköts helt av Ingram, till och med hjälpsidan går till Ingram, vilket är det första du borde ha gått till.

Sen att anta att Telenors support vet någonting om någonting är väl optimistiskt, antagligen outsourcat till någon tredje part, typ Teleperformance eller liknande...

Känns som sagt oseriöst.
När man klickar via prisjakt står det telenor.
Men i telenors support tog det 3 olika människor 1 timme och 15 min att komma fram till att jag skulle skicka ett email.
En av dem sa att jag inte kunde köpa en mobil från dem om jag inte hade telenor sedan tidigare.
Jag trodde nästan att dom jäklades med mig bara för att.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt problemet.
Man kollar väl hjälp sidan där man beställer för kontaktinfo.

Där står ju klart och tydligt att man ska maila dom för olika frågor.
Ex
"Jag har inte fått kollinummer/tracking – hur hittar jag detta?
Efter din order skickats får du en bekräftelse med spårningsnummer via e-post. Du kan även höra av dig till vår kundservice via weborder.telenor.se@ingrammicro.com – ange ditt ordernummer som du hittar i orderbekräftelsen i samband med detta.

Skickas din order med brev är din leverans tyvärr inte spårbar i dagsläget. Du kan alltid höra av dig till vår kundservice för att kontrollera status på din beställning."

Men ja vet inte hur någon ens nämner att du inte kan köpa en mobil hos telenor när det inte handlar om en mobil på något sätt eller vis är ju lite frågande.
Därför jag föredrar att generellt maila istället för ringa oftast då man inte kommer till någon petternicklas som inte har koll och blir stressad att försöka reda ut det.

Sen var det ju väldigt enkelt att välja betalmetod, faktura var förvald som på många andra ställen idag. Väldigt tydligt tycker jag hur man ändrade det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nivity:

Förstår inte riktigt problemet.
Man kollar väl hjälp sidan där man beställer.

Där står ju klart och tydligt att man ska maila dom för olika frågor.
Ex
"Jag har inte fått kollinummer/tracking – hur hittar jag detta?
Efter din order skickats får du en bekräftelse med spårningsnummer via e-post. Du kan även höra av dig till vår kundservice via weborder.telenor.se@ingrammicro.com – ange ditt ordernummer som du hittar i orderbekräftelsen i samband med detta.

Skickas din order med brev är din leverans tyvärr inte spårbar i dagsläget. Du kan alltid höra av dig till vår kundservice för att kontrollera status på din beställning."

Men ja vet inte hur någon ens nämner att du inte kan köpa en mobil hos telenor när det inte handlar om en mobil på något sätt eller vis är ju lite frågande.
Därför jag föredrar att generellt maila istället för ringa oftast då man inte kommer till någon petternicklas som inte har koll och blir stressad att försöka reda ut det.

Jo det borde jag sett från början, tog förgivet att det var telenors kundservice man skulle vända sig till.
Ganska illa ändå att bara kunna maila.

Är nästan 100% säker att jag inte kunde välja att betala med swish vilket jag hade gjort direkt såklart.
Kanske var pga deras sida låg nere i över 1 timme innan lyckades komma in och göra beställningen?

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Jo det borde jag sett från början, tog förgivet att det var telenors kundservice man skulle vända sig till.
Ganska illa ändå att bara kunna maila.

Visst är det ju trevligare när de finns telefonnummer för support.
Men finns flera stora ställen som enbart har mail ex
CDON (dock har de halvdan chat fungerande ibland)
Fyndiq

Tror inte precis de säljer så stora volymer på deras online shop för tillbehör att det kan löna sig med en bemannad telefonkundtjänst.

Sen ja 1-2 dagar fick jag inte mitt på heller. Men jag förväntade mig inte Apotea speed på paketet heller
De borde väl ändra det till 3-5 som vissa har, mer lagom antar jag.
Tror det tog 4 dagar senast för mig att få mitt skal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Ok fattar inte hur jag lyckades betala på ett annat sätt, tyckte jag läste allt.
Skriver man 1-2 dagar får dom väl skicka på ett sätt som gör att det kommer på 1-2 dagar tycker jag.

Man kan citera flera inlägg samtidigt

Skrivet av robalm:

"Beställning är på väg, skickas per brev (så har inget kollinummer att spåra)

 

Försändelse bör dyka upp inom kort.

 

Ha en fin dag"

så slipper man posta

Skrivet av robalm:

Känns som sagt oseriöst.
När man klickar via prisjakt står det telenor.
Men i telenors support tog det 3 olika människor 1 timme och 15 min att komma fram till att jag skulle skicka ett email.
En av dem sa att jag inte kunde köpa en mobil från dem om jag inte hade telenor sedan tidigare.
Jag trodde nästan att dom jäklades med mig bara för att.

5 inlägg efter varandra

Skrivet av robalm:

Jo det borde jag sett från början, tog förgivet att det var telenors kundservice man skulle vända sig till.
Ganska illa ändå att bara kunna maila.

Är nästan 100% säker att jag inte kunde välja att betala med swish vilket jag hade gjort direkt såklart.
Kanske var pga deras sida låg nere i över 1 timme innan lyckades komma in och göra beställningen?

och istället svara flera inlägg i ett.