Take Two: "Google lovade mer än Stadia levererar"

Permalänk
Melding Plague

Take Two: "Google lovade mer än Stadia levererar"

En av de största spelutgivarna på Googles strömmande speltjänst är Take Two, vars VD nu uttrycker besvikelse över tjänstens start.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Och vatten är blött. Jag tror det råder ganska stor konsensus om det där vid det här laget.

Permalänk
Medlem

Verkar lite snart att dra den slutsatsen. Tänker att det är en gradvis förändring. Men fungerar detta bra kan det ju vara så att folk som idag har ps4 inte skaffar ps5 för att spela det senaste. Har man redan ps4 kanske incitamentet inte är lika stort.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Testpilot

För mig blir det intressant med strömmat spelande den dagen jag helt tröttnat på hårdvara och kanske gör mig av med skrivbordet/TV-bänken helt och därmed då ytan för egen PC/konsol också.

Sedan är det ett problem för mig att motivera hyrandet av hårdvara jag inte äger också. Skulle Stadia vara något i stil med Netflix fast för spel så hade det varit betydligt mer intressant, då hade det kunnat vara ett komplement till min PC/konsol också för spel jag kanske inte nödvändigtvis är villig att köpa (tänker typ olika tiers, men t.ex. för 150kr/mån får jag tillgång till Assassin's Creed Origins och liknande titlar) - Då "hyr" man spelen och kör dom någon månad för en överkomlig kostnad och sedan så går man vidare, kanske även testar spel man annars inte hade visat intresse för.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Hedersmedlem

Shots fired.
Jag undrar vad take two specifikt blivit lovade här som inte håller.

Har ett exakt antal av konsumenter utlovats som inte har efterlevts? Om så är fallet får de gärna vara tydliga med den delen. Kanske är det så att de inte får gå ut med den typen av siffror. Har de ingått avtal så borde de emellertid inte såga tjänsten för underlag de inte får prata om heller. Jag förstår inte riktigt...

Ja eller är det så att take two har ingått i ett samarbete med Google att lansera ett nytt spelkoncept där man hyr hårdvaran strömmat istället för att köpa den och att det här är en ny marknad där ingen vet hur bra det hela kommer tas emot?
Om så är fallet så är väl båda samarbetspartners med risker och investeringar där båda kan tycka att det inte gått superbra nu kanske. Varför skjuta på sin samarbetspartner här? Det ser inte så proffsigt ut faktiskt.
Har take two inte gjort en bedömning av risken för det samarbete de ingått i eller vad händer här egentligen?

Delen angående marknadsföring kan jag däremot hålla med om. Det syntes ganska tydligt kring lanseringen att många inte förstått att man hyr hårdvaran på stadia (eller får den gratis med billigare abonnemang) och köper spelen likt på konsol. Flera blev missnöjda av vad tjänsen faktiskt var när den lanserades. Och ja, visserligen handlar väl det om att många inte satt sig in i vad tjänsten handlade om i förväg. Men marknadsföringsmässigt blev det där inge vidare bra. Uppenbarligen alltså.
Häri finns säkerligen rimlig kritik från spelutgivare mot Google.

Äe jag vet inte om jag är så imponerad av upplägget i kritiken här. Det är för ospecifikt. De är väl samarbetspartners som lanserat en ny typ av tjänst. Givetvis tar båda parter en viss nivå av risk där eftersom ingen vet hur efterfrågan blir.
Förtydligande - det här är alltså inte ett försvar för tjänsten stadia eller för Google.
Nä take two har säkert anledning att inte vara nöjda.
Jag tycker bara stora delar av kritiken saknar en del kontret underlag. Och varför är det viktigt för dem att föra fram kritiken offentligt istället för att de själva sätter sig och benar ut vad som utlovats och inte?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Alltså, förutsättningarna för spelstreaming-tjänster måste ju vara sämst i ett land som USA, där Internet-infrastrukturen ligger så efter i många delstater.
Nu finns ju tjänsten i många andra, bättre lämpade länder med, men frågan är om denna produkt kan mäta sig med vad som redan finns där i dess nuvarande skick?

Sedan att man ev. måste köpa spelen om igen -en tokdålig deal om man redan sitter på spelen via någon annan speltjänst- samt att Google har en tendens att lägga ner tjänster lite när som och därmed hade troligen spellicenserna också gått upp i rök... är väl inget av det som egentligen lockar en seriös spelmarknad?

Utbudet var ju inte sådär lysande heller vid starten för ett halvår sedan, sett till konkurrenternas utbud vid den tiden, varpå många av de mer iögonfallande spelen releasedes för c:a 1-1,5 månad sedan. Så vi får väl helt enkelt vänta och se om det blir något att ha så småningom.

Men att behöva köpa om sina spel på ännu en plattform är en total deal-breaker för mig i nutid. Det bekräftar bara ytterligare hur kass den digitala marknaden egentligen är, sett till licenser och hantering av dessa.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Jag har inget emot Stadia.

Jag tycker att det är en rimlig idé. Det är en virtuell spelkonsol, men som kan spelas från nästan vilken enhet som helst. Precis som på vilken annan spelkonsol som helst så behöver man köpa spelen för just den konsolen. De är optimerade för den och dess hårdvara, här är det ingen skillnad. Folk anser av någon anledning att Stadia bör ge dem tillgång till sitt PC-bibliotek, och det håller jag inte med om. Hoppas att det aldrig blir fallet.

Det fungerar riktigt bra enligt mina egna tester, och kan endast bli bättre.

Läser man Stadias subreddit så är det vääääääldigt många som är jättepositivt ställda till det, och varje dag nya inlägg från folk som precis upptäckt det, med många goda ord om hur väl det fungerar.

Jag tror TakeTwo förväntade sig att det skulle bli enormt, men blev kanske inte det.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

The belief that streaming was going to be transformative was based on a view that there were loads of people who really had an interest in interactive entertainment, really wanted to pay for it, but just didn't want to have a console. I'm not sure that turned out to be the case.

Detta är till 100% ett marknadsföringsproblem. Om man tittar på t.ex. Red Dead Redemption 2:s hemsida så står det ingenstans att spelet finns att spela på Stadia. Bara på PC, Xbox och PS4. Jag kan inte heller minnas att jag sett någon information om att spelet finns på Stadia i den enorma reklamkampanj i samband med lanseringen av Red Dead Redemption 2.

Jag tror de flesta som inte äger en speldator idag inte ens reflekterar över möjligheten att de kan ta del av spelen. Det är som att säga till folk att de inte behöver en Blu-Ray-spelare för att kolla på film hemma utan att annonsera att Netflix existerar.

Om Google och spelutvecklarna vill ha mer kunder på det här sättet så får de ta sitt ansvar och faktiskt marknadsföra detta så att kunderna vet om att det existerar. Den enda gruppen som verkar känna till att Stadia ens finns är vi teknikintresserade och i viss mån gamers i allmänhet, som redan har den nödvändiga hårdvaran.

Ska Stadia och andra streamingtjänster slå så måste man marknadsföra detta, och då särskilt till de grupper som idag inte har en gaming-PC eller konsol! Det räcker inte att slappa på soffan och tro att folk ska hitta till en helt ny tjänst själva.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av krigelkorren:

Sedan att man ev. måste köpa spelen om igen -en tokdålig deal om man redan sitter på spelen via någon annan speltjänst- samt att Google har en tendens att lägga ner tjänster lite när som och därmed hade troligen spellicenserna också gått upp i rök... är väl inget av det som egentligen lockar en seriös spelmarknad?

Jag vill nog inflika här med att Microsoft har en mycket mer gedigen lista av att lägga ner betaltjänster än Google har. Är det underlaget för kritik så är väl xbox det mer osäkra kortet hehe.

Skrivet av krigelkorren:

Utbudet var ju inte sådär lysande heller vid starten för ett halvår sedan, sett till konkurrenternas utbud vid den tiden, varpå många av de mer iögonfallande spelen releasedes för c:a 1-1,5 månad sedan. Så vi får väl helt enkelt vänta och se om det blir något att ha så småningom.

Yes. Moroten att gå över har väl inte funnits alls nästan. På sikt kan man kanske vinna över nya kunder som inte har nå vidare spelbibliotek och inte heller har konsoler. Blir kanske mer intressant än att köpa en konsol då (som man också behöver köpa spel till). Men nä, någon faktisk USP fanns liksom inte där. När xboxen slog sig in på marknaden en gång i tiden så gjordes det med exklusiva titlar iaf. Något unikt med mervärde för spelaren.

Skrivet av krigelkorren:

Men att behöva köpa om sina spel på ännu en plattform är en total deal-breaker för mig i nutid. Det bekräftar bara ytterligare hur kass den digitala marknaden egentligen är, sett till licenser och hantering av dessa.

Yeah. Det är väl det som tar emot mest när jag ibland funderar på att skaffa en konsol också. Och det är väl just det här epic har fattat. Folks befintliga steamkataloger gör att de inte vill doppa tårna i andra tjänster. Därför get väl epic ut spel som gör att man till sist också kommer ha en förankring i den tjänsten också. Och exklusiva titlar som är USPen och moroten för en del.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Jag köpte nyligen en stadia-kontroll och gav det några dagars försök. Det är helt otroligt vad dom lyckats med får jag säga. Det flyter på som smör, ser jättebra ut och latensen är relativt låg baserat på förutsättningarna.
Mitt betyg till trots så är latensen absolut märkbar och för mig är vissa spel näst intill ospelbara pga det. Spel som inte kräver samma form av precision och reaktion fungerar ypperligt. Men FPS är tyvärr svårsmält.
Jag hoppas ändå det blir ett vettigt alternativ i framtiden så dom inte lägger ner plattformen i klassisk google-manér.

Visa signatur

Chassi: Louqe Ghost S1 | CPU: AMD Ryzen 7 7700X | Kylare: Cooler Master MasterLiquid Lite 240 | Ram: Kingston Fury Beast RGB 32GB 6000MHz | GPU: AMD Radeon RX 6800 | MB: ROG STRIX X670E-I GAMING WIFI | PSU: Corsair SF750 Platinum | SSD: Samsung 970 EVO 1TB + Intel 660p 1TB | Skärm: Acer Nitro XV252QF@390hz | Ljud: HD650+Røde AI-1 | KB: Hemmabygge 60% | Mus Logitech PRO X Superlight |

Permalänk
Medlem

Har testat stadia nu ender gratis-perioden och tycker det är riktigt härligt alltså.

Viss kritik kan jag def hålla med om, det händer att det laggar lite, FPS online kanske inte är perfekt t.ex. Men att köra red dead redemption en kväll är ju perfekt!

Känns som att viss kritik får lite mycket fokus:
1. Att google skulle lägga ner det
- Kan absolut hända om några år och du torskar lite pengar. Typ som värdeminskning på en konsoll eller PC.

2, Att du måste köpa om spel du har på annan plattform
- Yes, funkar precis som det i vanliga fall fungerar mellan olika plattformar.

Permalänk
Medlem

Strömmade speltjänster bör hålla sig till interaktiva filmer, att kalla det för spel är ett hån mot spel.
Ordet "Game" har länge haft hög inflation och idag kan raggning på krogen samt att meta aborre, även inkluderas. "Game" borde numera översättas till "hobby".

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Streaming technology is upon us. The launch of Stadia has been slow. I think there was some overpromising on what the technology could deliver and some consumer disappointment as a result

Visar väl TakeTwo's koppling till verkligeheten. Ja, tekniken är inte "mogen" eller rättare sagt en del spelare kommer ALLTID bry sig om bildkvalitet och latenser. Men huvudproblemet var väl ändå att ta betalt för att få använda en streamingtjänst där spelare sedan, till fullpris och ibland ÖVER det, får köpa varje spel de vill kunna spela. Men att TakeTwo missar se uppenbart dåliga affärsplaner förvånar mig inte.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lafsen:

Känns som att viss kritik får lite mycket fokus:
1. Att google skulle lägga ner det
- Kan absolut hända om några år och du torskar lite pengar. Typ som värdeminskning på en konsoll eller PC.

2, Att du måste köpa om spel du har på annan plattform
- Yes, funkar precis som det i vanliga fall fungerar mellan olika plattformar.

1 & 2) Skillnaden är att du här inte själv äger en konsol så du kan fortsätta spela spelen du köpt även för att tex Sony eller MS slutat tillverka PS2 eller Xbox och stängt ner tjänster kring det. Utan här är ALL kontroll i händerna på en annan part. Du skulle alltså, teoretiskt, kunna spendera massor av tusentals kronor på spel för att ett par månader senare stå helt utan möjlighet att spela dem.

Skulle säga att jag har svårt att hitta någon annan plattform (och då tänker jag tillbaka till slutet av 80-talet när jag började) som fungerat på samma sätt och inte varit någon liten obskyr sak utan stora utvecklare och spel på plattformen.

Heck, till och med en Gizmondo kan du spela spel på fortfarande om du skulle råka ha en.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Alltså, förutsättningarna för spelstreaming-tjänster måste ju vara sämst i ett land som USA, där Internet-infrastrukturen ligger så efter i många delstater.
Nu finns ju tjänsten i många andra, bättre lämpade länder med, men frågan är om denna produkt kan mäta sig med vad som redan finns där i dess nuvarande skick?

Sedan att man ev. måste köpa spelen om igen -en tokdålig deal om man redan sitter på spelen via någon annan speltjänst- samt att Google har en tendens att lägga ner tjänster lite när som och därmed hade troligen spellicenserna också gått upp i rök... är väl inget av det som egentligen lockar en seriös spelmarknad?

Utbudet var ju inte sådär lysande heller vid starten för ett halvår sedan, sett till konkurrenternas utbud vid den tiden, varpå många av de mer iögonfallande spelen releasedes för c:a 1-1,5 månad sedan. Så vi får väl helt enkelt vänta och se om det blir något att ha så småningom.

Men att behöva köpa om sina spel på ännu en plattform är en total deal-breaker för mig i nutid. Det bekräftar bara ytterligare hur kass den digitala marknaden egentligen är, sett till licenser och hantering av dessa.

USA hade snitthastighet i hela landet på 25Mb/s år 2017. Troligen mycket högre idag. Så din kunskap om deras infrastruktur är nog lite förlegad.

I övrigt håller jag med dig till fullo! Själv avvaktar jag tills Netflix-liknande tjänst kommer. Lär ju bara vara en tidsfråga.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Jag har provat Stadia och Geforce Now. Båda har en så pass låg latens att jag inte märker av den, och då kör jag över 5Ghz.

Problemet med Stadia för mig är att:
* Jag inte kan nyttja mitt befintliga spelbibliotek
* Jag vill ha konkurrens för att priserna ska hållas ned
* Jag inte i framtiden kan välja att gå tillbaka till en stationär monsterdator eftersom jag inte kan få med mig spelen jag köpt

Så valet för mig är ganska enkelt just nu.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av talonmas:

USA hade snitthastighet i hela landet på 25Mb/s år 2017. Troligen mycket högre idag. Så din kunskap om deras infrastruktur är nog lite förlegad.

I övrigt håller jag med dig till fullo! Själv avvaktar jag tills Netflix-liknande tjänst kommer. Lär ju bara vara en tidsfråga.

Hur är snitthastigheten beräknad? Är det median eller aritmetiskt medelvärde?

Om en person i en by har pröjsat egen fiber på 1000 Mb/s och 39 av hans grannar har modem på 56 kb/s så blir det också en medelhastighet på 25 Mb/s om man räknar med aritmetiska medelvärden.

(1 * 1000) * (39 * 0,056) = 25,546

Extremexempel så klart, men det visar att aritmetiska medelvärden har en tendens att överdriva hur bra de flesta har det. Samma gäller lönenivåer förresten.

Om dina siffror nu stämmer skulle jag alltså tolka dem som att de allra flesta har betydligt mindre än 25 Mb/s, just eftersom det räcker med ett fåtal med gigabitanslutningar (eller snabbare) för att trissa upp medelvärdet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av inquam:

1 & 2) Skillnaden är att du här inte själv äger en konsol så du kan fortsätta spela spelen du köpt även för att tex Sony eller MS slutat tillverka PS2 eller Xbox och stängt ner tjänster kring det. Utan här är ALL kontroll i händerna på en annan part. Du skulle alltså, teoretiskt, kunna spendera massor av tusentals kronor på spel för att ett par månader senare stå helt utan möjlighet att spela dem.

Skulle säga att jag har svårt att hitta någon annan plattform (och då tänker jag tillbaka till slutet av 80-talet när jag började) som fungerat på samma sätt och inte varit någon liten obskyr sak utan stora utvecklare och spel på plattformen.

Heck, till och med en Gizmondo kan du spela spel på fortfarande om du skulle råka ha en.

Ja det här är intressant. Helt klart.
Värt att ta i beaktning är väl att multiplayerspel redan är där idag. Den dagen EA tröttnar på att ge stöd för BF3 så kommer det inte funka att spela mot andra längre. Ja samma gäller för allehanda onlinespel. Även om man har det på konsol och med skiva. Är matchmakingservern nere så är det slut.
Skulle inte förvåna mig om red dead redemption som är single player kan sluta funka om deras social club inte längre kan verifiera spelet på ens PC.
Så det har redan skett ett skifte från Gizmondotiden vill jag påstå. Onlinespel kan dö även om man har hårdvaran kvar. Och spelen är idag mycket oftare bundna mot konton än på den gamla goda konsoltiden.

Men med det sagt så är det som du säger. Vi öppnar upp för att ännu en del av ens tekniksfär kan dateras och därmed bli obrukbar på ett sätt som inte var vanligt förr.
Jag tycker det är intressant att mobilerna gjort den här resan också - fast med operativsystemen. Tidiga androidlurar och appletelefoner fungerar knappt alls längre eftersom flera delar av grunden för OSet kräver samarbete med servrar. Så där fallerar istället daterade OS som gör att man inte alltid kan spela gamla spel eller program längre för att OSet har daterats. Spännande utveckling helt klart. Kanske kommer vi se mer av den typen även för konsoler och PC framgent?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Hur är snitthastigheten beräknad? Är det median eller aritmetiskt medelvärde?

Om en person i en by har pröjsat egen fiber på 1000 Mb/s och 39 av hans grannar har modem på 56 kb/s så blir det också en medelhastighet på 25 Mb/s om man räknar med aritmetiska medelvärden.

(1 * 1000) * (39 * 0,056) = 25,546

Extremexempel så klart, men det visar att aritmetiska medelvärden har en tendens att överdriva hur bra de flesta har det. Samma gäller lönenivåer förresten.

Om dina siffror nu stämmer skulle jag alltså tolka dem som att de allra flesta har betydligt mindre än 25 Mb/s, just eftersom det räcker med ett fåtal med gigabitanslutningar (eller snabbare) för att trissa upp medelvärdet.

Vet inte vad dina fina ord betyder men med 350 miljoner invånare så tror jag knappast några med extrema hastigheter spelar så stor roll

Men som referens så hade Sverige 46 MB/s i samma mätning.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av talonmas:

Vet inte vad dina fina ord betyder men med 350 miljoner invånare så tror jag knappast några med extrema hastigheter spelar så stor roll

Men som referens så hade Sverige 46 MB/s i samma mätning.

Ja alltså exakt samma gäller om du har 1 miljon personer med gigabit och 39 miljoner personer med 56 kb/s.

För en bättre förklaring av hur jag menar rekommenderar jag att du besöker närmaste bibliotek och lånar hem Hur man ljuger med statistik av Darrell Huff]. https://libris.kb.se/bib/10492602

Alternativt läser denna på originalspråket engelska under namnet How to Lie with Statistics.

Avråder dock denna som ljudbok eftersom boken till stor del bygger på illustrationer och tabeller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Värt att ta i beaktning är väl att multiplayerspel redan är där idag. Den dagen EA tröttnar på att ge stöd för BF3 så kommer det inte funka att spela mot andra längre. Ja samma gäller för allehanda onlinespel. Även om man har det på konsol och med skiva. Är matchmakingservern nere så är det slut.

Enda skillnaden är väl att ofta kan fan projekt reviva döda spel, du har t.om. döda MMO's som server sidan återskapas och drivs av fans på freeshards. Skulle bli svårt att göra det om du inte ens har tillgång till klientens filer och assets om det bara är på en tjänst som stadia.

Men det är tragiskt att se spel försvinna, om det inte finns dedikerade personer som spenderar massor av deras tid att få det spelbart igen så är det kört, personligen tycker jag att det borde finnas nån sorts minimum krav på utvecklare att ge ut nån sorts hjälp att hålla spel spelbara om de stängs ner permanent. Med hur lagar och mjukvara ser ut idag dock så ser jag inte hur det skulle kunna hända tyvärr.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja det här är intressant. Helt klart.
Värt att ta i beaktning är väl att multiplayerspel redan är där idag. Den dagen EA tröttnar på att ge stöd för BF3 så kommer det inte funka att spela mot andra längre. Ja samma gäller för allehanda onlinespel. Även om man har det på konsol och med skiva. Är matchmakingservern nere så är det slut.
Skulle inte förvåna mig om red dead redemption som är single player kan sluta funka om deras social club inte längre kan verifiera spelet på ens PC.
Så det har redan skett ett skifte från Gizmondotiden vill jag påstå. Onlinespel kan dö även om man har hårdvaran kvar. Och spelen är idag mycket oftare bundna mot konton än på den gamla goda konsoltiden.

Men med det sagt så är det som du säger. Vi öppnar upp för att ännu en del av ens tekniksfär kan dateras och därmed bli obrukbar på ett sätt som inte var vanligt förr.
Jag tycker det är intressant att mobilerna gjort den här resan också - fast med operativsystemen. Tidiga androidlurar och appletelefoner fungerar knappt alls längre eftersom flera delar av grunden för OSet kräver samarbete med servrar. Så där fallerar istället daterade OS som gör att man inte alltid kan spela gamla spel eller program längre för att OSet har daterats. Spännande utveckling helt klart. Kanske kommer vi se mer av den typen även för konsoler och PC framgent?

Kan vara en av anledningarna till denna video... Jag håller kanske inte med om alla detaljer, men att få detta ordentligt testat i konsumentvänliga EU hade varit riktigt intressant.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Har använt stadia lite efter deras senaste erbjudande, utbudet en så länge är väldigt skralt men fungerar gör det faktiskt riktigt bra direkt i webläsaren. Fick ett erbjudande om att köpa FFXV för 200 picks då jag hade PRO, det var spelet helt klart värt pengarna även om det inte var den bästa FF.

Just nu dock så skulle jag inte kasta in pengar på några fullpris titlar, vi får se när BGIII och Cyberpunk kommer då kan det bli intresant.

Permalänk
Medlem

Streaming av spel, hmm kanske kan bli något om 10 år till.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Allt går ju långsamt i början. Sen är spelande lite av en nisch också.

Sen har då inte jag sett nån reklam för Stadia.

Aldrig själv använt nån strömningstjänst.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Alltså, förutsättningarna för spelstreaming-tjänster måste ju vara sämst i ett land som USA, där Internet-infrastrukturen ligger så efter i många delstater.

Det har jag hört i många år nu, är det fortfarande dåligt i många delstater?

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller." -Super Mario

Permalänk
Medlem

Playstation now är inte en konkurrent till Stadia som det står i artikeln. Steam är en konkurrent däremot men ja det är strömmat. det är ström,mat visst men det var en promo att man fick flera spel om man prenna - i fortsättningen måste man köpa styckvis. förmodligen kommer Stadia gå under eller riktas om mot vanligt folk som vill spela Peggle Online o dylikt.

nvidias tjänst är spel man äger på andra plattformar t.ex Steam om man vill spela på alla sina enheter mobiler etc plus med strålspårning & det är strömmat. har man ett 1080 och inte spelar på udda enheter är enda tjusningen där raytracing vilket inte är värt månads kostnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Ja alltså exakt samma gäller om du har 1 miljon personer med gigabit och 39 miljoner personer med 56 kb/s.

För en bättre förklaring av hur jag menar rekommenderar jag att du besöker närmaste bibliotek och lånar hem Hur man ljuger med statistik av Darrell Huff]. https://libris.kb.se/bib/10492602

Alternativt läser denna på originalspråket engelska under namnet How to Lie with Statistics.

Avråder dock denna som ljudbok eftersom boken till stor del bygger på illustrationer och tabeller.

Tack för lästipset. Tror inte jag hållt i en fysisk bok på år i dar men den finns garanterat som e-bok. Ämnet tilltalar mig iaf.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Det som fick mig att backa ur från Stadia var att jag uppfattade det som ett Netflix för gaming, vilket hade varit väldigt intressant.

Men när det sedan visade sig att man behövde köpa titlar försvann intresset väldigt snabbt i alla fall för mig.

Autocorrect
Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

1 & 2) Skillnaden är att du här inte själv äger en konsol så du kan fortsätta spela spelen du köpt även för att tex Sony eller MS slutat tillverka PS2 eller Xbox och stängt ner tjänster kring det. Utan här är ALL kontroll i händerna på en annan part. Du skulle alltså, teoretiskt, kunna spendera massor av tusentals kronor på spel för att ett par månader senare stå helt utan möjlighet att spela dem.

Skulle säga att jag har svårt att hitta någon annan plattform (och då tänker jag tillbaka till slutet av 80-talet när jag började) som fungerat på samma sätt och inte varit någon liten obskyr sak utan stora utvecklare och spel på plattformen.

Heck, till och med en Gizmondo kan du spela spel på fortfarande om du skulle råka ha en.

Ja det är ju precis som du säger med undantag för mutiplayerspel som kan stängas ner. Men, för mig iaf så spelar jag igenom ett spel eller har en period och sedan är det klart. Plockar inte fram gamla xboxet eller ps2an för att spela Pokémon Stadium eller Banjo Kazooie bara för att jag äger det. Och allt detta är bara på spekulation att se ev skulle lägga ner och totalt ignorera sin användarbas. Men, spelandet är ju olika för alla förstår att det är nice att äga kontrollen 100% om man är lagd år det hållet.

Slippa äga massa fysiska saker och går att spela lite överallt = win för mig.