Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Triffid:

Mer bevis på att du missförstår strategin. "Flatten the curve" är för övrigt också en del av strategin, inte ett mål. Flatten the curve är en strategi för att inte överbelasta sjukvården.

Ja, tex just "flatten the curve" har vi lyckats extremt bra med. Vi har haft ett väldigt jämnt antal inlagda på IVA och samt ett jämt antal döda (och därmed smittade) per dag under väldigt lång tid (nu är detta som sagt en del av strategin och inte ett mål i sig). Inga siffror accelererar varken upp eller ned i nämnvärd grad. Detta tyder på att strategin har haft den effekt man sökt och därmed varit lyckad ur den aspekten.

Vi har kunnat hålla affärer och företag igång i förhållandevis hög grad, vilket är ett av målen med strategin.

Vi har inte behövt utförda utegångsförbud eller göra enorma inskränkningar på demokratin eller människors frihet.

Det är okej att säga att du inte håller med om strategin, men att säga att den "misslyckats" kräver faktiskt att man förstår meningen med den.

ok, ligga topp i dödlighet ser inte jag som nånting lyckat, men du verkar va glad så, härligt för dig.

Skrivet av addek83:

Det lustiga är att FHM fattar sina beslut baserat på forskning och erfarenhet medans du baserar dina åsikter på just ’tro’. Precis tvärt emot det du beskriver.

När det potentiellt handlar om tusentals människoliv är det rimligt att kräva motiv och bakomliggande forskning till alla beslut.

Att alla konversationer slutar med att kräva fakta och forskning är nog det sundaste jag hört på hela dagen. Bra jobbat ni som inte accepterar killgissande och gubbtyckande!

Jag vet inte vad du bubblar om. Jag behöver inte lägga fram fakta, vi har det på siffror i att vi ligger i topp i dödlighet, där är fakta nog? det är inget killgissande?
Och folk som @Triffid försöker fortfarande argumentera för att Sverige har agerat bra hittills, är för mig faktaresistent. Så vad hjälper det att dra upp forskning till någon som är faktaresistent?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lorgix:

Det där ser ut som ett omständigt sätt att säga "nej, jag ids inte backa upp mina påståenden".
Än en gång; att begära att folk backar upp sina påståenden är ju helt rimligt.
Vill du prata om att tro i motsats till att veta? Fram med den fakta du menar att dom troende vägrar ta in.

Vi ligger topp i dödlighet per capita, hur mycket mer fakta vill du ha?

att "tro" Sverige fortfarande har en bra strategi, är för mig att va just troende mer än verklighetsförankrad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190792:

ok, ligga topp i dödlighet ser inte jag som nånting lyckat, men du verkar va glad så, härligt för dig.

Ytterligare ett meningslöst svar på en välformulerad argumentation av Triffid. Du svarar ju inte på någonting av det han beskriver. Som sagt gå inte strategin ut på att ha minst antal döda per dag den här veckan.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190792:

Vi ligger topp i dödlighet per capita, hur mycket mer fakta vill du ha?

att "tro" Sverige fortfarande har en bra strategi, är för mig att va just troende mer än verklighetsförankrad.

Som du fått påpekat för dig flera gånger så är ju inte pandemin över ännu. Vi har inte alla resultat.
Dessutom ligger vi inte i topp. Dessutom är Sverige väldigt bra på att identifiera dödsfall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190792:

Jag vet inte vad du bubblar om. Jag behöver inte lägga fram fakta, vi har det på siffror i att vi ligger i topp i dödlighet, där är fakta nog? det är inget killgissande?
Och folk som @Triffid försöker fortfarande argumentera för att Sverige har agerat bra hittills, är för mig faktaresistent. Så vad hjälper det att dra upp forskning till någon som är faktaresistent?

FHM strategi är och har hela tiden varit att inte överbelasta sjukvården. Vad jag förstått det så har detta hittills lyckats. Tycker du annorlunda?

Vad gäller antalet dödsfall så tolkar jag statistiken som att det är äldreboendena som misslyckats med att hindra att smittan kommer in på äldreboendet. En till synes, i alla fall i nuläget, mycket allvarlig brist. Detta kan dock på inget sätt lastas FHM och svensk Coronastrategi om du inte menar att svensk grundlag ska isådosättas och personalen som arbetar där låsas in på jobbet? Det kommer garanteras att skriva kilometervis med utvärderingar om detta, men det viktigaste är ju att vi blir bättre och lär oss av detta.

Sen att kora vinnarna och förlorarna i ett marathon efter 100m gör man ju inte (ursäkta den osmakliga metaforen), utan först vid ”målgång” kan svar ges. Om vi till exempel ser till överdödligheten i Sverige över 12 månader från säg februari i år så kanske siffrorna kommer i annan dager? Det kanske inte är någon överdödlighet alls? Eller så är den jättestor? Det vet vi inte än.

Det är sorligt att många har dött. Flera relativt unga har också mist livet. Men än vet vi inte om huvuddelen av de som dog ändå hade dött månaden efter, då är inte siffrorna så häpnadsväckande som de nu kan se ut. Därav finns det en vits i att hålla ut och se det hela ur ett större perspektiv.

Men framförallt. Vi kan inte vara tvärsäkra på något, varken FHM eller internettyckarna. Skillnaden är att FHM backar upp sina påståenden med fakta och baserar slutsatser på erfarenhet. På internet kan vilken tjomme som helst gorma. Jag förstår inte varför jag ska lita på internetgormaren snarare än på våra myndigheter. Förklara gärna hur du tänker här.

Permalänk
Medlem

Det finns ju en hel rad anledningar till att siffrorna inte går att jämföra rakt av.
Ändå envisas vissa med att försöka göra just det, gång på gång... Obegripligt.

Permalänk
Medlem

Dagar sedan 11 Mars... 82 dagar... antal dödsfall 4403st.

4403 / 82 = 53,69 dödsfall per dag.

Ändå säger tegnell att det är under 50 per dag som har dött nu.
Vet inte hur han räknar dock?

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Dagar sedan 11 Mars... 82 dagar... antal dödsfall 4403st.

4403 / 82 = 53,69 dödsfall per dag.

Ändå säger tegnell att det är under 50 per dag som har dött nu.
Vet inte hur han räknar dock?

Som dör just nu per dag säger han. Från över 80 per dag när det var som högst.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CubaCola:

Dagar sedan 11 Mars... 82 dagar... antal dödsfall 4403st.

4403 / 82 = 53,69 dödsfall per dag.

Ändå säger tegnell att det är under 50 per dag som har dött nu.
Vet inte hur han räknar dock?

I början av maj var det ca 70-80/dag som dog. Senaste veckan har det varit 27 som mest (förra måndagen)

Permalänk
Medlem

Under ett par veckor i april var det ~85 dödsfall per dag.
Nu har ingen dag nått över 51 på två veckor, men eftersläpningen kan förstås komma att ändra på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av addek83:

Vad gäller antalet dödsfall så tolkar jag statistiken som att det är äldreboendena som misslyckats med att hindra att smittan kommer in på äldreboendet. En till synes, i alla fall i nuläget, mycket allvarlig brist. Detta kan dock på inget sätt lastas FHM och svensk Coronastrategi om du inte menar att svensk grundlag ska isådosättas och personalen som arbetar där låsas in på jobbet? Det kommer garanteras att skriva kilometervis med utvärderingar om detta, men det viktigaste är ju att vi blir bättre och lär oss av detta.

På det stora hela håller jag med dig, men i just kring det kursivmarkerade ovan skulle man kunna argumentera för att svenska myndigheter (däribland FHM) borde känt till skicket på vår äldrevård och anpassat strategin därefter. Dock ska jag väl påpeka att jag inte gör den argumentationen nu, utan min poäng är bara att det nog så småningom, med en viss rimlighet, kan anses att myndigheterna inte gjorde rätt just i den aspekten. Å andra sidan är det ju jäkligt lätt att vara efterklok...

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

https://elemental.medium.com/coronavirus-may-be-a-blood-vesse...

Ang. att viruset tycks skada hjärta, lever, etc istället för bara lungor; och angående rapporter om blodproppar och lila tår. Har 0 medicinsk träning men det är lite intressant och läste ej som en sensationalistisk artikel.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

På det stora hela håller jag med dig, men i just kring det kursivmarkerade ovan skulle man kunna argumentera för att svenska myndigheter (däribland FHM) borde känt till skicket på vår äldrevård och anpassat strategin därefter. Dock ska jag väl påpeka att jag inte gör den argumentationen nu, utan min poäng är bara att det nog så småningom, med en viss rimlighet, kan anses att myndigheterna inte gjorde rätt just i den aspekten. Å andra sidan är det ju jäkligt lätt att vara efterklok...

Jag tänker att bristande äldrevård faller under socialstyrelsen, och är ett problem som blivit värre över decennier. FHM hade säkert någotlunda koll på statusen på äldrevården men samtidigt så fattade man det enda beslut som var möjligt att fatta, att förbjuda besök. Jag vet inte vilka ytterligare medel som skulle finnas, förutom att låsa in personalen, vilket förstås inte är aktuellt.
Att trycka ut massa skyddsutrustning som en mirakelmedicin till den outbildade personalen tror jag inte alls på.

Permalänk
Skrivet av Hurtigbullen:

På det stora hela håller jag med dig, men i just kring det kursivmarkerade ovan skulle man kunna argumentera för att svenska myndigheter (däribland FHM) borde känt till skicket på vår äldrevård och anpassat strategin därefter. Dock ska jag väl påpeka att jag inte gör den argumentationen nu, utan min poäng är bara att det nog så småningom, med en viss rimlighet, kan anses att myndigheterna inte gjorde rätt just i den aspekten. Å andra sidan är det ju jäkligt lätt att vara efterklok...

Detta är lite halv off-topic. Men jag vill ge dig beröm då du är en av få här inne som fortfarande kan tänka lite kritiskt och försöker ha en bredare förståelse. Du har inte snöat in dig i ett läger utan ögonen är fortfarande öppna.

Många håller inte med vad jag nu kommer säga, men det passar en viss typ av individ.

För att utveckla och förbättra krävs en lite tråkig attityd med kritik för att driva det framåt. Istället för att avgränsa problemet så att man har rätt. Absolut att Sverige har lyckats hålla sjukvården igång utan att bli överbelastade. Men samtidigt har det fått ställas in många operationer också. Sjuksyrror erbjuds jobba istället för välförtjänt semester.

Sverige har gjort det bra, men jag vill att Sverige ska göra det bättre. När vi slutar diskuterar om att ett bättre finns, då har vi misslyckats. Så därför är det stundtals en tråkig attityd här inne, för att om ingen vågar prata så kan vi inte lära oss och hoppas på förbättring i slutet.

Men jag är också bara en tjomme på nätet. OBS, jag är inte ute efter att vinna någon diskussion eller att ha rätt. Endast för att lyfta andra tankar så att de som läser här kan bilda sig en egen uppfattning och en egen åsikt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Som dör just nu per dag säger han. Från över 80 per dag när det var som högst.

Vad är "just nu" då? 3 dagar, 10dagar, 30dagar?

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Vad är "just nu" då? 3 dagar, 10dagar, 30dagar?

Om du lyssnar på de dagliga pressträffarna framgår det tydligt att det handlar om det rullande snittet 10 dagar bakåt i tiden som de har med i sin dagliga graf.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Jag tycker denna pandemi har ganska tydligt belyst svenska regeringens (och statsapparatens) brist på beslutsfattande och långsamma reaktionsförmåga. Att FHM som expertmyndighet inte ens under en pandemi verkar ha mandat att fatta beslut över övriga verksamheter och att det i övrigt generellt under dessa månader saknats någon egentlig beslutsfattning (Propofolbrist, testhaveriet, AV & skyddsmask90, och dödstalen på äldreboendet) har troligen lett till att många lidit och dött i onödan.

Visst är det bra att vår expertmyndighet vill ta evidensbaserade beslut, men kan kan ju inte sitta och vänta på evidens under en pandemi, då är det ju för sent. Alltså måste man agera efter bästa möjliga kunskapsläge istället för att vänta. Det är bättre att chansa och ha fel och ha råkat att räddat några liv än att ha fel åt andra hållet. https://tegnellcitat.se/

Visst kanske andra länder når samma dödstal eller så gör de inte det? Faktum är ju att Sverige idag har över 4000 döda och de människorna är döda och kommer inte tillbaka till livet.

Att det funnits brister inom äldrevården vet varenda tjomme som sommarjobbat en sommar eller två där, kompetensen för att motverka smittspridning för en pandemi finns inte och personalomsättningen är stor. Och med tanke på att de flesta kommuner är luspanka så har de inte råd med särskilt mycket skyddsmaterial eller att råda bot på personalomsättningen.
Därför borde staten tillsammans med FHM från början tagit taktpinnen, agerat projektledare och styrt upp det istället för att stå där och rekommendera till kommuner, regioner och medborgare.

  • Utbildningsmaterial till äldrevården borde utfärdats omedelbart

  • Staten borde omedelbart tagit tag i centrala inköp av skyddsmaterial och distribuerat till landet

  • Likaså borde staten tagit omedelbart ansvar för inköp av nödvändiga läkemedel

  • Direkt när smittan kom

istället har Löfven och Hallengren och resten mest stått och skyllt på regioner, medborgare som inte tar ansvar eller oppositionen. Men vem vet, kanske kommer Coronakommissionen fram till vilka fel som har begåtts? När nu beslutet om när (om) den skall startas tas. Då kanske den kan ledas av Harriet Wallberg?

Visa signatur

Chassi: Define Mini C Mobo: ASUS PRIME B450M-A CPU: Ryzen 5 2600 GPU:MSI GTX 1080 Gaming X RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB 3200 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190792:

Vi ligger topp i dödlighet per capita, hur mycket mer fakta vill du ha?

att "tro" Sverige fortfarande har en bra strategi, är för mig att va just troende mer än verklighetsförankrad.

Nej, vi ligger inte i topp. Sverige ligger högt, ja, dvs, i bottenligan. Vi är "sämre" än de nordiska länderna idag, hur man än vänder och och vrider på det, eller?

Men, det finns många argument för att du har fel. Har du en källa på att vi "ligger topp i dödlighet per capita"?

Ja, vi har ligger bland de med sämst utfall i världen, tillsammans med UK, BE, NL, FR, ES, IT osv.

Länder som Bangladesh, Norge, Pakistan, Turkiet, ligger bättre till än oss. Vad säger det om situationen för dig?

Om man beaktar följande bild från ourworldindata.org så anser jag att den är, inte fel, men missvisande, på åtminstone två punkter.

1) Den är kalibrerad på 1 död per tio miljoner invånare... Det skapar en ej stabil startpunkt för länder med färre än åtminstone tjugo miljoner invånare. Vill man bedöma kroppslängd baserat på vikt eller midjemått?!

2) Diagrammet bygger på inrapporteringsdag, inte på dag för dödsfall. Det här ger en förskjutning, där Sveriges antal döda förskjuts framåt i tiden. Det betyder att förvirrade länder som inte har ett väl fungerande system typ Bangladesh, Ecuador, Italien, Spanien mer eller mindre ofrivilligt rapporterar bajs. Det betyder inte att de "mörkar" sina antal, men, att deras statistik är i händerna på klåpare sedan decennier eller snarare sekel.

Okej, ser man endast nyheter baserade på den här, eller liknande källor, dag efter dag så tappar man säkert snabbt konceptet. Den som missbrukar siffrorna vinner?!

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av addek83:

Jag tänker att bristande äldrevård faller under socialstyrelsen, och är ett problem som blivit värre över decennier. FHM hade säkert någotlunda koll på statusen på äldrevården men samtidigt så fattade man det enda beslut som var möjligt att fatta, att förbjuda besök. Jag vet inte vilka ytterligare medel som skulle finnas, förutom att låsa in personalen, vilket förstås inte är aktuellt.
Att trycka ut massa skyddsutrustning som en mirakelmedicin till den outbildade personalen tror jag inte alls på.

Givetvis kan man inte låsa in personalen och mirakelmediciner har vi ju dessvärre inga heller. Skyddsutrustning var det nog ont om och frågan är om personalen hade utbildning att kunna nyttja den om man bara levererade den.

Tänkbara alternativa tillägg till strategin kring äldreboenden kunde ha varit mer skyddsutrustning till äldreboenden och snabbutbildning av personalen att använda den, samt att testa mer; testa alla brukare och all personal i flera omgångar så fort man fått in något fall av smitta. Jag har för mig att det senare anses vara en av framgångsrecepten i Norge där man på något äldreboende konstaterade att personalen smittade varandra och att dom hade 3 smittade brukare, medan all personal var smittad och då höll på att smitta brukarna.

Återigen vill jag påpeka att ovan är teorier och att det jag ville peka på var just att man kan argumentera för att myndigheter nog borde känt till skicket på vår äldrevård och därmed och borde kunnat anpassa strategin därefter.

Dock är det fullt möjligt att det är som du säger och att även om man borde känt till detta så hade man inte någon reell anpassning man kunde göra. Detta blir nog dock något att analysera och debattera senare och det är ju som sagt jäkligt lätt att vara efterklok.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Proffsmoddare

Så det är alltså en nackdel att ha bra koll på vilka som avlider nu. Vi kanske ska göra som resten av världen och vara väldigt "selektiva" med vad vi presenterar i framtiden?

Det verkar ju vara nyckeln för att få vara med i den duktiga klubben.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleepstreameR:

Så det är alltså en nackdel att ha bra koll på vilka som avlider nu. Vi kanske ska göra som resten av världen och vara väldigt "selektiva" med vad vi presenterar i framtiden?

Det verkar ju vara nyckeln för att få vara med i den duktiga klubben.

Turkmenistan har ju förbjudit ordet "coronavirus" och har därmed noll fall.
Dom är därmed bäst i klassen enligt vissa grafer och vissa personers logik.

Eller så kan vi göra som ganska många andra, mer "transparenta och demokratiska" länder i västvärlden och totalt ignorera Covid 19-relaterade dödsfall inom äldreomsorgen. Då hade vi verkligen finjusterat dom svenska siffrorna, f.a. med tanke på hur många av dödsfallen i Sverige som är relaterade till just den gruppen.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Turkmenistan har ju förbjudit ordet "coronavirus" och har därmed noll fall.
Dom är därmed bäst i klassen enligt vissa grafer och vissa personers logik.

Eller så kan vi göra som ganska många andra, mer "transparenta och demokratiska" länder i västvärlden och totalt ignorera Covid 19-relaterade dödsfall inom äldreomsorgen. Då hade vi verkligen finjusterat dom svenska siffrorna, f.a. med tanke på hur många av dödsfallen i Sverige som är relaterade till just den gruppen.

Nej vi ska inte finjustera siffrorna över avlidna inom äldrevården. Vi ska heller inte överdriva magnituden av antalet genom att tillskriva Covid19 alla dödsfall där den avlidna varit smittad av Covid19 men avlidit av andra orsaker.
Vad vi kan göra är att se hur Covid19 påverkat dödstalen i Sverige.

Lite statistik från Socialstyrelsen.
Jag har valt att lägga till kolumnerna "Genomsnitt 1015-1019" samt "Differens 2020" och göra en sammanräkning längst ned över hur många fler som avlidit mot genomsnittet för perioden under 2015-2019.
Siffrorna tar inte hänsyn till vad som orsakat dödsfallen utan bara en indikation på överdödligheten i riket. Ett korrekt värde för överdödlighet för år 2020 kommer inte gå att fastställa förrän tidigast vid årets slut.

Den första bilden visar totalt antal döda i Sverige under veckorna 1-20 för åren 2015-2020.
Det relativt låga värdet på "Dödlighet: Högre än under föregående femårsperiod" beror på att färre människor avled under årets första 12 veckor än genomsnittet för perioden 2015-1019.
I översta bilden ingår alla avlidna i Sverige oavsett ålder.

Den andra bilden visar totalt antal döda i Sverige för åldersgruppen 70+ under samma tidsperiod.
Det relativt låga värdet på "Dödlighet: Högre än under föregående femårsperiod" beror på att färre människor avled under årets första 11 veckor än genomsnittet för perioden 2015-1019.

Den tredje bilden visar antal döda i Sverige för åldersgruppen 70+/100 000 invånare i åldersgruppen 70+.
Det relativt låga värdet på "Dödlighet: Högre än under föregående femårsperiod" beror på att färre människor avled under årets första 12 veckor än genomsnittet för perioden 2015-1019.
Den högre genomsnittsåldern och befolkningsökningen gör att en jämförelse per 100 000 invånare i åldersgruppen 70+ sannolikt ger en mer sann bild.

Visa signatur

Asus C6H | R9-3900XT | 4x8GB G-Skill Ripjaws V 3600@3466 CL14 | Asus Radeon RX 580 8GB Strix Gaming OC | Asus Strix Raid DLX | Corsair Obsidian 750D AE

Permalänk
Skrivet av Johan_G3:

Nej vi ska inte finjustera siffrorna över avlidna inom äldrevården. Vi ska heller inte överdriva magnituden av antalet genom att tillskriva Covid19 alla dödsfall där den avlidna varit smittad av Covid19 men avlidit av andra orsaker.
Vad vi kan göra är att se hur Covid19 påverkat dödstalen i Sverige.

Lite statistik från Socialstyrelsen.
Jag har valt att lägga till kolumnerna "Genomsnitt 1015-1019" samt "Differens 2020" och göra en sammanräkning längst ned över hur många fler som avlidit mot genomsnittet för perioden under 2015-2019.
Siffrorna tar inte hänsyn till vad som orsakat dödsfallen utan bara en indikation på överdödligheten i riket. Ett korrekt värde för överdödlighet för år 2020 kommer inte gå att fastställa förrän tidigast vid årets slut.

Den första bilden visar totalt antal döda i Sverige under veckorna 1-20 för åren 2015-2020.
Det relativt låga värdet på "Dödlighet: Högre än under föregående femårsperiod" beror på att färre människor avled under årets första 12 veckor än genomsnittet för perioden 2015-1019.
I översta bilden ingår alla avlidna i Sverige oavsett ålder.
https://knytpunkt.com/mediapi/bilder/tot_antal_doda.jpg

Den andra bilden visar totalt antal döda i Sverige för åldersgruppen 70+ under samma tidsperiod.
Det relativt låga värdet på "Dödlighet: Högre än under föregående femårsperiod" beror på att färre människor avled under årets första 11 veckor än genomsnittet för perioden 2015-1019.
https://knytpunkt.com/mediapi/bilder/Alla_over_70ar.jpg

Den tredje bilden visar antal döda i Sverige för åldersgruppen 70+/100 000 invånare i åldersgruppen 70+.
Det relativt låga värdet på "Dödlighet: Högre än under föregående femårsperiod" beror på att färre människor avled under årets första 12 veckor än genomsnittet för perioden 2015-1019.
Den högre genomsnittsåldern och befolkningsökningen gör att en jämförelse per 100 000 invånare i åldersgruppen 70+ sannolikt ger en mer sann bild.
https://knytpunkt.com/mediapi/bilder/Alla_over_70ar_per_100k.jpg

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wP10k4/liknande-dodstal-...
https://www.di.se/debatt/redovisning-av-dodlighet-for-befolkn...
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/dodsfallen-nastan...

Edit: Några ord är att dessa länkar presenteras för 2 sidor sedan. Då pratar man om siffror som stödjer en typ av bild. Det jag vill få fram återigen är att det finns flera perspektiv.

Permalänk
Moderator
Forumledare

*Allmän uppmaning*

Kom igen, vi kan bättre än att bara posta länkar.
Skriv gärna lite också

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan_G3:

Nej vi ska inte finjustera siffrorna över avlidna inom äldrevården. Vi ska heller inte överdriva magnituden av antalet genom att tillskriva Covid19 alla dödsfall där den avlidna varit smittad av Covid19 men avlidit av andra orsaker.
Vad vi kan göra är att se hur Covid19 påverkat dödstalen i Sverige.

Lite statistik från Socialstyrelsen.
Jag har valt att lägga till kolumnerna "Genomsnitt 1015-1019" samt "Differens 2020" och göra en sammanräkning längst ned över hur många fler som avlidit mot genomsnittet för perioden under 2015-2019.
Siffrorna tar inte hänsyn till vad som orsakat dödsfallen utan bara en indikation på överdödligheten i riket. Ett korrekt värde för överdödlighet för år 2020 kommer inte gå att fastställa förrän tidigast vid årets slut.

Den första bilden visar totalt antal döda i Sverige under veckorna 1-20 för åren 2015-2020.
Det relativt låga värdet på "Dödlighet: Högre än under föregående femårsperiod" beror på att färre människor avled under årets första 12 veckor än genomsnittet för perioden 2015-1019.
I översta bilden ingår alla avlidna i Sverige oavsett ålder.
https://knytpunkt.com/mediapi/bilder/tot_antal_doda.jpg

Den andra bilden visar totalt antal döda i Sverige för åldersgruppen 70+ under samma tidsperiod.
Det relativt låga värdet på "Dödlighet: Högre än under föregående femårsperiod" beror på att färre människor avled under årets första 11 veckor än genomsnittet för perioden 2015-1019.
https://knytpunkt.com/mediapi/bilder/Alla_over_70ar.jpg

Den tredje bilden visar antal döda i Sverige för åldersgruppen 70+/100 000 invånare i åldersgruppen 70+.
Det relativt låga värdet på "Dödlighet: Högre än under föregående femårsperiod" beror på att färre människor avled under årets första 12 veckor än genomsnittet för perioden 2015-1019.
Den högre genomsnittsåldern och befolkningsökningen gör att en jämförelse per 100 000 invånare i åldersgruppen 70+ sannolikt ger en mer sann bild.
https://knytpunkt.com/mediapi/bilder/Alla_over_70ar_per_100k.jpg

Jag undrar om vi så småningom kommer att få en viss underdödlighet som efterdyning. För att förtydliga; många av våra äldre har inte långt kvar när dom väl får komma till ett äldreboende. Detta är vad jag förstår vad vår statistik säger, men också min egen erfarenhet baserat på några släktingar och bekanta. Vad jag menar är att många av som dött i Covid-19 nu skulle ha dött senare i sommar eller i höst, men eftersom dom gått bort i förtid så borde det väl kunna bli en underdödlighet när virusets framfart avtar?

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Jag undrar om vi så småningom kommer att få en viss underdödlighet som efterdyning. För att förtydliga; många av våra äldre har inte långt kvar när dom väl får komma till ett äldreboende. Detta är vad jag förstår vad vår statistik säger, men också min egen erfarenhet baserat på några släktingar och bekanta. Vad jag menar är att många av som dött i Covid-19 nu skulle ha dött senare i sommar eller i höst, men eftersom dom gått bort i förtid så borde det väl kunna bli en underdödlighet när virusets framfart avtar?

Vi kommer definitivt att få sådan. Frågan är om den kommer att kunna urskiljas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

@Franzoa @Igelkotte

Eftersom Sveriges strategi bygger på ett långsiktigt perspektiv är det väldigt oärligt, eller i bästa fall dumdistrigt, att jämföra dagens siffror med länder vars strategi varit inriktat på ett kortsiktigt perspektiv och sedan dra slutsatsen att vår strategi inte fungerar.

Jag tycker det verkar som att ni helt enkelt inte förstår strategin.

Målet har aldrig varit att minimera dödsfall så snabbt som möjligt, så att använda det som parameter när du mäter hurvida vi har lyckats åskådligör endast ett oförstånd med syftet. Det är väntat att Sverige initialt skulle få en större smittspridning (och därmed fler dödsfall). Ni kan inte använda den observationen för att förkasta strategin. Det är därför era argument inte "fungerar" på oss som är införstådda på vad strategin har varit och håller med om att det verkar rimligt.

I våra ögon är ert argument typ: " Det går som väntat!! det funkar inte!!"

Om ni vill argumentera mot strategin kommer det bara gå hem ifall ni först förstår den och sen lyfter fram varför detta är en dålig plan långsiktigt. Att vi har större smittspridning är inget argument mot strategin helt enkelt (eftersom att det har vi som förstått och håller med om strategin redan accepterat).

Jag struntar väl i vilken strategi Sverige har, bara det blir bra. Det har det verkligen inte gjort enligt min åsikt, långsam och fjantig är vad jag skulle kalla strategin. Vi ger upp och släpper spridningen var Sverige snabb med att säga. Än om det inte är över än, så har Sverige fortfarande troligtvis en lång väg att gå.
Sjukvården som redan var överbelastad sedan lääänge som dem redan var. Blev väl bättre av att dom kunde släppa ifrån dom "sk vanliga patienterna" istället. Så det gjorde dom bra i alla fall.

Så det långsiktiga perspektivet imponerar på mig väldigt mycket (med mycket ironi). Fattas bara nu att folket tappar mer och mer tålamod för socialt avstånd, då kan bakslagen komma länge.

Man får väl säga att Sverige har lyckats ta ytterligare ett felsteg i vår historia. I alla fall om man räknar liv.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Vi kommer definitivt att få sådan. Frågan är om den kommer att kunna urskiljas.

Man får även räkna in att många kanske inte sökt vård som skulle behöva det. Pga det kan fler andra sjukdomar komma i efterhand med dödlig utgång.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av igelkotte:

Man får även räkna in att många kanske inte sökt vård som skulle behöva det. Pga det kan fler andra sjukdomar komma i efterhand med dödlig utgång.

Jag kliar mig lite i huvudet och undrar hur du tänkt att man skulle föra den statistiken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yonie:

Jag kliar mig lite i huvudet och undrar hur du tänkt att man skulle föra den statistiken?

Det kan man kanske inte, utan det kanske blir så att vi kanske inte ser någon underdödlighet efter coronan för att de uppskjutna behandlingarna bidrar åt andra hållet s.a.s.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"