Headset, bli tunnhårig och huden på ens huvud(?)

Permalänk
Medlem

Headset, bli tunnhårig och huden på ens huvud(?)

Lite konstigt ämne, men på grund av corona så snaggade jag mig själv hemma för första gången på ganska länge och upptäckte att jag hade fått som typ "valkar" uppe på huvudet alltså inte att själva skallbenet har ändrats men att huden uppe på huvudet har formats konstigt, ganska märkligt och absolut inget jag har haft tidigare (har snaggat mig själv flera gånger). Jag bytte headset för ett halvår sedan till ett betydligt tyngre sådant och undrar om det kan ha något med det att göra? Jag sökte runt lite om det och det verkade vara fler som haft samma sak men tycker fortfarande att man hör ganska lite om det speciellt med tanke på hur många det är av oss som sitter med lurar på hela dagarna.

Tycker också att mitt hår har blivit tunnare där jag har haft mitt headset med. Det var nog på gång att bli tunnare innan redan men det känns som att processen skyndades på lite.

Låter inte allt det här ganska märkligt, vad ska man göra, gå över till in-ears? Kommer huden bli som vanligt igen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av asnan:

Lite konstigt ämne, men på grund av corona så snaggade jag mig själv hemma för första gången på ganska länge och upptäckte att jag hade fått som typ "valkar" uppe på huvudet alltså inte att själva skallbenet har ändrats men att huden uppe på huvudet har formats konstigt, ganska märkligt och absolut inget jag har haft tidigare (har snaggat mig själv flera gånger). Jag bytte headset för ett halvår sedan till ett betydligt tyngre sådant och undrar om det kan ha något med det att göra? Jag sökte runt lite om det och det verkade vara fler som haft samma sak men tycker fortfarande att man hör ganska lite om det speciellt med tanke på hur många det är av oss som sitter med lurar på hela dagarna.

Tycker också att mitt hår har blivit tunnare där jag har haft mitt headset med. Det var nog på gång att bli tunnare innan redan men det känns som att processen skyndades på lite.

Låter inte allt det här ganska märkligt, vad ska man göra, gå över till in-ears? Kommer huden bli som vanligt igen?

Här har vi ett prima exempel på någon som använt hörlurar för mycket

Det är förmodligen huden som du säger. Den är rätt mycket tjockare än vad man kan tro, men man får helt klart märken av headsets.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

För mig är det inte ålder utan kroppsvikt som gör det, huvudet har för vissa (som mig och kanske dig) en stor mängd fettceller i huden som pga närheten till det inflexibla skelettet leder till veck i huvet. Större kinder, haka och nacke. 6 cm skillnad i skjortstorlek för mig gör det svårt för mig att köpa skjortor som inte ser ut som tält. Sedan har jag förstorade käkmuskler av en helt annan anledning så nu ser jag ut som en hamster/ekorre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Här har vi ett prima exempel på någon som använt hörlurar för mycket
*
Det är förmodligen huden som du säger. Den är rätt mycket tjockare än vad man kan tro, men man får helt klart märken av headsets.

Jag antar att vissa headsets är värre än andra?

Frågan är om det är värt att gå över till in-ears eller annat eller om skadan redan är skedd så det inte spelar någon roll?

Skrivet av Mordekai:

För mig är det inte ålder utan kroppsvikt som gör det, huvudet har för vissa (som mig och kanske dig) en stor mängd fettceller i huden som pga närheten till det inflexibla skelettet leder till veck i huvet. Större kinder, haka och nacke. 6 cm skillnad i skjortstorlek för mig gör det svårt för mig att köpa skjortor som inte ser ut som tält. Sedan har jag förstorade käkmuskler av en helt annan anledning så nu ser jag ut som en hamster/ekorre.

Jag har aldrig varit överviktig, springer mycket och är hälsosam i övrigt. Har snarare gått ner i vikt, 8 kg sen februari. Skulle säga att jag har normalmycket hud på skallen och aldrig reflekterat över det som något onormalt.

Permalänk
Moderator
Forumledare

@asnan: Jag blir väldigt nyfiken på vad det är för lurar du använder

Edit: det ser ut att vara över fontanellen och där kan vara mjukare upp i vuxen ålder.

Använder själv fidelio x2 som är extremt bekväma just över det området

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av asnan:

Jag antar att vissa headsets är värre än andra?

Frågan är om det är värt att gå över till in-ears eller annat eller om skadan redan är skedd så det inte spelar någon roll?

Jag har aldrig varit överviktig, springer mycket och är hälsosam i övrigt. Har snarare gått ner i vikt, 8 kg sen februari. Skulle säga att jag har normalmycket hud på skallen och aldrig reflekterat över det som något onormalt.

Har du gått ner i vikt har du ju normalt sett "för mycket" hud, fettcellerna i huden har minskat i volym och spänner inte ut huden lika mycket, återhämtningen tar säkert längre tid ju äldre man blir. Stimulera blodcirkulationen för att möjligen påskynda återhämtningen något. Massera själv huvet ordentligt exempelvis när du duschar.

Edit, annars finns det ju den typen av lyft av en anledning, upprepad expansion och krympning av fettceller leder till ett överskott av hud med rynkor som följd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

@asnan: Jag blir väldigt nyfiken på vad det är för lurar du använder

Edit: det ser ut att vara över fontanellen och där kan vara mjukare upp i vuxen ålder.

Använder själv fidelio x2 som är extremt bekväma just över det området

Sennheiser GSP 600, betydligt tyngre än mina PC360 jag hade tidigare. Ja med tanke på att man haft på sig lurar sen ganska så tidig ålder så är det ju klart att de borde märkas nått.

Skrivet av Mordekai:

Har du gått ner i vikt har du ju normalt sett "för mycket" hud, fettcellerna i huden har minskat i volym och spänner inte ut huden lika mycket, återhämtningen tar säkert längre tid ju äldre man blir. Stimulera blodcirkulationen för att möjligen påskynda återhämtningen något. Massera själv huvet ordentligt exempelvis när du duschar.

Edit, annars finns det ju den typen av lyft av en anledning, upprepad expansion och krympning av fettceller leder till ett överskott av hud med rynkor som följd.

Det är sant jag har aldrig tänkt på att det skulle kunna vara en möjlighet.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av asnan:

Sennheiser GSP 600, betydligt tyngre än mina PC360 jag hade tidigare. Ja med tanke på att man haft på sig lurar sen ganska så tidig ålder så är det ju klart att de borde märkas nått.

Jag föreslår att vi härmed döper detta fenomen till ”gamergrop”

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Jag föreslår att vi härmed döper detta fenomen till ”gamergrop”

Tänk i framtiden när dom kommer hitta mitt skelett och undra vad i helvete som pågått!

Permalänk
Medlem

Märkte själv av det för ett antal år sedan (är ofta snaggad.)
Får en liten "gamergrop" efter några timmars användning (använt HyperX Cloud II eller liknande rätt länge).
Känner inte av den rent allmänt, men var rätt obehagligt dom första gångerna man märkte att det var en "svacka" i huvudet.
Den försvinner dock ganska snabbt igen efter att jag slutar använda hörlurarna.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk

@asnan: Har också samma fenomen på huvudet på grund av timmar och timmar av headset. Skit samma det är värt det bara låt det vara!

Visa signatur

9600k gtx 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av professorsnö:

@asnan: Har också samma fenomen på huvudet på grund av timmar och timmar av headset. Skit samma det är värt det bara låt det vara!

Man får respekt av de som vet vad det handlar om. Djupare grop desto tyngre headset och därmed dyrare headset och hardcore gamer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av professorsnö:

@asnan: Har också samma fenomen på huvudet på grund av timmar och timmar av headset. Skit samma det är värt det bara låt det vara!

Har du märkt av att håret blivit tunnare på det stället?

Jag har på mig peltor och mössa på jobbet med det är säkert en bidragande faktor.

Permalänk

@asnan: Ja, håret är tunnare där. Jag har svårt att avgöra om det beror på headsetet eller om det hade blivit så oberoende av headsetet. Kan knappast tro att headsetet gör det bättre!

Visa signatur

9600k gtx 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Man får respekt av de som vet vad det handlar om. Djupare grop desto tyngre headset och därmed dyrare headset och hardcore gamer.

Jag har aldrig varit på ett Gamescom men om jag åkte dit tror du jag skulle bli som C-3PO med Ewokerna i Return of the Jedi?

Permalänk
Medlem

Har samma problem, dels har får man en indentering och dels torkar huden ut där. Jag löser det genom att försöka ha hörlurarna upp-och-den så bygeln vilar på nacken istället.

Har problemet främst med mina Sennheiser HD 4.50BTNC.

Permalänk
Medlem

Löst!

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Man får respekt av de som vet vad det handlar om. Djupare grop desto tyngre headset och därmed dyrare headset och hardcore gamer.

Brottare har blomkålsöron, vi har gamergrop!

Permalänk
Medlem

Så nu kommer ju frågan, är det värt att börja ta av lurarna när man sitter och skriver/läser forum och bara ha på lurarna när man spelar? Eller är skadan redan skedd så det inte spelar någon roll?

Om man bortser från coolhetsfaktorn i att ha en gamergrop då.

Permalänk
Medlem

@asnan: alltså det är ju inte något permanent, eller återgår det inte på några timmar för dig?