Gigabyte avtäcker priser för AMD B550-moderkort

Permalänk
Melding Plague

Gigabyte avtäcker priser för AMD B550-moderkort

Moderkorten i B550-serien från Gigabyte sträcker sig från billiga och enkla till dyra och fullsmetade med funktioner.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Extremt tråkig utveckling med moderkort som blir dyrare, både på Intels och AMD:s mainstreamplattformar.

Permalänk
Medlem

Jag ser inte:
https://www.gigabyte.com/Motherboard/B550I-AORUS-PRO-AX-rev-1...

i listan på nyheten men på reddit fanns den med ett pris på 179 USD.

Är taggad på detta moderkort! Verkar riktigt schysst för en small form factor build och ändå bra VRM-stöd för en fet 12 eller 16-core CPU.

Permalänk
Medlem

Visst ser en del B550-moderkort riktigt bra ut, och om man spenderar säg 15 000+ kr på sin dator så kan det vara ett bra alternativ, men nu när B450 får stöd för Zen 3 så ser jag inte riktigt varför det skulle vara värt det för normalanvändaren att spendera 30-40 dollar mer på B550 än B450 (t.ex. för processorer mellan 3300X och 3800X).

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte priserna är så ruskiga, för 30 dollar får man Wifi & blåtand också på B550, på B550M undrar jag vad 17 man ska ha alla dem USB-portarna till framförallt USB 2.0 kanske för Wifi & blåtand? Njae bättre att lägga ut för B550 då om man har plats i lådan.
B550M behöver gå ner 20 dollar i pris så att det kan ersätta B450 för nybyggen.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Extremt tråkig utveckling med moderkort som blir dyrare, både på Intels och AMD:s mainstreamplattformar.

Tror vi får vänja oss vid att allt blir dyrare post-corona, råkar bara märkas först på komponenter.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Kul att se 2,5Gbit bli standard!

Permalänk
Medlem

Det jag funderar på med alla B550 kort är de där 2.5Gee kretsarna.
Intels 255 eller vad den heter känns lagom kul i och med att den fortfarande är trasig. Asus kör det på sina dyrare brädor. Sen har Asus realtek på de något billigare brädorna, samma som gigabyte medans AsRock kör någon dragon krets.
Hade varit bra att veta, för pungar man inte ut mer än 2500 så är det en ensam port på 2.5Gbe och då vill man ju att den fungerar bra, annars är det ätt kört

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Extremt tråkig utveckling med moderkort som blir dyrare, både på Intels och AMD:s mainstreamplattformar.

Ja det är riktigt tråkigt.
Det märkliga är dock att jag vill minnas AMD skyllde det höga priset på x570 på PCI-E 4.0. Nu kommer det i b550 men till ändå mycket lägre pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweDragon:

Jag ser inte:
https://www.gigabyte.com/Motherboard/B550I-AORUS-PRO-AX-rev-1...

i listan på nyheten men på reddit fanns den med ett pris på 179 USD.

Är taggad på detta moderkort! Verkar riktigt schysst för en small form factor build och ändå bra VRM-stöd för en fet 12 eller 16-core CPU.

Precis!
Samma gäller B550M DS3H (rev. 1.0) som även den saknas i listan.

Intressant är att Gigabyte endast har 6 st B550 kort listade, varav 4 nu blivit prissatta.

Ovriga är nog endast immaginära, precis som dom två ovan

Edit: Se upp lite med B550I-AORUS-PRO-AX då den antagligen har en Intel 2,5 GBit nätverkskrets som inte verkar vara helt stabil.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Tror vi får vänja oss vid att allt blir dyrare post-corona, råkar bara märkas först på komponenter.

Denna trenden med moderkorten började långt innan något Corona fanns i världen så nja.
Sen trenden att även "budget" moderkorts serier tydligen ska utrustas med massa high end saker så de blir snordyra är verkligen inte logiskt heller. Vill man ha ett highend moderkort köper man väl annat chip osv.

Tror de tog upp detta på fredagspanelen också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Ja det är riktigt tråkigt.
Det märkliga är dock att jag vill minnas AMD skyllde det höga priset på x570 på PCI-E 4.0. Nu kommer det i b550 men till ändå mycket lägre pris.

Jo fast med B550 får du begränsat PCIE 4.0 stöd tex. bara en M.2 är går över PCIE 4, och bara översta expansions sloten (för GPU). Resterande är PCIE 3.0.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dlq84:

Kul att se 2,5Gbit bli standard!

Och det verkar dessutom vara Realtek-kontroller snarare än Intel-kontroller för 2,5 Gb/s som visat sig ha en del problem.

Trodde aldrig att jag skulle bli glad över att se Realtek snarare än Intel när det handlar om nätverkskontrollers...

Permalänk
Medlem

Ser för egen del ingen som helst anledning att välja B550 över B450. Hade de kunnat tillverka dom till samma kostnad som B450 så visst. Men inte värt för mer än 50 spänn mer möjligen. 60 euro för billigaste 5+3 b450 variant från gigabyte är mer än tillräckligt för alla 65w prollar. Duger säkert till Ryzen 7 också(?).
130 euro för 3300X och 70 euro för 2x8GB 3200Mhz CL16. I en sån kombo för 260 euro vore det rätt sjukt att välja ett moderkort som kostar dubbelt så mycket bara för PCI-E 4.0-stöd. Köp en ny plattform när det blir användbart istället? Lär dröja några år.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Det märkliga är dock att jag vill minnas AMD skyllde det höga priset på x570 på PCI-E 4.0. Nu kommer det i b550 men till ändå mycket lägre pris.

B550 ger möjlighet att använda processorns PCIe 4.0-linor, vilket även B450/X470 klarade på vissa moderkort innan AMD spärrade det, samt PCIe 4.0 mellan processorn och styrkretsen (nope, fortfarande bara PCIe 3.0).

PCIe-linorna i styrkretsen har även uppgraderats till PCIe 3.0 istället för PCIe 2.0 som i B450/X470, men B550 är med sina 6 st. PCIe 3.0-linor fortfarande långt ifrån X570 som har 16 st. PCIe 4.0-linor (vilket motsvarar 32 st. PCIe 3.0-linor i bandbredd).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Ja det är riktigt tråkigt.
Det märkliga är dock att jag vill minnas AMD skyllde det höga priset på x570 på PCI-E 4.0. Nu kommer det i b550 men till ändå mycket lägre pris.

Skrivet av Bengt-Arne:

Precis!
Samma gäller B550M DS3H (rev. 1.0) som även den saknas i listan.

Intressant är att Gigabyte endast har 6 st B550 kort listade, varav 4 nu blivit prissatta.

Ovriga är nog endast immaginära, precis som dom två ovan

Edit: Se upp lite med B550I-AORUS-PRO-AX då den antagligen har en Intel 2,5 GBit nätverkskrets som inte verkar vara helt stabil.

På 550 serien så finns det inget stöd för PCIe 4.0 på chipset delen, d.v.s. moderkortets "sydbrygga".
PCIe 4.0 finns bara via CPU:n och därmed blir det en mindre kostnad för moderkortet för att "enbart" behöva ha bra signal-integritet/kvalité mellan CPU:n och till det som ansluts till den (som t.ec. grafikkort, M.2 diskar).

570 serien har utöver det som 550 serien har även en kostnad för att ha samtliga andra anslutningar möta signalkvalitén på brädet, de som går via chipset:et samt så läggs ytterligare kostnad för att själva chipset:et (sydbryggan) ska vara en som klarar av PCie 4.0 spec:en.

2000kr till 2500kr för 570 insteg verkar vara rimligt idag, "1250kr" för insteg 550 med tanke på tillverknings- och leverans-problem under rådande "världssituation" är rimligt. Jag tror på en 700kr till 800kr insteg 550 när.... om det blir en bättre tid

Hört att flygfrakt har gått upp prismässigt med 5x för nätagg enl. GN och att fraktfartyg har prioriterat viktigare saker och att det inte finns tillräckligt med fartyg att tillgodose frakten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Och det verkar dessutom vara Realtek-kontroller snarare än Intel-kontroller för 2,5 Gb/s som visat sig ha en del problem.

Trodde aldrig att jag skulle bli glad över att se Realtek snarare än Intel när det handlar om nätverkskontrollers...

Har agg mot Realtek-nätverkskretsar sedan långt tillbaka, då de åtminstone förr var riktigt kassa (bl.a. med partiell mjukvaruimplementation som käkade cpu, kontra Intels hårdvarimplementation), så en av mina dealbreakers för moderkort har länge varit att de måste ha Intel-nätverkskrets.

Därav blev mitt intresse för Gigabytes samtliga (?) B550-plankor genast svalare.

Men, finns det fortfarande anledning att kräva Intel-nätverk, eller duger Realtek lika gott nuförtiden? Jag syftar inte på 2,5 Gb/s-problematiken med Intel nu, utan allmänt.

(Jag syftar alltså på trådbunden Ethernet nu, för wifi struntar jag fullständigt i. )

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av backfeed:

Har agg mot Realtek-nätverkskretsar sedan långt tillbaka, då de åtminstone förr var riktigt kassa (bl.a. med partiell mjukvaruimplementation som käkade cpu, kontra Intels hårdvarimplementation), så en av mina dealbreakers för moderkort har länge varit att de måste ha Intel-nätverkskrets.

Därav blev mitt intresse för Gigabytes samtliga (?) B550-plankor genast svalare.

Men, finns det fortfarande anledning att kräva Intel-nätverk, eller duger Realtek lika gott nuförtiden? Jag syftar inte på 2,5 Gb/s-problematiken med Intel nu, utan allmänt.

(Jag syftar alltså på trådbunden Ethernet nu, för wifi struntar jag fullständigt i. )

Jag har personligen aldrig haft problem med nätverkskort från någon tillverkare i modern tid. Allt bara funkar. 1 Gbit/s är ju så pass moget idag. Hört att en del har problem med Killer Nic dock.

Eller, tja, jag har faktiskt haft lite problem med datorer jag supportat via jobbet som haft trådlösa Intel-nätverkskort.

Och hmm.... har inte Intel precis köpt upp företaget som gör Killer NIC?

Detta tillsammans med 2,5 Gb/s-problemen de har gör att det kanske är mer motiverat att utfärda en generell varning mot Intel som nätverkskretstillverkare om något.

Fast jag tror det är mer produktivt att inte basera sina inköpsval på vem som tillverkat grejerna, precis som med alla andra datorkomponenter så finns det bra och dåliga modeller från alla tillverkare. (Även om Intel just nu är lite överrepresenterade hos mig bland nätverksgrejer som krånglar...)

Permalänk
Hjälpsam

Någon som vet vad dessa "Bifurcation thingies" är?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Ni som säger att det inte är värt att köra B550 över B450. Vet ni vilka B450-kort som kommer stödja Zen3? För det var väl inte säkert att det var alla?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Extremt tråkig utveckling med moderkort som blir dyrare, både på Intels och AMD:s mainstreamplattformar.

Vad låg ett typiskt AMD b350 och intel B360 eller om det var 250 på den tiden, på för priser när de kom? (i dollar) För jag tycker inte priser från 99 dollar känns så saftigt.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Någon som vet vad dessa "Bifurcation thingies" är?

Möjligheten att dela upp PCIe-linorna från CPUn så att man t.ex. kan köra 2x8 för grafikkort. Tidigare är det bara X-styrkretsarna som haft stöd för detta, men det verkar som att även B550 har det nu. Jag har inte sett något nämnas om det tidigare, men kollar man på t.ex. Asus B550-E så har det mycket riktigt stöd för det.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Vad låg ett typiskt AMD b350 och intel B360 eller om det var 250 på den tiden, på för priser när de kom? (i dollar) För jag tycker inte priser från 99 dollar känns så saftigt.

Du tänker på B550M Gaming som är ett moderkort i bassegmentet? Kan ju jämföra med mitt eget moderkort, ett Asus Prime B350M-A. Det moderkortet kostade mig 796 kronor när jag köpte det 2017.

99 dollar blir cirka 125 dollar när man slänger på svensk moms för att det ska bli jämförbart. Det blir 1173 kronor, eller 47% dyrare än jämförbart moderkort som jag köpte 2017.

Med det sagt tror jag att jag köpte det på kampanj. Minns inte vad "normalpris" för detta var men det var runt 1000 kr, så det blir ändå billigare.

Hur som, 1173 kr för en instegmodell för mATX är saftigt. Det ska ligga närmare 800-900 kronor.

Edit: Överstruket p.g.a. felaktig information och analys.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ratatosk:

Någon som vet vad dessa "Bifurcation thingies" är?

Splitta en pcie slot så du kan köra sli med en itx bräda t.ex. fast då 2x8 såklart

@clox Dom har nog inte så mycket val än att göra det allihopa när msi pumpar ut stödet på sina b450. Men ja kanske inte på dom allra billigaste brädorna

Visa signatur

Alldeles för svag för SFF 🥰

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Du tänker på B550M Gaming som är ett moderkort i bassegmentet? Kan ju jämföra med mitt eget moderkort, ett Asus Prime B350M-A. Det moderkortet kostade mig 796 kronor när jag köpte det 2017.

99 dollar blir cirka 125 dollar när man slänger på svensk moms för att det ska bli jämförbart. Det blir 1173 kronor, eller 47% dyrare än jämförbart moderkort som jag köpte 2017.

Det är vad de släpps för men det lär ju komma deals rätt tidigt osv.
Enligt prisjakt har inte det moderkortet du köpte kostat typ 900kr (hos de billigaste butikerna och de har jag ingen aning om vilka det var) under 2017 med några lägre punkter och som lägst 799kr en väldigt kort period. (14 till 17 april)
Vi får se vad de billigaste b550 korten kostar några månader efter släppet för att få en rättvis bild. Det brukar ju klagas på priserna på de nya moderkorten och många köper istället ut föregående serie.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av perost:

Möjligheten att dela upp PCIe-linorna från CPUn så att man t.ex. kan köra 2x8 för grafikkort. Tidigare är det bara X-styrkretsarna som haft stöd för detta, men det verkar som att även B550 har det nu. Jag har inte sett något nämnas om det tidigare, men kollar man på t.ex. Asus B550-E så har det mycket riktigt stöd för det.

Skrivet av lnd1437:

Splitta en pcie slot så du kan köra sli med en itx bräda t.ex. fast då 2x8 såklart

@clox Dom har nog inte så mycket val än att göra det allihopa när msi pumpar ut stödet på sina b450. Men ja kanske inte på dom allra billigaste brädorna


Tack, ni har fått varsitt "gilla inlägg".

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Det är vad de släpps för men det lär ju komma deals rätt tidigt osv.
Enligt prisjakt har inte det moderkortet du köpte kostat typ 900kr (hos de billigaste butikerna och de har jag ingen aning om vilka det var) under 2017 med några lägre punkter och som lägst 799kr en väldigt kort period. (14 till 17 april)
Vi får se vad de billigaste b550 korten kostar några månader efter släppet för att få en rättvis bild. Det brukar ju klagas på priserna på de nya moderkorten och många köper istället ut föregående serie.

Du har ju helt rätt. Jag betalade 995 kr för mitt moderkort. Priserna på kvittot var exkl moms av någon anledning. Det blir ju samma som 796 kr ex moms.

Nåväl, det blir fortfarande dyrare även om inte lika dyrare som jag trodde. 995 kr mot 1174 kr blir ju ändå en skillnad på 20%, då har jag inte heller räknat med att det kommer bli ytterligare lite dyrare när det väl kommer till Sverige p.g.a. Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Jag har personligen aldrig haft problem med nätverkskort från någon tillverkare i modern tid. Allt bara funkar. 1 Gbit/s är ju så pass moget idag. Hört att en del har problem med Killer Nic dock.

Eller, tja, jag har faktiskt haft lite problem med datorer jag supportat via jobbet som haft trådlösa Intel-nätverkskort.

Och hmm.... har inte Intel precis köpt upp företaget som gör Killer NIC?

Detta tillsammans med 2,5 Gb/s-problemen de har gör att det kanske är mer motiverat att utfärda en generell varning mot Intel som nätverkskretstillverkare om något.

Hehe, jo, Killer NIC vet jag många som har/haft problem med, särskilt i bärbara på jobbet. Blåskärmar och annat skoj, som direkt kunnat härledas till just Killer NIC. Så att Intel köper Killer NIC kan jag inte se som positivt, nej.

Skrivet av pv2b:

Fast jag tror det är mer produktivt att inte basera sina inköpsval på vem som tillverkat grejerna, precis som med alla andra datorkomponenter så finns det bra och dåliga modeller från alla tillverkare. (Även om Intel just nu är lite överrepresenterade hos mig bland nätverksgrejer som krånglar...)

Visst är det så. Intels nätverkskretsar, för Ethernet då, har alltid fungerat fläckfritt för mig i alla mina maskiner (inkl. servrar, brandväggar m.fl.), så det har varit ett enkelt och givet val. I min nuvarande server är det för övrigt två Intel och en Realtek. Realtek:en är enbart tänkt för IPMI, vilket för mig säger att branschen (Supermicro m.fl.) fortfarande inte litar på Realtek fullt ut (men det kan förstås bero på att kunderna, inklusive jag, vill ha det så).

Sen spelar det förstås ingen roll om jag ska köra 10 Gb/s (vilket jag tänkt länge), då måste jag ändå in med ett nätverkskort.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Nybörjar fråga här:
Kommer man kunna koppla B550 Elite till frontpanelen på chassit får ljud och usb där?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Grobar:

Nybörjar fråga här:
Kommer man kunna koppla B550 Elite till frontpanelen på chassit får ljud och usb där?

Detta är funktioner som finns på alla moderna moderkort. Nu har jag inte kollat det specifika moderkortet du kollar på men jag kan inte tänka mig att den funktionen inte finns.