SweCampers - Tråden om Friluftsliv

Permalänk
Medlem

Jag kommer bo tillfälligt i Åkersberga i sex månader tills min nyproduktion är klar. Det i sig kvalificerar väl som friluftsliv, kan jag tycka.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Arzei:

Jag kommer bo tillfälligt i Åkersberga i sex månader tills min nyproduktion är klar. Det i sig kvalificerar väl som friluftsliv, kan jag tycka.

Ska du tälta eller är du en vanlig uteliggare ?
Bivibag ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Att jag missat denna tråden!

Favorit upplägget just nu är sektionsvandring på närliggande leder med en övernattning och en sträcka runt 4mil. Samt turer i norge med ca 3-5tältnätter och över någon topp.

Förra sommaren gick jag etapp 1-7 på sörmlandsleden, samt etapp 8-11 på roslagsleden, sen en vända i Rondane i norge runt och över Rondeslottet (2 178 m ö.h).

Nyblivien småbarns pappa så kanske blir lite kortare turer i sommar med bärsele utan övernattning. Men har iaf tänkt att gå paradiset - ösmo någon helg. Sen blir det nog en tur till Jotunheimen (fjärde gången) med en tur över Glittertind.

Permalänk
Medlem

Jag tänkte kampa i en stuga i The Forest

Visa signatur

Tjo & tjim
Nzxt H7 Flow || ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI || Gigabyte GeForce RTX 4080 16GB Gaming OC || AMD Ryzen 7 7800X3D || Corsair 32GB DDR5 5200MHz CL40 Vengeance RGB AMD EXPO || NZXT Kraken Elite RGB 360 || Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB & 2TB || ASUS ROG Strix Aura 850W

Permalänk
Proffsmoddare

Varje sommar är de planerat för sånt. Har sovit ute i skogen sen jag var liten några dagar över sommaren. Precis införskaffat en hängmatta som är enkel att sätta upp nu med inbyggt myggnät.

Helst ut där de inte finns mobiltäckning så man kan koppla av helt, blir utvilad på ett helt annat sätt.

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem

Fot-tejp, som vissa nämnt redan, är otroligt viktigt. Får man för ont i fötterna förstörs hela upplevelsen eller kanske hela turen. All kraftöverföring sker där

Bäbipuder är också väldigt bra att ha (kostar/väger ju inget), och kan verkligen hjälpa mot skavsår på låren/skrevet.
Våtservietter eller motsv. om man skall gå där det inte finns möjlighet/tid för ens simpel tre-punkts-tvätt. Saltet som byggs upp av svett skaver extra, så bra att göra rent även om man struntar i lukt.

Axlarna och midjan är också punkter som kan göra ont om ryggsäcken inte har sköna remmar/viktfördelning. Generellt skall remmarna över axlar och midjan vara ganska breda och mjuka-men-fasta, annars är det antagligen god chans det kommer skava eller ge trycksår.
Kan inte fördelningen exakt men gissningsvis skall 2/3 av vikten ligga på midjeremmen och kanske 1/3 på axlarna. Se till att testa midjeremmen när man köper - den är viktigast.
Fixade en gång till en kass ryggsäck med skum (klippt från ett liggunderlag) och silvertejp så att den blev helt acceptabel.
Silvertejp och multikniv är bra.

Vattenreningstabletter/droppar skadar inte att ha i reserv ifall man råkar få slut på vatten och inte orkar koka.

Bär man alltid den aktiva lilla delen av spritkök i en innerficka mot kroppen, så får man fyr på den direkt, även i -40.
Har man den i en ryggsäck kanske det inte går.

Ett ombyte kläder förseglat i 2 lager plast i ryggsäcken/inga vassa föremål. "Klä in" hela ryggsäckens interiör i 1-2 stora plastsäckar.

Insektsmedel.
Extra insektsmedel

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Haha! tänkte precis skapa en tråd idag, men såg att du redan gjort det - grymt!

Jag är på jakt efter en bra ryggsäck att vandra dagsturer på men på senare tid även kunna gå längre turer med, PCT etc.
Tittar på fjällrävens KEB på 52L/75L och Kajka 85L är det overkill med 85L-rygga?

https://www.naturkompaniet.se/fjallraven-unisex-kajka-85-blac...
https://www.naturkompaniet.se/fjallraven-herr-keb-72-olive-de...
https://www.naturkompaniet.se/fjallraven-herr-keb-52-black-bl...

Beror helt vad du ska ha den till. Jag har en 75L kajka och den rymmer mer än vad jag någonsin kommer behöva på en veckas fjälltur.

Dagsturer (utan tält etc) är det galet overkill. Även för upp till en vecka sommartid. Ska du däremot ut på vintern eller mer än två veckor i stöten kan det vara vettigt.

Edit: oj, det var visst ett ganska gammalt inlägg jag svarade på. Trodde sweclockers tog mig till senaste sidan, men tydligen inte ^^

Permalänk
Medlem

Jag har mestadels varit ute med Scouterna i olika sammanhang. Då är man flera som delar på (transport av) utrustningen för mat och boende.

Jag har provat tält, vindskydd och hängmatta. Ur komfortsynpunkt är tältet bäst. Hängmattan jobbigast att komma i/ur och vindskyddet sämst på att hålla småkrypen borta. Fördelen med vindskydd/hängmatta är att de tar liten plats/vikt att transportera.

Bära packning har aldrig tilltalat mig, så jag föredrar att paddla eller cykla.
När det gäller att vandra längre sträckor med (tung) packning förlitar jag mig på råd från en morbror som var inbiten fjällvandrare på 70-talet. Han brukade räkna med en medelhastighet på 4 km/h under gång, hade som vana att gå tre kvart och sedan rasta en (resulterande i genomsnittlig vandringstakt på 3 km/h). Lämplig dagsetapp kunde vara upp till 15 km.

Gällande liggunderlag är jag uppvuxen med den billigare ~10 mm skumplastvarianten som isolerar bra och duger på mjukare underlag.
På äldre år har jag övergått till uppblåsbara, något tjockare, varianter med invändig skumplast. Dessa ger mycket bättre komfort men stjäl plats i ryggsäcken och är ömtåligare.
Om jag behöver köpa nytt liggunderlag i framtiden kommer jag sannolikt satsa på den nyare varianten av skumplast som påminner om äggkartong och viks ihop i stället för att rullas. Lätt, tålig, komfortabel och kan enkelt fästas utanpå ryggsäcken.

Ryggsäck. Här har i tråden redan framkommit en hel del nyttiga tips. Personligen är jag svag för klassiska ramsäckar som tillåter att man packar skrymmande utrustning utanpå själva säcken. Tyvärr har ramsäckarna till stor del försvunnit från marknaden. En observation jag gjort är att bland de ramsäckar som fortfarande används är Fjällrävens gyro-ram, som kom för ca 40 år sedan, väldigt populär. Jag själv har en sådan, inköpt då det begav sig...

Måste bara lägga in en liten reklamfilm också:

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Opatagio:

@oatp1b1: Tyvärr har du alldeles rätt i skiten som folk lämnar efter sig. Värsta jag sett (visserligen merparten naturligt gödsel) var några som lämnat latrinhinken framför ett vindskydd. Vi pratar om några som "campat" minst en vecka och bara åkt i tron om att hinken magiskt ska fösvinna. Lägg gärna lite tid på att åtminstone gräva ner skiten en bit och markera med en midjehög pinne.

Alternativt... gör som vid OP-tjänst. Skit i påse och släng vid hemkomst. Gärna då återvunnen plast, hundbajspåsar funkar fint.

Släpar folk med sig en hink för att skita i? Verkar ju väldigt mycket enklare att ha med en liten spade och gräva ett snabbt hål som man lika snabbt fyller igen när man gjort sitt

Permalänk
Medlem

Investerade nyss i en ordentlig kamera (Panasonic G9) och tänkte ge mig ut på fotovandring i sommar. Bor i Prag och tänkte vandra längs med floden Vltava, till Máj till att börja med, och sen kanske ner mot den österrikiska gränsen. En vecka eller så, med tält, till fots.

Permalänk
Medlem

Jag tycker den här funkar bra:
Ryggsäck
Skönt att kunna byta hur man bär den och fukttålig, det enda som saknas är en inbyggd pall, men oftast kan man hitta en stan att sitta på.
Vad gäller tält så kommer man ganska långt med en presenning och silvertejp.
Extra par (billiga) strumpor är aldrig fel, kan användas som rumpekrafs eller plåster med hjälp av tejpen vid nöd.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Ska införskaffa ett kök. Har haft prisbevakning på skiten men den har bara gått upp i pris xD

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Bära packning har aldrig tilltalat mig, så jag föredrar att paddla eller cykla.
När det gäller att vandra längre sträckor med (tung) packning förlitar jag mig på råd från en morbror som var inbiten fjällvandrare på 70-talet. Han brukade räkna med en medelhastighet på 4 km/h under gång, hade som vana att gå tre kvart och sedan rasta en (resulterande i genomsnittlig vandringstakt på 3 km/h). Lämplig dagsetapp kunde vara upp till 15 km.

Ryggsäck. Här har i tråden redan framkommit en hel del nyttiga tips. Personligen är jag svag för klassiska ramsäckar som tillåter att man packar skrymmande utrustning utanpå själva säcken. Tyvärr har ramsäckarna till stor del försvunnit från marknaden. En observation jag gjort är att bland de ramsäckar som fortfarande används är Fjällrävens gyro-ram, som kom för ca 40 år sedan, väldigt populär. Jag själv har en sådan, inköpt då det begav sig...

Det är en hel del som fortfarande vandrar med tung packning, men detta är imo kanske det största misstaget folk gör. Visst det kräver en del utrustning för en eller två veckorsvandring i nordiska fjäll där man i princip måste packa för alla förhållanden (minusgrader, storm och regn) samt mycket mat. Men för de allra flesta behövs det inte stora tunga ryggor eller 15Kg+.

Jag har en Exped Thunder 70l, i den får jag ner mitt tremannatält och mat för 3-5dagar utan att behöva packa en en enda pedal på utsidan förutom gåstavar. Och det hela brukar klocka in på runt 10-12Kg vid start. Och det för höghöjdsövernattning med risk för snö. Med den vikten brukar jag gå ca 15km om det ska betas av en del höjdmeter (t ex om man ska över någon topp), eller runt 25km för en heldag på mer plan yta. Jag gör i princip inga vandringar där man ska ta sig längre sträckor med tyngre packning än så, för det tar imo bort mycket av nöjet (vilket inte är att bära tungt!). Men ser fortfarande folk komma med säkert 20kg packningar ala 70tal, men det ser helt ärligt inte superkul ut.

Nu har jag, likt många andra svenskar någon förkärlek till traditionell svensk vandring, men ärligt talat så är det rätt gött att göra som norrmämennen; bära en 30l mellan stugor istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Själv tycker jag att en spritbrännare är ganska bra. Framförallt så är de lättare, om inget hänt på den fronten det senaste decenniet. Att köra gas är bättre på det mesta men förutom vikten så kostar de även lite mer och har man en någorlunda tajt budget så hade jag lagt de pengarna på något annat.

Skrivet av T4kti:

Apropå gasolkök, har precis själv köpt mig lite gear och hittade Primus mimer gasolkök hos Jula för 399 kr (övriga tar ca 600 kr) med brännare, 2 kastruller, en stekpanna och ett griphandtag (allt i alu + en liten bag att ha allt i) https://www.jula.se/catalog/fritid/friluftsliv-och-camping/fr... Finns ju ultralätta brännare, men om man ska ha lite större kastruller så verkar den vara stabil och effektiv, verkar vara ett prisvärt paket.

Skrivet av htbtoma:

alldeles för stort och otympligt i mitt tycke i vart fall

en liten 750ml kastrull räcker till det mesta, i den kan du även få plats med en liten gasbehållare och en liten brännare samt lite rengöringsprylar. exempelvis denna är prisvärd, vill man kapa vikt köper man istället en i titan men då är de minst dubbelt så dyra

https://www.ubuy.com.se/en/catalog/product/view/id/616769/s/s...

Skrivet av zarkov:

Ja, det finns för- och nackdelar med båda. Små enmanskök som Primus Lite eller MSR Pocketrocket kostar en slant men väger knappt något och gasen är mellan 2-3 ggr effektivare än samma mängd T-sprit. Åas är det lättare att bara ta med sig den lilla slatt sprit man behöver om man är ute på en kort tur, med gasen måste man ju ta hela tuben varje gång.

Ett Trangia spritkök med två kastruller och brännare väger 700-1000 gr beroende på storlek, mitt Primus 750 gr. En 230gr gasflaska väger knappt 400 gr, samma energimängd sprit i en bränsleflaska väger ca 650-700 gr.

Själv kommer jag aldrig byta tillbaka till sprit, jag skrattar varje gång jag kokar upp vatten på gasköket och tänker på hur lång tid det tog med det gamla trangia-köket.

Ett tips är att kolla på kastrullen ni använder och inte bara brännaren, en kastrull med någon form av värmeväxlare i botten för att mer effektivt ta upp värmen från lågan gör stor skillnad än om man har en helt plan kastrull.

https://www.widforss.se/optimus-crux-weekend-he-cook-system?r...

Jag kör med ett sånt där, eller väldigt likt iaf. Då får gasflaskan och brännaren plats i kastrullen så det blir en väldigt smidig packning också. Ska man bara tälta på årets varmare månader så skulle jag köra på gas, blir det under nollan så kan gas bli problematiskt, sprit är ganska bökigt..
Vill man att det ska funka bra när det är riktigt kallt så är ett bensinkök det enda vettiga alternativet.

Permalänk
Medlem

Kul tråd! Även jag har fått upp intresset för friluftsliv på senare år. Jag bestämde mig senare att resa jorden runt själv under nästan ett år, varav en relativt stor del spenderades ute i naturen i mitt tält och i stugor. Själva resan är det bästa jag någonsin varit med om, och tiden i naturen har varit oerhört lärorik och givande, så för någon som funderar på att göra något liknande så kan jag bara rekommendera. Jag hade aldrig vandrat ensam tidigare och det första jag gjorde på resan var att gå runt i 5 dagar i de klippiga bergen bland grizzlybjörnar, så min inlärningskurva var väldigt brant, men jag lärde mig snabbt vad jag skulle tänka på framtida vandringar. Jag är främst intresserad av flerdagarsvandringar där man bär med sig allt man behöver för perioden man är ute i naturen, ofta i mitt fall 3-10 dagar. Några tips baserat på mina erfarenheter följer nedan:

- Ryggsäck
Om du planerar att gå flera dagar i naturen med tung packning är det viktigt att du har en ordentlig ryggsäck som sitter rätt, annars är risken att din upplevelse sabbas med verk i ryggen/nacken etc. Storleken och typ av väska beror på dina behov så gå in på någon friluftsbutik och prova dig fram och fråga. Jag skulle inte välja något mindre än 55-60L för flerdagarsvandringar. Glöm inte att köpa ett regnskydd till väskan.

- Tält
Detta kommer vara ditt hem och du kommer spendera mycket tid i detta, men samtidigt behöver du inte det dyraste 4-säsongstältet om du bara ska tälta på sommarn här i Sverige och inte så mycket uppe i bergen. Jag gillade mitt MSR Hubba Hubba NX, och det var perfekt för mig som åkte runt i världen då det har en god avvägning mellan vikt, storlek och stormskydd för att uppfylla mina behov, men för andra kan det vara helt fel tält.

- Liggunderlag
Skaffa uppblåsbart, tex Thermarest. Tar typ ingen plats och väger inget, samtidigt ger det bra underlag och isolering från kyla från marken. Skippa även pumpen om du vill få ner vikten i ryggan.

- Sovsäck
Skaffa en sovsäck utifrån dina behov, sömnen är väldigt viktig för upplevelsen men du behöver inte den dyraste sovsäcken om du inte ska sova när det blir minus på natten.
Köp en compression-bag där sovsäcken får plats. Du kan enkelt få ner storleken ytterligare 30-50% med en sådan, och få mer plats i ryggsäcken.

- Skor
Skaffa ett par ordentliga vandringsskor då du riskerar att skada dig allvarligt eller förstöra din upplevelse annars. Det finns många olika typer som lämpar sig för olika situationer, gå in i en vandringsbutik och fråga om råd. Framför allt är det viktigt med ordentliga kängor om man ska spendera flera dagar i naturen med tung packning. Gå in skorna ordentligt innan du ger dig ut.
Tejpa fötterna med leukoplast på känsliga områden i förberedande syfte om du trot att du kan få skavsår. Ta även med Compeed ifall skadan faktiskt sker.
En stark rekommendation är att även ta med ett par sandaler som kan användas när man vandrat klart för dagen. Det är även praktiskt som backup om något skulle strula med kängorna, ex skoskav eller annat. Jag har ett par Teva-sandaler som funkade förhållandevis bra att vandra ganska långa distanser utan någon tyngre packning.

- Kläder
Kläder överlag är viktigt för att du ska kunna leva i naturen på ett säkert och bekvämt sätt. Lager på lager är principen som gäller för att bäst reglera värme/kyla och samtidigt hålla nere vikten och utrymmet i väskan. Merinoull har oerhört bra egenskaper för just detta. Skaffa ett underställ i merinoull, även t-shirts och underkläder funkar bra. En fleecejacka är bra att sätta ovanpå tröjan när man står stilla och när det blir kallt. En bra vattentålig regnjacka (gärna hardshell) är också viktig. Två-tre par vandringsstrumpor är att rekommendera för att kunna rotera.

- Kök
Du behöver egentligen bara en liten kastrull och en liten gasspis som man enkelt kan skruva på en gasbehållare. Detta är extremt praktisk och strular typ aldrig. Jag har provat andra lösningar men detta finner jag som den bästa som dessutom funkar universellt.

- Mat
Jag rekommenderar att köpa frystorkad mat, dels för att det är praktiskt (tar lite plats och väger lite), samtidigt som att vissa tillverkare är riktigt bra på att göra det gott också. Tortillabröd kan vara praktiskt att förbereda innan med tex nutella eller torkad salami eller liknande, det håller några dagar. Brukar även köpa havregrynsgröt i små portionspåsar. Ta med tepåsar/kaffepåsar.

- Snacks
Att hålla uppe energin är viktigt av många anledningar, så ta med snacks som är goda men också innehåller mycket kcal per gram. Nötter och torkad frukt är bra. Det är enkelt att göra en egen mix. Jordnötter och russin är en bra start men det är upp till var person. Se till att ha en påse av mixen nära till hands så att du kan knapra varje kvart eller så när du är ute i naturen. Kombinera med tex snickers-bars och energibars (tex clif bar) för att det inte ska bli för enformigt.
Var inte rädd för att unna dig något extra gott, tex ta med lite fin choklad eller något annat du gillar, och kanske en liten plastflaska med rom, whisky, cognac eller liknande. När man spenderar så många timmar ute och går måste man ge sig själv lite belöning.

- Packpåsar
...kan vara ett bra sätt att hålla ordning på sina saker i väskan (tex Xped). De väger i princip ingenting och samtidigt som de ger ett extra skydd mot vatten ifall du tex skulle tappa väskan vatten. Ett par 4-5 stycken i olika storlekar och färger bör göra susen (tex en för mat, en för kläder, en för köket, etc).

- Karta
...är nödvändigt att ha med för att inte gå vilse, finns bra mobilappar (tex Alltrails), men förlita dig inte 100% på mobilen då den kan gå sönder när som helst. Ta alltid med en fysisk karta och kompass, och lär dig hur du använder dem.

- Firstaid-kit
...kan vara bra att ha ifall olyckan sker.

För vidare tips från erfarna vandrare rekommenderar jag tex utsidan.se
Lycka till och hoppas ni går ut och njuter av naturen i sommar

Permalänk
Medlem

Gå först köp sedan!

Jättekul med prylar, och att vandra är både hälsosamt och roligt... men prylar som inte används är dumt (och dyrt)

Jag skulle (om jag började om min friluftskarriär) börja med till stor del lånade saker.
De saker som inte kan lånas (skor/kläder) duger oftast saker man redan har.

skall man ej gå i ojämn träng, eller belasta med tunga vikter över 12-15kg (vilket en nybörjare ej skall göra - för att njuta av upplevelsen) fungerar faktiskt bra gymnastikskor tillräckligt bra.

Regnkläder och funktionsställ kan förstås köpas - men välj isåfall plagg som kan användas till andra aktiviteter/sporter.

Jag började med friluftsliv som man skulle, rejäla skor, rejäla korrekta ryggsäckar med bra kvalite och bärsystem för att klara 20-30kg på ryggen. Fortsatte men militärtjänst och ännu större grejor osv.

Bara för att inse, att jag blir ändå blöt
om fötterna i regn trots stövlar/kängor osv (man svettas trots strumpbyten)

När jag insåg att man kan vandra i bekväma löparskor, bära lätt ryggsäck och packning så blev livet så mycket enklare.

Mitt tips är att börja med lånad/egen sportutrustning, och att sedan fokusera på bekvämlighet i alla inköp!

utöver det prioriterar jag vikt och civil användning högt.

(att jag har flera tält, sovsäckar, skor, kängor och ryggsäckar är annan historia )

Permalänk

Många bra tips i den här tråden. Som tidigare sagts, se vad du kan låna för att komplettera vad du redan har. Sen om det blir något du fortsätter med så bygg successivt på din utrustning.

Om du bara vill ut i skogen men inte nödvändigtvis behöver sova i tält så har Västerbotten en hel del fina stugor som man kan sova gratis i. Blir inte lika känsligt med temperatur och inte lika viktigt med utrustning (madrass, filt och köks/kastruller mm finns). Har själv testat Västermark och Björnlandet (lite längre bort men värt ett besök). Nackdelen är väl risken att behöva dela stugan med andra besökare och att det kanske mer handlar om om en till två övernattningar och inga längre turer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av o3ryy0:

Kul tråd! Brukar även köpa havregrynsgröt i små portionspåsar.

Bra inlägg i sin helhet, men mer specifikt undrar jag vart du köper såna påsar? Hade de som frukost i usa när vi var på tur men har inte lyckats hitta i Sverige

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

Härlig tråd

Kul att det är fler som har detta intresse. Är ute mycket i naturen med sonen 10 år, vi kör en hel del bushcrafting på helgerna, fjällvandrar på sommaren. Har varit friluftsmänniska sen 90-talet.

I år blir det nog mest runt hemmatrakterna som vi håller på, men nästa delmål i vår gemensamma utveckling är Keb och därefter söka oss ner till Alperna, främst Vorarlberg i Österrike och Allgäu i Tyskland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

Bra inlägg i sin helhet, men mer specifikt undrar jag vart du köper såna påsar? Hade de som frukost i usa när vi var på tur men har inte lyckats hitta i Sverige

Oklart vad hen menar exakt. Men dessa är mina favoriter när det kommer till frukost i paket. Hittar dom ibland för 49kr (som iof fortfarande är dyrt, men billigt för friluffs/turmat).

https://www.intersport.se/utrustning/friluftstillbehor/mat/ad...
https://www.intersport.se/utrustning/friluftstillbehor/mat/ad...

Gröten med varmt vatten, och muslin med kallt. Så har man alternativt om det är varmt på morgonan och inte är så sugen på varm mat, eller om man inte orkar koka vatten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Det är en hel del som fortfarande vandrar med tung packning, men detta är imo kanske det största misstaget folk gör. ...
... får jag ner mitt tremannatält och mat för 3-5dagar ... brukar klocka in på runt 10-12Kg vid start.

1. Definitionen av vad som är "tung" packning varierar från person till person, inte minst beroende på fysisk styrka.
2. Hur mycket det måste väga beror ju på vad man måste ha med sig och vad det får kosta.

Ett snabbt överslag på min egen packning, om jag skulle ut:
Ryggsäck (Fjällräven Raven Gyro) 1 kg
Sovsäck 2,5 kg
Liggunderlag 0,5 kg
Tält 5 kg (för 2-3 personer)
Trangiakök med 2 l sprit 3,5 kg
Vattenflaskor, fyllda 2 kg.
Summa 15 kg, utan mat och kläder.
Sedan tillkommer sannolikt yxa, kniv, förbandsutrustning, fjällduk, utensilier, necessär. (Ca 3 kg tillsammans.)
Plus mat och kläder.
Blir svårt att komma under 20 kg om jag är ensam. Går jag tillsammans med någon annan kan denne ta tältet och slippa bära yxa+spritkök.

Skrivet av o3ryy0:

- Kläder
... Merinoull har oerhört bra egenskaper...

All ull har suveräna egenskaper. Merino är bara lite mjukare och lenare än annan ull från får/lamm. Alpacka är minst lika mjuk och värmer ännu bättre.
En av ullens mer praktiska egenskaper är att den isolerar även när den är blöt. Det är inte minst därför som yllestrumpor är så bra när man går och svettas om fötterna.
Ylletröja och underställ i ullfrotté känns givna om det finns risk för svalare temperatur.

Skrivet av o3ryy0:

Portionspackad havregrynsgröt.

När man kan ta med havregryn, salt och socker för att själv ordna både frukost och dessert?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

1. Definitionen av vad som är "tung" packning varierar från person till person, inte minst beroende på fysisk styrka.
2. Hur mycket det måste väga beror ju på vad man måste ha med sig och vad det får kosta.

Absolut! Men det ändrar inte det faktum att många tar med sig för mycket skit och inte optimerar sin vikt. Liksom Kajka har varit uppe på tapeten i tråden... Svindyr och fin ryggsäck... Väger 3.5kg(!), det är nästan halva min baskvikt bara på säcken.

Behöver man något klart man ska ta med det, men nöjet med vandring (alltså inte "friluftsliv" i sig) är inte att bära tungt! Ju lättare ryggsäck ju roligare kommer folk ha. Visst ska man ut i skog och mark å campa kan man väl ta med sig lite vad man vill, men jag vet inte hur många jag sett folk som i princip kommer in gråtande varje kväll till tältplatsen konkande på för stor last.

Citat:

Ett snabbt överslag på min egen packning, om jag skulle ut:
Ryggsäck (Fjällräven Raven Gyro) 1 kg
Sovsäck 2,5 kg
Liggunderlag 0,5 kg
Tält 5 kg (för 2-3 personer)
Trangiakök med 2 l sprit 3,5 kg
Vattenflaskor, fyllda 2 kg.
Summa 15 kg, utan mat och kläder.
Sedan tillkommer sannolikt yxa, kniv, förbandsutrustning, fjällduk, utensilier, necessär. (Ca 3 kg tillsammans.)
Plus mat och kläder.
Blir svårt att komma under 20 kg om jag är ensam. Går jag tillsammans med någon annan kan denne ta tältet och slippa bära yxa+spritkök.

Citat:

Bära packning har aldrig tilltalat mig,

Ja jag förstår att bära packning inte tilltalar dig Jag hade inte velat vandra med den ryggan heller!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Olle P:

1. Definitionen av vad som är "tung" packning varierar från person till person, inte minst beroende på fysisk styrka.
2. Hur mycket det måste väga beror ju på vad man måste ha med sig och vad det får kosta.

Ett snabbt överslag på min egen packning, om jag skulle ut:
Ryggsäck (Fjällräven Raven Gyro) 1 kg
Sovsäck 2,5 kg
Liggunderlag 0,5 kg
Tält 5 kg (för 2-3 personer)
Trangiakök med 2 l sprit 3,5 kg
Vattenflaskor, fyllda 2 kg.
Summa 15 kg, utan mat och kläder.
Sedan tillkommer sannolikt yxa, kniv, förbandsutrustning, fjällduk, utensilier, necessär. (Ca 3 kg tillsammans.)
Plus mat och kläder.
Blir svårt att komma under 20 kg om jag är ensam. Går jag tillsammans med någon annan kan denne ta tältet och slippa bära yxa+spritkök.

All ull har suveräna egenskaper. Merino är bara lite mjukare och lenare än annan ull från får/lamm. Alpacka är minst lika mjuk och värmer ännu bättre.
En av ullens mer praktiska egenskaper är att den isolerar även när den är blöt. Det är inte minst därför som yllestrumpor är så bra när man går och svettas om fötterna.
Ylletröja och underställ i ullfrotté känns givna om det finns risk för svalare temperatur.

När man kan ta med havregryn, salt och socker för att själv ordna både frukost och dessert?

Du har jättetunga prylar eller handlar det om vintercamping ? Jag vet inte vad man ska säga om att ha ett 5 kilos tält och 2,5 kg sovsäck, hela mitt 3 säsongs sovsystem väger ca 2,5 kilo med drybags och då är det ändå inte ultralätta delar. Jag tycker du borde fundera på att skaffa ett mindre tält till om det verkligen väger 5 kilo för även ett ganska billigt 2 persontält behöver inte väga mer än 2 kilo och en sovsäck på 2,5 kilo är ju ungefär vad min vintersovsäck i syntetmaterial väger, hade jag bytt den mot dun hade det varit en polarsovsäck för -40 C men ska du inte ut på sånt så kan du lätt tjäna 1-1,5 kilo även där.

Du verkar ju ändå ha ganska lätt ryggsäck och liggunderlag så du borde nog sätta upp ett nytt tält och sovsäck på önskelistan för det borde vara ganska lätt och inte så dyrt att spara in minst 4 kilo där om du inte endast ska ut på fjället vintertid.
Och ditt kök, hur mycket har du med dig där om det är packning för upp till 5 dagar ?
Om det inte handlar om ren vintercamping så har du nog väldigt mycket "övervikt" och det kan nog bli mycket trevligare att vandra om du anpassar utrustningen lite.

Jag gick en militär fjällmarch med all packning det innebär och då var det några som festade veckan innan och störde oss andra och de blev belönade genom att utses till att bära extrabatterierna till radioapparaterna och bårar, de var inte glada för det men de slapp ju i vart fall nått riktigt styggt och onödigt som att ta med en ksp 58 men de fick ändå ca 4 kilo extra packning utöver allt annat så de blev inte direkt jätteglada

Du borde ganska lätt kunna lätta packningen ganska påtagligt och det är det nog värt för du blir piggare och orkar uppleva saker bättre vilket ger en roligare tripp.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sKRUVARN:

Absolut! Men det ändrar inte det faktum att många tar med sig för mycket skit och inte optimerar sin vikt. Liksom Kajka har varit uppe på tapeten i tråden... Svindyr och fin ryggsäck... Väger 3.5kg(!), det är nästan halva min baskvikt bara på säcken.

Behöver man något klart man ska ta med det, men nöjet med vandring (alltså inte "friluftsliv" i sig) är inte att bära tungt! Ju lättare ryggsäck ju roligare kommer folk ha. Visst ska man ut i skog och mark å campa kan man väl ta med sig lite vad man vill, men jag vet inte hur många jag sett folk som i princip kommer in gråtande varje kväll till tältplatsen konkande på för stor last.

Ja jag förstår att bära packning inte tilltalar dig Jag hade inte velat vandra med den ryggan heller!

Gäller att hålla ner vikten så mycket som möjligt utan att bli löjlig och börja jaga gram här och där. Nu har jag inte vägt min ryggsäck men med snabbt överslag så skulle jag säga runt 15 kilo och mer än så vill jag heller inte ha på ryggen. Gör inga superlånga vandringar ska tilläggas då vikten går givetvis upp om man är ute längre. Tar inte med mer än vad man måste. Att köpa ett nytt liggunderlag för 2000kr för att det väger 20 gram mindre skiter jag i, då kan jag hellre hoppa över att ta med ett par extra kalsonger.
Har en kompis som tycker det var lite häftigt att bära mycke så när han var på scoutläger och han var ledare så sa han att han hade runt 35-40 kilo på ryggen. Han är rätt stor och kraftig själv men det kan inte bli någon trevlig vandring då.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

Bra inlägg i sin helhet, men mer specifikt undrar jag vart du köper såna påsar? Hade de som frukost i usa när vi var på tur men har inte lyckats hitta i Sverige

Skrivet av Olle P:

När man kan ta med havregryn, salt och socker för att själv ordna både frukost och dessert?

https://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=82516

Det verkar finnas eller ha funnits i Sverige, har själv inte hittat här. Men man ganska enkelt förbereda egna portioner i små plastpåsar. Egentligen är de färdigförpackade påsarna en ganska så dyr produkt, men i mitt fall var det praktiskt att köpa portionspåsar för jag var konstant på resande fot under min resa (fanns i Kanada, Australien, Nya Zealand bland annat).

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon242437:

Hej! Jag hittade ingen tråd om detta så tänkte att jag skapar en. Fick förra sommaren lite lätt upp ett intresse för friluftsliv som senare växt på sig lite under vintern. Det handlar främst om camping och just nu väntar jag på att nätterna ska bli lite varmare då de fortfarande inte ligger över 10+ vilket jag gärna inte går under just nu med min erfarenhet och utrustning. Jag klassar mig själv väldigt mycket som nybörjare och har inte tälta särskilt mycket förutom några enstaka gånger i ungdomen och när man varit på festival men det var lite en annan sak än det jag är ute efter nu, även om det involverade tält.

Tyvärr körde jag igång ganska sent på säsongen förra året och fick avbryta mina försök på morgonen efter sömnlösa nätter i mitt (ej regntäta) Biltematält pga regn och ett skumgummiliggunderlag jag lånat ur farsans förråd som ej kunde erbjuda tillräckligt med komfort för att sömnen skulle infinna sig propert.

Men bortom just den misslyckade sömnen var ändå helhetsupplevelsen riktigt härlig! Sitta runt en eld med polarna och smutta på en öl och dra rövarhistorier, laga mat och koka kaffe samt fotografera den klara natthimlen och sjön när de första solstrålarna letar sig fram mellan träden osv osv.

Målbilden är att klara sig iaf ett par dagar i naturen och att kunna vandra omkring och slå läger på nya platser varje dag, alltså inte campa vid bilen som jag gjort hittills. Jag förstår att man måste krypa innan man kan gå men jag hoppas att vi här kan utbyta idéer och hjälpa varandra med allt som kan röra det här vad det gäller hur man packar rätt, fina platser man kan campa på, med mera.

Jag bor i Umeå så tar gärna tips om platser relativt nära men har bil så några timmar bort är inga problem. Det jag saknar i min utrustning är primärt ett kök och uppblåsbar lättviktsmadrass. Det finns säkert en hel del saker jag inte vet att jag saknar ännu. Jag hittade en guide för hur man packar rätt på Naturkompaniets sida som även hade en utrustningslista i PDF-format man kan skriva ut och checka av.

Hej! Kul att du ska ut, naturen är alltid härlig.
Jag vandrar mycket och har kört flerveckorsvandringar med tung packning och andra med i princip ingenting med mig. Däremot i början så är det bra att införskaffa begagnat eller enklare saker som går att ersätta. Jag har en enkel gasbrännare ifrån Biltema som duger till de mesta, och mitt liggunderlag väger 500g och kostade 300kr ifrån Stadium. Min sovsäck kostar drygt 3000kr och väger 420g. Hitta rätt för rätt pris, så att säga.
Det finns principer som heter 3 för 3. Alltså, tält, sov och ryggsäck väger totalt 3kg. Det är fullt möjligt när jag har gått flera mil med en basvikt på 5kg på en Osprey Talon 33L för mat för 4 dagar. Ni ska ju såklart ha med er lite goa bärs och nån bluetooth högtalare, se till att ha med sig sådant gött är möjligt med baspackningen så lätt som möjligt för att klara jobbet.
Glöm inte att öl är förbrukningsvara så det räknas inte in i vikten

Skrivet av Olle P:

1. Definitionen av vad som är "tung" packning varierar från person till person, inte minst beroende på fysisk styrka.
2. Hur mycket det måste väga beror ju på vad man måste ha med sig och vad det får kosta.

Det finns en fantastisk sida som heter www.lighterpack.com som är utmärkt för att se vad som tar plats.

Ett snabbt överslag på min egen packning, om jag skulle ut:
Ryggsäck (Fjällräven Raven Gyro) 1 kg
Sovsäck 2,5 kg
Liggunderlag 0,5 kg
Tält 5 kg (för 2-3 personer)
Trangiakök med 2 l sprit 3,5 kg
Vattenflaskor, fyllda 2 kg.
Summa 15 kg, utan mat och kläder.
Sedan tillkommer sannolikt yxa, kniv, förbandsutrustning, fjällduk, utensilier, necessär. (Ca 3 kg tillsammans.)
Plus mat och kläder.
Blir svårt att komma under 20 kg om jag är ensam. Går jag tillsammans med någon annan kan denne ta tältet och slippa bära yxa+spritkök.

All ull har suveräna egenskaper. Merino är bara lite mjukare och lenare än annan ull från får/lamm. Alpacka är minst lika mjuk och värmer ännu bättre.
En av ullens mer praktiska egenskaper är att den isolerar även när den är blöt. Det är inte minst därför som yllestrumpor är så bra när man går och svettas om fötterna.
Ylletröja och underställ i ullfrotté känns givna om det finns risk för svalare temperatur.

När man kan ta med havregryn, salt och socker för att själv ordna både frukost och dessert?

Jag är bekymrad över din vikt.
jag bär max 10kg när jag går själv. det är med mat för 4-5 dagar och vatten under de tre säsongerna.

Visa signatur

Laptop: Ja
Mobil: Ja
Internet: Ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plapo:

Det finns principer som heter 3 för 3. Alltså, tält, sov och ryggsäck väger totalt 3kg.

Denna hade jag missat. Kollade lite snabbt mitt egna solo-system.

Tält: 2.5kg
Ryggsäck: Stor - 1.6kg, Liten - 1.25kg (samma säck, bara olika storlek)
Sovsäck: 0.6kg
-------
Totalt: 4.7kg/4.4

Jag är inte superkinkig med vikt, men detta är ändå ett ganska rimligt 3-säsongs-kit imho. Vet inte var jag skulle tumma för att komma ner ännu mer i vikt.

Edit: Om du med "sov" även inkluderar liggunderlag skulle jag rentav kalla ovan en UL-puritans våta dröm. Dock inget man kan rekommendera till alla.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Denna hade jag missat. Kollade lite snabbt mitt egna solo-system.

Tält: 2.5kg
Ryggsäck: Stor - 1.6kg, Liten - 1.25kg (samma säck, bara olika storlek)
Sovsäck: 0.6kg
-------
Totalt: 4.7kg/4.4

Jag är inte superkinkig med vikt, men detta är ändå ett ganska rimligt 3-säsongs-kit imho. Vet inte var jag skulle tumma för att komma ner ännu mer i vikt.

Edit: Om du med "sov" även inkluderar liggunderlag skulle jag rentav kalla ovan en UL-puritans våta dröm. Dock inget man kan rekommendera till alla.

Nu ska vi inte gör den här tråden till en /r/ultralight tråd. men en våt dröm skulle jag nog inte kalla det. om jag köper det "jag vill ha" så kan jag få ner allt till 1.5kg och ha de gött, även mindre om man skippar att sova för att spara gram. Ramlösa ryggsäckar från Gossamer väger ju 300g på 40L. Det är helt beroende på vad tusan man gör.

Solotält går att få på 700gram och mindre, men då är tanken att man har med sig vandringsstavar som man använder som tältpinnar. Jag själv går alltid med stavar nu för tiden, de hjälper till så mycket och det har inte med att man är otränad, leder och muskler skonas och stigningar är inte lika jobbiga som de var förut.

Länk till en video om just tre för tre

Tält
Ryggsäck

edit: såg att tält är också gjort för vinter och alpint! Då är det mer befogat med vikt!

Visa signatur

Laptop: Ja
Mobil: Ja
Internet: Ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Oklart vad hen menar exakt. Men dessa är mina favoriter när det kommer till frukost i paket. Hittar dom ibland för 49kr (som iof fortfarande är dyrt, men billigt för friluffs/turmat).

https://www.intersport.se/utrustning/friluftstillbehor/mat/ad...
https://www.intersport.se/utrustning/friluftstillbehor/mat/ad...

Gröten med varmt vatten, och muslin med kallt. Så har man alternativt om det är varmt på morgonan och inte är så sugen på varm mat, eller om man inte orkar koka vatten.

det fanns i USA små instant oats påsar, du fyllde bara på med vatten så hade du en färdig gröt med kanel o socker som gick att käka ur påsen om du så ville. smidigt som fan, har dock inte hittat dom i sverige

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

det fanns i USA små instant oats påsar, du fyllde bara på med vatten så hade du en färdig gröt med kanel o socker som gick att käka ur påsen om du så ville. smidigt som fan, har dock inte hittat dom i sverige

Yes, är i princip det jag länka, men lite lyxigare variant med frukt och nötter, bara att tillsätta vatten.

"25% oats, milk powder, coconut oil, sugar, wheat flakes, 10% raisins, 10% sunflower oil, 10% hazelnuts, 6% apple (preservative (E220)), salt"

http://www.adventurefood.com/en/products/12/expedition_breakf...