Permalänk
Medlem

@Eazy: Ja men precis. Efter lite mer research och kontakt med ÅF här i bygden så blev det en Automower 315 istället för vår del.

Visa signatur

Serenity now

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dibban:

Bra tråd! Vi har en tomt på nästan exakt 1000m2, lite mindre kanske. Kommer en Gardena Sileno smart 1250 räcka till det, eller ska man gå på modellen större? Läste nånstans att man ska ta tillverkarnas siffror på hur mycket de klarar av lite med en nypa salt så att säga. Var och frågade på Granngården men de gissade mest kändes det som. Nån som har erfarenhet av en 1250 och liknande storlek på tomten?

Frågan är om din tomt är 1000 m2 eller om din gräsmatta är 1000 m2?
Jag har en tomt på närmare 1000 m2 men gräsmattan är endast drygt 600 m2. Går att mäta rätt ok på exempelvis google maps eller hitta.se tror jag det är om du är osäker. Stämmer rätt precis om man bor så att man kan zooma in så man ser vad man gör iallafall.

Vad det gäller din gräsklipparmodell så har jag tyvärr inget svar mer än att man bör satsa på en modell större än vad fabrikanten skriver. Jag har en Automower 320 och den ska klara 1000 m2 på mina 600 m2 gör den ett kanonjobb. Fast idag blev han nog lite fundersam då det snöar ute och han ska ut och klippa gräset.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Skrivet av SirMacke:

9-pack kostar 99kr hos lokala återförsäljaren så har inte haft behov av andra.

Köpte förra säsongen husqvarnas "endurance knivar" 9st tror de kostade runt 250kr. Tänkte detta blir nog bra. Kunde efter säsongen inte påstå att dessa var bättre så enligt min erfarenhet bara dyrare utan att ge något extra värde. Det viktiga med robotklipparen är ju att gräset skärs och inte slås ner (vilket det gör när knivarna blir slöa).

Kollade runt lite och chansade på dessa: https://mfour.se/knivblad/husqvarna-automower-extra-kraftiga-...

Har nu kört samma blad två veckor och gräset är fortfarande kanon.

Permalänk
Medlem

Ett tips på knivar.
Beställde dessa nu. Var grymt bra pris trots lite fraktkostnad.

https://www.rembutiken.se/husqvarna/grasklipparknivar/36-pack...

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem

Håller på att bygga ett litet hus till min Automower 420. Jag funderar på hur jag kan dra begränsningskabel. Vill helst inte att klipparen ska krocka med huset utan vill begränsa in den. Frågan är om den får svårt att hitta in till laddstationen om man lägger begränsningskabeln som ett U. Har gjort en liten bild på det hela hur jag tänkt lägga begränsningskabeln. Tror ni detta kan funka?:

Såhär ser huset ut jag gjort (har taket kvar att göra):

Hur har ni gjort som har ett hus?

Edit:
Där jag skrivit 30 centimeters avstånd på begränsningskabeln ska det vara 35cm

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem

När vågar man sig på att installera sin klippare egentligen? Har renoverat med nytt gräs runt hus efter föregående års dränering, och gräset har börjat ta sig men det är ju ganska tunt där ute än. (Bor runt Göteborgs-trakten) Man vill ju inte gå och klampa ner allt sitt arbete i onödan, när klarar gräset av det egentligen?

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_St1g:

Ett tips på knivar.
Beställde dessa nu. Var grymt bra pris trots lite fraktkostnad.

https://www.rembutiken.se/husqvarna/grasklipparknivar/36-pack...

Hur står sig dessa knivar jmfr med de i inlägget lite tidigare...?

https://mfour.se/knivblad/husqvarna-automower-extra-kraftiga-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

När vågar man sig på att installera sin klippare egentligen? Har renoverat med nytt gräs runt hus efter föregående års dränering, och gräset har börjat ta sig men det är ju ganska tunt där ute än. (Bor runt Göteborgs-trakten) Man vill ju inte gå och klampa ner allt sitt arbete i onödan, när klarar gräset av det egentligen?

Jag gjorde om hela gräsmattan i höstas och den vattnade jag för hand så jag var ute och gick på den 2 ggr per dag. Jag tog så lätta steg jag kunde. Förutom det så kände jag att jag inte ville gå ut på den i onödan förrän gräset kommit upp 4-5 centimeter. Detta är ju förstås min bedömning och inte någon regel jag har gått efter, men mitt gräs är ok i alla fall.

Fördelen för dig är att det är lätt att lägga kablarna när gräset är så tunt, så vänta inte för länge med installationen.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av elp:

Hur står sig dessa knivar jmfr med de i inlägget lite tidigare...?

https://mfour.se/knivblad/husqvarna-automower-extra-kraftiga-...

Vet ej då jag inte bytt ännu.
Men det jag märker är snarare att knivarna efter ett tag får en beläggning på sig som blir stenhård.
Så det kvittar om man har dyrare eller billigare knivar då.

Så jag kör hellre på ett pack billiga och byter sen varje/varannan månad till nya fräscha.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem

Har en Mcculloch S600 som har börjat snurra runt på min gräsmatta. Dock verkar den inte riktigt hitta guidekabeln när den ska hem igen. Den följer den ut, drar ut och klipper, men om jag säger till den att den ska docka där hemma, då åker den slumpmässigt runt, och när den väl kör över guidekabeln så gör den precis det. Kör över, fortsätter, och verkar inte hitta hem. Mycket konstigt då den verkar känna av guidekabeln på vägen ut.
Någon som har några tankar?

:edit: hittat en supporttråd som kanske hjälper mig. Återkommer..

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Har en Mcculloch S600 som har börjat snurra runt på min gräsmatta. Dock verkar den inte riktigt hitta guidekabeln när den ska hem igen. Den följer den ut, drar ut och klipper, men om jag säger till den att den ska docka där hemma, då åker den slumpmässigt runt, och när den väl kör över guidekabeln så gör den precis det. Kör över, fortsätter, och verkar inte hitta hem. Mycket konstigt då den verkar känna av guidekabeln på vägen ut.
Någon som har några tankar?

:edit: hittat en supporttråd som kanske hjälper mig. Återkommer..

Har du kopplat guidekabeln så den möter begränsningskabeln på motsatt sida?

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_St1g:

Har du kopplat guidekabeln så den möter begränsningskabeln på motsatt sida?

Japp.
Men jag gav mig på en extra kontroll av fysiska lagret här.. Japp - guidekabeln hade hoppat ur på baksidan. Skyller på frugan som måste dragit i guidekabeln. Lustigt att den helt slumpmässigt följde kabeln ut när den skulle ut och snurra då, det förstörde ju min felsökning en smula. (har den lagd i en rak linje)

:edit: nackdelen med att ha stationen under altanen! Man drar sig för att krypa under och kolla

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

@MoNkeY-05: Ett tips för smidigare felsökning är att titta på lysdioden på framsidan av laddningsstationen. Denna ska lysa grönt om allt är okej. Om den blinkar gult är guideslingan frånkopplad eller kapad.

Permalänk
Medlem

Finns det någon med några erfarenheter av Stihls robotgräsklippare?

Börjat kolla på en robot till min gräsmatta på ca 2500 m² i klurigt format. En Husqvarna för den arealen ser ju ut att gå på 33k och uppåt beroende på vilken modell man väljer medan Stihls 5000 m² topmodell inte kostar mer än 25k.

Har själv installerat Husqvarna klippare hos andra och vet hur och att de funkar, det skulle ju helt klart vara det säkra valet. Stihls robotklippare får ju inte direkt några toppbetyg i de tester jag hittat men hur illa kan de va egentligen, nån som har testat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av p.lindblom:

@MoNkeY-05: Ett tips för smidigare felsökning är att titta på lysdioden på framsidan av laddningsstationen. Denna ska lysa grönt om allt är okej. Om den blinkar gult är guideslingan frånkopplad eller kapad.

Min blinkade grönt senaste jag kollade den, vilket enligt min guidebok bara innebär att 'ECO-mode' är aktiverat. Inget om att guideslingan inte hittas.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

@MoNkeY-05:
Om du provar att koppla loss guideslingan ska stationen direkt börja blinka gult. Det gör min.

Permalänk
Medlem
Skrivet av p.lindblom:

@MoNkeY-05:
Om du provar att koppla loss guideslingan ska stationen direkt börja blinka gult. Det gör min.
https://i.imgur.com/1Re0IEw.png

Tack! Den blinkade faktiskt grönt trots att guideslingan inte var inkopplad. Antingen får jag kolla min syn, eller så är det något tokigt med programmeringen. Kommer testa dra ut sladden för att bekräfta under lunchen. (kan ju vara en RIKTIGT dålig programmering som låter ECO-modets gröna blinkande köra över den gula lampan, men jag kan inte tänka mig det. Antagligen är det bara jag som sett fel)

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Tar ni in basstationen på vintern?

Jag brukade göra det, men nu tänkte jag lämna den ute.
Har borstat bort allt gräs från den och strömmen kommer lämnas på. Den står i ett litet "hus", så i stort sett skyddad från regn och så.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Jag brukade göra det, men nu tänkte jag lämna den ute.
Har borstat bort allt gräs från den och strömmen kommer lämnas på. Den står i ett litet "hus", så i stort sett skyddad från regn och så.

Jag tar alltid in min då jag är rädd för att vatten ska ta sig in och spräcka plasten när det fryser. Jag har dock inget hus och stationen utsätts därmed för vädrets makter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av glemmy:

Jag brukade göra det, men nu tänkte jag lämna den ute.
Har borstat bort allt gräs från den och strömmen kommer lämnas på. Den står i ett litet "hus", så i stort sett skyddad från regn och så.

Min står också i ett garage under sommaren men ställer in garaget i uterummet och gräsklipparen inomhus. Du vet väl att för att batteriet ska må bra som möjligt så bör det laddas upp två gånger under vintern och då är det smidigt att ha laddstationen inne.
Själv har jag en Husqvarna 420 och den har nu gjort fyra säsonger och ska till nästa år få ett nytt batteri så Hubert blir glad igen. Han börjar ladda oftare och oftare ska tilläggas även om han säkert klarat en säsong till på samma batteri.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Min står också i ett garage under sommaren men ställer in garaget i uterummet och gräsklipparen inomhus. Du vet väl att för att batteriet ska må bra som möjligt så bör det laddas upp två gånger under vintern och då är det smidigt att ha laddstationen inne.
Själv har jag en Husqvarna 420 och den har nu gjort fyra säsonger och ska till nästa år få ett nytt batteri så Hubert blir glad igen. Han börjar ladda oftare och oftare ska tilläggas även om han säkert klarat en säsong till på samma batteri.

Kan tipsa om den gömda servicemenyn för att se klipptider mm. Håll in 7 och 9 så dyker den upp. När jag bytte batteri senast hade jag en klipptid på 7 minuter. Man kan säga att jag var lite sent ute...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av addek83:

Kan tipsa om den gömda servicemenyn för att se klipptider mm. Håll in 7 och 9 så dyker den upp. När jag bytte batteri senast hade jag en klipptid på 7 minuter. Man kan säga att jag var lite sent ute...

Tack för tipset, ska kollas upp när jag nu ska städa och serva min så den är redo för nästa vår.
Jag är inte nere på några 7 minuter iallafall så det är egentligen inte kris.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av addek83:

Kan tipsa om den gömda servicemenyn för att se klipptider mm. Håll in 7 och 9 så dyker den upp. När jag bytte batteri senast hade jag en klipptid på 7 minuter. Man kan säga att jag var lite sent ute...

Bra tips - bug o bock!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Tack för tipset, ska kollas upp när jag nu ska städa och serva min så den är redo för nästa vår.
Jag är inte nere på några 7 minuter iallafall så det är egentligen inte kris.

Skrivet av elp:

Bra tips - bug o bock!

Man kan även se antal laddcykler, batterikapacitet, kliiptider, söktider, mjukvaruversion mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Min står också i ett garage under sommaren men ställer in garaget i uterummet och gräsklipparen inomhus. Du vet väl att för att batteriet ska må bra som möjligt så bör det laddas upp två gånger under vintern och då är det smidigt att ha laddstationen inne.
Själv har jag en Husqvarna 420 och den har nu gjort fyra säsonger och ska till nästa år få ett nytt batteri så Hubert blir glad igen. Han börjar ladda oftare och oftare ska tilläggas även om han säkert klarat en säsong till på samma batteri.

Vet inte hur mycket den laddar ur när den är avstängd, men det är nog bra att ladda några gånger som du säger. Det viktigaste för ett Li-Jon-batteri är att inte tömmas helt. Jag får ta ut klipparen ett par gånger och sätta den på laddning helt enkelt

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Min bror köpte en gardena life 1000 på netonnet. Fungerade en dag sen larmade den på vänster drivmotor. Kundtjänst sa att han skulle åka in med den.
När han var där med klippare och laddare sa den äldre damen i kassan att hon behövde få tillbaka alla spik och tråd.
Är det verkligen rimligt att man ska gräva upp slingan för att de ska kunna laga gräsklipparen? Borde de inte bara lösa problemet?
Är det netonnet eller gardena man ska undvika i framtiden?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Min bror köpte en gardena life 1000 på netonnet. Fungerade en dag sen larmade den på vänster drivmotor. Kundtjänst sa att han skulle åka in med den.
När han var där med klippare och laddare sa den äldre damen i kassan att hon behövde få tillbaka alla spik och tråd.
Är det verkligen rimligt att man ska gräva upp slingan för att de ska kunna laga gräsklipparen? Borde de inte bara lösa problemet?
Är det netonnet eller gardena man ska undvika i framtiden?

Nej, det är inte alls rimligt. Inte ens vid ett utbyte av klipparen.

Hälsa att de är välkomna att hämta kabeln och att de får installera den igen när klipparen är reparerad.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Nej, det är inte alls rimligt. Inte ens vid ett utbyte av klipparen.

Hälsa att de är välkomna att hämta kabeln och att de får installera den igen när klipparen är reparerad.

Ja jag hoppas verkligen han råkade ut för en inkompetent anställd. Återkommer nog när jag vet hur det gått för honom. Kan ju vara bra att veta ifall man överväger ett köp av klippare hos netonnet.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Håller på att bygga ett litet hus till min Automower 420. Jag funderar på hur jag kan dra begränsningskabel. Vill helst inte att klipparen ska krocka med huset utan vill begränsa in den. Frågan är om den får svårt att hitta in till laddstationen om man lägger begränsningskabeln som ett U. Har gjort en liten bild på det hela hur jag tänkt lägga begränsningskabeln. Tror ni detta kan funka?:
http://www.bronsaldersvagen.se/Eazy/bhus.png

Såhär ser huset ut jag gjort (har taket kvar att göra):
http://www.bronsaldersvagen.se/Eazy/robohus.jpg

Hur har ni gjort som har ett hus?

Edit:
Där jag skrivit 30 centimeters avstånd på begränsningskabeln ska det vara 35cm

Bara en tanke. Vad händer om ex en katt/igelkott eller annat djur man inte vill döda går in i huset när klipparen ska in? Är det nog med utrymme för att inte stänga in djuret?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Bara en tanke. Vad händer om ex en katt/igelkott eller annat djur man inte vill döda går in i huset när klipparen ska in? Är det nog med utrymme för att inte stänga in djuret?

Det finns utrymme.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable