Finns takfläkt utan att behöva borra i tak?

Permalänk
Medlem

Finns takfläkt utan att behöva borra i tak?

Hej finns det takfläktar/takfläkt lampor där man inte ska till och behöva använda en slagborr?

Eftersom att det visar sig att det inte är tillåtet och använda slagborr på tak i min lägenhet, oturligt nog.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Vangen:

Hej finns det takfläktar/takfläkt lampor där man inte ska till och behöva använda en slagborr?

Eftersom att det visar sig att det inte är tillåtet och använda slagborr på tak i min lägenhet, oturligt nog.

Ja, de kallas golvfläkt och är en lite mindre takfläkt som monteras på ett stativ. =P

Vad tänkte du dig annars? Finns det krok i taket eller ska det användas dubbelhäftandetejp? Det sistnämnda tror jag inte alls på.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Hej finns det takfläktar/takfläkt lampor där man inte ska till och behöva använda en slagborr?

Eftersom att det visar sig att det inte är tillåtet och använda slagborr på tak i min lägenhet, oturligt nog.

Får du inte borra för att sätta upp en fläkt, eller får du inte borra alls?

Permalänk
Avstängd

Man kan väl hänga en takfläkt i samma krok som man normalt hänger taklampan. Det var i alla fall så jag gjorde när jag en kort period hade takfläkt hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Hej finns det takfläktar/takfläkt lampor där man inte ska till och behöva använda en slagborr?

Eftersom att det visar sig att det inte är tillåtet och använda slagborr på tak i min lägenhet, oturligt nog.

Kan du inte be föreningen göra jobbet åt dig då?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

Får du inte borra för att sätta upp en fläkt, eller får du inte borra alls?

Skrivet av AMD-FX:

Kan du inte be föreningen göra jobbet åt dig då?

Nej för tydligen säger "min förening" att det blir lättare spricker på tak, fast jag har fått borrat på väggar dock.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Skrivet av Vangen:

Nej för tydligen säger "min förening" att det blir lättare spricker på tak, fast jag har fått borrat på väggar dock.

Gäller detta bostadsrätt eller hyresrätt?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av snajk:

Man kan väl hänga en takfläkt i samma krok som man normalt hänger taklampan. Det var i alla fall så jag gjorde när jag en kort period hade takfläkt hemma.

Oftast, förutsatt att taket är "stumt" för fästet trycker och utövar ett vridmoment och tar spjärn mot taket för att inte vridas och en del mjuka tak kan inte ta den kraften utan då får kroken bara användas för att hänga nått i, nu skriver TS borra vilket antyder ett hårt tak men har man spännpapp eller stuckatur/gips så kan det skada taket.

Skrivet av Vangen:

Nej för tydligen säger "min förening" att det blir lättare spricker på tak, fast jag har fått borrat på väggar dock.

Beror på takkonstruktion men är det betong och puts av bra kvalitet är det nog inga tekniska problem men är det ett mjukt tak så se ovan.

Skrivet av Thedroxer:

Gäller detta bostadsrätt eller hyresrätt?

Förening antyder bostadsrätt för annars borde det kallats hyresvärd.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thedroxer:

Gäller detta bostadsrätt eller hyresrätt?

Hyresrätt.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil