Permalänk
Medlem

Kräva in privat ersättning

Hej

Konstig fråga kanske men för en tid sedan var jag i en tvist för en grej som gick hela vägen till domstol. Tingsrätten fastslog att vad det gällde skulle ogillas och min yrkan på ersättning godkändes.

Nu undrar jag hur jag går till väga för att få min ersättning? Ska jag skicka ärendet direkt till Kronofogden eller finns det något smidigare sätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Hej

Konstig fråga kanske men för en tid sedan var jag i en tvist för en grej som gick hela vägen till domstol. Tingsrätten fastslog att vad det gällde skulle ogillas och min yrkan på ersättning godkändes.

Nu undrar jag hur jag går till väga för att få min ersättning? Ska jag skicka ärendet direkt till Kronofogden eller finns det något smidigare sätt?

När jag skulle driva in ett skadestånd så skickade jag aktuella handlingar till kronofogden så drev de in pengarna. Om du har domen och den har hunnit vinna laga kraft (inte går att överklagas längre) så hade jag skickat in den till kronofogden och berättat att du skulle vilja få hjälp och driva in skulden.

Permalänk
Rekordmedlem

Tycker att du först ska kontakta den som ska betala och se om du får betalt eller inte och om inte kontakta Kronofogdemyndigheten och diskutera hur du ska göra, att börja med att skicka in domen kan bli fel, om du inte får betalt frivilligt så ska du troligen ansöka om verkställighet hos Kronofogdemyndigheten och de hjälper dig med de formalia som behövs
https://www.kronofogden.se/Ansokaomverkstallighet.html
Men kontakta dem, de har varit hjälpsamma de gånger jag har beställt handräckning i vart fall.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack! Det är någon dag kvar innan den vinner laga kraft. Men jag räknar inte med att få ersättningen frivilligt så tänkte jag skulle förbereda mig. Men det låter som en vettig lösning helt enkelt!

Permalänk
Medlem

Jag uppfattar det som att du har kanonerna laddade. Ge dom en bredsida!

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |