Fungerar erat internet sämre under coronatider?

Permalänk
Medlem

Fungerar erat internet sämre under coronatider?

Hur är erat internet under Coronatider, fungerar det som vanligt eller har ni märkt av att det fungerar sämre?

Tanken var att skapa en omröstning men mitt internet ligger nere så jag får se ifall jag lyckas göra en från mobilen.

Tråden grundar sig i att mitt internet har fungerat väldigt halvdant de senaste månaderna och jag funderar på om det beror på min internet-leverantör eller ifall det är många som överlag har problem med nätet i dessa tider.

Permalänk
Medlem

Har Bredbandsbolaget/Telenor och det enda jag har märkt att vid körning av bredbandskollen är att bandbredden ner har sjunkit från 297 Mbit till 241. Har 250/250 så jag är nöjd ändå. Bandbredden upp ligger på över 300 Mbit så där är det precis som vanligt, jättebra alltså. Ping från Örebro till Stockholm är ca 4ms vilket är bra det med.

Visa signatur

CPU: 9900K
GPU: RTX 4070
RAM: 32GB

Permalänk
Rekordmedlem

Vore intressant att få en kommentar av nån av de som upplever det som bättre om de mäter på jobbet där de nu sitter ensamma i stället för att 1000 andra också använder nätverket.

Det är ett intressant ämne och jag undrar om det kommer nån statistik över hur EU påverkats, jag deltar i ett mätprojekt som EU kommissionen kör och har mätutrustning hemma och det finns ju ett antal sådana (tror det är 50 000) runt om i EU så det borde ju gå för dem att sammanställa datan till en rapport om hur pandemin verkligen påverkat så att man kan se skillnader mellan olika länder. Vore verkligen intressant om de gjorde nått sånt utöver de vanliga rapporterna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kör Ownit i området, det svajar så in åt helvete. Natten har man ~920-930 Mbps, på kvällarna har man ~400-500. Mätt mot diverse servrar i Stockholm, samt BBK.

Tog en titt i skåpet för de access-switchar för hela området, och det är inte så konstigt med tanke på den överbokningen

Permalänk
Medlem

Kul att det börjat trilla in lite resultat. Själv kör jag Bitcom som internetleverantör. Jag har inte mätt upp hastigheten så mycket utan jag har mest känt av att internet stundtals försvinner helt och att spel vissa dagar laggar för mycket för att vara spelbara online.

Internet i skolan är extremt seg stundtals och deras mail klient svarar dåligt emellanåt men det tror jag mest beror på skolans system, vilket isf vore lite pinsamt eftersom de bland annat utbildar folk inom datavetenskap.

Permalänk
Medlem

Har bahnhof och har inte märkt någon skillnad mer än att vissa enstaka sidor har det tufft då och då.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem

Jag märker inget generellt. Men i dag skulle jag beställa kläder på en stor svensk klädkedjas hemsida, och det var oerhört segt. Vissa produktsidor tog flera minuter att få fram. Som jämförelse tog forumöversikten här en halv sekund att ladda färdigt samtidigt, liksom flera andra sidor, så det var inte fel hos mig. Nu var detta första gången för mig på den där sidan, så jag vet ju inte om den alltid är sån, eller om det bara var just nu...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Inte märkt det minsta. Får fortfarande ut 600/600 av mitt Telia 500/500 Lika stabilt som vanligt.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem

Inte märkt av något på Telia Öppen Fiber. Kan ju ha svajat, men har inte märkt det iaf^^

Permalänk
Rekordmedlem

Tog ut några rapporter över det senaste halvåret och så här mätte det för mig, inte nån direkt försämring med Telia.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Mitt gick ner för någon dag sedan i typ 5-10 minuter, har inte märkt någonsin tidigare att nätet försvinner på grund av Telia. Annars 20-30Mb/s långsammare hastighet men fortfarande ~60Mb/s över utlovat så inga problem. Dock använder jag inte deras DNS servrar.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB