Netatmos nya utomhuskamera har kraftfull siren för att skrämma inkräktare

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Läste att tjuvar idag inte ens bryr sig om larmet går, då man vet att det tar en bra stund för polis / larmtjänst att ta sig fram, och då är man redan borta ifrån huset.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/J1mpM7/valdigt-mycket-in...

Så det känns som bortkastade pengar.

Enda ett larm är till för är väl för att det styrker att du ska få tillbaka dina pengar från försäkringsbolaget? De gör ju annars allt för att inte betala liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Finns inget som är bra med en smart assistent. Dessutom är det skittråkigt! Och tragiskt att folk inte bryr sig om intrång i sitt privatliv men egentligen så kunde jag inte bry mig mindre. Jag tror det snarare att dessa inte har riktigt koll eller brist på vetskap på på säkerhetsaspekterna när det kommer till smarta assistenter.

Tycker fortfarande att sådant här inte hör hemma på Sweclockers.

Ojojoj... Här har vi missat kaffet!
Jag har fullständig koll på vad dessa smarta assistenter samlar in då jag räknar med att de samlar in ALLT!
Kompetensbristen ligger nog hos dig då du inte verkar ha en aning om vad en assistent är kapabel till. Det är fullt förståeligt då du verkar ha noll intresse för det men vänligen lägg inte ord eller mening i mun på andra när du själv inte förstår.

Eftersom vi ändå snöat in på den mer filosofiska frågeställningen: Vad är det du själv fruktar med datainsamling? Om du svarar "principen" så vill jag ändå veta varför du har den principen.

Permalänk
Medlem

Är detta journalistik eller reklam? Jag skulle säga det senare...

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeanC:

Enda ett larm är till för är väl för att det styrker att du ska få tillbaka dina pengar från försäkringsbolaget? De gör ju annars allt för att inte betala liksom.

Nja? Där tänkte du inte så lång stund va :)?

Beroende på vilket system/larm man har fyller det många funktioner.

Öppnas en dörr t.ex där det ska/bör vara stängt så går det få notiser, livebilder, ljud till vilken plattform man är må ha, det är en bra sak?

Ligger du och sover och får inbrott bör du vakna av ljudet? Är de som då bryter sig in i huset kvar har du väl mer säkerhet på din sida då du kan tillkalla polis, sätta familj i säkerhet?

Börjar det brinna är det samma sak som den första punkten och brandkår kan tillkallas?

Sen finns det väldigt bra grannar som också är med och kan ingripa beroende på vad det gäller, observera och vara till hjälp om de vaknat av larmet?

Försäkringsbolagen sänker oftast premien med ett larm installerat (beror även här på vad larmen klarar av att göra och förmodligen vilket märke man har på larmet) samt har man lagring av ”incidenter” via moln så ska det vara otroligt svårt att få ut ersättning från försäkringen.

Men detta är bara vad jag anser och tror, bra skit liksom för en liten peng att ha ”larm/övervakning” för det är samma sak som att åka runt i bilen förutom att där MÅSTE du ha den minst trafikförsäkrad, du betalar för det men oftast händer ingenting, men tänk ”om” det händer, då är det rätt skönt att ha full täckning.

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izenoz:

Nja? Där tänkte du inte så lång stund va :)?

Beroende på vilket system/larm man har fyller det många funktioner.

Öppnas en dörr t.ex där det ska/bör vara stängt så går det få notiser, livebilder, ljud till vilken plattform man är må ha, det är en bra sak?

Ligger du och sover och får inbrott bör du vakna av ljudet? Är de som då bryter sig in i huset kvar har du väl mer säkerhet på din sida då du kan tillkalla polis, sätta familj i säkerhet?

Börjar det brinna är det samma sak som den första punkten och brandkår kan tillkallas?

Sen finns det väldigt bra grannar som också är med och kan ingripa beroende på vad det gäller, observera och vara till hjälp om de vaknat av larmet?

Försäkringsbolagen sänker oftast premien med ett larm installerat (beror även här på vad larmen klarar av att göra och förmodligen vilket märke man har på larmet) samt har man lagring av ”incidenter” via moln så ska det vara otroligt svårt att få ut ersättning från försäkringen.

Men detta är bara vad jag anser och tror, bra skit liksom för en liten peng att ha ”larm/övervakning” för det är samma sak som att åka runt i bilen förutom att där MÅSTE du ha den minst trafikförsäkrad, du betalar för det men oftast händer ingenting, men tänk ”om” det händer, då är det rätt skönt att ha full täckning.

Krävs inte så lång stund att veta att försäkringsbolag gör så mycket som möjligt för att de ska slippa betala. Som att prata om att man lämnat dörren olåst etc.

Har man ett larm installerat av extern part så styrker dessa givetvis din egen bevisningsbörda.

Sedan finns det såklart andra fördelar med larm som du nämner. Att man kan se en inbrottstjuv remote om du är i Spaninen hjälper dig knappast något då de ofta är ute på 10 minuter ändå.

Många larm är också ljudlösa och då hjälper det inte om man har grannar. Dessa kanske också är borta vad gäller semestertider. Tjuvar bryr sig inte så mycket om larmet går som han länkade och de som blir avskräckta av ett larm skulle bli avskräckta av en liten klisterlapp som säger att du faktiskt har larm.

Detta är vad du anser och tror och detta är vad jag vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeanC:

Detta är vad du anser och tror och detta är vad jag vet.

Ord och inga visor!

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Skrivet av Superolle:

Ojojoj... Här har vi missat kaffet!
Jag har fullständig koll på vad dessa smarta assistenter samlar in då jag räknar med att de samlar in ALLT!
Kompetensbristen ligger nog hos dig då du inte verkar ha en aning om vad en assistent är kapabel till. Det är fullt förståeligt då du verkar ha noll intresse för det men vänligen lägg inte ord eller mening i mun på andra när du själv inte förstår.

Eftersom vi ändå snöat in på den mer filosofiska frågeställningen: Vad är det du själv fruktar med datainsamling? Om du svarar "principen" så vill jag ändå veta varför du har den principen.

Ja du verkar ju inte koll på säkerhet alls så jag tänker inte ens argumentera med dig längre. Om du visste hur mycket allvarliga säkerhetshål (utöver att de allt de lyssnar på skickas till tredjepart) de har så skulle du kasta alla så kallade smarta assistenter i soptunnan direkt!

Kompetensenbristen ligger snarare hos dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Ja du verkar ju inte koll på säkerhet alls så jag tänker inte ens argumentera med dig längre. Om du visste hur mycket allvarliga säkerhetshål (utöver att de allt de lyssnar på skickas till tredjepart) de har så skulle du kasta alla så kallade smarta assistenter i soptunnan direkt!

Kompetensenbristen ligger snarare hos dig.

Kan du inte berätta för oss understående varelse då? Eller är du för fin för det?

(P.S Med bakgrund som IT-konsult där jag jobbat med diverse säkehetsfrågor åt företag så ska jag ändå erkänna att jag absolut inte är expert men jag vågar påstå att mitt kunnande står långt över gemeneman)

Du har inte heller svarat på min andra fråga. Så om du skulle kunna vara så vänlig att göra detta och visa att du faktiskt läser andras inlägg istället för att bara attackera dem.

Upp med hakan nu och belys oss med din visdom. Jag kanske är dum i huvudet enligt dig men då är det ju ännu viktigare och ditt ANSVAR att utbilda mig!

Edit: @Dinkefing ser att du loggat in flera gånger sen jag skrev inlägget så jag kommer dra slutsatsen att du fick problem när det gällde att styrka ditt påstående. Trevlig kväll.

Permalänk

Väktarna kan sitta och äta när larmet går

@CubaCola: Och väktarna har rätt att sitta kvar och äta när larmet går, och det kan vara lite skönt att vänte lite och slippa möta en galen inbrottstjuv full med adrenalin, och typ bara behöva ringa på glasmästaren och skriva en rapport.

Permalänk
Medlem

aldrig varit tryggare

Permalänk
Medlem

@JeanC
Du har givetvis rätt i alla dina punkter, önskar bara att alla som har larm eller ska köpa inte gör det, för som du säger indirekt, vad är poängen och fördelarna? I stort sett inga, bättre kasta pengarna i sjön

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izenoz:

@JeanC
Du har givetvis rätt i alla dina punkter, önskar bara att alla som har larm eller ska köpa inte gör det, för som du säger indirekt, vad är poängen och fördelarna? I stort sett inga, bättre kasta pengarna i sjön

Jag sade inte att det inte fanns fördelar med larm. Jag sade att primära syftet är väl ändå för att underlätta för försäkringsbolag för att har tjuvarna brutit sig in lär de ändå stjäla saker.

Dock ger det folk en falsk trygghet! Sedan att folk vill ha övervakningssystem där de kan kolla via mobilen och visa kollegor för lika extra puffar vid fikarasterna eller se vad temperaturen är på tavlan i vardagsrummet.

Permalänk
Medlem

@JeanC

Se tidigare inlägg, önskar alla en god natts sömn

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izenoz:

@JeanC

Se tidigare inlägg, önskar alla en god natts sömn

Jag syftar på något som faktiskt gör någon verklig nytta. Att man kan flukta på familjemedlemmar är inte något som är något vettigt imo.

Säger någon till dig att det enda de har TVn till att titta på Netflix; är du en sådan person som säger: "Ja och höja och sänka volymen också väl?"

Permalänk
Medlem

Jag köpte precis mig en Arlo Q, som jag ännu är riktigt nöjd med. Jag hade en gammal D-Link DCS-5222L som hade en riktigt utdaterad app (gick inte att göra några inställningar mer eller mindre, allt måste göras via webbläsaren) och saknade många moderna funktioner som geofencing.
Jag bor på landet och emellanåt sker det ju lite stölder häromkring av motorsågar, diesel och annat så det är ändå skönt att ha en kamera.

Jag var först inne på Logitech Circle 2, men den finns inte att köpa någonstans och när jag googlade angående det så verkar det som att de ska/har slutat att tillverka den.
Vet inte om de helt ska lägga av med dem eller om det är pga att det ska komma en ny.

Uppfattningen jag har fått av Arlo är att de är ganska överprisade och inte alltid fungerar som de ska. Det behövs en dyr basstation och abonnemang osv, sedan är kamerorna väldigt dyra med.
Den jag köpte, Arlo Q, är nog en av få från Netgear/Arlo som inte kräver en basstation och går att koppla direkt till routern via wifi.
Är som sagt riktigt nöjd än så länge, mycket pga smidigheten med geofencing, alltså att den med hjälp av telefonens gps, stänger av sig när jag kommer hem och på igen när jag åker hemifrån. Sedan är video-kvalitén inget att hurra över, halvtaskig pixlig 1080P. men man ser ju i alla fall om det är ett fordon eller en älg på vägen. Dock blir det nog lite svårt att se regskyltar.

Är det någon här som faktiskt kör Arlos dyrare kameror med basstation osv? Är de något att ha? Känns lite jobbigt att behöva ladda upp batteriet osv. Jag tänker att det måste vara mycket bättre att bara dra en sladd och glömma bort den, det är väl inte så att man direkt vill flytta runt på övervakningskameran.

Permalänk
Medlem

Har själv tänkt fixa strålkastare på flera tusen lux som får mörkaste midvinternatten att se ut som sommarens soligaste dag från husväggen och tiotals meter ut. Det lär vara mer än lite avskräckande för alla som försöker närma sig mitt hem.

Permalänk
Medlem

Man kan få samma lösning med gratis online lagring för under 1000:-

Permalänk
Medlem

@JeanC
Var får du alla begrepp ifrån, på riktigt nu, du tar argument ur luften, tror att det håller som vettigt diskussionsmaterial, ELLER så uppfattar jag det fel men du har inte svarat på det positiva.

Det enda du gör är att klaga, komma med ännu mer klagomål, försöka personifiera mig och INTE komma med argument/förslag till vad det är du är ute efter.

För att klargöra vad jag menar citerar jag några one-liners från din sida:

-Enda ett larm är till för är väl för att det styrker att du ska få tillbaka dina pengar från försäkringsbolaget?
:Här råder det definitivt delade uppfattningar, personlig åsikt ser du i mitt svar där jag citerar dig och kommer med positiva saker ett larm för med sig.

-Att man kan se en inbrottstjuv remote om du är i Spaninen hjälper dig knappast något då de ofta är ute på 10 minuter ändå.
:Du som "vet" har då inte koll på att beroende på vilket larm du har går det skicka SMS/Videofeed till X antal personer, mina grannar skulle definitivt få det då de kan tillkalla polis, t.ex. Det finns flera fördelar givetvis som du säkert klarar av att dementera och klanka ner på.

-Många larm är också ljudlösa och då hjälper det inte om man har grannar.
:Många larm har siren/signal, larmet tråden handlar om har siren/signal.

-Tjuvar bryr sig inte så mycket om larmet går.
:Du talar för alla tjuvar som vill åt andras egendomar? Skulle det finnas vetenskaplig fakta bakom ditt påstående så hade det inte funnits någon som tillverkar larm.

-Dock ger det folk en falsk trygghet!
:Här kan jag dels hålla med dig men samtidigt inte, ett "larm" idag är mer än bara larm för inbrott, brand/vatten t.ex. Förbannat bra, sen kan tekniken fela och det går åt pipan ändå men ändå så är det en form av trygghet, speciellt i äldre hus där stammar, el inte byts ut och då är det riktigt bra.

-Sedan att folk vill ha övervakningssystem där de kan kolla via mobilen och visa kollegor för lika extra puffar vid fikarasterna eller se vad temperaturen är på tavlan i vardagsrummet.
:Jag har inte en aning om vad du har för arbetskollegor men du drar alla över samma kant med det uttalandet.

-Jag syftar på något som faktiskt gör någon verklig nytta
:Jättebra, som vad? Du är otroligt duktig på att klaga och hitta saker ur luften för att argumentera för din sak. Förbättra gärna med punkter, vad gör verklig nytta, utveckla.

-Att man kan flukta på familjemedlemmar är inte något som är något vettigt imo.
:Håller med, men vart kommer detta ifrån till sammanhanget?

-Säger någon till dig att det enda de har TVn till att titta på Netflix; är du en sådan person som säger: "Ja och höja och sänka volymen också väl?"
:Ber hemskt mycket om ursäkt men vad har denna one-liner med tråden ens att göra?

Försökte bemöta ditt första inlägg med positiva saker, alla tycker vi olika men att blanda in saker som inte hör hemma i sammanhanget är inte vad jag är sugen på att diskutera.

Önskar dig en trevlig fortsättning och avslutar på bästa möjliga vis med trevlig ton.

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izenoz:

@JeanC
Var får du alla begrepp ifrån, på riktigt nu, du tar argument ur luften, tror att det håller som vettigt diskussionsmaterial, ELLER så uppfattar jag det fel men du har inte svarat på det positiva.

Det enda du gör är att klaga, komma med ännu mer klagomål, försöka personifiera mig och INTE komma med argument/förslag till vad det är du är ute efter.

För att klargöra vad jag menar citerar jag några one-liners från din sida:

-Enda ett larm är till för är väl för att det styrker att du ska få tillbaka dina pengar från försäkringsbolaget?
:Här råder det definitivt delade uppfattningar, personlig åsikt ser du i mitt svar där jag citerar dig och kommer med positiva saker ett larm för med sig.

-Att man kan se en inbrottstjuv remote om du är i Spaninen hjälper dig knappast något då de ofta är ute på 10 minuter ändå.
:Du som "vet" har då inte koll på att beroende på vilket larm du har går det skicka SMS/Videofeed till X antal personer, mina grannar skulle definitivt få det då de kan tillkalla polis, t.ex. Det finns flera fördelar givetvis som du säkert klarar av att dementera och klanka ner på.

-Många larm är också ljudlösa och då hjälper det inte om man har grannar.
:Många larm har siren/signal, larmet tråden handlar om har siren/signal.

-Tjuvar bryr sig inte så mycket om larmet går.
:Du talar för alla tjuvar som vill åt andras egendomar? Skulle det finnas vetenskaplig fakta bakom ditt påstående så hade det inte funnits någon som tillverkar larm.

-Dock ger det folk en falsk trygghet!
:Här kan jag dels hålla med dig men samtidigt inte, ett "larm" idag är mer än bara larm för inbrott, brand/vatten t.ex. Förbannat bra, sen kan tekniken fela och det går åt pipan ändå men ändå så är det en form av trygghet, speciellt i äldre hus där stammar, el inte byts ut och då är det riktigt bra.

-Sedan att folk vill ha övervakningssystem där de kan kolla via mobilen och visa kollegor för lika extra puffar vid fikarasterna eller se vad temperaturen är på tavlan i vardagsrummet.
:Jag har inte en aning om vad du har för arbetskollegor men du drar alla över samma kant med det uttalandet.

-Jag syftar på något som faktiskt gör någon verklig nytta
:Jättebra, som vad? Du är otroligt duktig på att klaga och hitta saker ur luften för att argumentera för din sak. Förbättra gärna med punkter, vad gör verklig nytta, utveckla.

-Att man kan flukta på familjemedlemmar är inte något som är något vettigt imo.
:Håller med, men vart kommer detta ifrån till sammanhanget?

-Säger någon till dig att det enda de har TVn till att titta på Netflix; är du en sådan person som säger: "Ja och höja och sänka volymen också väl?"
:Ber hemskt mycket om ursäkt men vad har denna one-liner med tråden ens att göra?

Försökte bemöta ditt första inlägg med positiva saker, alla tycker vi olika men att blanda in saker som inte hör hemma i sammanhanget är inte vad jag är sugen på att diskutera.

Önskar dig en trevlig fortsättning och avslutar på bästa möjliga vis med trevlig ton.

Att jag tar argument ur luften gör jag knappast. Kolla några länkar bakåt i tråden ska du se.

"mina grannar skulle definitivt få det då de kan tillkalla polis"
larmen kan larma larmcentraler som är beredda att rycka ut och larma polis. Att en privatperson i form av en granne skulle få en notis skulle knappast göra saken bättre. Skrämma iväg inbrottstjuven/tjuvarna och kanske själv skadas?

Polisen hinner nästan aldrig till platsen för att ta dessa på bar gärning utan det är ännu ett argument som styrker att det är till för försäkringsbolaget som bevismaterial.

"-Många larm är också ljudlösa och då hjälper det inte om man har grannar."
Som jag skrev ovan om att grannar ej ska ingripa / poliser ej hinner till plats.

":Du talar för alla tjuvar som vill åt andras egendomar? Skulle det finnas vetenskaplig fakta bakom ditt påstående så hade det inte funnits någon som tillverkar larm."
Kolla länken bakåt i tråden så ser du belägg för detta påståendet och diverse intervjuer med ex inbrottstjuvar.

":Jag har inte en aning om vad du har för arbetskollegor men du drar alla över samma kant med det uttalandet."
Den andra delen vill tyvärr glutta på sina barns kompisar när de har hemma-fester.

"Förbättra gärna med punkter, vad gör verklig nytta, utveckla."
Från någon från försäkringsbolaget, sätt upp ett vanligt klistermärke även om man inte ens har ett larm installerat. (Även om de knappt avskräcks ändå)

":Ber hemskt mycket om ursäkt men vad har denna one-liner med tråden ens att göra?"
Jag generaliserade med ett dåligt ordval för folk som tolkar saker bokstavligt. Men är himla jobbigt när man ska reservera sig för alla undantag. Om någon säger att "Ett gott skratt förlänger livet". Ska du då påpeka att det finns folk som har dött av att de har skrattat för länge?

En brödrost är till för att rosta bröd; sedan att du kan kolla temperaturen på brödet via en app är inte huvudsyftet. Precis som ett larm.

Vet inte riktigt vad du försöker få ut med besserwisser-attityden; men man får lära sig att jobba med sådana personer också.

Bra att du kan försöka lämna med bästa möjliga ton även om inlägget inte var skrivet med den tonen.

EDIT:
För att även bidra med ett annat konkret tips:
Ha ej fräsiga prylar synliga, laptops synliga genom fönsterrutan, stor platt-tv, smycken liggandes, bilnycklar på hallbänken, folk lägger även ifrån sig plånböcker (kontokort) på hallbänkar / har de i jackfickor i hallen t.ex.

Permalänk
Medlem

Pratar vi larm

...generellt, så är en klisterdekal inte avskräckande.

Av min erfarenhet så struntar inbrottstjuvar totalt i om en bostad har larm eller inte, då, som många påpekat, varken väktare eller polis hinner till platsen. Dessutom är det väldigt lågt straffvärde på alla stölder och då många inbrottare är livsstilskriminella så blir en stor del av de brott (där de faktiskt blir påkomna) fall för åtalsunderlåtelse.

Mitt råd, erfarenhetsmässigt, är att de åtgärder man själv kan göra är att minska tiden som en obehörig kan befinna sig i din bostad.
Desto kortare tid i bostaden, desto mindre blir skadat/stulet.

Det går såklart att göra på massa vis, men i min mening, baserat på vad jag sett, så är en kombination av extremljud, rök och strobbjus det allra mest effektiva. Vill/kan man inte ha alla tre systemen, så prioritera 1. Ljud 2. Rök 3. Ljus.

Så det går inte att avstyra ett inbrott, men ett larm kan påverka vilka konsekvenserna blir.

Obs - Du får ju såklart inte konstruera saker som uppenbart kan medföra kroppsskada för någon, med det sagt så finns det fortfarande gott om effektiva, lagliga, åtgärder man kan göra själv.

Permalänk
Skrivet av Tesa:

...generellt, så är en klisterdekal inte avskräckande.

Av min erfarenhet så struntar inbrottstjuvar totalt i om en bostad har larm eller inte, då, som många påpekat, varken väktare eller polis hinner till platsen. Dessutom är det väldigt lågt straffvärde på alla stölder och då många inbrottare är livsstilskriminella så blir en stor del av de brott (där de faktiskt blir påkomna) fall för åtalsunderlåtelse.

Mitt råd, erfarenhetsmässigt, är att de åtgärder man själv kan göra är att minska tiden som en obehörig kan befinna sig i din bostad.
Desto kortare tid i bostaden, desto mindre blir skadat/stulet.

Det går såklart att göra på massa vis, men i min mening, baserat på vad jag sett, så är en kombination av extremljud, rök och strobbjus det allra mest effektiva. Vill/kan man inte ha alla tre systemen, så prioritera 1. Ljud 2. Rök 3. Ljus.

Så det går inte att avstyra ett inbrott, men ett larm kan påverka vilka konsekvenserna blir.

Obs - Du får ju såklart inte konstruera saker som uppenbart kan medföra kroppsskada för någon, med det sagt så finns det fortfarande gott om effektiva, lagliga, åtgärder man kan göra själv.

Åtalsunderlåtelse på grov stöld är lyckligtvis mycket ovanligt. Vet inte vad du har för erfarenhet men lyckas man lagföra någon för inbrott i bostad brukar det medföra konsekvenser för tjuven. Däremot är det svårt att lagföra dessa individer eftersom det oftast inte är svenska medborgare som är överrepresenterade i brottskategorin.