Permalänk
Medlem

VGA -> DVI

Hej alla kunniga,
har en liten fråga som ni säkert kommer tycka är löjlig då alla sedan 100 år säkert gått vidare till fräscha skärmar med HDMI.

Jag kör en typ 20 år gammal 21 tums VGA skärm som fortfarande fungerar topp så jag har aldrig känt att jag behövt byta trots säkert tre-fyra datorbyten.

Men nu blev jag erbjuden en gratis 21 tums på jobbet som har DVI (och VGA) istället som utgång och mitt grafikkort har ju DVI (NVIDIA GeForce GTX 970). Jag kör en VGA-kapel med DVI-Adapter på nu.

Min fråga är helt enkelt, kommer jag märka nån skillnad om jag byter till en DVI-kabel och skrotar VGA'n?
Och relaterat, är det bättre med en DVI-kabel eller funkar det lika bra med en VGA och två DVI-adaptrar?
Eller ska jag fortsätta köra med en VGA-kabel och en adapter?

Tack!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mista:

Hej alla kunniga,
har en liten fråga som ni säkert kommer tycka är löjlig då alla sedan 100 år säkert gått vidare till fräscha skärmar med HDMI.

Jag kör en typ 20 år gammal 21 tums VGA skärm som fortfarande fungerar topp så jag har aldrig känt att jag behövt byta trots säkert tre-fyra datorbyten.

Men nu blev jag erbjuden en gratis 21 tums på jobbet som har DVI (och VGA) istället som utgång och mitt grafikkort har ju DVI (NVIDIA GeForce GTX 970). Jag kör en VGA-kapel med DVI-Adapter på nu.

Min fråga är helt enkelt, kommer jag märka nån skillnad om jag byter till en DVI-kabel och skrotar VGA'n?
Och relaterat, är det bättre med en DVI-kabel eller funkar det lika bra med en VGA och två DVI-adaptrar?
Eller ska jag fortsätta köra med en VGA-kabel och en adapter?

Tack!

Skrota VGA så fort du får chansen, har skärmen DVI finns det ingen anledning att hänga kvar vid en analog signal. Du kan märka av bättre bild genom att gå över till DVI som är digital

Permalänk
Medlem

Det blir ofta något bättre bild med ren digital signal. analog/vga är aldrig att föredra.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

@Mista: Våga vägra VGA. Det är 2020, jag vet att du klarar det. Heja dig

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Du måste sluta med ditt självdestruktiva beteende. Köp en ny skärm.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Mista:

Jag kör en typ 20 år gammal 21 tums VGA skärm som fortfarande fungerar topp så jag har aldrig känt att jag behövt byta trots säkert tre-fyra datorbyten.

Oj, du kanske därmed faktiskt innehar den åtråvärda förstaplatsen i underskatta-skärmens-betydelse-ligan här på SweClockers!

Citat:

Men nu blev jag erbjuden en gratis 21 tums på jobbet som har DVI (och VGA) istället som utgång och mitt grafikkort har ju DVI (NVIDIA GeForce GTX 970). Jag kör en VGA-kapel med DVI-Adapter på nu.

Min fråga är helt enkelt, kommer jag märka nån skillnad om jag byter till en DVI-kabel och skrotar VGA'n?
Eller ska jag fortsätta köra med en VGA-kabel och en adapter?

Omöjligt att säga om just du kommer märka skillnad, särskilt när vi inte har någon aning om vilken någon av skärmarna är. Men använd inte VGA. Finns ingen anledning och det är strikt sämre än DVI.

Och överväg att köpa en ny skärm. Beroende på vilken du väljer skulle det förhöja din totala upplevelse framför datorn någonstans mellan "avsevärt" och "natt och dag".

Citat:

Och relaterat, är det bättre med en DVI-kabel eller funkar det lika bra med en VGA och två DVI-adaptrar?

Detta fungerar inte alls: du får inte bild med en sådan setup.

Anledningen till att din DVI–VGA-adapter fungerar är att grafikkortets DVI-utgång är en DVI‑I – den har både DVI- och VGA-kapacitet. Så fungerar däremot med största sannolikhet inte skärmens DVI-ingång (inte utgång!); den tar bara emot en digital signal.

En DVI-kabel är som tidigare nämnt strikt bättre än alla fungerande konfigurationer som involverar VGA.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Inget ont sagt om VGA, men allt annat lika så är DVI att föredra.

Worst case så är det DVI-A med analog signal som används (mycket osannolikt) och då är det precis samma signal som VGA bara med annan kontakt.
Mer troligt så använder du digital signal över DVI och då får du minst lika bra bild som med VGA, fast utan risk för brus eller liknande störningar.

Adaptrar bör undvikas när de inte behövs, så en DVI-kabel är alltid att föredra framför två adaptrar och en VGA-kabel. Dels så kan du få digital sagnal om det är DVI hela vägen, men även en analog signal mår bättre av att det inte är några adaptrar på vägen.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Testar att byta till ren DVI och den nya skärmen. Så får jag överväga en helt ny skärm nån gång i framtiden.
20 år med Vga så om jag kör 20 med Dvi nu så kanske det blir Hdmi 2040

Angående det här med analog vs digital DVI. Är en DVI-1 kabel analog eller digital? Ser men det på skadden på nåt sätt med antal stift eller nåt?

Permalänk
Medlem

@Mista: Ett tips till dig är att faktiskt titta på moderna skärmar. Det är trotts allt den du stirrar på.
Det kan bli så att du får ett "wooow.. fan vad fint" moment med en helt ny skärm.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mista:

Angående det här med analog vs digital DVI. Är en DVI-1 kabel analog eller digital? Ser men det på skadden på nåt sätt med antal stift eller nåt?

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem

Ok, så vilket är det man ska ha? För digital signal då.
Ingen av dessa heter ju DVI-1 och dom andra säger mig inget.

Permalänk
Medlem

Var bor TS?
Det är ju nästan så man blir sugen på att hojta om man kommer över en 24" HDMI/DVI/DP skärm att donera.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mista:

Ok, så vilket är det man ska ha? För digital signal då.
Ingen av dessa heter ju DVI-1 och dom andra säger mig inget.

Det beror på att det heter DVI-I och inte DVI-1

För digital signal fungerar alla kablar förutom DVI-A, och du lär få svårt att ens hitta en DVI-A-kabel. De flesta DVI-kablar som säljs i butik nu för tiden är DVI-D Dual Link.

Ett annat alternativ är att skaffa en HDMI-DVI-kabel, eftersom HDMI och DVI är kompatibla. Då slipper du byta kabel nästa gång du uppgraderar grafikkortet, eftersom DVI börjar bli allt mer sällsynt på nya grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mista:

Hej alla kunniga,
har en liten fråga som ni säkert kommer tycka är löjlig då alla sedan 100 år säkert gått vidare till fräscha skärmar med HDMI.

Jag kör en typ 20 år gammal 21 tums VGA skärm som fortfarande fungerar topp så jag har aldrig känt att jag behövt byta trots säkert tre-fyra datorbyten.

Men nu blev jag erbjuden en gratis 21 tums på jobbet som har DVI (och VGA) istället som utgång och mitt grafikkort har ju DVI (NVIDIA GeForce GTX 970). Jag kör en VGA-kapel med DVI-Adapter på nu.

Min fråga är helt enkelt, kommer jag märka nån skillnad om jag byter till en DVI-kabel och skrotar VGA'n?
Och relaterat, är det bättre med en DVI-kabel eller funkar det lika bra med en VGA och två DVI-adaptrar?
Eller ska jag fortsätta köra med en VGA-kabel och en adapter?

Tack!

Jag gillar att du inte ökar på e-waste högen på soptippen, antar att det är en crt? Kör själv en 21" crt via dvi-i @1600x1200, 85Hz i skrivbordsupplösning, spelar mest Quake Live, sänker då upplösning och kör i 120Hz vilket ger en skön upplevelse, stråt vassare än de två 144Hz skärmar som finns i hushållet. Testa en dvi-i dual link om skärm och dvi stöder, om inte annat kan du kanske få upp frekvens i skrivbordsmiljön vilket aldrig är fel, vad gäller biodkvalit'e vid samma upplösning som nu tror jag inte det är någon skillnad

Glhf!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bellerefon:

Var bor TS?
Det är ju nästan så man blir sugen på att hojta om man kommer över en 24" HDMI/DVI/DP skärm att donera.

Haha! Fattar att det svider hos er tekniknördar, men jag överlever.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det beror på att det heter DVI-I och inte DVI-1

För digital signal fungerar alla kablar förutom DVI-A, och du lär få svårt att ens hitta en DVI-A-kabel. De flesta DVI-kablar som säljs i butik nu för tiden är DVI-D Dual Link.

Ett annat alternativ är att skaffa en HDMI-DVI-kabel, eftersom HDMI och DVI är kompatibla. Då slipper du byta kabel nästa gång du uppgraderar grafikkortet, eftersom DVI börjar bli allt mer sällsynt på nya grafikkort.

Misstänkte att det kznske var så ja. Tack för infon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Jag gillar att du inte ökar på e-waste högen på soptippen, antar att det är en crt? Kör själv en 21" crt via dvi-i @1600x1200, 85Hz i skrivbordsupplösning, spelar mest Quake Live, sänker då upplösning och kör i 120Hz vilket ger en skön upplevelse, stråt vassare än de två 144Hz skärmar som finns i hushållet. Testa en dvi-i dual link om skärm och dvi stöder, om inte annat kan du kanske få upp frekvens i skrivbordsmiljön vilket aldrig är fel, vad gäller biodkvalit'e vid samma upplösning som nu tror jag inte det är någon skillnad

Glhf!!!

Ja, stör mig att byta ut något som funkar finfint. Tack för tipset!