Jobb på distans? Så fixar du riktigt stabilt trådlöst nätverk i hela hemmet

Permalänk
Melding Plague

Jobb på distans? Så fixar du riktigt stabilt trådlöst nätverk i hela hemmet

När många jobbar och pluggar hemma passar vi på att uppdatera nätverksguiderna med såväl Wifi 6 som moderna Mesh-lösningar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Mitt bästa köp har varit Ubiquiti accespunkt och en Edgerouter. Svajigt trådlöst är ett minne blott.

Visa signatur

There is more stupidity than hydrogen in the universe, and it has a longer shelf life. /Frank Zappa

Permalänk
Avstängd

Alternativt köra med en lång nätverkskabel till ens arbetsdator för att sedan dra ur kabeln och kanske ställa undan arbetsdatorn (om det är en laptop eller mindre stationär) för att psykologiskt kunna särskilja på arbete och fritid.

Dator med inkopplad nätverkskabel = jobb
Dator med WiFi = nöje/fritid

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Måttband:

Mitt bästa köp har varit Ubiquiti accespunkt och en Edgerouter. Svajigt trådlöst är ett minne blott.

Same, helt galet stabilt spelar på trådlöst atm.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Same, helt galet stabilt spelar på trådlöst atm.

Då är det väl inte tävlingsinriktad fps du spelar, för det blir väl alltid högre ping med wifi?

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem

Min huvuddator är trådat, körde tidigare på trådlöst och även om det fungerade så behöver jag aldrig fundera på något när det gäller planering osv för den när jag har kablat.
I övrigt är det Unifi produkter (AP & Switch) som gäller samt en pfsense som router. Har inga som helst problem att använda min 500mbit lina och jag behöver aldrig oroa mig över att hårdvaran inte räcker till för mina behov.

Just nu 2 AP's som täcker vårt hus, men nu i sommar blir det gräva en kanal till garaget så att jag kan sätta upp en AP där också, ska man ha WiFi, så ska man ha det överallt!

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Noob I am:

Då är det väl inte tävlingsinriktad fps du spelar, för det blir väl alltid högre ping med wifi?

Nope har samma ping 3ms med traceroute och testat, men spelar CS med kabel bara för "att" känns bra.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk

Sen jag till Nighthawk R8000 har jag aldrig haft problem med wifi. Då jobbar den mot 4 trådande anslutningar och 7 trådlösa.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Pfsense router med ubiquiti ap's 👌

Permalänk
Medlem

Eller drar man en IP-kabel och vet att man får ut max från sin modem/router/brandvägg/accesspunkt...
Jag upplever mindre störningar i tex video-konfar om man har fast anslutning

Permalänk
Medlem

Jobb på distans? Så fixar du riktigt stabilt trådlöst nätverk i hela hemmet

Hej!
Att byta ut allt och sedan leva ett glatt internetliv är ju bra.
Jag har dåligt Wifi i min lägenhet. Jag skulle vilja ha ett bättre Wifi nät.
Men, om man har som mig.
Bor i en bostadsrättsförening som redan har köpt en speciell router som styrs från en internetleverantör.
Routern har ett eget nät för TV som är anslutet till fasta portar i routern och sedan är kopplade till fasta nätverksuttag i lägenheten som hanterar TV nätet.
Denna router har även egna uttag för fast telefon som man får ett telefonnummer till från en speciell router port.
Utan denna router fungerar inte mycket. Vad är bäst då att göra?

Permalänk
Medlem

Kör:
Ubiquity EdgeRouter 4
Ubiquity Dream Machine
Ubiquity 60W PoE injector.
2st Ubiquity Ubiquiti UniFi Switch Flex (ej inkopplade än)
Ubiquity UniFi FlexHD
Ubiquiti UniFi AP AC Lite

Har aldrig haft ett wifi som kopplar upp sig så snabbt och mesh:et är det inga problem med. Spelar på mesh just nu från min stationära tills jag har haft tid att dra trådat överallt. Precis flyttat in i ett komplicerat hus i två delar :).

Haft en hel del från Asus innan, bl.a AC5300, men den var fan inte bra alltså. Kontrollpanelen och kontrol över devices, vlan, nät ... helt fantastiskt. Vissa saker kräver dock lite mer. Som t.ex IP-TV passthrough o.s.v. Men det behöver jag inte.

Supernöjd. Kan rekommendera Ubiquity till alla!

(Ska nog koppla in lite kameror och liknande senare också)

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RogerF:

Hej!
Att byta ut allt och sedan leva ett glatt internetliv är ju bra.
Jag har dåligt Wifi i min lägenhet. Jag skulle vilja ha ett bättre Wifi nät.
Men, om man har som mig.
Bor i en bostadsrättsförening som redan har köpt en speciell router som styrs från en internetleverantör.
Routern har ett eget nät för TV som är anslutet till fasta portar i routern och sedan är kopplade till fasta nätverksuttag i lägenheten som hanterar TV nätet.
Denna router har även egna uttag för fast telefon som man får ett telefonnummer till från en speciell router port.
Utan denna router fungerar inte mycket. Vad är bäst då att göra?

Låter som typ telias smartbox. Ring o fråga isp om de inte kan brygga nätverksporten så du kan använda egen utrustning.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av RogerF:

Hej!
Att byta ut allt och sedan leva ett glatt internetliv är ju bra.
Jag har dåligt Wifi i min lägenhet. Jag skulle vilja ha ett bättre Wifi nät.
Men, om man har som mig.
Bor i en bostadsrättsförening som redan har köpt en speciell router som styrs från en internetleverantör.
Routern har ett eget nät för TV som är anslutet till fasta portar i routern och sedan är kopplade till fasta nätverksuttag i lägenheten som hanterar TV nätet.
Denna router har även egna uttag för fast telefon som man får ett telefonnummer till från en speciell router port.
Utan denna router fungerar inte mycket. Vad är bäst då att göra?

Steg 1

Kolla så det inte problemet ligger på klientsidan. Min erfarenhet är att en förkrossande majoritet av alla problem med trådlösa nät ligger hos klienten, inte hos router/accesspunkt.

Tyvärr finns nog inget annat sätt här än att låna/köpa enheter med andra Wifi-kort och testa.

Steg 2

Om problemet ligger hos den router du "fått" från internetleverantören, kolla om det finns en nyare modell och kolla om du inte kan få en sådan skickad till dig genom att felanmäla modellen du har nu. Förklara vad problemet är med den nuvarande modellen, har själv gjort det mot Comhem och fick en uppdaterad modell som fungerade lysande.

Steg 3

Går nästan alltid att stänga av Wifi-delen i routers från internetleverantören. Köp en egen router/accesspunkt, koppla in den till en av LAN-portarna på routern från internetleverantören.

Egen erfarenhet
Vet inte riktigt varför så många på SweClockers verkar ha erfarenheten av att Wifi skulle vara instabilt eller ens långsamt 2020. Jobbar hemma rätt ofta och använder min bärbara dator rätt mycket som en tunn klient, d.v.s. är beroende av stabilt internet med låg latens! Kört uteslutande Wifi många år nu, varken stabilitet eller latens är ett problem.

Att använda 5 GHz bandet är nästan ett måste om man vill ha tillförlitlig latens. Kör jag 100 st ping mot t.ex. www.kth.se över LAN och över Wifi hemma är det större variation om dator kör Windows eller Linux (Linux ger något lägre latens) än vad det är mellan LAN och Wifi (skiljer <0,5 ms i genomsnitt, LAN är dock snabbare).

Använder Comhems standardrouter i ena bostaden och en Ubiquiti Unifi AP AC (Telia öppen fiber som går till en Ubiquiti Edgerouter X) i andra. Båda fungerar dåligt med dåliga klienter och fungerar lysande med bra klienter.

Det man bör hålla borta från Wifi-nät är enheter som relativt konstant drar nära maxkapacitet av länken. Sådant gör att latensen drar iväg, även om det kommer bli bättre framöver om/när allt gått över till Wifi-6. Har man enstaka enheter, t.ex. TV som kör YouTube eller Netflix i 4k kan man lägga dessa på 2,4 GHz bandet då det har normalt sett tillräckligt med bandbredd och latens är irrelevant för sådana tjänster.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av RogerF:

Hej!
Att byta ut allt och sedan leva ett glatt internetliv är ju bra.
Jag har dåligt Wifi i min lägenhet. Jag skulle vilja ha ett bättre Wifi nät.
Men, om man har som mig.
Bor i en bostadsrättsförening som redan har köpt en speciell router som styrs från en internetleverantör.
Routern har ett eget nät för TV som är anslutet till fasta portar i routern och sedan är kopplade till fasta nätverksuttag i lägenheten som hanterar TV nätet.
Denna router har även egna uttag för fast telefon som man får ett telefonnummer till från en speciell router port.
Utan denna router fungerar inte mycket. Vad är bäst då att göra?

Att köpa en accesspunkt, eller flera. Har du för få portar för att ansluta extra enheter köper du en switch.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Till alla som tipsat mig,
Många tack!
Blir en access punkt kopplat till en nätverkskontakt i den delen av l ägenheten med svagaste signalen och mest problem. Kylskåp, frys, gipsplattor badkar spis med spiskåpa osv i vägen till det rummet.
Finns 2 extra eluttag i skåpet med routern men fiberkontakten ligger fastsatt över dessa eluttag så jag kan inte ansluta någon egen switch eller dylikt i själva skåpet. Dåkunde jag istället använt några ethernet uttag i mitt svaga rum. Så av fyra uttag i routern har jag två för TV och två som jag kan använda själv. I ett av dessa blir det en Access punkt nu och Wifi.
Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Nope har samma ping 3ms med traceroute och testat, men spelar CS med kabel bara för "att" känns bra.

Har också ungefär samma ping, men någon gång ibland typ var tredje timme slinker det in lite packet loss (kan vara datorns trådlösa också). Sen blir ju inte hastigheten samma över trådlöst hur som helst så blir ändå kabel såsmåningom, men prylarna är oavsett riktigt bra.

(Bonushistoria):

En gång i tiden var mitt trådlösa extremt svajigt även med mina fancy Unifi accesspunkter. Lyckades till sist identifiera att det hela berodde på min Raspberry Pi. Jag trodde initialt att det var programmet jag skrivit som gjorde saker som..ja, det inte skulle. Men det hela fungerade bra med USB dongel och så fort man slår på det interna wifi:t så går hela 2.4 GHz nätet till snigelfart. Såhär i efterhand undrar jag om jag dessutom (av misstag/trasig produkt) gjorde WiFi livet surt även för extremt många grannar (studentlägenheter, så väldigt tätt och många nät). Vad den där Raspberry Pi:n skickade på 2.4 GHz bandet vet nog bara den.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Massy:

Har också ungefär samma ping, men någon gång ibland typ var tredje timme slinker det in lite packet loss (kan vara datorns trådlösa också). Sen blir ju inte hastigheten samma över trådlöst hur som helst så blir ändå kabel såsmåningom, men prylarna är oavsett riktigt bra.

(Bonushistoria):

En gång i tiden var mitt trådlösa extremt svajigt även med mina fancy Unifi accesspunkter. Lyckades till sist identifiera att det hela berodde på min Raspberry Pi. Jag trodde initialt att det var programmet jag skrivit som gjorde saker som..ja, det inte skulle. Men det hela fungerade bra med USB dongel och så fort man slår på det interna wifi:t så går hela 2.4 GHz nätet till snigelfart. Såhär i efterhand undrar jag om jag dessutom (av misstag/trasig produkt) gjorde WiFi livet surt även för extremt många grannar (studentlägenheter, så väldigt tätt och många nät). Vad den där Raspberry Pi:n skickade på 2.4 GHz bandet vet nog bara den.

har samma på wifi som kabel 600Mb/s

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

har samma på wifi som kabel 600Mb/s

Ja men då utgår jag ifrån att du menar mot internet. Till och med 10-12 år gammal hårdvara klarar ju 1000 Mbit/s över kabel och där har inget trådlöst matchat mig än så länge. Har förvisso inte 1000 Mbit/s uppkoppling längre men skickar en hel del fram och tillbaka till NAS:en lokalt.

Permalänk
Lego Master

Allt som kan köra trådat hemma, kör trådat. Inkl dockan till jobbdatorn som är kopplad till gamingskärmen. Vägrar sitta bara på laptopen vid köksbordet varannan vecka, hur fan skulle ryggen se ut efter ett par dagar? I helvete heller.

Det enda som går på wifi hemma är enheter som inte har en ethernetport alls; iPad, mobiler osv.
Nån enstaka gång vevar jag igång min gamla Asus-laptop och då får den också smaka wifi, men den används inte till nåt vettigt direkt.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Massy:

Ja men då utgår jag ifrån att du menar mot internet. Till och med 10-12 år gammal hårdvara klarar ju 1000 Mbit/s över kabel och där har inget trådlöst matchat mig än så länge. Har förvisso inte 1000 Mbit/s uppkoppling längre men skickar en hel del fram och tillbaka till NAS:en lokalt.

Jag kör allt i molnet, lagt ner lokal data backup dvs.
Syncar hela SSDn mot azure.

Hade dock inte sagt nej till kontorets Ms till ISP

Helt sjukt va nice det hade varit.
4Gb/s lina, internet strypt till 1Gb/s lite belastning nu därav ej full hastighet.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av RogerF:

Hej!
Att byta ut allt och sedan leva ett glatt internetliv är ju bra.
Jag har dåligt Wifi i min lägenhet. Jag skulle vilja ha ett bättre Wifi nät.
Men, om man har som mig.
Bor i en bostadsrättsförening som redan har köpt en speciell router som styrs från en internetleverantör.
Routern har ett eget nät för TV som är anslutet till fasta portar i routern och sedan är kopplade till fasta nätverksuttag i lägenheten som hanterar TV nätet.
Denna router har även egna uttag för fast telefon som man får ett telefonnummer till från en speciell router port.
Utan denna router fungerar inte mycket. Vad är bäst då att göra?

Jag bytte till en Asus Router för länge sedan. Där kan man fixa IP-TV igenom. 845 ska man skriva in där och välja vilken port som man sätter in TV-ethernet i.

Googla på det, det finns flera som fixat det.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1195763-sa-har-far-du-telia-iptv-att-fungerar-pa-asus-routers-utan-annan-utrustning

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Alternativt köra med en lång nätverkskabel till ens arbetsdator för att sedan dra ur kabeln och kanske ställa undan arbetsdatorn (om det är en laptop eller mindre stationär) för att psykologiskt kunna särskilja på arbete och fritid.

Dator med inkopplad nätverkskabel = jobb
Dator med WiFi = nöje/fritid

Stationära prylar=kabel

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem

Allt som har möjlighet till trådat nätverk körs med kabel här.
Är nöjd över min kabeldragning dessutom.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

"Jobb på distans? Så fixar du riktigt stabilt trådlöst nätverk i hela hemmet"

I samma veva som AX92U visas i bild... ouff..

Men det får man för att man väljer att vara early adopter av WiFi 6 antar jag..

Permalänk
Datavetare

Bandbredd över Wifi beror självklart på miljön mellan sändare och mottagare. Men 1 Gbit/s barriären passades redan med Wifi-5.

Man får då förklara exakt vad som menas med 1 Gbit/s då det refererar till hastigheten på lager 1 både för Ethernet och Wifi. Problemet här är att "overhead" för Wifi är långt större än för Ethernet, så om man verkligen har 1 Gbit/s hos båda dessa får Ethernet ut upp till ~94 % på applikationsnivå medan Wifi-5/6 i teorin kan få ~70-80 % medan 50-60 % är nog kanske vad kan vänta sig i ett realistisk scenario med optimala förhållande (man befinner sig i samma rum som AP och eller en enda vägg med "Wifi-snällt" material).

Satt och lekte lite med två st ASUS Zenwifi AC-CT8 där "backhaul" består av Wifi-5 över 5 GHz med 4x4 MIMO (teoretisk max på 1,7 Gbit/s på lager 1). Första flaskhalsen man slå i är CPU i accesspunkterna, det vid 700-800 Mbit/s om trafiken som flyter bara hanteras av en kärna (vilket är fallet om man bara kör en enda ström och möjligen även om man bara använder ett specifikt LAN-port / Wifi-radio par).

Tror CPUn är en fyrkärnig Cortex A7 på strax över 700 MHz (då det verkar vara denna SoC som används), i så fall klenare än RPi3.

Trafiken mellan LAN-portar verkar helt HW-avlastad, men CPUn är definitivt involverad när man använder Wifi. Kompilerade ett nätverksbenchmark för 32-bitars ARM och laddade upp den till ASUS Zenwifi AC-CT8 enheterna, körde man sedan 16 st UDP-strömmar (UDP drar mindre CPU jämfört med TCP) så gick det att bryta 1 Gbit/s barriären på applikationsnivå (så >1 Gbit/s på länknivå) när mesh-noderna stod i ett varsitt rum separerade av en trävägg.

Om väggen är armerad betong lär man så lite andra siffror... Fast är just i sådana fall flera mesh-noder kan hjälpa till!

Med Wifi-5 är det däremot sällan man ser några 1 Gbit/s till klienter då 2x2 MIMO med 80 MHz är normalfallet och det ger en maximal länkhastighet på 867 Mbit/s. Wifi-6 ökar det till 1,2 Gbit/s och bor man så 160 MHz kanalbredd är realistiskt (stöd för det är ett krav för Wifi-6 ready certifiering) ökar teoretiskt max för 2x2 MIMO till 2,4 GBit/s vilket lär ge >1 Gbit/s för applikationer i "optimala förhållanden".

Att vi suttit fast med 1 Gbit/s Ethernet så länge är nog en stark indikation på att normalfallet idag är Wifi, är först nu med Wifi-6 som 1 Gbit/s Ethernet blir en flaskhals men räcker att gå till 2,5 Gbit/s för att flytta tillbaka flaskhalsen till Wifi.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Lego Master

@Yoshman:
Alltså tack för utläggningen, men jag vet inte om du svarade på rätt inlägg riktigt?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Vet inte riktigt varför så många på SweClockers verkar ha erfarenheten av att Wifi skulle vara instabilt eller ens långsamt 2020.

Jag delade din åsikt fram tills i våras, när jag flyttade från ett hus med träreglar till ett med stålreglar... Jag hade inte kunnat drömma hur stor inverkan det har på wifi! Värsta Faradays bur man flyttat in i. Där det räckte mer än väl med en Unifi AP AC Pro (fin täckning även på gården), måste jag nu ha två, och täckningen utomhus är obefintlig.
Är det någon annan som varit med om något liknande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fryngel:

Jag delade din åsikt fram tills i våras, när jag flyttade från ett hus med träreglar till ett med stålreglar... Jag hade inte kunnat drömma hur stor inverkan det har på wifi! Värsta Faradays bur man flyttat in i. Där det räckte mer än väl med en Unifi AP AC Pro (fin täckning även på gården), måste jag nu ha två, och täckningen utomhus är obefintlig.
Är det någon annan som varit med om något liknande?

Jag bor numera i en träkåk som är närmare 90 år gammal. REJÄLA väggar och golv här. Började med en AP, nu har jag två och det är "ok", men ska jag ha någon mottagning utomhus (utreglat och isolerat så har "2 fasader" så får jag nog skaffa mer och sätta en AP i garaget. Vill helst inte fläska på nere på 2,4 utan vill kunna använda 5ghz, men det är totalt omöjligt omöjligt utomhus med nuvarande setup.

Väldigt kraftig lutning på vårt tak och AP'n uppe hamnar fort bakom plåttak när man är ute. AP'n nere går via uterummet, som har glasfönster med lite solfilm som också gör sitt i att stoppa signaler 🙂

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Shudnawz:

@Yoshman:
Alltså tack för utläggningen, men jag vet inte om du svarade på rätt inlägg riktigt?

Vet hundarna hur jag fick in ditt inlägg (tog bort det), måste ha blivit helt fel. Sorry!

Poängen var i alla fall: det är absolut möjligt att nå >1 Gbit/s (applikationsbandbredd, d.v.s. goodput) med Wifi idag, faktiskt redan med Wifi-5, även om det nog i praktiken nog bara är realistiskt mellan AP och liknande.

Med Wifi-6 lär även klienter komma över 1 Gbit/s, framförallt i aggregerad bandbredd då MU-MIMO är ett krav för Wifi-6 och man kan därför långt vettigare utnyttja accesspunkter med mer än 2x2 MIMO. Två klienter med 2x2 MU-MIMO kan ju fullt ut nyttja en accesspunkt med 4x4 MU-MIMO stöd (alla Wifi-6 certified AP ska ha stöd för MU-MIMO).

Skrivet av Fryngel:

Jag delade din åsikt fram tills i våras, när jag flyttade från ett hus med träreglar till ett med stålreglar... Jag hade inte kunnat drömma hur stor inverkan det har på wifi! Värsta Faradays bur man flyttat in i. Där det räckte mer än väl med en Unifi AP AC Pro (fin täckning även på gården), måste jag nu ha två, och täckningen utomhus är obefintlig.
Är det någon annan som varit med om något liknande?

Att Wifi kan vara utmanande att få till i vissa miljöer är inget att sticka under stolen med. Det går nästan alltid att lösa, fast det blir ju en betydligt dyrare lösning!

Min invändning var mer mot att så många verkar uppfatta Wifi som instabilt / icke-tillförlitlig. Visst, om grannarna kör störsändare mot en lär det bli tufft då det är ett delat medium. Men normalfallet är ändå att Wifi endera inte fungerar alls, t.ex. som i ditt fall att täckningen är för dålig, eller så är det stabilitet nog för professionell användning som kräver konstant interaktiv användning.

Man ska nog ändå undvika att köra sitt datacenter över Wifi, men en hemma-NAS fungerar helt OK via t.ex. något likt Asus Zenwifi där det finns en separat backhaul med bra bandbredd (endera via Wifi-5/6 4x4 MIMO eller Ethernet).

Gissar att Wifi har sämre rykte än det förtjänar då det tyvärr inte råder brist på riktigt dåliga implementationer, framförallt på klientsidan

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer