Hur håller du din mentala hälsa sund under Corona-tider?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Har jobbat i många år med Polen och Indien, visst finns det en del guldkorn men överlag är det precis som Baxtex säger, man får vad man betalar för.

Att det kan skötas enkelt hemifrån betyder ju inte att det är ett enkelt jobb, snarare tvärtom, stora krav på kompetens.

Exakt.

Jag tror snarare att det är en fördel om man kan jobba hemma effektivt. Om jag skulle rekrytera hade jag valt folk kan jobba hemma för det skulle visa på bra disciplin och flexibilitet. Dessutom kanske man kan spara in pengarna på ett flådigt kontor, städning etc.

Permalänk
Medlem

Jobbar med IT och har jobbat hemifrån sedan mitten av mars och stormtrivs med det!
Slipper pendla 2h om dagen, har mer fritid, kan sova längre och sparar till och med pengar på att inte behöva köpa SL månadskortet...

Jag blir lite bekymrad när jag hör kollegor oja sig över att de vill till kontoret för att vara lite sociala eller för att komma bort från barnen/sambon. Vet inte vad jag ska säga om detta riktigt...

TILLÄGG: Kan till och med snooza 3ggr på morgonen om jag vill och ändå vara "i tid" till jobbet. Hur härligt är inte det!?!?

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem

Eftersom att jag har ett arbete som kräver att jag är på plats så måste jag vara på jobbet.

De dagar inte alla chaufförer krävs så är några hemma och får fortfarande fullt betalt, vilket fungerar mycket bättre än innan då du annars kunde få sitta i lunchrummet i 8 timmar medans alla andra jobbade.

För egen del fungerar det bättre än innan, jag uppskattar verkligen att få vara hemma 1-2 extra dagar i veckan med betalt, samtidigt som att jag måste vara beredd att rycka in om det behövs vilket än inte har varit fallet för min del.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem

Har inte haft några sociala inslag i mitt arbete på över 10 år så ingenting har förändrats för min del. Jobbar hemma som vanligt.

Jag har ett socialt liv helt utanför arbetslivet. Där har det givetvis skett en del förändringar, men ingenting jag upplever som väldigt besvärande. Med telefon och internet är det inte mycket jag saknar.

Permalänk
Inaktiv

Har varit arbetslös sedan våren 2018 så de är noll skillnad för mig nu, lever som jag gjort dom senaste åren sedan jag blev utan jobb så jag har knappt märkt av något förutom då man går och handlar men annars är min vardag precis som vanligt.

Permalänk
Medlem

Jag berörs i princip inte så mycket av rådande läget. Jagr korttidspermitterad så jobbar bara tre dagar per dag men privat så berörs jag i princip då jag annars också är socialt distanserad och har minimalt med sociala kontakter så för mig är det precis som vanligt. Dvs. Mycket hemma, Mycket naturliv. Har mera tid för att odla mina intressen då jag inte jobbar lika mycket så detta passar mig perfekt:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterrrrr:

Har aldrig förstått varför människor har så oerhört svårt att vara hemma och avstå sociala saker.
Är Svenskar så överextroverta? Är det så roande att gå ut och sitta och snacka på ett uteställe?
Soffan hemma är ju överlägsen

Håller helt med. Visst vi är sociala varelser men jag själv trivs bäst ensam. Man behöver inte ha en massa människor omkring sig jämt och ständing. Det är en bra övning att lära sig att vara ensam. Du får mest gjort och när du är ensam och du är inte beroende av andra.

De sociala liv jag har räcker bra för mig. Du hinner ändå inte umgås med alla eller bygga relationer med alla

Permalänk
Medlem

@Aka_The_Barf: När jag fick diagnosen så gick jag ut omedelbart till arbetskollegor & vänner & berättade vad jag hade för sjukdom, det är 12 år sedan nu! Tänkte såhär låt andra selektera om man vill ha kontakt med mig eller inte, i november i år har jag 35 år på samma arbetsplats & jag har fått höra att tack vare att jag samt en annan kollega varit så öppna så har andra vågat vara öppna själv med sin problematik.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Som pensionär är det ganska skönt att slippa tänka på jobb
privat inga problem alls, det blir lite långsammare men vi har kunnat träffa en del vänner/barn/barnbarn i trädgården där vi dukar upp med bord på säkert avstånd och där man sitter familjevis kring respektive bord. Ibland åker vi till landet, då tar vi med oss mat hemifrån så vi inte riskerar smitta lokalbefolkningen.
Filmer/serier/Wordfeud/tidnings- och bokläsning håller oss sysselsatta. Så vi klarar oss utan problem även om det var tråkigt att behöva ställa in Barcelona i påskas.

/ B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

@Aka_The_Barf: När jag fick diagnosen så gick jag ut omedelbart till arbetskollegor & vänner & berättade vad jag hade för sjukdom, det är 12 år sedan nu! Tänkte såhär låt andra selektera om man vill ha kontakt med mig eller inte, i november i år har jag 35 år på samma arbetsplats & jag har fått höra att tack vare att jag samt en annan kollega varit så öppna så har andra vågat vara öppna själv med sin problematik.

Låter super bra! Då har du full koll på läget!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Jobbat hemifrån i drygt två månader nu, både jag och min sambo.
Tack vare att vi är två som jobbar här och vi sedan tidigare har ett dedikerat kontor med gott om utrymme så har det varit förvånansvärt smärtfritt. Enda gången det blir problematiskt är när våra Teams-möten krockar, men då brukar någon av oss förpassa sig till soffan istället.

För att ändå ha någon form av rutin så brukar jag ”gå till jobbet” genom att ta en 20-30 minuters promenad innan arbetstid. Ser även till att ta lite pauser och lämna skrivbordet för en kaffe lite då och då, samt ge mig ut och ta lite luft även vid lunchen. Kontakten med kollegorna körs nästan uteslutande i chattform på Teams, Ett par möten i veckan och ibland kör vi video och bara snackar löst om saker vi pysslar med.

Permalänk
Medlem

Jobbat 60% 1a april till nu 1a Juni då jag går upp till 80%. Vi sprider ut oss lite mer i matsalen och om någon är "sjuk" dvs inget man stannar hemma för i vanliga fall gör man det nu. Inga tjänsteresor heller.

Förutom det kör vi på som vanligt.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av Svensktiger:

Vilken isolering?
Förutom tejpen på golvet på ICA märker jag ingenting.
Jobbet flyter på som vanligt, dock så finns det handsprit och våtservetter överallt.

Har man ett jobb som enkelt kan skötas hemifrån får man nog passa sig lite.
Det jobbet kanske lika gärna kan skötas från Polen, eller Bangladesh

Känner ungefär likadant. Får man väl vara glad över.

Skrivet av dblade:

På jobbet är det precis som vanligt och även om vi har möjlighet till distansarbete så tycker chefen vi ska vara på kontoret då vi tydligen jobbar bäst tillsammans. Var precis nere och handlade idag och det var trängsel som vanligt med hur mycket människor som helst överallt. Så nej, det är ingenting som är annorlunda jämfört med tidigare.

Här i Malmö så följer folk distanseringen i affärerna. Utanför bolaget var det lite sämre med det dock för kön var så jäääkla lång 😄

Skrivet av superegg:

Har skolan på distans men har inte pallat att göra något, har nu gått 3 veckor utan att jag har gjort något.

Är allmän trött på mitt liv så börja ge upp, har känt min olycklig sen jag var 13 år, ingen på Tinder, Badoo, Mötesplasten har gilla mig ens så kommer blir ett ensamt liv för mig.

Jag har inga IRL vänner, så blir mest att man är hemma om jag måste ut så tar jag bilen.

Du måste förbättra dig själv för att andra ska gilla dig. Vad har du att erbjuda?
Rikedom?
Trevligt sällskap?
Snygg kropp lr ansikte?
Psykologiskt stöd ?

Rent krasst så är folk inte intresserade av förlorare. Man vill umgås med vinnare.

Skrivet av Homdax:

Vad är det för bil som tillåter 1,5-2 meters avstånd mellan varandra? Buss?

Minibuss.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

permitterad. uttråkat, sitter bara hemma framför skärmen.
visst det är rätt chill men man mår skit efter ett tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Du måste förbättra dig själv för att andra ska gilla dig. Vad har du att erbjuda?
Rikedom?
Trevligt sällskap?
Snygg kropp lr ansikte?
Psykologiskt stöd ?

Klassikern, man måste vara frisk får att få vara frisk

Permalänk
Medlem
Skrivet av mistahh:

Jobbar med IT och har jobbat hemifrån sedan mitten av mars och stormtrivs med det!
Slipper pendla 2h om dagen, har mer fritid, kan sova längre och sparar till och med pengar på att inte behöva köpa SL månadskortet...

Jag blir lite bekymrad när jag hör kollegor oja sig över att de vill till kontoret för att vara lite sociala eller för att komma bort från barnen/sambon. Vet inte vad jag ska säga om detta riktigt...

TILLÄGG: Kan till och med snooza 3ggr på morgonen om jag vill och ändå vara "i tid" till jobbet. Hur härligt är inte det!?!?

Du glömmer att ensamhet är ett utbrett problem och många, särskilt vuxna män om jag inte minns fel, saknar vänner helt och hållet. Då kanske jobbet är det enda man har. Man är ingen robot och jobbet är mer än att bara göra sina arbetsuppgifter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Har skolan på distans men har inte pallat att göra något, har nu gått 3 veckor utan att jag har gjort något.

Är allmän trött på mitt liv så börja ge upp, har känt min olycklig sen jag var 13 år, ingen på Tinder, Badoo, Mötesplasten har gilla mig ens så kommer blir ett ensamt liv för mig.

Jag har inga IRL vänner, så blir mest att man är hemma om jag måste ut så tar jag bilen.

Du trycker på något väldigt viktigt. Har vänner i bekantskapskretsen som lider något fruktansvärt av isoleringen, värre blir det av att de har låg initiativförmåga. Så det blir att de kanske ringer några samtal, när sedan hälften inte svarar, en annan säger hej mår bra och hejdå och en ytterligare säger du får ringa senare så blir det inga mer försök utan då sätter de sig och lider hemma hela dagen om ingen ringer upp. Sedan är riktig fysisk kontakt ovärderligt över distanskontakt. Tar en med vännen ut på picknick ut ur stan en kväll så lever de på det i ett par dagar, medan ett tre timmar långt telefonsamtal inte alls ger samma glädje. Redan samma kväll börjar depressionen komma tillbaka.

Men det finns en kemisk förklaring till det, serotonin bildas bland annat av att träffa andra människor. Det är ganska uppenbart att deras kroppar inte känner igen "telefonsamtal" som "träffa andra människor".

Sedan kan jag förstå när de säger att corona som skulle ge människor så mycket tid till varandra snarare har ställt till så att ingen har tid längre. Ett tretimmars telefonsamtal väger mindre än en timmas mänsklig kontakt tillsammans på ett fik.