Min nya dator fryser sig efter 3-10 min efter uppstart

Permalänk
Medlem

Min nya dator fryser sig efter 3-10 min efter uppstart

Hej,
Jag har köpt nya delar, se nedan länk.
https://www.userbenchmark.com/userrun/28728270
Allt ni ser där är helt nya grejer.

Sen tidigare har jag ett nätagg Evga 750 och Fractal design 5 chassi.

Mitt problem är att datorn fryser sig efter 3-10 min efter varje uppstart.

Efter jag monterat allt så installerades windows 10 home.
Sen börja det, datorn fryser sig hela tiden. Ibland startar den om och ibland bara fryser helt, alt blåskärm och startar om.

Jag har uppdaterat bios via usb.
Windows update står att det laddar ner ca 20 uppdateraingar men ingeting händer, står kvar på 0%.
Live update är också uppdaterat, dock står det varje gång jag startar datorn att det finns nya, men programmet startar inte. Inget händer.
Grafikkortet är uppdaterat till senaste version, men händer ibland att windows säger att typ " ett fel inträffade men grafikinställningarna återskapades" eller något i den stilen.

Hmm, vad kan jag beräffa mer,
Processor är moterad med medföljade cpu fläkt.
När man går in i aktivitetshanteraren så så flyger disk% (alltså min m2 disk) upp till 75-99% om man tex startar utforskaren eller något annat fönster.
Ofta ligger den kvar på de % tills datorn fryser och fastnar, eller ev startar om.
Alla andra värden på cpu och minne ligger lågt. Bios visar att cpu ligger på 27-30 grader.

Om man tittar på länken jag skickat med så ser man ju att båda CPU och RAM får lägre poäng än förväntat.

Som ni hör är det högst oklart vad som osakar denna frysning.
Ibland även blåskärm.

Har något råkat ut för samma sak, och har ni några tips på hur jag ska lösa det?
Så tråkigt när man köpt nya grejer och det bara strular.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Några saker att testa:

Stäng av XMP i BIOS om det är på.

Byt minnet till det från din förra dator. Båda är DDR4 så de borde vara kompatibla.

Gör en "bootable USB" med någon Linux, typ Linux Mint. Då kan du utesluta att det inte har med operativsystemet att göra.

Byt tillbaka grafikkortet till ditt 970.

Permalänk
Medlem

@Demo5: Gör de saker @TMG föreslagit metodiskt var för sig så att du säkert kan fastställa en felkälla om det plötsligt fungerar som det ska.

Vidare så gällande blåskärmar så undrar jag om du installerat chipset drivers för B450 från AMD?
https://www.amd.com/en/support/chipsets/amd-socket-am4/b450

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | Prime B350-plus | Carbide 270R
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

@TMG: @tuomi

Tack för svar, nu har jag testat följande,

Ladda ner
https://www.amd.com/en/support/chipsets/amd-socket-am4/b450
- Laddat ner och installerat ( oklart om detta va installerat innan) men det fortsätter att frysa och startar om.

Stäng av XMP i BIOS om det är på.
- Den va avstängd från början.

Byt minnet till det från din förra dator. Båda är DDR4 så de borde vara kompatibla.
- Bytt till de gamla och samma sak inträffar.

Byt tillbaka grafikkortet till ditt 970.
- Bytt till de gamla och samma sak inträffar.

Gör en "bootable USB" med någon Linux, typ Linux Mint. Då kan du utesluta att det inte har med operativsystemet att göra.
- Detta moment gjorde jag sist och har nu haft igång Linux mint cinnamon i över en timme utan att den hänger sig.
Jag är helt ny på linux så jag har inte installerat drivrutiner osv så allt är i kass upplösning. kikat lite på nätet och kollat på random filmer på youtube bara för att fresta på systemet lite.
Men ska jag behöva installera grafikkort och sånt på linux? Jag fattar inte hur man gör och orkar inte pilla mer idag, men kan det va så att det är win10 som är boven? För trots att det är en helt clean version av linux med nada installerat så har den ju inte fryst eller startat om på snart 1,5 timme. Hade jag kollat på youtube eller surfat runt som innan med win 10 så fröst den ju till hela tiden.
Gud vad jag babblar, men vet inte vad jag ska "göra" i linux för att det ska bli mission accomplished.
Vad tror ni?

Övrig info är att jag han tyda texten (går så sjukt snabbt) på en blåskärm i win10 innan som sa, clock_watchdog_timeout.

Permalänk
Medlem

@Demo5: Testa en ominstallation av Windows. Helst på en annan disk om du har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TMG:

@Demo5: Testa en ominstallation av Windows. Helst på en annan disk om du har.

En polare hjälpte mig att göra en bootusb med ett nya win 10. Installera det med min gamla nyckel.
Datorn har sått på 2 timmar igår och 2 timmar idag utan frysningar och blåskärm.
Jag gillar inte jinxa mig själv, men kan väl ändå meddela status so far.
Verkar ju som det va versionen av operativsystemet som krångla.

Tack för hjälpen! Hoppas tråden kan hjäpla andra vilsna medlemmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demo5:

En polare hjälpte mig att göra en bootusb med ett nya win 10. Installera det med min gamla nyckel.
Datorn har sått på 2 timmar igår och 2 timmar idag utan frysningar och blåskärm.
Jag gillar inte jinxa mig själv, men kan väl ändå meddela status so far.
Verkar ju som det va versionen av operativsystemet som krångla.

Tack för hjälpen! Hoppas tråden kan hjäpla andra vilsna medlemmar.

Skönt att det fungerar! Några saker att tänka på bara

Se till att dra igång xmp också. Du har köpt snabbt ram som ska gå i 3600mt/s men just nu går i 2667mt/s. Mycket prestanda för en inställning där. Se också till att ha senaste gpu drivers då det varit problem med gamla till 5700 serien

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oppna:

Skönt att det fungerar! Några saker att tänka på bara

Se till att dra igång xmp också. Du har köpt snabbt ram som ska gå i 3600mt/s men just nu går i 2667mt/s. Mycket prestanda för en inställning där. Se också till att ha senaste gpu drivers då det varit problem med gamla till 5700 serien

Tack för tipset. Jag aktivera faktiskt det innan i bios, såg en video från just userbenchmark där de rekomendera detta.
Även installerat det senate för gpu från 22/4 tror jag det va. Hoppad de va rätt.
Men grymma tips tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demo5:

Tack för tipset. Jag aktivera faktiskt det innan i bios, såg en video från just userbenchmark där de rekomendera detta.
Även installerat det senate för gpu från 22/4 tror jag det va. Hoppad de va rätt.
Men grymma tips tack!

Du kan ju testa att dra igång pbo i bios också. Tänk på att hålla koll på temperaturen för cpu då dock. Jag är inte helt säker på hur en stock kylare till 3600 klarar av det. Men det bör ge lite mer flertrådad prestanda

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce