Hemligheten med att dra installationskabel (TP)?

Permalänk
Medlem

Hemligheten med att dra installationskabel (TP)?

Hej.

Jag försöker med hjälp av en dragfjäder att dra en tp-kabel från ett rum till ett annat via befintliga telefon-kopplingsdosor.
Jag får igenom dragfjädern utan större problem. Men sen när jag ska dra TP så har jag nu dragit sönder kabeln där jag knyter fast den i dragfjädern 4 gånger.
Jag försökt att tvinna och knyta på olika sätt, men drar alltid sönder den.
Det "roliga" är att jag försökt dra den från rum 1 till 2, och från rum 2 till 1. Och märkligt nog så är det alltid i slutet det blir trögt och jag drar sönder den.

Så. Hur fäster man TP i en dragfjäder utan att dra sönder den?

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Inaktiv

Eltejp och teflonspray

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte dragit TP kabel men det är väl som vanligt. Skala kabeln, hellre i överkant och skala typ 200mm. Då är det lättare att linda den på en lång sträcka och få den smal. Se till att du inte får några "bullar" på den när du lindar utan den ska vara så smal som möjligt. Att du får den att lossna där du knyter fast den klargör att du gör väldigt fel. Gör du rätt så drar du av kabeln istället.

Visa signatur

AMD X4 940 | Gigabyte GA-MA790X-UD3P | Gigabyte Radeon HD4850 MC 1GB | 520W Corsair CMPSU-520HXEU | Corsair 8GB (4x2GB) XMS-2 8500C5 | 2st Kingston A400 240GB 2.5 | Fractal Design Define 7 Compact Svart Solid | Dell P2719HC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon25463:

Eltejp och teflonspray

Får spana in det där

Skrivet av Locos:

Nu har jag inte dragit TP kabel men det är väl som vanligt. Skala kabeln, hellre i överkant och skala typ 200mm. Då är det lättare att linda den på en lång sträcka och få den smal. Se till att du inte får några "bullar" på den när du lindar utan den ska vara så smal som möjligt. Att du får den att lossna där du knyter fast den klargör att du gör väldigt fel. Gör du rätt så drar du av kabeln istället.

Den lossnar inte, jag drar sönder där jag tvinnat den

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem

Matar någon på i andra änden? Det kan ibland hjälpa

Permalänk
Medlem

Blir mycket friktion med böjar, och en kompis i andra änden kan många gånger vara avgörande. Ibland när man lägger tryck/drar är det tvärnit och man får bara rörelse när den i andra änden puttar på. Många gånger håller man bara käppen (dragfjäder) i spänn och han i andra änden sköter matningen, rör sig när han puttar på sen stopp osv.

Ibland är det lättare att käppa igenom, dra igenom tunt filmgarn, sen knyta filmgarnet runt kablaget så att du får mer styrka i knuten ju mer du drar. Mindre risk att kabeln går av och knuten lossnar Inte. Självlåsande tunt filmgarn Runt mantel på kabel.

På fält rör jag inte befintlig kabel om det inte bara är rakt rör kortare än 3-4 meter, alltid alltid kompis i andra änden! Sen är gamla telerör en jäkla chansning. Men får du igenom käppen är du nästan hemma. Massa glidmedel och en kompis är mitt bästa råd. Drar du vertikalt? Alltid alltid nerifrån --> upp!

https://imgur.com/a/uvpZSa6

Om det inte lossnar har du ju "löst" ihopknytandet, ditt problem är dragningen. Det enda som ger mer hållfasthet är väl filmgarn runt manteln på kabel.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Ser ut som en bra tvinning enligt bilden🙂

Visa signatur

AMD X4 940 | Gigabyte GA-MA790X-UD3P | Gigabyte Radeon HD4850 MC 1GB | 520W Corsair CMPSU-520HXEU | Corsair 8GB (4x2GB) XMS-2 8500C5 | 2st Kingston A400 240GB 2.5 | Fractal Design Define 7 Compact Svart Solid | Dell P2719HC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon25463:

Eltejp och teflonspray

Eller babypuder / talk.

Permalänk
Medlem

@sleepyoh: det ar en sån där tvinning jag gjorde, men hade ingen eltejp. så idag får jag skaffa eltejp och något smörjande så kanske det blir lite enklare att dra.

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

@sleepyoh: det ar en sån där tvinning jag gjorde, men hade ingen eltejp. så idag får jag skaffa eltejp och något smörjande så kanske det blir lite enklare att dra.

Som ett par påpekat så skulle jag säga att det absolut bästa är att ta in en kompis som skjuter på från andra ändan - det gör extremt mycket, speciellt för en lite styvare kabel som detta. Då klarar du dig troligen utan smörja (om ni inte redan varit 2 förstås ).

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

Är det trångt så brukar jag ibland sätta en bit starkt snöre mellan dragfjädern och kabel. Alltså dra snöre genom öglan på fjädern och sen linda snöret runt kabeln. Det blir smalare så. En annan sak som jag har haft framgång med är att skita i dragfjädern. Metoden kräver dock två personer

Skaffa en rulle starkt snöre. Använd en dammsugare på ena sidan slangen (är det väggdosor kör du in munstycket i denna och ev täta med handen) och kör in snöret i andra änden. Generellt kommer du få börja bromsa snöret när en meter åkt i. DU behöver se upp lite på dammsugarsidan, det är lätt att suga i 10m snöre av bara farten. Inget går sönder, men det är jobbigt att dra ut ur dammsugaren. Fäst sedan snöret på kabeln genom att lägga den tvinnad runt och tejpa. Sedan tar du och den andra personen och matar i/drar igenom kabeln. Lite talk kan säkert hjälpa med, men det har jag aldrig provat. Vet bara att folket på jobbet använder det när de drar kabel genom skyddsslang

Jag använder inte längre dragfjäder om den metoden fungerar. Det går mycket snabbare att få i dragsnöret så (2-3m/s utan problem) och går lättare.

Permalänk
Inaktiv

Ytterligare alternativ för glidmedel är: flytande tvål, Glidex

Permalänk
Medlem

Ytterligare ett glidmedel är att köpa den billigaste oljan du hittar. Ja, inte olja till bilen då utan typ frityrolja🙂.

Vad har du förresten för dragfjäder? Eftersom du får igenom den lätt tror jag du löser detta🙂. Ända kluriga kanske är att du inte vet vilket håll det är bäst att dra ifrån.

Att du inte använt tejp kan göra en del med. Ofta brukar man kunna tvinna den ännu hårdare med en bra eltejp. Speciellt där man avslutar tvinningen.

Visa signatur

AMD X4 940 | Gigabyte GA-MA790X-UD3P | Gigabyte Radeon HD4850 MC 1GB | 520W Corsair CMPSU-520HXEU | Corsair 8GB (4x2GB) XMS-2 8500C5 | 2st Kingston A400 240GB 2.5 | Fractal Design Define 7 Compact Svart Solid | Dell P2719HC |

Permalänk
Medlem

Det som saknades var helt enkelt eltejp!
Jag gjorde samma ögla och tvinning som innan, men att kunna dra åt som fan med eltejp löste det.
Sambon hjälpte även till så vi kunde köra pull'n'push. Men var nog mest eltejpen som gjorde det.

Nästa frågan, jag behöver 4st infällda insatser för 2 uttag samt 2 infällda insatser med enkelt uttag, vad rekommenderar ni? Jag vill gärna ha vinklade kontakter så sladden inte sticker rakt ut.

Samt vill jag ha en liten patchpanel ute i garaget som kan väggmonteras. Har dragit 4 kablar dit från 2 rum, samt att tänkte utgå från garaget för kamera samt AP utomhus. Rekommendation?

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem

Använd Yes diskmedel och lite vatten så slipper du använda petrolium medel, fungerar alldeles utmärkt.

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Medlem

Jo, nästan omöjligt om man inte är två, en som matar och en som drar försiktigt. Push/pull är ett måste.

Diskmedel och vissa oljor stelnar, gör mer skada än nytta om man inte lyckas direkt. t.ex. https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/kabelhantering/k... fungerar bra.

Man skalar av TPn ca 20+cm och viker den i mitten, du drar några par genom dragfjäderns krok och viker tillbaka dem. När du drar på med eltejp är det viktigt att du inte gör den bredare än TP kabelns hölje.

T.ex. denna kan väggmonteras och kablarna sticker inte rakt ut. Ta bara ut kretskortet innan montering, så underlättar det vid hål, ev borrning och fästning.
https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/installationsmater...

Vad gäller kontakter. så brukar Kjell även ha smidigt utbud om man ska köpa mindre mängder t.ex. https://www.kjell.com/se/sok?q=n%C3%A4tverksuttag

Permalänk
Medlem

En annan lösning är att använda sig utav slim version av cat-kabel.

Visa signatur

Ett härligt gäng med div. elektronik.
Marknadsreferenser | Rabattkoder | Dagens fynd | Övriga fynd

"The mediocre teacher tells, The good teacher explains, The superior teacher demonstrates but the great teacher inspires."