Permalänk
Medlem

Chassi med 4 fläktar

Letar efter ett chassi med fyra förinstallerade fläktar men som inte är allt för dyrt. Hellre för stort än för litet. Vad finns det för alternativ då? Glasruta eller liknande är ett krav, gärna lite rgb också men ingen måste. Tittade lite på zalman z7 neo men vill ha något att jämföra med. Tack!

Permalänk
Medlem

Pris? Ofta är det bättre att komplettera med andra fläktar än de som följer med chassin. Med en budget kan man ju jämföra billigt chassi plus fläktar kontra dyrare chassi och medföljande fläktar

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Pris? Ofta är det bättre att komplettera med andra fläktar än de som följer med chassin. Med en budget kan man ju jämföra billigt chassi plus fläktar kontra dyrare chassi och medföljande fläktar

Det får kosta max 1200 men helst mindre, zalman kostade ju endast 750 så det lät väldigt trevligt iaf😂
Vad är egentligen bäst, 4 st 120mm eller 3 st 140mm?

Permalänk
Medlem

Känner att jag måste fråga, varför ett givet antal fläktar? Ska du använda radiatorer?

Verkar som att Inets 140mm fläktar börjar runt hundralappen så ett chassi du gillar som har rätt antal platser samt ett gång sådana så är du i mål sen

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av imHugan:

Det får kosta max 1200 men helst mindre, zalman kostade ju endast 750 så det lät väldigt trevligt iaf😂
Vad är egentligen bäst, 4 st 120mm eller 3 st 140mm?

Vad har du för kylare som måste få plats?
Runt tusenlappen tycker jag det är svårt att slå ett Phanteks P400A. Men du får inte plats med gigantiska kylare som Noctua D14/15 och liknande

Finns även utan RGB-fläktar för ett par hundralappar mindre, men det lät ju som att du ville ha det.

Släng på ett par fläktar till att ha som utblås i bak/toppen och du är good to go

Zalman gör tyvärr rätt kassa chassin, med halvdan kvalitet och dåliga lösningar på insidan... De har inte hängt med i utvecklingen

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Vad har du för kylare som måste få plats?
Runt tusenlappen tycker jag det är svårt att slå ett Phanteks P400A. Men du får inte plats med gigantiska kylare som Noctua D14/15 och liknande

Finns även utan RGB-fläktar för ett par hundralappar mindre, men det lät ju som att du ville ha det.

Släng på ett par fläktar till att ha som utblås i bak/toppen och du är good to go

Zalman gör tyvärr rätt kassa chassin, med halvdan kvalitet och dåliga lösningar på insidan... De har inte hängt med i utvecklingen

Blir lite väl dyrt att köpa chassi för 1000 och extra fläktar. Skulle du kunna ge något exempel på problem med zalman också så att jag vet. Jag ska ha en wraith stealth kylare, den som ingår om man köper AMD 3600 på netonnet

Permalänk
Medlem

Vad ska du ha för komponenter? 4 fläktar känns ganska mycket och om du köper att cahssi med stäng front så kommer fläktarna får snurra fortare och öka ljudnivån.

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Medlem

@bobzombie: aa, insåg det efter jag läst på lite. Vill bara ha ett bra chassi, bra luftflöde så att cpu och gpu hålls kalla, att man inte behöver köpa extra fläktar och att det finns glasruta och rgb. Tittade nu på phanteks p400a, vilket är annars det optimala chassit för mig. Har förövrigt ett 2070 super från gigabyte och ett x470 moderkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av imHugan:

@bobzombie: aa, insåg det efter jag läst på lite. Vill bara ha ett bra chassi, bra luftflöde så att cpu och gpu hålls kalla, att man inte behöver köpa extra fläktar och att det finns glasruta och rgb. Tittade nu på phanteks p400a, vilket är annars det optimala chassit för mig. Har förövrigt ett 2070 super från gigabyte och ett x470 moderkort

Tittade även på aerocool tor pro, mission sg ggx 3.1, chieftec stallion, fractal design meshify c, coolermaster master box nr600 och lainli lancool II. Kan även tänka mig att lägga till en 140mm fläkt om chassit inte är för dyrt. Är dessa bra och finns det andra chassin som är bättre men fortfarande i rätt prisklass?

Permalänk
Medlem

Viktigare med bra luftflöde en tystnad men gärna både och

Permalänk
Medlem
Skrivet av imHugan:

@bobzombie: aa, insåg det efter jag läst på lite. Vill bara ha ett bra chassi, bra luftflöde så att cpu och gpu hålls kalla, att man inte behöver köpa extra fläktar och att det finns glasruta och rgb. Tittade nu på phanteks p400a, vilket är annars det optimala chassit för mig. Har förövrigt ett 2070 super från gigabyte och ett x470 moderkort

Ja jag skulle säga att p400a är svårt att slå för priset. En extra fläkt som utblås kan du nog skaka fram

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av imHugan:

Viktigare med bra luftflöde en tystnad men gärna både och

Mitt chassi jag har nu, har mesh fram och det är väldigt tyst det är tystare än mitt gamla define S som är ljuddämpat. Kan köra fläktarna i mycket lägre rmp och ändå få bättre temperaturer. Skulle säga define meshify c eller p400a är bland de bättre i den prisklassen, sen kan jag tillägga att supporten på fractal är riktigt bra hade sönder min startknapp på mitt gamla define R3 och fractal skickade en ny, trots att jag berättade att jag hade sabbat den och min garanti hade gått ut.

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro