Netatmos nya utomhuskamera har kraftfull siren för att skrämma inkräktare

Permalänk
Melding Plague

Netatmos nya utomhuskamera har kraftfull siren för att skrämma inkräktare

Med Netatmos nya kamera får du koll på dina utomhusmiljöer, och kan direkt agera om en oönskad inkräktare dyker upp.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Spännande specifikationer, men priset kändes lite i högsta laget för mig när det kommer 1080p

Permalänk
Medlem

Vad jag kan se i specifikationerna så är den enda skillnaden mot den gamla Presence (Smart Outdoor) att det finns en inbyggd siren...

Visa signatur

Gammal sliten MSI GT70-0ND.
Raspberry Pi 3 (OSMC).

Permalänk
Medlem

Nu för tiden letar man igenom varje dylik artikel efter någon insmygd "sponsrat inlägg" i småstilt...

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av olle1884:

Nu för tiden letar man igenom varje dylik artikel efter någon insmygd "sponsrat inlägg" i småstilt...

Då kan jag underlätta ditt letande genom att upplysa om att sponsormärkningen alltid går att hitta ovanför ingressbilden, i de fall det handlar om sådana artiklar

Om du reagerar på att ämnet för artikeln inte är ett grafikkort eller annat typiskt SweC:igt, handlar det om att SweClockers också satsar på att täcka smarta hemmet-grejer. Mer om det kan läsas i länkad artikel!

Permalänk
Medlem

Borde inte det "enklaste" idag vara att bara klippa fiberkopplingen som går in till huset.
Ofta är denna kabel blottad och väldigt enkel att bara yoinka av.

Tänker på generellt alla övervakningsprylar idag som är uppkopplade mot nätet.

Hur fungerar "riktiga" hemlarm som är uppkopplade till larmtjänster nu för tiden när tele linjer inte finns. Går de också via internet då?

Permalänk
Medlem

Känns lite som ett reklaminlägg.
Hoppas jag aldrig behöver bo i ett område där jag känner att jag behöver sätta upp övervakningskameror för att känna mig trygg.

Permalänk
Skrivet av Wittwang:

Då kan jag underlätta ditt letande genom att upplysa om att sponsormärkningen alltid går att hitta ovanför ingressbilden, i de fall det handlar om sådana artiklar

Om du reagerar på att ämnet för artikeln inte är ett grafikkort eller annat typiskt SweC:igt, handlar det om att SweClockers också satsar på att täcka smarta hemmet-grejer. Mer om det kan läsas i länkad artikel!

Ni borde göra en omröstning för om Sweclockers läsare är intresserade om att ni täcker sådant. Inte många som gillar smarta grejer som tittar och tjuvlyssnar på en konstant och i många fall kommer med stora säkerhetshål. Dessutom känns sådant inte något som riktigt passar in i Swec om jag får vara ärlig.

Jag gissar att ni kör annonsartiklar är väl för att många kör reklamblockerare, jag gissar naturligtvis men då får ni verkligen separera och göra dem tydligare från era vanliga artiklar så att det inte blir missförstånd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Borde inte det "enklaste" idag vara att bara klippa fiberkopplingen som går in till huset.
Ofta är denna kabel blottad och väldigt enkel att bara yoinka av.

Tänker på generellt alla övervakningsprylar idag som är uppkopplade mot nätet.

Hur fungerar "riktiga" hemlarm som är uppkopplade till larmtjänster nu för tiden när tele linjer inte finns. Går de också via internet då?

Så har det ju alltid varit, klippa telefonlinjen/fiber och störa ut mobil signalen

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Ni borde göra en omröstning för om Sweclockers läsare är intresserade om att ni täcker sådant. Inte många som gillar smarta grejer som tittar och tjuvlyssnar på en konstant och i många fall kommer med stora säkerhetshål. Dessutom känns sådant inte något som riktigt passar in i Swec om jag får vara ärlig.

Jag gissar att ni kör annonsartiklar är väl för att många kör reklamblockerare, jag gissar naturligtvis men då får ni verkligen separera och göra dem tydligare från era vanliga artiklar så att det inte blir missförstånd.

Jag tycker smarta hem är skitkul och pillar mycket med det själv så för min egen del är det ett välkommet inslag! Sen har jag inte personligen några problem med att Google etc. tjuvlyssnar på mig... Kan inte undvika det oavsett då de följer med mig i mobilen vart jag än går.
Har slutat bry mig helt enkelt (Detta är ju självklart upp till var och än hur de ställer sig til det)!

Separerar de inte redan detta? Som nämns högre upp så är det ju en banner över sponsrade artiklar.

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog vara mer intresserad av saker som gav inkräktare en stöt, inte så dem dör men som ett kostängsel, hade varit perfekt att koppla till cyklar som står ute och folk inte kan pilla bli. Alternativt eftersom Sverige är så mesigt, spraya färg på klåfingriga typer.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fenrisulvfan:

Jag skulle nog vara mer intresserad av saker som gav inkräktare en stöt, inte så dem dör men som ett kostängsel, hade varit perfekt att koppla till cyklar som står ute och folk inte kan pilla bli. Alternativt eftersom Sverige är så mesigt, spraya färg på klåfingriga typer.

Gammalt tillbaka, satte människor med dyra extralysen dubbla muttrar, med ett rakblad emellan, det stals mycket mindre extraljus då...;)

Visa signatur

ASUS Prime B350 Plus, AMD Ryzen 5 1600X, Sapphire R9 390 8GB, 16GB Gskill Flare X 3200
Används för korsord online, och harpan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wittwang:

Då kan jag underlätta ditt letande genom att upplysa om att sponsormärkningen alltid går att hitta ovanför ingressbilden, i de fall det handlar om sådana artiklar

Om du reagerar på att ämnet för artikeln inte är ett grafikkort eller annat typiskt SweC:igt, handlar det om att SweClockers också satsar på att täcka smarta hemmet-grejer. Mer om det kan läsas i länkad artikel!

Jag reagerade också på att tonen och formuleringarna i artikeln kändes lite mer som ett pressmeddelande från tillverkaren än era vanliga artiklar och det är nog det jag tror att andra reagerar på också.

Men jag tycker att smarta hemmet passar in på SweClockers, och om att alternativet till att inte få läsa någon artikel alls är att läsa en omskrivning av en pressrelease så är det inga större problem för mig

Permalänk

Jag skulle vilja ha en övervakningskamera med inbyggd flamethrower.. Men siren är inte fel den heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Borde inte det "enklaste" idag vara att bara klippa fiberkopplingen som går in till huset.
Ofta är denna kabel blottad och väldigt enkel att bara yoinka av.

Tänker på generellt alla övervakningsprylar idag som är uppkopplade mot nätet.

Hur fungerar "riktiga" hemlarm som är uppkopplade till larmtjänster nu för tiden när tele linjer inte finns. Går de också via internet då?

Japp, allt sån här "hemma säkerhet" är falsk trygghet på sätt och vis.
Men det kan vara värt enda för att stilla din egna oro och kanske ha lite koll på sitt hem.
Men om nån verkligen skulle vilja bryta sig gör det inte mycket.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av LoBBoZ:

Jag reagerade också på att tonen och formuleringarna i artikeln kändes lite mer som ett pressmeddelande från tillverkaren än era vanliga artiklar och det är nog det jag tror att andra reagerar på också.

Men jag tycker att smarta hemmet passar in på SweClockers, och om att alternativet till att inte få läsa någon artikel alls är att läsa en omskrivning av en pressrelease så är det inga större problem för mig

För att vara helt transparent här.
Just tonaliteten var något vi hade en diskussion om innan publicering. Jag tog på mig att vi kör ut den as is och så tar vi en diskussion om att redigera den i efterhand.

Vår uppfattning om smarta hemmet efter att vi gjorde några inledande artiklar var ungefär:
Det finns ett intresse på swec men kunskapsnivån Och erfarenheten bland läsare ligger lite lägre än vad den gör för tex grafikkort och processorer. Därför kan det vara anledning att testa andra infallsvinklar än hur vi skriver våra andra nyheter: tex som att vara mer beskrivande i hur prylar används.

Men det är jättebra att diskussionen finns uppe här. Då kan vi modifiera det till nästa gång

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Skrivet av Superolle:

Jag tycker smarta hem är skitkul och pillar mycket med det själv så för min egen del är det ett välkommet inslag! Sen har jag inte personligen några problem med att Google etc. tjuvlyssnar på mig... Kan inte undvika det oavsett då de följer med mig i mobilen vart jag än går.
Har slutat bry mig helt enkelt (Detta är ju självklart upp till var och än hur de ställer sig til det)!

Separerar de inte redan detta? Som nämns högre upp så är det ju en banner över sponsrade artiklar.

Finns inget som är bra med en smart assistent. Dessutom är det skittråkigt! Och tragiskt att folk inte bryr sig om intrång i sitt privatliv men egentligen så kunde jag inte bry mig mindre. Jag tror det snarare att dessa inte har riktigt koll eller brist på vetskap på på säkerhetsaspekterna när det kommer till smarta assistenter.

Tycker fortfarande att sådant här inte hör hemma på Sweclockers.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Dinkefing:

Jag gissar att ni kör annonsartiklar är väl för att många kör reklamblockerare, jag gissar naturligtvis men då får ni verkligen separera och göra dem tydligare från era vanliga artiklar så att det inte blir missförstånd.

Hej. Allt material som publiceras med någon form av sponsorskap märks upp med en svar border där det står ”i samarbete med [annonsörens namn]”. Allt märks upp på samma sätt också så att det syns både på förstasidan och när man är inne i artikeln. Oftast finns det också en inforuta på förstasidan i artikeln om artikeln innehåller fler än 1 sida.
Om det inte är uppmärkt så är det inte sponsrat.

Menar du att märkningen är för liten i dagsläget eller hur är det du vill att vi gör det tydligare?

Obs det är ingen retorisk fråga alltså. Vi vill verkligen ha feedback på sånt här. Det är definitivt inte vår avsikt att det ska vara otydligt.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Min granne har en bild på Stefan Löfven i fönstret vid entrén, det fungar bra säger han!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem

Har "fångat" 5 tjuvar med gamla precense när jag jobbade natt. Inte en perfekt produkt på något sätt, men i mitt fall fick vi busarna bakom lås och bom. (Så länge nu rättsväsendet i Sverige tyckte de borde sitta)
Jag har inget emot artiklar om smarta hem, men ser gärna någon form av test och granskning av produkten.

Permalänk
Skrivet av Hillside:

Vad jag kan se i specifikationerna så är den enda skillnaden mot den gamla Presence (Smart Outdoor) att det finns en inbyggd siren...

Ja det stämmer, det är i samma kamera med med siren.

Permalänk
Skrivet av Woaini:

Känns lite som ett reklaminlägg.
Hoppas jag aldrig behöver bo i ett område där jag känner att jag behöver sätta upp övervakningskameror för att känna mig trygg.

Det är inte ett sponsrat inlägg, för då hade det stått. Däremot ansåg vi det vara intressant för er läsare om det är så att man funderat på smarta hem och kameror. Funktionen med siren är ju ny, och kan därför vara intressant för de som funderar på att skaffa en kamera för utomhusbruk.

Sedan skaffar man kanske inte bara en kamera för att känna sig trygg. Vi har en för att kunna se djur som rör sig i trädgården (bl.a räv), och för att se vem som är och plingar på om vi inte är hemma. Då kan vi alltid återkomma till dem senare och fråga vad de ville.

Som jag skriver kan det ju även finnas andra funktioner, såsom att kameran identifierar när jag parkerar, och kan då automatiskt slå på olika funktioner hemma såsom att tända i hallen mm. Med det smarta hemmet är det fantasin (och i viss mån programmeringskunskaperna) som sätter gränser.

Permalänk
Skrivet av Argammon:

Har "fångat" 5 tjuvar med gamla precense när jag jobbade natt. Inte en perfekt produkt på något sätt, men i mitt fall fick vi busarna bakom lås och bom. (Så länge nu rättsväsendet i Sverige tyckte de borde sitta)
Jag har inget emot artiklar om smarta hem, men ser gärna någon form av test och granskning av produkten.

Kul att du har positiva erfarenhet av kameror. Själv har jag tack och lov inte behövt använda min för sådana tråkiga situationer och hoppas att jag slipper det i framtiden också.

Vi hade gärna också gjort ett test av produkten, men vi fick inte tag på någon. Så vi tänkte att det var bättre att få ut den info vi hade för att sedan se om vi kan testa den framöver.

Vårt mål är att ha en kombination av nyheter, artiklar, produkttester och case. Men precis som med allt tar det lite tid att komma igång ordentligt. Vi tar gärna emot tips och förslag på vad som vore intressant att läsa om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av storPutte:

Så har det ju alltid varit, klippa telefonlinjen/fiber och störa ut mobil signalen

Läste att tjuvar idag inte ens bryr sig om larmet går, då man vet att det tar en bra stund för polis / larmtjänst att ta sig fram, och då är man redan borta ifrån huset.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/J1mpM7/valdigt-mycket-in...

Så det känns som bortkastade pengar.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Borde inte det "enklaste" idag vara att bara klippa fiberkopplingen som går in till huset.
Ofta är denna kabel blottad och väldigt enkel att bara yoinka av.

Tänker på generellt alla övervakningsprylar idag som är uppkopplade mot nätet.

Hur fungerar "riktiga" hemlarm som är uppkopplade till larmtjänster nu för tiden när tele linjer inte finns. Går de också via internet då?

Ja, extra kul blir det när teknikerna stänger av nätet ett par timmar på natten för patchning. Jag skulle tro att all hemlarm som det inte finns kopparkabel borde gå på GSM/3G/4G nätet.

Bästa är ju redundant internet för hemlarmet, där både ex. 3G och ex. fiber arbetar i tandem. Hemlarm som kopplas upp med bara det ena ex. fiber känns ju inte seriöst.

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Ni borde göra en omröstning för om Sweclockers läsare är intresserade om att ni täcker sådant. Inte många som gillar smarta grejer som tittar och tjuvlyssnar på en konstant och i många fall kommer med stora säkerhetshål. Dessutom känns sådant inte något som riktigt passar in i Swec om jag får vara ärlig.

Swec har täckt olika teknikområden väldigt lång tid. Det enklaste, om man inte är intresserad av ett visst teknikområde är att scrolla vidare och strunta i artikeln och absolut inte kommentera att man är ointresserad av ämnet.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

Lätt att artiklar som gäller en enda produkt och inte heller är något test kan uppfattas som reklam.
Inte alls emot den här typen av artiklar då syftet mer handlar om att inspirera och informera vad som finns.
Skillnaden mellan att läsa en reklamtext och en artikel på Swec bör vara att den ena ska sälja produkten och den andra informera om den av en skribent med hyfsad kunskap inom området (märk väl att jag inte säger något om skribenten i fråga nu, utan mer allmänt).

Fokus vid artiklar som denna bör ligga på vad som gör den här produkten unik jämfört med andra och om det finns en liknande/föregångare bör den nämnas.
Gärna då även detaljer som kanske inte är helt uppenbara el som är bra att tänka på. Även påtala potentiella brister som den erfarne inom området ev snappar upp.
Saknar även vissa tekniska detaljer, t ex hur ansluts och strömförsörjs denna. Det är nog en utmaning att få till texter som både är tillräckligt djupgående och samtidigt inte för långa.

Just vad gäller aktuell artikel verkar det väl bara vara sirenen som är unik jämfört med föregångaren?
Det bör i så fall nämnas i klartext att allt annat är samma tidigt i texten.

Området "Smarta hem" är på uppgång och allt fler intresserar sig för det mer eller mindre, men som ni också säger är väl kunskapen mer varierad där än när det gäller datorhårdvara.
Vore nog lämpligt med några längre artiklar som går igenom olika delar där, dels vilka områden som ingår (rätt många) och dels mer djupgående inom de olika områdena.
Ta exempelvis kameror/övervakning där det finns ett stort spann av produkter och tekniker.

Permalänk
Medlem

Reklam eller inte, vilken häftig/bra lösning!

Vi bor i ett väldigt lugnt och stilla område MEN man vet aldrig och för en simpel montering och kostnad får man i värsta fall reda på när/hur och vem som tror att ”våra” saker är någon annans.

Smarta hem är bra, detta är bra, tack för artikeln och fortsätt gärna med dessa inslag av produkter, för mig så är det givande.

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Finns inget som är bra med en smart assistent. Dessutom är det skittråkigt! Och tragiskt att folk inte bryr sig om intrång i sitt privatliv men egentligen så kunde jag inte bry mig mindre. Jag tror det snarare att dessa inte har riktigt koll eller brist på vetskap på på säkerhetsaspekterna när det kommer till smarta assistenter.

Tycker fortfarande att sådant här inte hör hemma på Sweclockers.

Då kan vi kontrastera med att jag varit medlem sedan 2008 och är ganska intresserad av smarta hemmet och dessutom utbildad inom it-säkerhet. Så här kan vi hålla på fram och tillbaka resten av året, trevlig söndag