Permalänk
Medlem

9600k vs 3700x

Tjenare! Har beslutsångest! Vilken ab dessa ska man köpa 9600k eller 3700x, ja jag vet att intel har släppt nya 10 gen men det möjliggör bättre pris på äldre modell! Jag spelar endast cs och tittar på lite film med dubbla skärmar! Är dock mest ute efter bra spelprestanda! Vilken ska man köra på? För att slippa onödiga trådar så håll er gärna till ämnet så jag har möjlighet att köpa antingen wn dator med 9600k eller 3700x med 2060 i nåda datorerna! Tack på förhand

Tråd flyttad till köpråd /Vzano, Mod
Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolwet:

Tjenare! Har beslutsångest! Vilken ab dessa ska man köpa 9600k eller 3700x, ja jag vet att intel har släppt nya 10 gen men det möjliggör bättre pris på äldre modell! Jag spelar endast cs och tittar på lite film med dubbla skärmar! Är dock mest ute efter bra spelprestanda! Vilken ska man köra på? För att slippa onödiga trådar så håll er gärna till ämnet så jag har möjlighet att köpa antingen wn dator med 9600k eller 3700x med 2060 i nåda datorerna! Tack på förhand

Jag hade valt 9600K alla dagar i veckan

* Den är billigare
* Presterar bättre i CS

Permalänk
Medlem

Gigabyte Z390 UD + I5 9600K + EVO212 kylare = 1390kr + 2199kr + 349kr = totalsumma 3938kr.

Enbart en 3700x utan moderkort = 3575kr. I mina ögon är 9600k ett enklare val.

fast du menar att det är färdgibyggda datorer för kund kanske? inte att du har två byggen som du kan välja att göra?

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

9600K om totalpriset blir billigare, och om du faktiskt bara spelar CS:GO och inte kommer spela någonting annat i framtiden.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X | RTX 3070 | 32GB

Permalänk
Medlem

Jag hade köpt Ryzen, 8 / 16 kärnor trådar vs 6 / 6.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Svarar alla här!

Ja dessa är 2 färdiga datorer, 11400 för intel dator med 2060 och 9600k och 11999 för samma grafikkort dock med 3700x istället! Allt annat är likvärdigt endast csgo samt lite filmer ibland bara kommer förmodligen aldrig spela nåt annat då tiden inte finns att lära sig nåt nytt

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Wolwet:

Ja dessa är 2 färdiga datorer, 11400 för intel dator med 2060 och 9600k och 11999 för samma grafikkort dock med 3700x istället! Allt annat är likvärdigt endast csgo samt lite filmer ibland bara kommer förmodligen aldrig spela nåt annat då tiden för att lära sig nytt spel inte finns typ

Är det annars samma spec på resten av delarna (bortsett från moderkortet)? 599 kr extra för 3700X är en no-brainer IMO

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Är det annars samma spec på resten av delarna (bortsett från moderkortet)? 599 kr extra för 3700X är en no-brainer IMO

Nja på intel får jag vattenkylning istället för luft samt bättre chassi då ryzen är hp dator medans den andra är egetbygge

Permalänk
Viking
Skrivet av Wolwet:

Nja på intel får jag vattenkylning istället för luft samt bättre chassi då ryzen är hp dator medans den andra är egetbygge

Men varför bygger du inte en med Ryzen istället?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Wolwet:

Nja på intel får jag vattenkylning istället för luft samt bättre chassi då ryzen är hp dator medans den andra är egetbygge

Kan du länka bägge datorerna?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Inaktiv

@jensvo

Presterade inte Ryzen 3000 serien bättre i cs än intel?

Edit: Jo det gjorde den, ganske mycket bättre ochså.

https://m.sweclockers.com/test/27760-amd-ryzen-9-3900x-och-7-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decster:

9600K om totalpriset blir billigare, och om du faktiskt bara spelar CS:GO och inte kommer spela någonting annat i framtiden.

Men 3xxx serien är bättre i CS än 9600k. Sen vill han streama osv så är det enkel val. 3700x

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jensvo:

Jag hade valt 9600K alla dagar i veckan

* Den är billigare
* Presterar bättre i CS

Presterar bättre i CS? Does it though?

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Kan du länka bägge datorerna?

Absolut! https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar... https://itsale.se/shop/speldatorer/super-extreme/

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Det var lite större skillnad än bara processorn
itsales konfiguration går att ifrågasätta, bland de billigaste B360 moderkortet man kan hitta och ett dumsnålt val av nättagg som har relativt låg effektivitet och bara 2 års garanti om man skulle köpa det fristående. (Corsair H45 kostar ca 550 kr och det är inte ens svår att montera själv).

Jag hade tagit HP datorn alla dagar i veckan. För 2k får du ett 2060 super som är betydligt bättre än föregångaren 2060, 3700X, 512 GB SSD och ett nättagg med effektivitet som påminner att året är 2020.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Det var lite större skillnad än bara processorn
itsales konfiguration går att ifrågasätta, bland de billigaste B360 moderkortet man kan hitta och ett dumsnålt val av nättagg som har relativt låg effektivitet och bara 2 års garanti om man skulle köpa det fristående. (Corsair H45 kostar ca 550 kr och det är inte ens svår att montera själv).

Jag hade tagit HP datorn alla dagar i veckan. För 2k får du ett 2060 super som är betydligt bättre än föregångaren 2060, 3700X, 512 GB SSD och ett nättagg med effektivitet som påminner att året är 2020.

Tycker du datorn är prisvärd? Folk skrev på fb att hp datorns moderkort, psu är skräp och att den inte är värd pengarna? Samt vad tror du om kylningen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Det var lite större skillnad än bara processorn
itsales konfiguration går att ifrågasätta, bland de billigaste B360 moderkortet man kan hitta och ett dumsnålt val av nättagg som har relativt låg effektivitet och bara 2 års garanti om man skulle köpa det fristående. (Corsair H45 kostar ca 550 kr och det är inte ens svår att montera själv).

Jag hade tagit HP datorn alla dagar i veckan. För 2k får du ett 2060 super som är betydligt bättre än föregångaren 2060, 3700X, 512 GB SSD och ett nättagg med effektivitet som påminner att året är 2020.

Bara jag som tänkte på GTA V och Overwatch fps på 1440p verkade lite mysko på HPn? XD
Edit: Lite off topic där men hade tagit HP datorn om jag hade fått välja mellan dessa

Permalänk
Medlem

Intressant hur folk med amd i sin signatur rekar amd och folk med intel rekar intel i vanlig ording.
Nu ville ju TS ha era råd, inte delta i ett krig mellan blått och rött.

Till TS: köp det som blir billigare för båda processorer är kapabla till att pumpa ut 300+ fps i cs:go.

Visa signatur

"De tillverkares komponenter som just jag råkar ha i min dator är bäst, det vet jag för jag var dum nog att betala för det" (:

Permalänk
Medlem
Skrivet av trattjaevel:

Intressant hur folk med amd i sin signatur rekar amd och folk med intel rekar intel i vanlig ording.
Nu ville ju TS ha era råd, inte delta i ett krig mellan blått och rött.

Till TS: köp det som blir billigare för båda processorer är kapabla till att pumpa ut 300+ fps i cs:go.

Är väl inte så konstigt, fansen håller ju hårt i sitt märke
Bara att kolla på andra ställen där det är rena kriget mellan amd och intel fanboysen XD

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av trattjaevel:

Intressant hur folk med amd i sin signatur rekar amd och folk med intel rekar intel i vanlig ording.
Nu ville ju TS ha era råd, inte delta i ett krig mellan blått och rött.

Till TS: köp det som blir billigare för båda processorer är kapabla till att pumpa ut 300+ fps i cs:go.

@trattjaevel

Han frågade vilken cpu som är bäst till cs och vi svarade AMD då enligt fakta är den bästa.
Inget konstigt med detta.

Sen om någon flikar in sådant som inte stämmer är ju lite tråkigt.

Och sen orkar inte 9600K över 300 fps som du säger om du kollar tester.
https://www.sweclockers.com/test/27760-amd-ryzen-9-3900x-och-...

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

@trattjaevel

Han frågade vilken cpu som är bäst till cs och vi svarade AMD då enligt fakta är den bästa.
Inget konstigt med detta.

Sen om någon flikar in sådant som inte stämmer är ju lite tråkigt.

Och sen orkar inte 9600K över 300 fps som du säger om du kollar tester.
https://www.sweclockers.com/test/27760-amd-ryzen-9-3900x-och-...
Mvh

Nej Valve har verkligen förstört csgo med prestandan.

Permalänk
Medlem

Be någon firma annars bygga ihop något åt dig istället, typ som denna.
Och ska man tro på Hardware unboxed senaste video, så ser man där att 10400F ligger över 3700x i average fps i 7 spel.

https://youtu.be/AAPq9Lthhnc?t=881

https://www.inet.se/kundvagn/visa/13737882

Vet inte hur mycket du har tänkt dig spendera på datorn, men antar mellan 10-12kkr

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Wolwet:

Tycker du datorn är prisvärd? Folk skrev på fb att hp datorns moderkort, psu är skräp och att den inte är värd pengarna? Samt vad tror du om kylningen?

HP datorn har högre effektivitet, 80+ gold medan nättagget som sitter i datorn från itsale har inte ens 80+ bronze. Moderkortet på HP datorn är svårt att säga hur bra eller dålig den är eftersom OEM moderkort är inte tillgängliga för allmänheten, OEM moderkort tenderar att vara ganska billiga och avskalade.

Moderkortet i itsale datorn är också billig och avskalad, man får inte glömma att processorn går inte att överklocka så onödiga pengar är kastat på en k-modell som är låst pga moderkortet (Jag tror inte man kan överklocka på HP datorn för den delen heller). Jag hade valt en 9400/f om man ska använda ett B360 moderkort.

kylning i itsale datorn är kass om de kör med intels egna påhitt till kylare från grundutförandet. Om HP datorn använder samma kylare som 3700X följer med om man skulle köpa den själv eller en likvärdig så skall den vara hyfsad. Kylningen på grafikkortet i itsale datorn är svårt att om den är bra eller dålig då de inte nämner någon specifik modell. Jag förväntar mig att kylaren på grafikkort i HP är en lövblåsare, dvs högljudd och inte bra.

Jag skulle säga att HP-datorn är mest prisvärd av bägge 2 men man skulle kunna få samma hårdvara för ett par hundralappar billigare om man bygger själv och sparar in på chassit.

Skrivet av ExcZist:

Bara jag som tänkte på GTA V och Overwatch fps på 1440p verkade lite mysko på HPn? XD
Edit: Lite off topic där men hade tagit HP datorn om jag hade fått välja mellan dessa

Jo väldigt skumt. Spelade med epic i 1440p och låg runt 60 FPS i overwatch med 1070 om minns rätt.

Skrivet av CubaCola:

Be någon firma annars bygga ihop något åt dig istället, typ som denna.
Och ska man tro på Hardware unboxed senaste video, så ser man där att 10400F ligger över 3700x i average fps i 7 spel.

Det är nämnvärt att 2080 Ti används när man gör dem testerna för att få processorerna till gränsen så man ser vart det brister och hur processorerna urskiljer sig från varandra.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Är väl inte så konstigt, fansen håller ju hårt i sitt märke
Bara att kolla på andra ställen där det är rena kriget mellan amd och intel fanboysen XD

Det är ju tyvärr så.

Skrivet av anon298854:

@trattjaevel

Han frågade vilken cpu som är bäst till cs och vi svarade AMD då enligt fakta är den bästa.
Inget konstigt med detta.

Sen om någon flikar in sådant som inte stämmer är ju lite tråkigt.

Och sen orkar inte 9600K över 300 fps som du säger om du kollar tester.
https://www.sweclockers.com/test/27760-amd-ryzen-9-3900x-och-...

Mvh

Det har jag jävligt svårt att tro då min gamla 6700k höll över 300fps innan jag la av med cs helt för några år sedan.

Visa signatur

"De tillverkares komponenter som just jag råkar ha i min dator är bäst, det vet jag för jag var dum nog att betala för det" (:

Permalänk
Medlem

Datorn med ryzen har en rtx 2060 super medan datorn med core i5 har en vanlig rtx 2060. Jag skulle nog ha kört på ryzen datorn eftersom den har en bättre GPU om det är ett måste mellan dessa två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trattjaevel:

Det är ju tyvärr så.
Det har jag jävligt svårt att tro då min gamla 6700k höll över 300fps innan jag la av med cs helt för några år sedan.

Prestandan är skräp, för 2 år sen körde jag med gtx 470 och i7 920 med 250fps 1080p max settings och idag sliter mitt 1080ti fast spelet ser ut som skräp och jag kan inte ens hålla 200fps stabilt på 1080p low

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Prestandan är skräp, för 2 år sen körde jag med gtx 470 och i7 920 med 250fps 1080p max settings och idag sliter mitt 1080ti fast spelet ser ut som skräp och jag kan inte ens hålla 200fps stabilt på 1080p low

Kan ha något med 3800x i din signatur att göra, vad vet jag.
Låter ju jävligt konstigt om du inte kan hålla 200fps med den datorn iaf..
Som sagt har jag lagt cs på hyllan sen länge men min 2500k jag hade för länge sedan klarade av att hålla sig över 200fps...

Visa signatur

"De tillverkares komponenter som just jag råkar ha i min dator är bäst, det vet jag för jag var dum nog att betala för det" (:

Permalänk
Medlem

Verkar som CSGO mår allra bäst av 8 riktiga kärnor. Blev lite förvånad men verkar som Ryzen 7 3700X är bäst här.
Hade varit kul om redaktionen hade fått med Ryzen 3 3300X som jämförelse men icke. De tycks bara ha testat CSGO med Ryzen 7.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Be någon firma annars bygga ihop något åt dig istället, typ som denna.
Och ska man tro på Hardware unboxed senaste video, så ser man där att 10400F ligger över 3700x i average fps i 7 spel.

https://youtu.be/AAPq9Lthhnc?t=881

https://www.inet.se/kundvagn/visa/13737882https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/13737882

Vet inte hur mycket du har tänkt dig spendera på datorn, men antar mellan 10-12kkr

Men snälla, TS ber om hjälp att bygga en dator som ska klara ett väldigt specifikt spel som är väldigt cpu-krävande och då länkar du till en video som inte ens testar det spelet? De flesta spel är mer krävande av grafikkortet och då spelar det inte lika stor roll om man har en relativt dålig processor som den du föreslår, men i csgo så är det svinviktigt. Så nej, detta är inte en bra cpu för csgo.

Skrivet av trattjaevel:

Det är ju tyvärr så.
Det har jag jävligt svårt att tro då min gamla 6700k höll över 300fps innan jag la av med cs helt för några år sedan.

Kartorna uppdateras hela tiden och gör spelet mer och mer krävande, att spotta ut över 300fps kräver idag en betydligt bättre setup än för några år sedan.

Skrivet av trattjaevel:

Kan ha något med 3800x i din signatur att göra, vad vet jag.
Låter ju jävligt konstigt om du inte kan hålla 200fps med den datorn iaf..
Som sagt har jag lagt cs på hyllan sen länge men min 2500k jag hade för länge sedan klarade av att hålla sig över 200fps...

Låt mig gissa, du har en Intelprocessor?

Jag kör personligen nästan bara csgo och uppgraderade till en 3700X för ett tag sen och är jättenöjd. Spelar på medelinställningar och får ca 470fps i bemnchmark med mitt 980 ti, vilket gör att jag över lag ligger runt 300-500fps in game. Vad gäller vad som verkligen är bäst, en 9600k eller en 3700x så säger ju olika tester lite olika. Men det kan vara värt att notera att de tester som finns på youtube kör 3700X i stock, men tror knappt det finns någon som inte har PBO aktiverat som gör att cpu'n boostar till högre klockfrekvenser än stock.

Så jag tror, i dagens läge att de båda cpu'erna är ungefär likvärdiga. Men om csgo fortsätter med updates av kartor i samma utsträckning i framtiden som de gjort de senaste åren vågar jag lova att en 3700X är mer framtidssäker eftersom den har 8c/16t att jämföra med 9600k på 6c/6t.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Verkar som CSGO mår allra bäst av 8 riktiga kärnor. Blev lite förvånad men verkar som Ryzen 7 3700X är bäst här.
Hade varit kul om redaktionen hade fått med Ryzen 3 3300X som jämförelse men icke. De tycks bara ha testat CSGO med Ryzen 7.

Har för mig att jag läst att CS GO bara använder 2 kärnor, vilket skulle kunna stämma då spelet kom ut 2012 (givetvis med uppdateringar efter det men ändå)

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz