Sliger Conswole – Jonas första titt på sitt nya vardagsrumschassi

Permalänk
Skrivet av martinot:

Problemet (för mig) är att dessa är tokstora och går bort av den anledningen. Precis som Jonas så är mina "soff-PC" bara något större än spelkonsoler. En hel fullstor PC tar för mig alldeles för stor plats i TV-bänken/HiFi-rack, och är inte heller lika snyggt.

Sitter på idag på ett SilverStone Milo ML07, och är nöjd med det och den storleken, men detta chassi som Jonas köpt ser både lite snyggare och lite mer praktiskt ut (framför allt från luftkylningspunkt).

Mycket intresserad av att skaffa det, och även höra ifrån Jonas när byggt ihop och använt det!

När jag mätte min tv bänk på hjul (mycket viktigt!!) så mötte jag att den skulle få plats. Dock skulle det bli tight till taket, men där tänkte jag ha urblåst och inblåset från sidorna (där det fanns gott om utrymme).
Men kan vara bra att dubbelkolla mätningen innan jag beställer något.

Permalänk
Medlem

Kommer det bli någon live stream från när du bygger i detta chassi? hade jag i alla fall velat se, tyckte om de tidigare byggvideo's som du gjort! Så hoppas på det!

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

Har en HTPC i TV-bänken som har ett Fractal Design Node 304 som chassi med ett ITX-moderkort, 120GB SSD för operativsystem och Kodi, övriga mekaniska hårddiskar i en kabinett vid sidan av så de inte alltid behövs på och att ha så lite värmeutveckling i datorn som möjligt. 8GB DDR3-minnen, processor med en i3 som kyls av en AIO med 2 st fläktar på 140mm i puch-pull på lågt varv så den är mycket tyst. Har även en Nvidia GTX 1050Ti som grafikkort så den klarar både lite spel och framför allt spela upp 4K-film utan problem.
Dock så använder jag inte datorn för spel, har väl provat lite, men huvudtanken var just filmtittande och streaming på TVn när man byggde den. Är väl lite sugen på en ny snart då den börjar kännas lite gammal, men den gör sitt jobb...

Permalänk
Medlem

Vänta, va? Är inte det här Wahaha360:s chassi (en av de två bakom Ncase), som utgick från ett av Necere:s (den andra av de två bakom Ncase) koncept?

Har inte följt utvecklingen av det sedan länge, så det här var ju en positiv överraskning, kul att det blev något av det!

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av PlogarN97:

Jag tycker mitt Node 202 är perfekt, köpte för cirka 3 år sedan.

Billigt/prisvärt
Lagom snyggt och främst diskret
Får plats med 1-2 ssds
Rymmer stort grafikkort (jag kör dock med ett litet gtx 1050, men i framtiden så äre inget som hindrar ett större kort).

Vad är omodernt?

Node 202 är utan tvekan en av mina favoriter när det kommer till storskaligt massproducerade desktop-chassin. Det finns egentligen bara två punkter som gör att jag väljer bort det för mitt eget bygge.

1. Restriktionerna för processorkylare.

2. Väldigt strypt luftflöde till grafikkortet när man har chassit liggandes samt att det oftast krävs modifikation för att få in kort som överskrider två kortplatser. Första problemet går till viss del att lösa med ett utbyte av fötter, vill minnas att @Kenneth gjorde så med sitt bygge i Node 202.

I övrigt tycker jag det är välbyggt, bra planerat och framförallt riktigt cleant.

Skrivet av Joakim Ågren:

Kommer det bli någon live stream från när du bygger i detta chassi? hade jag i alla fall velat se, tyckte om de tidigare byggvideo's som du gjort! Så hoppas på det!

Någon form av byggvideo blir det definitivt, antingen live eller förinspelat.
Väntar på leverans av nätaggregatet just nu, men Corsair SF600 V2 verkar dessvärre vara lite av en bristvara (om man inte vill betala överpris).

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av JonasT:

Node 202 är utan tvekan en av mina favoriter när det kommer till storskaligt massproducerade desktop-chassin. Det finns egentligen bara två punkter som gör att jag väljer bort det för mitt eget bygge.

1. Restriktionerna för processorkylare.

2. Väldigt strypt luftflöde till grafikkortet när man har chassit liggandes samt att det oftast krävs modifikation för att få in kort som överskrider två kortplatser. Första problemet går till viss del att lösa med ett utbyte av fötter, vill minnas att @Kenneth gjorde så med sitt bygge i Node 202.

Stämmer mycket bra. Jag köpte faktiskt gummifötter från Clas Ohlson och kör dubbla för att få lite mer höjd på chassit. Funkar väldigt bra och ser helt okej ut.

Permalänk
Skrivet av JonasT:

Någon form av byggvideo blir det definitivt, antingen live eller förinspelat.

"Hej och välkommen till dagens stream! Idag skall vi titta på när jag alldeles nyss byggde ihop en dator i mitt nya vardagsrumschassi Sliger Conswole."

Permalänk

Nyfiken på det här chassit i ett AMD X570-system med Ryzen 7 3700X men finns något DDR4 4400 som är såpass lågt att det inte slår i släkten på en Noctua NH-L12S (utan att ta bort medföljande kylflänsar)? :S

stavfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av 123Clock-tick:

Nyfiken på det här chassit i ett AMD X570-system med Ryzen 7 3700X men finns något DDR4 4400 som är såpass lågt att det inte slår i släkten på en Noctua NH-L12S (utan att ta bort medföljande kylflänsar)? :S

Vengeance LPX borde funka, men baserat på bilder ska det va riktigt, riktigt tight.

https://www.proshop.se/RAM/Corsair-Vengeance-LPX-DDR4-4400-C1...

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk

@Sando: Tack, det där ser ju perfekt ut. Men nästan dubbla priset än F4-4400C19D-16GTZKK känns sådär