Vad anser ni va bäst, låg eller högnivå till sub?

Permalänk
Medlem

Vad anser ni va bäst, låg eller högnivå till sub?

Vad anser ni va bäst och varför?

Subutgång plus rca eller koppla subbar via högnivå?

I detta fall dubbla subbar, med förstärkare som har utgång för sub

Permalänk
Rekordmedlem

Härma REL, koppla båda och har en strikt korrekt inställning för musik via högnivå och en lite fläskigare basiniställning för film via lLFE/sub ut på dekodern.

Det går inte att säga vad som blir bäst utan att veta detaljerna om pryylarna och placeringen, tex så kan du ju inte avståndskorrigera suben gentemot frontarna via dekodern om du använder högnivå utan då är det endast inställningarna på suben som gäller det gäller ju också om du har nån typ av autokalibrering i dekodern, den kan ju inte ge olika inställningar på sub och front när du kopplar högnivå.
Det ställer alltså lite högre krav på att placera suben akustisk rätt både mot rummet och frontarna om du ska köra högnivå och få det bra, å andra sidan blir det totalt sett antagligen bättre ljud om du gör placering och intonering noggrant.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

För min egen del enbart lågnivå då jag kör DSP med avstånds/tids-korrigering på varje individuell sub. Enbart högnivå innebär dessutom problematik med delningen mot frontarna, speciellt vid vid flerkanalsformat.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk

Finns inget rätt eller fel, testa och se. Själv kör jag kör högnivå för enkelhetens skull.

Visa signatur

Audiofil och hobbykodare