Önskar argument för att köra Linux som desktop/arbetsstation

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Det är installerat redan med andra ord. Då borde du kunna köra t.ex.

cpupower --help

eller

man cpupower

så får du upp manualen till cpupower.

Ja, jag tror bestämt jag blev vägledd till att köra 5.6.0-1010.10 paketet först vilket inte räckte, jag blev vägledd till att även köra ett annat paket och det var då jag fick en konflikt.

Yes, cpupower verkar fungera nu men installationen var inte så snäll på Ubuntu 20.04 LTS för en nybörjare som mig.

Fick 637 i single och 2699 i multicore på min gamla laptop (Geekbench 5)
Dell Inc. Precision M4700 Intel Core i7-3720QM 3600 MHz (4 cores) Linux 64 x86_64

Jämfört med 1317 i single och 9888 i multi för mitt 3700X system med Windows 10.

Edit:
En intressant jämförelse också med Geekbench 5 resultat för min virtuella Ubunto instans i VMWare player på min Windows 10 maskin som har fått 4 cores och 6,8GB ram tilldelat.
Single 1360 och multi 4701

Hmmm, jag får alltså högre singlescore i min virtuella Ubuntu instans jämfört med i Windows 10, något överraskande. Resultatet stämmer också väl med att jag upplever min virtuella Ubuntu instans som piggare än min gamla laptop.

Permalänk
Medlem

Verkar vara lite debatt kring Ubuntu?
https://www.youtube.com/watch?v=L7uL50zVZJA

Jag är lite splittrad över Chris men den här videon är också ganska lärorik för mig
https://www.youtube.com/watch?v=iox7fr7p5Hc

Men det här att folk inom Linux communityn ser ner på vissa distributioner etc verkar vara någon patetisk form av tekniksnobberi. Helst ska man väl bygga sin distribution själv för att bli accepterad.

Såg att någon som kommenterade en av videorna ovan skrev;

"PopOS = ChromeOS, MacOS = I don't want to think, just work and game.
Ubuntu, Linux Mint = Windows 10 home, bit of this bit of that, gaming isn't a priority but I'm happy to wait for the improvements.
Debian = Windows 10 pro, reliable workstation, don't care about gaming.
Red Hat, CentoOS = Windows 10 enterprise. High grade workstations, DaVinci Resolve, Maya.
Manjaro = Windows 10 insider Channel... Gaming. Don't come crying if it breaks and you don't know how to fix it.
Arch = Windows 10 wishes lol... build your own operating system with nice easy bricks.. Cutting edge gaming, don't ever ask how to fix it. RTFM.
Gentoo = neck beard, no kids, scared of dating.
Kali Linux = I watched an episode of Mr Robot, I'm a hacker now."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av makatech:

Verkar vara lite debatt kring Ubunto?
https://www.youtube.com/watch?v=L7uL50zVZJA

Absolut!

Och det är inget nytt heller, det har pågått i åratal.
https://youtu.be/CP8CNp-vksc

Några av grejerna Stallman påstår i videon är fortfarande relevanta, medans andra inte är det som t.ex. det han säger om Amazon och annonser vilket inte finns kvar såvitt jag vet.

Men jag skulle vilja säga att det ändå är en bra inkörsport för nybörjare och det är bra för användare som vill ha en bekväm och pragmatisk lösning framför en ideologiskt och filosofiskt perfekt lösning. Många programmerare verkar använda Ubuntu för de tycker det är bekvämt.

Personligen hoppade jag till Debian unstable, också känt som Debian Sid, när det var dags att uppgradera till Ubuntu 18.04. Jag var vid det laget tillräckligt bekväm med GNU/Linux att jag inte hade något emot ett system som kräver lite mer handpåläggning, och jag kände inte att Ubuntu gav något mervärde över Debian (som utgör grunden till Ubuntu) i och med att jag inte använder de extra grejerna som Ubuntu erbjuder. Jag ville också ha en rullande release så att jag slapp hålla på med diverse ppa för att få de senaste grafikdrivrutinerna t.ex. vilket var ett önskemål som jag hade efter att ha kört Arch (också en rullande distro) ett tag på en gammal laptop.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av makatech:

Men det här att folk inom Linux communityn ser ner på vissa distributioner etc verkar vara någon patetisk form av tekniksnobberi. Helst ska man väl bygga sin distribution själv för att bli accepterad.

Det finns definitivt en del snobberi, och det gäller vissa distros mer än andra. Ytterligare en bra anledning till att inkörsporten bör vara Ubuntu eftersom dess community är ganska fritt från just detta larviga fenomen. Det finns ett meme som gör narr av snobberiet: "I USE ARCH BTW!", vilket anspelar på att Arch-användare ibland är väldigt snabba på att påpeka att de kör just Arch och att de således grupperar sig i någon sorts överklass. Vi ska dock inte dra alla över en kam för det finns definitivt trevligt folk där också. De har t.ex. en mycket bra wiki som ofta är användbar även för dem som kör andra distros.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Verkar vara lite debatt kring Ubuntu?
https://www.youtube.com/watch?v=L7uL50zVZJA

Jag är lite splittrad över Chris men den här videon är också ganska lärorik för mig
https://www.youtube.com/watch?v=iox7fr7p5Hc

Men det här att folk inom Linux communityn ser ner på vissa distributioner etc verkar vara någon patetisk form av tekniksnobberi. Helst ska man väl bygga sin distribution själv för att bli accepterad.

Såg att någon som kommenterade en av videorna ovan skrev;

"PopOS = ChromeOS, MacOS = I don't want to think, just work and game.
Ubuntu, Linux Mint = Windows 10 home, bit of this bit of that, gaming isn't a priority but I'm happy to wait for the improvements.
Debian = Windows 10 pro, reliable workstation, don't care about gaming.
Red Hat, CentoOS = Windows 10 enterprise. High grade workstations, DaVinci Resolve, Maya.
Manjaro = Windows 10 insider Channel... Gaming. Don't come crying if it breaks and you don't know how to fix it.
Arch = Windows 10 wishes lol... build your own operating system with nice easy bricks.. Cutting edge gaming, don't ever ask how to fix it. RTFM.
Gentoo = neck beard, no kids, scared of dating.
Kali Linux = I watched an episode of Mr Robot, I'm a hacker now."

Alla har sin favorit och ubuntu hamnar kanske lite lättare i skottgluggen pga av sin popularitet. Det är i mitt tycke en välpolerad distribution som jag gärna rekommenderar men själv sällan använder längre (undantaget är min kökslaptop som jag inte orkar underhålla). Det har inget att göra med att den är dålig utan att jag genom åren hittat andra distributioner som passar mina behov bättre.

Jag vet inte om jag stött på något direkt snobberi angående val av distribution men jag kanske har rört mig för lite på forumen för det. Jag har känt och klämt på dom flesta stora och har inte hittat någon som varit direkt dålig, i grunden är det inte så mycket som skiljer.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | Dell S2721DGFA | Asus MG279Q |

Permalänk

Nån som kör opensuse?

Jag har testat den lite på en laptop(från USB) och i en vm och den verkar mycket välgjord, btrfs snapshots, kontrollpanel mm.
Den känns som en dist man kan rekommendera för nybörjare.

tyckte ödlan från hemsidan var kul
Permalänk

@makatech: Min erfarenhet av Linux som desktop-OS är blandad, för att inte säga negativ.

Ergonomi / polish är långt efter Mac och Windows, problem med drivers/hårdvara (t.ex. trådlösa nätverk och skakigt beteende relaterat till sleep/vänteläge) samt funktionalitet som resolution scaling (framförallt om man kör fler skärmar med olika skalning). Jag försökte verkligen köra Linux (Ubuntu) ett halvår (på en Dell XPS 15) men var tvungen att gå tillbaka till Mac pga. detta. Detta var dock några år sedan och din mileage may vary.

Den stora fördelen med Linux, framförallt som utvecklare, är att nästan alla utvecklingsverktyg bygger på någon form av Linux/Unix-shell i botten (ofta Bash), vilket gör att det är väldigt smidigt att använda. Du uppnår dock samma fördelar med MacOS och nu har även Windows ett Linux Subsystem, vilket gör att du (åtminstone teoretiskt) kan få det bästa av båda världar där (framförallt spel + utveckling).

Sedan finns det ju prismässiga och värderings-relatera skäl - som att Apple till stor del dikterar villkor för användning och tar hutlöst betalt för sina produkter, så det beror ju på vad som är viktigt för dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pareklund:

@makatech: Min erfarenhet av Linux som desktop-OS är blandad, för att inte säga negativ.

Ergonomi / polish är långt efter Mac och Windows, problem med drivers/hårdvara (t.ex. trådlösa nätverk och skakigt beteende relaterat till sleep/vänteläge) samt funktionalitet som resolution scaling (framförallt om man kör fler skärmar med olika skalning). Jag försökte verkligen köra Linux (Ubuntu) ett halvår (på en Dell XPS 15) men var tvungen att gå tillbaka till Mac pga. detta. Detta var dock några år sedan och din mileage may vary.

Den stora fördelen med Linux, framförallt som utvecklare, är att nästan alla utvecklingsverktyg bygger på någon form av Linux/Unix-shell i botten (ofta Bash), vilket gör att det är väldigt smidigt att använda. Du uppnår dock samma fördelar med MacOS och nu har även Windows ett Linux Subsystem, vilket gör att du (åtminstone teoretiskt) kan få det bästa av båda världar där (framförallt spel + utveckling).

Sedan finns det ju prismässiga och värderings-relatera skäl - som att Apple till stor del dikterar villkor för användning och tar hutlöst betalt för sina produkter, så det beror ju på vad som är viktigt för dig.

Mitt intryck är ändå att Linux som arbetsstation tagit stora kliv och det blir intressant att följa utvecklingen även om det både är rörigt men oerhört flexibelt med alla distributioner. Linux som server operativ är ju redan väldigt etablerat.

Tycker också att Linux som spelplattform blir intressant att följa, blir det riktigt bra i framtiden skulle det kunna leda till att väldigt många unga dataentusiaster leds in i Linux världen.

Är fortfarande lite förvillad över utvecklingsdelen. Möjligt att jag felaktigt fått för mig att Microsoft Visual Studio är större i Sverige än vad det verkligen är? För Microsoft Visual Studio antar jag att det är smidigare att hålla sig till just Windows? Men det finns ju ex antal andra utvecklingsmiljöer för programmering och där är säkert Linux toppen, Python, Java, Javascript, Kotlin, PHP, olika C varianter etc, etc.

Ja, Microsoft har väl förbättrat Linux stödet nu helt nyligen med Windows 10 release 2004 som ju släppts nu, det är intressant också.
https://docs.microsoft.com/en-us/windows/whats-new/whats-new-...

Permalänk
Medlem

Jag har kört uteslutande Linux på alla mina datorer (laptops, stationära) i snart 10 år. Det mesta är bättre än på Windows och macOS, en del saker är sämre, en del saker får man klara sig utan.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pareklund:

@makatech: Min erfarenhet av Linux som desktop-OS är blandad, för att inte säga negativ.

Ergonomi / polish är långt efter Mac och Windows, problem med drivers/hårdvara (t.ex. trådlösa nätverk och skakigt beteende relaterat till sleep/vänteläge) samt funktionalitet som resolution scaling (framförallt om man kör fler skärmar med olika skalning). Jag försökte verkligen köra Linux (Ubuntu) ett halvår (på en Dell XPS 15) men var tvungen att gå tillbaka till Mac pga. detta. Detta var dock några år sedan och din mileage may vary.

Den stora fördelen med Linux, framförallt som utvecklare, är att nästan alla utvecklingsverktyg bygger på någon form av Linux/Unix-shell i botten (ofta Bash), vilket gör att det är väldigt smidigt att använda. Du uppnår dock samma fördelar med MacOS och nu har även Windows ett Linux Subsystem, vilket gör att du (åtminstone teoretiskt) kan få det bästa av båda världar där (framförallt spel + utveckling).

Sedan finns det ju prismässiga och värderings-relatera skäl - som att Apple till stor del dikterar villkor för användning och tar hutlöst betalt för sina produkter, så det beror ju på vad som är viktigt för dig.

Jag har installerat Linux Zorin och de är precis som Windows och allt bara funkar, känns lite som OS X då jag hade de för många år sedan, jag har skrivare och massor med olika USB tillbehör och allt bara fungerade, jämfört med Windows 10 så känns de betydligt mer användar vänligt så nu kör jag bägge med dual boot och den enda gången jag loggar in i Windows är när jag ska spela spel annars sitter jag med Linux i stort sett hela tiden, jag har testat massa olika Linux distro men Zorin verkar ha gjort ett OS som verkligen fungerar och dom tar betalt för Ultimate versionen och de tycker jag är helt rätt för de funkar verkligen mycket bra.

Permalänk

@makatech: Jag rekommenderar starkt att titta på JetBrains Rider och Mono om du funderar på C#/.NET-utveckling för multiplattform. I min värld är Rider mycket bättre än Visual Studio men jag är biased eftersom jag jobbat länge med IntelliJ och Java.

Permalänk

@anon301768: Intressant. Kanske läge att ge Linux en chans igen.

Permalänk
Medlem

Det är också värt att titta lite närmare på WSL2 nu efter Windows 10 2004 releasen, jäklar vad mycket Linux det blev nu helt plötsligt. Microsoft har utan tvivel åstadkommit något bra här, tror nog det kan överraska en del Microsoft hatare. Har ni inte fått möjligheten att uppdatera till Windows 10 2004 releasen kan ni enkelt använda upgrade assistant.
https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10

Installation WSL2 (efter att man installerat Windows 10 2004)
https://docs.microsoft.com/sv-se/windows/wsl/

Den här snubben visar hyfsat pedagogiskt hur det fungerar. Den nya Windows terminal klienten och integrationen med Visual Studio Code tex.
https://www.youtube.com/watch?v=nJ-QXwDf0J8

Sammanfattning Microsoft
https://www.youtube.com/watch?v=UCAid-NQwWU

Permalänk
Medlem

Har lite erfarenhet av båda:

Jag som många andra började använda Linux på mitt arbete (Systemutvecklare).
Jag utvecklar på Windows hemma.

Linux för mig som utvecklare är ingen tvekan på bäst, enklare, snabbare & mindre krångel och små saker som ssh till div servrar finns där snabbt och smidigt. Allting på Windows är lite extra jobb och en väldans massa extra klickande, på min hemdator där jag har Windows för spel kör jag såklart WSL för utveckling.

Varför har jag ens Windows hemma? Jomen spel, enda anledningen som behövs för mig det är enda syftet med burken hemma typ.

Varför ska man köra Linux generellt? Jo men det är ju kul att höra att ett statligt företag köper Office till sina anställda för 50 000 000 kronor per år.
Jag tror man hade klarat sig med Libre Office gratis + linux i många tjänster.

Men men, mina tankar kring det.

Visa signatur

i5-8600k, 64GB 3200Mhz, Asus 3080Ti, Samsung 960 PRO 512GB, 2x Predator 27" IPS 1440p G-Sync 144Hz
- Citera gärna för svar! -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordin:

Har lite erfarenhet av båda:

Jag som många andra började använda Linux på mitt arbete (Systemutvecklare).
Jag utvecklar på Windows hemma.

Linux för mig som utvecklare är ingen tvekan på bäst, enklare, snabbare & mindre krångel och små saker som ssh till div servrar finns där snabbt och smidigt. Allting på Windows är lite extra jobb och en väldans massa extra klickande, på min hemdator där jag har Windows för spel kör jag såklart WSL för utveckling.

Varför har jag ens Windows hemma? Jomen spel, enda anledningen som behövs för mig det är enda syftet med burken hemma typ.

Varför ska man köra Linux generellt? Jo men det är ju kul att höra att ett statligt företag köper Office till sina anställda för 50 000 000 kronor per år.
Jag tror man hade klarat sig med Libre Office gratis + linux i många tjänster.

Men men, mina tankar kring det.

Av ren nyfikenhet undrar jag vad du utvecklar i för språk?

Permalänk
Medlem

@makatech:

Java mestadels

Visa signatur

i5-8600k, 64GB 3200Mhz, Asus 3080Ti, Samsung 960 PRO 512GB, 2x Predator 27" IPS 1440p G-Sync 144Hz
- Citera gärna för svar! -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordin:

Har lite erfarenhet av båda:

Jag som många andra började använda Linux på mitt arbete (Systemutvecklare).
Jag utvecklar på Windows hemma.

Linux för mig som utvecklare är ingen tvekan på bäst, enklare, snabbare & mindre krångel och små saker som ssh till div servrar finns där snabbt och smidigt. Allting på Windows är lite extra jobb och en väldans massa extra klickande, på min hemdator där jag har Windows för spel kör jag såklart WSL för utveckling.

Varför har jag ens Windows hemma? Jomen spel, enda anledningen som behövs för mig det är enda syftet med burken hemma typ.

Varför ska man köra Linux generellt? Jo men det är ju kul att höra att ett statligt företag köper Office till sina anställda för 50 000 000 kronor per år.
Jag tror man hade klarat sig med Libre Office gratis + linux i många tjänster.

Men men, mina tankar kring det.

Kör Windows hemma och på arbetet, SSH, SCP, base64 etc. finns allt i Windows 10.

På mitt arbete började folk använda Linux för att de inte fick det att funka i Windows. Men efter att man ordnat till de bekymmer så det fungerar smärtfritt i alla plattformar så är det för mig lite trevligare.

De andra kör en virtuell miljö för Windows för att testa för det. Men jag testar ju Linux via WSL så.

Dock har jag jobbat med en Linux dist i flera år i arbetet, men gått över till Windows för det kändes mer som hemma-miljön och man slipper bråka med drivrutiner för dockningsstationen för att driva flera skärmar. (Lenovo Thinkpad Carbon X1). Att få saker att fungera out of the box med externa verktyg fungerar oftast bättre i Windows då de ofta har satsat mer på det för konsumenter.

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Jag använde linux mint på jobbet under ett drygt år (kalla det ett socialt experiment... )
För det jag gjorde på jobbet så funkade nästan allt galant.

Största frågetecknet var office svit. Vårt val landade på wps office (vilket tydligen inte är så populärt i vissa kretsar) och det fixade biffen.

Det enda som egentligen folk (mig själv inkluderad) fortfarande saknade var Outlook, Premiere och Photoshop.

Däremot när saker INTE fungerade som förväntat så blev det struligare. Svårt att hitta bra guider som är lättillgängliga och inte kräver förkunskaper inom linux till att börja med.

Vad det gäller argument för att köra det över Windows: för mig personligen finns det inga. Linux gör inget bättre för mig än vad Windows gör det. (I regel gör linux inte det sämre heller så missförstå mig inte här)

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Största frågetecknet var office svit. Vårt val landade på wps office (vilket tydligen inte är så populärt i vissa kretsar) och det fixade biffen.

Det enda som egentligen folk (mig själv inkluderad) fortfarande saknade var Outlook, Premiere och Photoshop.

Om man bortser från underliggande krav att man är låst till ett visst p.g.a mailtjänst och att vissa filer krävs för ett specifikt program och liknande.

Mail är rätt enkelt att byta om det fungerar enligt standard POP och SMTP, finns rätt många att välja på
Thunderbird är en som nämns ofta och Evolution.
(lite mer arbete om tjänsten fungerar som Protonmail där det är tänkt man endast ska använda deras webbmail)

Videoeditering är det lite sämre med men dom finns, (och är inte så lätt att byta mitt i etablerat arbetsflöde).
KDEnlive är en som är rätt populär och är foss
sen finns Davinci Resolve som är vanligare i större media hus såsom filmproduktion.

Photoediterieng (beroende på vad man ska arbeta med) finns det lite flera att välja på.
GIMP är lite mera som Photoshop för att editera bilder i lager.
Krita om man ska rita.
RawTherapee och Darktable om man ska "framkalla" raw bilder från systemkamera, går till en viss del att göra deta i GIMP också.

Men det är inte direkt nån man byter över en dag utom det är nog att man ska gå in med tanken att ersätta hela allt när man flyttar över,
för filerna kommer inte vara samma för många av programmen (för att ofta har de föregående mjukvaran en egen "standard") och att arbetsflödet ändrar.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Använder mestadels Visual Studio Code och kan tillägga att Teams funkar utmärkt på Ubuntu.

Det jag hade saknat är just Visual Studio. Så jävla bra utvecklingsmiljö för mig, även om jag kör det mesta i net core. Små saker som har stört mig innan som att den genererar namespace automatiskt när man skapar nya klasser. Tror det finns nån plugin för det ny, men det är sådant som pajjar flow:et i utvecklingen.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av nick-li:

Om man bortser från underliggande krav att man är låst till ett visst p.g.a mailtjänst och att vissa filer krävs för ett specifikt program och liknande.

Mail är rätt enkelt att byta om det fungerar enligt standard POP och SMTP, finns rätt många att välja på
Thunderbird är en som nämns ofta och Evolution.
(lite mer arbete om tjänsten fungerar som Protonmail där det är tänkt man endast ska använda deras webbmail)

Videoeditering är det lite sämre med men dom finns, (och är inte så lätt att byta mitt i etablerat arbetsflöde).
KDEnlive är en som är rätt populär och är foss
sen finns Davinci Resolve som är vanligare i större media hus såsom filmproduktion.

Photoediterieng (beroende på vad man ska arbeta med) finns det lite flera att välja på.
GIMP är lite mera som Photoshop för att editera bilder i lager.
Krita om man ska rita.
RawTherapee och Darktable om man ska "framkalla" raw bilder från systemkamera, går till en viss del att göra deta i GIMP också.

Men det är inte direkt nån man byter över en dag utom det är nog att man ska gå in med tanken att ersätta hela allt när man flyttar över,
för filerna kommer inte vara samma för många av programmen (för att ofta har de föregående mjukvaran en egen "standard") och att arbetsflödet ändrar.

Jo vi testade det mesta du nämner ovan. Det var mer att vi fann dem sämre än deras Windows counterpart av olika anledningar (prestanda, funktioner, användarvänlighet, gränssnittens utseende etc).

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Det jag hade saknat är just Visual Studio. Så jävla bra utvecklingsmiljö för mig, även om jag kör det mesta i net core. Små saker som har stört mig innan som att den genererar namespace automatiskt när man skapar nya klasser. Tror det finns nån plugin för det ny, men det är sådant som pajjar flow:et i utvecklingen.

Jetbrains (som bla säljer resharper pluginet till visual studio) har annars sin Rider IDE för .net. Har inte provat den själv men deras övriga produkter är grymma så den kan säkert vara något. Tyvärr kostar det en slant och man vill väl helst få jobbet att betala licensen isåfall.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | Dell S2721DGFA | Asus MG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragin Pig:

Jetbrains (som bla säljer resharper pluginet till visual studio) har annars sin Rider IDE för .net. Har inte provat den själv men deras övriga produkter är grymma så den kan säkert vara något. Tyvärr kostar det en slant och man vill väl helst få jobbet att betala licensen isåfall.

Det stämmer, men det är inte Visual Studio

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Bryan Landuke har en ny Linux Sucks video uppe och han har tyvärr väldigt bra poäng om Linux på desktop https://www.youtube.com/watch?v=cZN5n6C9gM4 .

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

WSL2 borde nu kunna hjälpa en hel del utvecklare med Windows maskiner kan jag tycka?

Ja, mitt intryck är att många av dem som använder Linux som desktop är just utvecklare.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av makatech:

WSL2 borde nu kunna hjälpa en hel del utvecklare med Windows maskiner kan jag tycka?

Ja, mitt intryck är att många av dem som använder Linux som desktop är just utvecklare.

Mitt intryck med, är nog bara utvecklare som faktiskt kan använda Linux för att arbeta i. Många av oss andra är beroende av mjukvara som inte finns tillgänglig. Själv är det avsaknad av Dassaults Solidworks, Autodesks mjukvaror men främst då AutoCad samt alla andra program som används i arbetet. Även avsaknad av Microsofts Officepaket men även Teams ställer förstås till det.

Privat skulle jag i teorin kunna använda Linux som desktop/laptop OS men lika där, mjukvaror som inte stöds. Sedan har jag inte tid att lägga ner på att fixa saker i OS.
Hade varit kul att återvända då jag är gammal Linux användare men i dagsläget är chansen liten.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av kelthar:

Det stämmer, men det är inte Visual Studio

Inte riktigt med här, vad är problemet med VS Code ihop med dotnet core?

Att man behöver en IDE för att skapa boiler-plate är ett stort varningstecken på code-smell. Men lite svårt att se just det problemet i C#, fast fullt möjligt att det behövs för något ramverk.

VS Code är vad Visual Studio en gång i tiden var: en riktigt effektiv och kompetent utvecklingsmiljö med Microsoft fina kunnande i Intellisense (VS Code fixade det för i princip alla relevanta statiskt typade språk) och en direkt lysande integration med debugger.

Stödet i VS Code för att utveckla mot molnet/andra maskiner som bara nås via nätet är helt fantastiskt. Möjligen har även Visual Studio motsvarande stöd, men det är en rejält onödigt bloatad miljö för något sådant. Hela poängen där är ju att alla tunga lyft sker på maskinen i andra änden, det enda lokala maskinen ska behöva dra runt är editor och en SSH-uppkoppling.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Kört Linux på min privata dator i snart tjugo år, på jobbet senaste tio. Det handlar om vad man är vad vid i stor utsträckning, varje gång jag rör en windows dator känns det helt olidligt.

För oss som jobbar mot "molnet" är det helt oslagbart att sitta på mer eller mindre samma miljö lokalt, och alla verktyg är mer eller mindre gjorda för linux-liknande system i första hand. Har kollegor på Mac och Windows, funkar aldrig lika smidigt för dem.
På mac är det nästan likadant, vilket ger en massa irriterande små buggar när verktyg har lite annorlunda beteende när de testar lokalt jämfört med på den riktiga servern.

Men det man ger upp är spel, slutade spela ungefär samtidigt som jag gick över till Linux. Som rolig anekdot så gick jag över till Linux pga dålig hårdvarustöd i Windows... datorn bluescreenade vid uppstart 50% av gångerna pga buggig drivrutin för ett hårddiskkontroller kort, tröttnade på att göra reboot lotteri varje gång jag skulle starta datorn och började mer och mer boota in till linux installationen istället.

Skulle säga att det störa som hänt både Linux och Mac var när allting blev webbaserat, plötsligt så kunde den vanliga hemanvändaren köra vilket operativsystem som helst, nästan allting funkar ändå.

Permalänk
Medlem

Ett annat vettigt argument kan så klart vara att man vill få en bättre inblick och förståelse för all open source programvara och alla intressanta utvecklingsprojekt som finns tillgängliga. Testa runt för att se om det är något man kan ha nytta av, vad som finns tillgängligt, idéer etc.

Finns utan tvivel en hel massa kreativa vassa utvecklare i open source världen och det blir lite konstigt på sätt och vis när man lever i sin egen privata Windows (Microsoft) bubbla både privat (och vissa av oss även på företaget man jobbar) utan att ha tillräckligt bra inblick i vad som händer med utvecklingen, alternativen som finns.

Sedan är det intressant att Microsoft byggt in bra Linux stöd i Windows 10 nu via WSL och WSL2. Att Edge webbläsaren nu grundar sig på Chromium var också smart av Microsoft. Om jag förstår det rätt så samarbetade Microsoft en del med Canonical under utvecklingen av WSL. I WSL2 kan man väl dock göra mer eller mindre vilken Linux distribution man vill. Tycker de löst integrationen mellan Windows och Linux väldigt snyggt i WSL2.

Något annat som är på enorm frammarsch är det här med Docker containers och det går väl inte att installera på Windows miljö (?) även om man kan kontrollera sin Dockers miljö från Windows om man exempelvis kör det på någon Linux instans eller mot någon molntjänst.

Permalänk
Medlem

För att knyta an lite till mitt tidigare inlägg:
Vad beträffar folk som glirar över vilken distro som används är det något man får vänja sig vid när det finns många valmöjligheter.
Ofta är deras värld en aning mindre än vad som är bra för dem själva. Det finns inte ett perfket GUI som löser allt.
Lite som med bilanalogin och alla dess märken och "krig" som förs. Grundfunktionen är ofta densamma: Att ta dig från punkt A till B, Hur du gör den resan i form av, färg, inredning, körupplevelse, mm. kan skilja i mångt och mycket och tur är väl det. Villa Volvo Vovve är en stil som inte passar alla helt enkelt.
Fördelen med Linux-distros kontra bilinredning är dock att det är lite enklare att byta eller ändra, om man så skulle vilja.

En av de absolut största styrkorna som jag ser är just skillnaderna mellan olika distros och att inte ALLA följer samma mönster.
Det är ganska tråkigt faktiskt när exakt alla distros kommer med enbart Gnome eller KDE som DE (Desktop Environment).
Kommer man från Windows och Mac territoriet tycker man nog att det liknar en oreda, ingen gör ju valet åt dig, du har ingen som bestämmer vad du skall köra, det är upp till dig, här tror jag det brister för många i ett tidigt skede.

-"Jag har testat Linux en gång!" säger någon. -"Jaha, men i vilken smak form och färg?" Den frågan är det färre som kan svara på.

Säger jag att jag kör Ubuntu så säger det inte så mycket mer egentligen, jag kan fortfarande ändra om den distron så att den inte liknar något man tidigare skådat i (G)UI-väg.

Det är ofta det som några påstår: "Linux är en enda oreda, någon (-oftast ett företag nämns det här-) måste komma in och styra upp så alla jobbar åt ett och samma håll, så allt följer en riktning".
-Helt fel, anser jag.
Linux och Open Source är inget företag, det drivs av människor med idéer. Du kan inte säga till dem att de skall sluta med vad de brinner för och har som hobby för det är inte företagspengar som tas från en pott för att finansiera något. Det är det som "frihet" står för och inte nödvändigtvis "gratis", tyvärr mynnar de begreppen ofta ut i samma ord på engelska, nämligen "free".
Finns m.a.o. heller inget som hindrar ett företag att göra en egen DE, sitt eget ekosystem (men ändå använda Linux-kärnan) Android, Chrome OS är exempel på det.
Men anledningen till att det finns så många olika varianter är för att vi alla är olika, FOSS-världen är perfekt för just detta, för det är som sagt inget företag.
När det gäller Windows hade många säkert velat ha lite av den möjligheten till fritt val där också med tanke på hur bra Windows 10's Start-meny verkar ha blivit mottaget till skillnad från de äldre varianterna.
Finns det i Linux-världen inget behov av ännu en DE kan det ändå dyka upp flera nya initiativ inom loppet av ett år. Ingen kan hindra det. Men du måste hller inte använda någon av dem, valet är ditt.
Om Linux-distros hade varit tvingade att följas åt hade valfriheten minskat och därmed utbudet, mångfalden, intresset.
Hur skall en användare kunna prova på en DE som inte finns?
Hur skall den bli varse om att det går att jobba på ett annorlunda sätt när det inte finns några alternativ?

Jag använder en DE idag som inte existerade för 10 år sedan, valet är mitt för att jag gillar den och den funkar bra för det jag använder den till.
Hur kom jag fram till det efter att ha använt andra under 8 år dessförinnan? -Jag provade något nytt och gillade det.
På en annan burk kör jag en standardiserad DE som funnits under mer än 2 decennier nu, utan några konster, för just den maskinen används till något annat.
På mina laptops kör jag ännu ett annat DE då jag inte normalt använder flera skärmar på dem.

En annan sak som ständigt hänger med när folk från Windows-världen testar på någon Linux-distro är: Samba-shares.
Varför?
SMB är helt onödigt att brottas med på ett Linux-system när så många alternativ existerar.
Nu för tiden kanske t.o.m. Windows som ev. sista desktop-OS han hantera SFTP och mappa upp dem precis som vanliga SMB sökvägar? -Vet faktiskt inte om det är möjligt att göra via GUI ännu men det kanske bara är en tidsfråga. SFTP NetDrive har erbjudit den funktionaliteten under flera år på Windows.
SSH/SFTP är krypterat, lider i princip ingenting av den extra overheaden då nutidens CPU:er klarar det fint.
Du kan koppla dig mot en SFTP-server vart du än befinner dig, sålänge du har nät, och det sker krypterat end-to-end, likväl är det ändå Samba och SMB som det läggs fokus på att få in och konfa på ett Linux-system.
Det är ett klockrent exempel på hur man kommer från ett ekosystem och absolut måste ha det man använde på det förra istället för att bara använda det enklare, säkrare och strömlinjeformade funktionen i ett annat.

En historia från förr som knyter an till ovan, mötte en s.k. "Linux-guru" på tiden då det begav sig, han hade många fler års erfarenhet under bältet än mig, han såg några "bokmärken" (shares) ligga i ett av filhanterar-fönstren på min ubuntu-laptop på den tiden.
Då sa han direkt:
"Jaha, så du har mappat upp samba-shares direkt i filhanteraren."
"Nej det är SFTP-shares" svarade jag.
Det visade sig att han inte hade en aning om att det gick att göra lika enkelt.
Snubben har alltså SSH:at hela sitt liv till Linux-maskiner men aldrig provat att skriva sftp:// istället för smb:// i adressfältet på sin ubuntu-maskin... -Dock skall tilläggas, alla filhanterare har inte den resolve-funktionen, men de flesta jag använt har det.

Är man bara öppen för alternativ och ämnar ta reda på möjligheterna är steget inte så enormt längre, det är när man hela tiden insisterar på att stå kvar med ena foten i träsket som man inte kommer någon vart.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.