Permalänk
Medlem

3900X höga temps - normalt?

Tjena!

Har skaffat mig en 3900X då min 3770K inte riktigt hängde med längre i de grejer jag arbetar med.

Till min förvåning så går den otroligt varmt (enl. mitt tycke), men när jag kollat runt lite på nätet så märkte jag att jag inte var ensam med att observerat detta fenomen. Jag kör en Corsair H110i GTX v2 som CPU kylare, och den har ju levererat mycket bra på min deliddade 3770K på 4,8GHz. Beställde ett AM4 mounting bracket set och installerade kylaren, drog på AIDA64 (stress på CPU, FPU och cache) och CPUn spikar inom 2-3 sekunder ca 85-92c. Detta tycker jag är obehagligt varmt, så prövade undervolta processorn en hel del men gav inget vidare resultat. AIDA64 simulerar väl inte ett verkligt scenario men man får ju iaf en hum om hur varmt den kan toppa.

Efter jag laborerat lite mer med inställningarna så tog jag av kylaren för att kolla hur kylpastan låg, och det såg okej ut, men var dock mest kontakt mitt på IHS:en. Har hör att Ryzen processorerna har sina kärnor separereade, och inte precis mitt under IHS:ens center.

Någon som har varit med om samma "problem" och möjligt vis har lite ideer på vad man kan testa?

Visa signatur

Stationär: | NZXT H440W | ASUS P8Z77-DELUXE | Core i7 3770k DELIDD @ 4,8 Ghz | 2X MSI GTX 980 SLI | Corsair Vengeance 32GB 1866MHz | EVGA Supernova G2 850W | Corsair H110i GTX 280mm |
Bärbar:| MacBook Pro 13" 2015 | Intel Core i7 5557U 3.1GHz | Intel HD Graphics 6100 | 16 GB RAM | 512GB PCI-SSD |

Permalänk
Medlem

Skulle börja med att montera om kylaren, och se till att få ut kylpastan ordentligt.
Ett punkt på mitten som kan fungera på andra CPU:er är inte att rekommendera på Ryzen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TechWolf:

Skulle börja med att montera om kylaren, och se till att få ut kylpastan ordentligt.
Ett punkt på mitten som kan fungera på andra CPU:er är inte att rekommendera på Ryzen.

Det är pasta över hela IHS:en, men man ser tydligt att den har mer "tryck" i mitten

Visa signatur

Stationär: | NZXT H440W | ASUS P8Z77-DELUXE | Core i7 3770k DELIDD @ 4,8 Ghz | 2X MSI GTX 980 SLI | Corsair Vengeance 32GB 1866MHz | EVGA Supernova G2 850W | Corsair H110i GTX 280mm |
Bärbar:| MacBook Pro 13" 2015 | Intel Core i7 5557U 3.1GHz | Intel HD Graphics 6100 | 16 GB RAM | 512GB PCI-SSD |

Permalänk
Medlem

Körde igång samma stresstest som du dock med Dark Rock Pro 4 och tempen gick upp till 91 grader efter några sekunder så det är nog normalt.

Permalänk
Medlem

Ok. Kylaren borde vara jämn och du använt den förut, och det har fungerat bra.
Ta en titt på CPU:n så du inte fått ett måndags-ex med ojämn yta.
Och kom ihåg sen att att inte köra ärtmetoden med pastan, utan ha ut den ordentligt.

Edit: Efter att ha tittat runt lite, så verkar det som att den kylaren är gjort för
att få mest tryck i mitten, som du har fått det. Så kanske inte helt optimal
för en Ryzen, utan bättre med Intel CPU:er, likt den 3770K du har haft den med tidigare.

Permalänk
Medlem

För mig med 2 radiatorer landar den på 71 grader avg (77 peak) när jag kört den 10 minuter. (26 grader i rummet)

tror nog det är rätt normalt för en AIO. Jag kör en offset på -0.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArtMan:

Körde igång samma stresstest som du dock med Dark Rock Pro 4 och tempen gick upp till 91 grader efter några sekunder så det är nog normalt.

Ja, så mycket stress som man sätter CPU:n på där lär ju aldrig hända i praktiken, så de bör ju vara lugnt

Skrivet av TechWolf:

Ok. Kylaren borde vara jämn och du använt den förut, och det har fungerat bra.
Ta en titt på CPU:n så du inte fått ett måndags-ex med ojämn yta.
Och kom ihåg sen att att inte köra ärtmetoden med pastan, utan ha ut den ordentligt.

Ska kolla på det under morgondagen, såg en på reddit som hade typ "slipat" polerat sin ryzen och då såg man ju tydligt hur ojämn hans IHS var. länk till inlägget

Men hur gör man för att ta reda på om den är ojämn då utan att slipa?

Visa signatur

Stationär: | NZXT H440W | ASUS P8Z77-DELUXE | Core i7 3770k DELIDD @ 4,8 Ghz | 2X MSI GTX 980 SLI | Corsair Vengeance 32GB 1866MHz | EVGA Supernova G2 850W | Corsair H110i GTX 280mm |
Bärbar:| MacBook Pro 13" 2015 | Intel Core i7 5557U 3.1GHz | Intel HD Graphics 6100 | 16 GB RAM | 512GB PCI-SSD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av LuddeH98:

Men hur gör man för att ta reda på om den är ojämn då utan att slipa?

Med en linjal på kant t.ex.
Då ser du iaf så att den inte är helt ute och cyklar.
Eller ett rakblad om du har det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LuddeH98:

Ja, så mycket stress som man sätter CPU:n på där lär ju aldrig hända i praktiken, så de bör ju vara lugnt

Ska kolla på det under morgondagen, såg en på reddit som hade typ "slipat" polerat sin ryzen och då såg man ju tydligt hur ojämn hans IHS var. länk till inlägget

Men hur gör man för att ta reda på om den är ojämn då utan att slipa?

Skaffa jättefint våtslippapper och sätt ett kryss på IHS. Blöt ner och börja slipa och se om kanterna nöts ner först. Jag gjorde så på ett vattenblock när jag misstänkte ojämn yta. Med ett jättefint våtslippapper gör du ingen skada om IHS nu skulle visa sig vara helt slät. Men då vet du i alla fall om den är ojämn och om den behöver slipas ordentligt. Men då behöver du ha lite grövre slippapper först och sen stega upp. Du kan säkert mäta också med ett rakblad tex.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Körde testet igen i 20 minuter. Rumstemperatur 26 grader.

Max temp 92
Avg temp 79.6
Max cpu power 145.66W
Max cpu clock 4093
Avg cpu clock 3977.1

Når aldrig dessa temperaturer vid vanlig användning så det är extrema värden...
Skulle inte lappa cpun. Det är inte så enkelt som det låter och man kan skada pinnar samt garantin försvinner...

Permalänk
Medlem
Skrivet av LuddeH98:

Tjena!

Har skaffat mig en 3900X då min 3770K inte riktigt hängde med längre i de grejer jag arbetar med.

Till min förvåning så går den otroligt varmt (enl. mitt tycke), men när jag kollat runt lite på nätet så märkte jag att jag inte var ensam med att observerat detta fenomen. Jag kör en Corsair H110i GTX v2 som CPU kylare, och den har ju levererat mycket bra på min deliddade 3770K på 4,8GHz. Beställde ett AM4 mounting bracket set och installerade kylaren, drog på AIDA64 (stress på CPU, FPU och cache) och CPUn spikar inom 2-3 sekunder ca 85-92c. Detta tycker jag är obehagligt varmt, så prövade undervolta processorn en hel del men gav inget vidare resultat. AIDA64 simulerar väl inte ett verkligt scenario men man får ju iaf en hum om hur varmt den kan toppa.

Efter jag laborerat lite mer med inställningarna så tog jag av kylaren för att kolla hur kylpastan låg, och det såg okej ut, men var dock mest kontakt mitt på IHS:en. Har hör att Ryzen processorerna har sina kärnor separereade, och inte precis mitt under IHS:ens center.

Någon som har varit med om samma "problem" och möjligt vis har lite ideer på vad man kan testa?

Vad jag fått till mig så är Intel CPU-er mindre till storleken så blocken ser idag lite annorlunda ut och har större kontaktyta för att kunna vara i kontakt med hela AMD-cpuer.. Jag skickar med en bild här nedan så kan du kolla. Ser du om alla kärnor är lika varma eller om vissa är svalare?

Permalänk
Medlem

NH-D15 utpresterar min H150i Pro RGB med mellan 5-10C beroende på last, har faktiskt ännu inte sett över 75C på NH-D15 efter två dagars användande. Överlag verkar Noctua optimalt för Ryzen, det är såvitt jag vet Noctua som rekommenderas även för Threadripper(finns en särskild version av NH-U14).

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av LuddeH98:

Tjena!

Har skaffat mig en 3900X då min 3770K inte riktigt hängde med längre i de grejer jag arbetar med.

Till min förvåning så går den otroligt varmt (enl. mitt tycke), men när jag kollat runt lite på nätet så märkte jag att jag inte var ensam med att observerat detta fenomen. Jag kör en Corsair H110i GTX v2 som CPU kylare, och den har ju levererat mycket bra på min deliddade 3770K på 4,8GHz. Beställde ett AM4 mounting bracket set och installerade kylaren, drog på AIDA64 (stress på CPU, FPU och cache) och CPUn spikar inom 2-3 sekunder ca 85-92c. Detta tycker jag är obehagligt varmt, så prövade undervolta processorn en hel del men gav inget vidare resultat. AIDA64 simulerar väl inte ett verkligt scenario men man får ju iaf en hum om hur varmt den kan toppa.

Efter jag laborerat lite mer med inställningarna så tog jag av kylaren för att kolla hur kylpastan låg, och det såg okej ut, men var dock mest kontakt mitt på IHS:en. Har hör att Ryzen processorerna har sina kärnor separereade, och inte precis mitt under IHS:ens center.

Någon som har varit med om samma "problem" och möjligt vis har lite ideer på vad man kan testa?

Med din AIO lösning så är det "normala" temperaturer du får med en 3900X, men den kommer också generellt att kyla sämre en 12 kärnig processor än din gamla 3770K då det är också två helt olika processorer. Storleken på ditt cpu block för en 3900X anses som litet och kanske inte täcker alla ytor på cpun.

Andra saker som du kan hålla koll på när du stresstestar är tex hur högt cpu v.core går upp, detta kan du göra via CPU-Z medans du kör igång ett test. Hur högt boostar din 3900X när den får som mest last? Man kan använda tex MSI Afterburner eller Ryzen master för att kolla max boost hastigheten på respektive kärnor. Ladda ner cinebench R20 och kör igång några test och jämför dina resultat på nätet, på så vis kan du också se om din 3900x throttlar om den går för varm vilket kommer ge lägre poäng. Det här är bara några tips du kan göra.

Om allt är lämnat på auto i bios så kan det i ovanliga fall av vissa modeller av moderkort/och bios ha en onödig hög förinställd v.core, kika på den så att den inte ligger och trycker på vid 1.4v.

Visa signatur

ASUS Rog Strix X-570 E-Gaming | AMD R9 3900X 12 Cores @ 4.3GHz @ 1.28Vcore, 24/7 Stable | 16GB DDR4 Corsair Vengance @ 3600MHz CL16, 21, 21, 38 | Asus RX 6800 TUF Gaming @ 2450/2130 Mhz | Corsair AX 1200W | Custom vattenkylning av EKWEB och Phobya (CPU) | ASUS Essence STX II Ljudkort | Sennheiser HD598 | Corsair Force GT 120GB SSD (OS Drive) | Samsung 850 Pro 256GB SSD (Some Games) | WD Black SN750 NVMe 1TB SSD @ game mode | 4x WDC diskar 3.8TB |

Permalänk
Medlem

Vcore?
Cpu frekvens?
Jag har 3900x också.

Visa signatur

AMD 3900x @4,5 GHZ || Asus ROG 2080 ti OC || Asus ROG x570-f || Samsung 960 500GB || Seagate Firecuda 2TB || Phanteks Enthoo 719 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av LuddeH98:

Ja, så mycket stress som man sätter CPU:n på där lär ju aldrig hända i praktiken, så de bör ju vara lugnt

Ska kolla på det under morgondagen, såg en på reddit som hade typ "slipat" polerat sin ryzen och då såg man ju tydligt hur ojämn hans IHS var. länk till inlägget

Men hur gör man för att ta reda på om den är ojämn då utan att slipa?

Har lappat min cpu samt cpu block aldeles nu, då jag hade så ojämna temperaturer på CCD1 och CCD2, diffade 8 grader mellan dom förut, nu 2 grader.
i själva slipandet såg jag att rätt snabbt att min CPU var U formad, cpu blocket var relativt rakt så den rörde jag knappt.
Att då trycka på ett platt block på en U formad CPU säger lite sig självt. jag hade redan kört en snabb omgång innan med grov för att avsluta lite snabbt med 1200 grit, denna gång hade jag mer tid och tre öl i kylen

Efter 15 min:
CPU clock hamnar på 4125 - 4150.
Vcore hamnar nu på 1.237
Peek temp 72
avg temp 68

Värt det? mjah.... om du har en riktigt ojämn CPU absolut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wael:

Det är viktigt att använda fjädrar mellan skruvarna och cpu blocket.

You don't say 🤷🏼‍♂️