Permalänk

Det verkar ha gått sådär på en testuppskjutning av SpaceShip-prototypen igår. Det ska dock sägas att det inte är samma typ av raket som de ska skjuta upp idag.

https://www.cnbc.com/2020/05/29/spacex-prototype-starship-roc...

*edit videoklipp på händelsen: https://www.youtube.com/watch?v=OaqlVyNxGo8

Visa signatur

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 10 64bit Pro | CPU: Amd Ryzen 5800X | GPU: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC
| MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 2x16GB |
PSU: Corsair RM750X | Chassi: Fractal Design 7 | Boot SSD: Kingston A2000 M2 1 TB | CPU-Kylare: Noctua D15 |

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av ThunderboltDrgn:

Det verkar ha gått sådär på en testuppskjutning av SpaceShip-prototypen igår. Det ska dock sägas att det inte är samma typ av raket som de ska skjuta upp idag.

https://www.cnbc.com/2020/05/29/spacex-prototype-starship-roc...

*edit videoklipp på händelsen: https://www.youtube.com/watch?v=OaqlVyNxGo8

Spacex är vana att saker exploderar, det så de lär sig

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThunderboltDrgn:

Det verkar ha gått sådär på en testuppskjutning av SpaceShip-prototypen igår. Det ska dock sägas att det inte är samma typ av raket som de ska skjuta upp idag.

https://www.cnbc.com/2020/05/29/spacex-prototype-starship-roc...

*edit videoklipp på händelsen: https://www.youtube.com/watch?v=OaqlVyNxGo8

Inte nån uppskjutning, utan ett statiskt motorprov. Det ser ut som om en bränsleledning in till tanken går sönder, läcker ut metan, som sen detonerar. Förmodligen inget fel på själva raketen/testföremålet, så en viss tröst, även om den är lika totalförstörd ändå.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

2h55m kvar tydligen till uppskjutningen.

edit: har inte sett astronauterna innan som ska upp, de såg inte sådär jättetränade ut som jag hade förväntat mig

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

2h55m kvar tydligen till uppskjutningen.

edit: har inte sett astronauterna innan som ska upp, de såg inte sådär jättetränade ut som jag hade förväntat mig

De är lite av veteraner. Doug är ju en bit över 50, och har varit med ett tag. Bob är inte mycket yngre. Så värst fysiskt krävande är det inte heller. Det viktigaste är att man är frisk och klarar g-belastningen man kan förväntas utsättas för. För rymdfärjan var det ca 3.5 g, har jag för mig. Och då i liggande/liggsittande ställning.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
99:e percentilen

Man skulle kunna tro att ett företag som tillverkar världens coolaste rymdfarkoster, raketer och rymddräkter skulle kunna lösa något bättre än en 720p30 sönderkomprimerad stuttrande sörja med osynkat ljud för ett såpass historiskt tillfälle.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

De är lite av veteraner. Doug är ju en bit över 50, och har varit med ett tag. Bob är inte mycket yngre. Så värst fysiskt krävande är det inte heller. Det viktigaste är att man är frisk och klarar g-belastningen man kan förväntas utsättas för. För rymdfärjan var det ca 3.5 g, har jag för mig. Och då i liggande/liggsittande ställning.

Det var inte menat som något elakt av mig i allafall, utan blev mer förvånad (och en smula glad att man själv kanske en vacker dag kan följa med upp i rymden)

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av AplAy:

Yo! NASA är tekniskt nördiga med denna beskrivning i livestreamen under beskrivningen:
"In the United States, NASA Television's Public and Media channels are MPEG-2 digital C-band signals carried by QPSK/DVB-S modulation on satellite AMC-3, transponder 15C, at 87 degrees west longitude. Downlink frequency is 4000 MHz, horizontal polarization, with a data rate of 38.86 Mhz, symbol rate of 28.1115 Ms/s, and ¾ FEC. A Digital Video Broadcast (DVB) compliant Integrated Receiver Decoder (IRD) is needed for reception."

Jag förstår inte hur mycket "data rate of 38.86 Mhz" motsvarar i MB/s? Någon som vet?

Är verkligen inte insatt på området, men skulle gissa att Hz i princip betyder bit/s (som jag för övrigt tror är mer standard än B/s i sammanhanget). Du ser att symbol rate är lite lägre, så jag gissar att den siffran gäller data exklusive paritetsbitar och/eller annan overhead.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Brukar följa Nasa, SpaceX och andra uppskjutningar när det är på Youtube. Det är så häftigt att se det live. Följer också när de gör rymdpromenader på ISS. Det är också roligt att ha på ena skärmen

Vädret ser ju bättre ut idag än för några dagar sedan när de försökte, så det kanske blir av. Är ju så mycket som ska stämma för att det ska lyckas.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Brukar följa Nasa, SpaceX och andra uppskjutningar när det är på Youtube. Det är så häftigt att se det live. Följer också när de gör rymdpromenader på ISS. Det är också roligt att ha på ena skärmen

Vädret ser ju bättre ut idag än för några dagar sedan när de försökte, så det kanske blir av. Är ju så mycket som ska stämma för att det ska lyckas.

Alla väderparametrar är inte synliga. T ex syns inte risken för elektriska urladdningar, och inte heller vindhastigheter på högre höjd. Dessutom ska väder och vågor vara inom gränserna längs den sträcka där kapseln kan komma att hamna i vattnet om det går snett under starten...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Skrivet av AplAy:

Yo! NASA är tekniskt nördiga med denna beskrivning i livestreamen under beskrivningen:
"In the United States, NASA Television's Public and Media channels are MPEG-2 digital C-band signals carried by QPSK/DVB-S modulation on satellite AMC-3, transponder 15C, at 87 degrees west longitude. Downlink frequency is 4000 MHz, horizontal polarization, with a data rate of 38.86 Mhz, symbol rate of 28.1115 Ms/s, and ¾ FEC. A Digital Video Broadcast (DVB) compliant Integrated Receiver Decoder (IRD) is needed for reception."

Jag förstår inte hur mycket "data rate of 38.86 Mhz" motsvarar i MB/s? Någon som vet?

EDIT: OOF, om jag hörde rätt nu i streamen så kommer uppskjutningen att tidigast inträffa om cirka 4 timmar förutsatt att väderförhållandena inte förändras till det sämre. Bara så ni är medvetna.

https://www.intel.com/content/www/us/en/support/articles/0000...
Vet inte om detta gör dig/oss något klokare, 1x 40 MHz skulle då motsvara 287 Megabit/sekund vilket är ungefär 36 MB/sekund.

Visa signatur

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 10 64bit Pro | CPU: Amd Ryzen 5800X | GPU: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC
| MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 2x16GB |
PSU: Corsair RM750X | Chassi: Fractal Design 7 | Boot SSD: Kingston A2000 M2 1 TB | CPU-Kylare: Noctua D15 |

Permalänk

Jag vet inte om jag vågar titta (men gör det nog ändå till slut), alltid rädd när människor skjuts upp i rymden. Det är en farlig business.

Permalänk
Medlem

Lite musik inför (förhoppningsvis) uppskjutningen av SpaceX

"The small Telstar satellite was launched in 1962.So much advancement in space exploration has taken place since. The Tornados had a huge hit with this instrumental"

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Brisse:

Om ni har klart väder borde ni kunna se det övre steget flyga förbi om ni blickar upp mot området runt månen ca 23m±2m efter launch.

https://sattrackcam.blogspot.com/2020/05/the-trajectory-of-up...

Notera att kvällens uppskjutning (om den ens blir av) är planerad vid ett något tidigare klockslag, och det kommer förmodligen inte vara tillräckligt mörka förhållanden för att se något med blotta ögat för oss i nordvästra Europa. Italien och Balkan har dock bra förutsättningar om ni råkar befinna er där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Alla väderparametrar är inte synliga. T ex syns inte risken för elektriska urladdningar, och inte heller vindhastigheter på högre höjd. Dessutom ska väder och vågor vara inom gränserna längs den sträcka där kapseln kan komma att hamna i vattnet om det går snett under starten...

Tänkte inte på det... Det är så mycket som ska stämma som en annan inte tänker på.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Lego Master

Visade delar av streamen för ungarna, när de satte sig i Dragon-kapseln. Dom tyckte det var riktigt intressant och ställde en massa frågor, speciellt 6-åringen. Hur rymddräkterna funkar, om man kan kissa i rymden och hur det luktar om man fiser i dräkten... ^^

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Inaktiv

Ser ut som det finns risk för blixturladdningar. Dom får vara redo att slå om SCE till AUX ...

Ok, det var ett nördigt skämt.

Permalänk

Ok, godkänt väder just nu.

Visa signatur

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 10 64bit Pro | CPU: Amd Ryzen 5800X | GPU: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC
| MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 2x16GB |
PSU: Corsair RM750X | Chassi: Fractal Design 7 | Boot SSD: Kingston A2000 M2 1 TB | CPU-Kylare: Noctua D15 |

Permalänk
Medlem

Vad använder man för operativsystem för att driva en sån sak eller är det hemmagjort

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Lego Master
Skrivet av crew seven:

Vad använder man för operativsystem för att driva en sån sak eller är det hemmagjort

"In addition to the Linux operating system, they use LabView, a graphical programming tool that runs on Windows."

https://www.rankred.com/what-hardware-software-does-spacex-us...

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Skrivet av crew seven:

Vad använder man för operativsystem för att driva en sån sak eller är det hemmagjort

Linux och Windows vad det verkar.

https://www.rankred.com/what-hardware-software-does-spacex-us...

"SpaceX vehicles are powered by dual-core x86 processors.
In addition to the Linux operating system, they use LabView, a graphical programming tool that runs on Windows.
Programmers at SpaceX prefer using C++ (and sometimes Python).
The vehicle code is on the order of a couple of hundred thousand lines."

https://space.stackexchange.com/questions/9243/what-computer-...

"SpaceX uses an Actor-Judge system to provide triple redundancy to its rockets and spacecraft. The Falcon 9 has 3 dual core x86 processors running an instance of linux on each core. The flight software is written in C/C++ and runs in the x86 environment."

Visa signatur

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 10 64bit Pro | CPU: Amd Ryzen 5800X | GPU: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC
| MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 2x16GB |
PSU: Corsair RM750X | Chassi: Fractal Design 7 | Boot SSD: Kingston A2000 M2 1 TB | CPU-Kylare: Noctua D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThunderboltDrgn:

Linux och Windows vad det verkar.

https://www.rankred.com/what-hardware-software-does-spacex-us...

"SpaceX vehicles are powered by dual-core x86 processors.
In addition to the Linux operating system, they use LabView, a graphical programming tool that runs on Windows.
Programmers at SpaceX prefer using C++ (and sometimes Python).
The vehicle code is on the order of a couple of hundred thousand lines."

Åfan hade aldrig föreställt mig win tänk dig när du ska fälla ut landningshjulen och få meddelandet att du gjort en "förbjuden åtgärd"

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Lego Master

Mindre än 30 minuter kvar, och "green across the board" just nu. Ser bra ut för Doug och Bob.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Vart ska man titta för en chans att se den om det är tillräckligt mörkt?

Visa signatur

| Lian-Li O11 Dynamic XL | AMD Ryzen 9 5900X | EVGA GeForce RTX 3080 Ti 12GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Crosshair VIII DARK HERO | 32GB G.Skill TridentZ Neo 3600MHz CL16-16-16-36 | be quiet! Dark Power Pro 12 1200W | 32" Acer Predator XB323UGX QHD IPS 270 Hz | 27" Acer Predator XB271HU IPS 165 Hz |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av crew seven:

Åfan hade aldrig föreställt mig win tänk dig när du ska fälla ut landningshjulen och få meddelandet att du gjort en "förbjuden åtgärd"

De som använder Windows verkar dock vara en handfull ingenjörer som övervakar uppdraget från marken, så det finns nog inget Windows ombord på Falcon-9/Crew Dragon.

Permalänk
Medlem

Bara 20 min kvar nu och allt verkar grönt!

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Viking

Jag undrar hur nervösa astronauterna är?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av maLakai:

Vart ska man titta för en chans att se den om det är tillräckligt mörkt?

Mer om det kan du hitta här:
https://sattrackcam.blogspot.com/2020/05/new-attempt-to-launc...

Permalänk
Skrivet av Donnerstal:

Jag undrar hur nervösa astronauterna är?

Om dom är människor är dom nog åtminstone lite nervösa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Jag undrar hur nervösa astronauterna är?

Kolla på deras händer skjut nervösa skulle jag säga.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata