Permalänk
Lego Master

Perfekta killgissningar

Så, idag pratade jag och grabbarna på jobbet runt "om jag fick en krona för varje gång jag undrade hur en person egentligen tänkte", och jag drog till med "då hade andra undrat hur jag tänkte när jag betalar min nya sportbil med enkronor" följt av den fiktiva scenen där jag betalar min nya bil med enkronor;
"Här har du tretton blå ikeakassar med enkronor, varsågod och räkna dem. Jag väntar."

I brist på annat att göra, så räknade jag lite på det i efterhand.
Ikeakassar har en volym på 71 liter. En svensk enkrona har en volym på ~680mm3 (räknat som en kub, eftersom du inte kan stapla dem optimalt) och det går alltså runt 104'000 enkronor i en kasse. Tretton såna? 1,35 miljoner kronor. Inte så jävla illa pinkad vild gissning för hur många kassar med enkronor du skulle behöva för att köpa en sportbil.

Vilka andra random killgissningar har ni andra dragit till med, som senare visat sig vara helt rimliga?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shudnawz:

Så, idag pratade jag och grabbarna på jobbet runt "om jag fick en krona för varje gång jag undrade hur en person egentligen tänkte", och jag drog till med "då hade andra undrat hur jag tänkte när jag betalar min nya sportbil med enkronor" följt av den fiktiva scenen där jag betalar min nya bil med enkronor;
"Här har du tretton blå ikeakassar med enkronor, varsågod och räkna dem. Jag väntar."

I brist på annat att göra, så räknade jag lite på det i efterhand.
Ikeakassar har en volym på 71 liter. En svensk enkrona har en volym på ~680mm3 (räknat som en kub, eftersom du inte kan stapla dem optimalt) och det går alltså runt 104'000 enkronor i en kasse. Tretton såna? 1,35 miljoner kronor. Inte så jävla illa pinkad vild gissning för hur många kassar med enkronor du skulle behöva för att köpa en sportbil.

Vilka andra random killgissningar har ni andra dragit till med, som senare visat sig vara helt rimliga?

Har du tråkigt på jobbet😂
Allt går att räkna ut om man bara vill. Själv sparade jag på tioöringar när jag var liten. Banken tyckte det var så lagom kul när jag ville växla mina 100kr😀
Jag hade lagt dem i fina rör som fanns på den tiden som då skulle innehålla 10 kronor men då vikten kunde variera på ett mynt så blev de tvungna att kontrollräkna dessa. Tur att man inte skulle köpa en sportbil för tioöringarna🤣

Tyvärr inga bra killgissningar som slagit in.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Shudnawz:

Så, idag pratade jag och grabbarna på jobbet runt "om jag fick en krona för varje gång jag undrade hur en person egentligen tänkte", och jag drog till med "då hade andra undrat hur jag tänkte när jag betalar min nya sportbil med enkronor" följt av den fiktiva scenen där jag betalar min nya bil med enkronor;
"Här har du tretton blå ikeakassar med enkronor, varsågod och räkna dem. Jag väntar."

I brist på annat att göra, så räknade jag lite på det i efterhand.
Ikeakassar har en volym på 71 liter. En svensk enkrona har en volym på ~680mm3 (räknat som en kub, eftersom du inte kan stapla dem optimalt) och det går alltså runt 104'000 enkronor i en kasse. Tretton såna? 1,35 miljoner kronor. Inte så jävla illa pinkad vild gissning för hur många kassar med enkronor du skulle behöva för att köpa en sportbil.

Vilka andra random killgissningar har ni andra dragit till med, som senare visat sig vara helt rimliga?

Det känns som att vikten skulle bli begränsande här innan utrymmet blir det? Hur mycket väger 104000 enkronor och skulle kassarna hålla för det, givet att du lyfter dem med gaffeltruck eller något.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Det känns som att vikten skulle bli begränsande här innan utrymmet blir det? Hur mycket väger 104000 enkronor och skulle kassarna hålla för det, givet att du lyfter dem med gaffeltruck eller något.

Eftersom jag precis räknande på det, 374kg.

Edit: var dock mer intresserad av vad de 1,35 miljonerna i kronor skulle väga, vilket är 4,9 ton.

Permalänk
Lego Master

@filbunke:
Betydligt mer än den tilltänkta bilen.
Så kan man säga att sportbilar inte är värda sin egen materialvikt i kronor?
Min egen Ford Mondeo väger ungefär 1,3 ton (plus minus) och kostade oss ungefär 200'000kr, dvs två ikeakassar, alltså drygt 700kg. Där väger bilen mer än pengarna den kostade.

Jag tror det kommer vara mitt nya mått på om en bil är värd att köpa; väger den mindre än vad den kostar i enkronor?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

killgissar hejvilt avstånd på golfbanan. Ibland blir det rätt

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Det känns som att vikten skulle bli begränsande här innan utrymmet blir det? Hur mycket väger 104000 enkronor och skulle kassarna hålla för det, givet att du lyfter dem med gaffeltruck eller något.

Verkligen jag skulle vilja se hur kassörskan reagerar när TS vill växla till sedlar

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

@filbunke:
Betydligt mer än den tilltänkta bilen.
Så kan man säga att sportbilar inte är värda sin egen materialvikt i kronor?
Min egen Ford Mondeo väger ungefär 1,3 ton (plus minus) och kostade oss ungefär 200'000kr, dvs två ikeakassar, alltså drygt 700kg. Där väger bilen mer än pengarna den kostade.

Materialkostnaden är lägre än värdet, annars skulle ju mynten smältas ner. Se tex på riktigt gamla enkronor som innehöll runt 6g silver, nu är kanske samlarvärdet högre...

Edit: Riksbanken betalar runt 15-20 öre för en enkrona.

Mer intressant är ju att anförskaffa dessa 1,35 miljoner enkronor, det är 0,7% av alla gilitiga enkronor i cirkulation.

Permalänk

Har kunnat gissa min crp och varit väldigt nära alldeles för många gånger

Permalänk
Medlem

Vet inte om det kvalar in, men siffran 179,50:- ska jag sent glömma...
Min bäste vän och jag, när vi var små, hade fått lite slantar av respektives pappor som för vår ålder och den tiden kändes som en mindre förmögenhet. Totalt hade vi fått ihop 179,50:- i lösa mynt och sedlar och godsaker stod högst på önskelistan, gärna så det räckte och blev över till att bjuda även vänner och bekanta.

Sagt och gjort begav vi oss till lokala livsmedelsbutiken HP i Lövgärdet och fyllde korgarna med lite allt möjligt. Shoppingrundan avslutades med lösvikts godis som på den tiden kostade runt 30kr/kg, och jag minns väl att vi efter ett tag övervägde att gå till kassan och väga. Meeen, vi brukar säga lite på skämt att i Sverige mäter man tre gånger innan man klipper så det blir rätt, medan vi i Bosnien klipper först och sedan mäter bara för att kolla vem som kom närmast. Våran härkomst troget tyckte vi bestämt att det fanns mån för åtminstone några godisbitar till.

Väl vid kassan såg allt ut att gå bra och vi hade god marginal tills det kom till att väga godispåsarna så vi kände oss rätt så trygga. Sedan säger expediten "det blir 179,50:-" och vi kan inte hålla oss för skratt när vi lämnar över den blandade högen med sedlar och mynt utan att ens räkna xP

Permalänk

Alla mina killgissningar är perfekta och korrekt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av filbunke:

Eftersom jag precis räknande på det, 374kg.

Edit: var dock mer intresserad av vad de 1,35 miljonerna i kronor skulle väga, vilket är 4,9 ton.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av windblownsnow:

Vet inte om det kvalar in, men siffran 179,50:- ska jag sent glömma...
Min bäste vän och jag, när vi var små, hade fått lite slantar av respektives pappor som för vår ålder och den tiden kändes som en mindre förmögenhet. Totalt hade vi fått ihop 179,50:- i lösa mynt och sedlar och godsaker stod högst på önskelistan, gärna så det räckte och blev över till att bjuda även vänner och bekanta.

Sagt och gjort begav vi oss till lokala livsmedelsbutiken HP i Lövgärdet och fyllde korgarna med lite allt möjligt. Shoppingrundan avslutades med lösvikts godis som på den tiden kostade runt 30kr/kg, och jag minns väl att vi efter ett tag övervägde att gå till kassan och väga. Meeen, vi brukar säga lite på skämt att i Sverige mäter man tre gånger innan man klipper så det blir rätt, medan vi i Bosnien klipper först och sedan mäter bara för att kolla vem som kom närmast. Våran härkomst troget tyckte vi bestämt att det fanns mån för åtminstone några godisbitar till.

Väl vid kassan såg allt ut att gå bra och vi hade god marginal tills det kom till att väga godispåsarna så vi kände oss rätt så trygga. Sedan säger expediten "det blir 179,50:-" och vi kan inte hålla oss för skratt när vi lämnar över den blandade högen med sedlar och mynt utan att ens räkna xP

Jävligt skön story, haha.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R6 CPU: Ryzen 9 3900X med Noctua NH-D15 GPU: Asus TUF 3080 10GB OC RAM: 64GB G.Skill Trident Z Neo @ 3600Mhz CL 16-19-19-39 Moderkort:ASUS ROG Crosshair VIII DARK Hero SSD m.2: 2 x 2TB Seagate FireCuda 520 SSD 2.5: 2 x 480GB Kingston A400

Permalänk
Hjälpsam

Mest brutala gissning var nångång i grundskolan när vi hade frågesport.

"Hur högt hoppade Melvin Walker när han slog världsrekord i höjdhopp i Malmö år 1937?"
Och drog till med självsäker min 2,09m!

Vaddå, visste inte alla det?

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av windblownsnow:

Vet inte om det kvalar in, men siffran 179,50:- ska jag sent glömma...
Min bäste vän och jag, när vi var små, hade fått lite slantar av respektives pappor som för vår ålder och den tiden kändes som en mindre förmögenhet. Totalt hade vi fått ihop 179,50:- i lösa mynt och sedlar och godsaker stod högst på önskelistan, gärna så det räckte och blev över till att bjuda även vänner och bekanta.

Sagt och gjort begav vi oss till lokala livsmedelsbutiken HP i Lövgärdet och fyllde korgarna med lite allt möjligt. Shoppingrundan avslutades med lösvikts godis som på den tiden kostade runt 30kr/kg, och jag minns väl att vi efter ett tag övervägde att gå till kassan och väga. Meeen, vi brukar säga lite på skämt att i Sverige mäter man tre gånger innan man klipper så det blir rätt, medan vi i Bosnien klipper först och sedan mäter bara för att kolla vem som kom närmast. Våran härkomst troget tyckte vi bestämt att det fanns mån för åtminstone några godisbitar till.

Väl vid kassan såg allt ut att gå bra och vi hade god marginal tills det kom till att väga godispåsarna så vi kände oss rätt så trygga. Sedan säger expediten "det blir 179,50:-" och vi kan inte hålla oss för skratt när vi lämnar över den blandade högen med sedlar och mynt utan att ens räkna xP

Älskar sånt där, en kollega jobbade med några personer från Ryssland en gång och frågade om de skulle hänga med på lunch men fick då till svar av ryssarna att "we eat before work and after work, now we work"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Så, idag pratade jag och grabbarna på jobbet runt "om jag fick en krona för varje gång jag undrade hur en person egentligen tänkte", och jag drog till med "då hade andra undrat hur jag tänkte när jag betalar min nya sportbil med enkronor" följt av den fiktiva scenen där jag betalar min nya bil med enkronor;
"Här har du tretton blå ikeakassar med enkronor, varsågod och räkna dem. Jag väntar."

I brist på annat att göra, så räknade jag lite på det i efterhand.
Ikeakassar har en volym på 71 liter. En svensk enkrona har en volym på ~680mm3 (räknat som en kub, eftersom du inte kan stapla dem optimalt) och det går alltså runt 104'000 enkronor i en kasse. Tretton såna? 1,35 miljoner kronor. Inte så jävla illa pinkad vild gissning för hur många kassar med enkronor du skulle behöva för att köpa en sportbil.

Vilka andra random killgissningar har ni andra dragit till med, som senare visat sig vara helt rimliga?

Hur många olika kassar testade du inte du kom fram till Ikeakassar?

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Mordekai:

Hur många olika kassar testade du inte du kom fram till Ikeakassar?

Du menar i diskussionen? Inga, det var det första jag hävde ur mig. Och egentligen utan nån tanke på att mängden skulle vara rimlig.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av windblownsnow:

Vet inte om det kvalar in, men siffran 179,50:- ska jag sent glömma...
Min bäste vän och jag, när vi var små, hade fått lite slantar av respektives pappor som för vår ålder och den tiden kändes som en mindre förmögenhet. Totalt hade vi fått ihop 179,50:- i lösa mynt och sedlar och godsaker stod högst på önskelistan, gärna så det räckte och blev över till att bjuda även vänner och bekanta.

Sagt och gjort begav vi oss till lokala livsmedelsbutiken HP i Lövgärdet och fyllde korgarna med lite allt möjligt. Shoppingrundan avslutades med lösvikts godis som på den tiden kostade runt 30kr/kg, och jag minns väl att vi efter ett tag övervägde att gå till kassan och väga. Meeen, vi brukar säga lite på skämt att i Sverige mäter man tre gånger innan man klipper så det blir rätt, medan vi i Bosnien klipper först och sedan mäter bara för att kolla vem som kom närmast. Våran härkomst troget tyckte vi bestämt att det fanns mån för åtminstone några godisbitar till.

Väl vid kassan såg allt ut att gå bra och vi hade god marginal tills det kom till att väga godispåsarna så vi kände oss rätt så trygga. Sedan säger expediten "det blir 179,50:-" och vi kan inte hålla oss för skratt när vi lämnar över den blandade högen med sedlar och mynt utan att ens räkna xP

Haha, klockrent!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Älskar sånt där, en kollega jobbade med några personer från Ryssland en gång och frågade om de skulle hänga med på lunch men fick då till svar av ryssarna att "we eat before work and after work, now we work"

Med det sagt vill jag nog ändå påstå att vi som nationalsport har blivit ganska bra på att klippa rätt ändå ^^ i synnerhet när det handlar om skryträttigheter

Lite lustigt sammanträffande på samma tema så hände det att min tandsköterska på en tidigare arbetsplats bad så mycket om ursäkt om hon glömt att ställa fram en linjal, för tydligen var det väldigt viktigt att gapförmågan skulle mätas vid en viss ålder. För att vara lite smidig bad jag istället bara patienterna att gapa och höftade lite på håll från datorn t.ex. 54mm utan att tänka mig för och noterade i journalen. Sköterskan i fråga var dock mycket ordentlig och varje gång hämtade en linjal för att mäta, och hör och häpna till vår förvåning så stämde måttet på millimetern. Varje gång vid säkert 10 olika tillfällen! Vilket blev nästan lite läskigt för man fick ju till slut ett rykte att värna om och jag vet mycket väl att jag definitivt inte ens nästan skulle kunna räkna mig till att på ett reproducerbart sätt upprepa detta i längden.

Permalänk
Medlem

Jag har en när jag var på en fest som yngre. Står och pratar med en tjej som av misstag råkar välta ner en stor halvöppnat ask med tändstickor.

Kollar en sekund och säger: något i still med Det är 73 st ;)(kommer inte ihåg exakt antalet längre) och vi börjar på skoj räkna stickorna som vi lägger tillbaka efter det.

Det visar sig att det var exakt så många jag sagt och en halv/använd som ramlat ut. Hade såklart ingen aning om det men drog en killgissning som gick hem

Permalänk
Hedersmedlem

Bra och bra... men satt för några helger sedan och funderade om det var dags att byta hårddiskar i servern eftersom de började bli gamla.

Veckan efter rasar en av de jag tänkt byta ut...

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Perfekt tråd för Sweclocers för sällan man märker några töser i trådarna, så tjejgissningar är väl då inte att tänka på

Permalänk
Medlem

När jag gissade både längd (158 cm), vikt (51) och kupstorlek (*censored*) på min nuvarande sambo nere på millimetern/grammet innan vi blev tillsammans Hon blev väldigt fascinerad över min förmåga att "mäta" saker med ögonmått, något jag har kontinuerligt fortsatt att chocka henne med (soffans längd på centimetern, vägglängd med någon centimeter marginal etc).

Vad kvinnor finner attraktivt kan ibland vara väldigt udda saker....

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |