Rykte: AMD Ryzen 4000 följs av "Warhol" med Zen 3 och 7 nanometer i repris

Permalänk
Melding Plague

Rykte: AMD Ryzen 4000 följs av "Warhol" med Zen 3 och 7 nanometer i repris

En bild från produktplan antyder att AMD följer Ryzen 4000-familjen med fler Zen 3-baserade processorer, innan nya Zen 4 gör entré.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Mycket trevligt ☺️👍

Permalänk
Medlem

Hittade en bild på processorn!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Inaktiv

Zen+++ hype

Permalänk
Medlem

Varför så uppenbart beskära bilden på Raphael?

Allting är ändå rykten, då kan man väl iaf skriva ner allt man har?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Varför så uppenbart beskära bilden på Raphael?

Allting är ändå rykten, då kan man väl iaf skriva ner allt man har?

Men, ni lovade ju!!!

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

7nm EUV?

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk

@anon201296: Snarare Zen 3+. Kan även vara så att det "bara" är Zen 3 med integrerad RDNA2-grafik.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Är det bara jag eller känns det inte lite mycket att släppa en helt ny processor-familj varje år?
Känns inte som att man byter processor särskilt ofta, de flesta jag känner byter endast processor i samband med att hela datorn slängs och byts ut till nytt.
Grafikkort däremot byts flitigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkezan:

Är det bara jag eller känns det inte lite mycket att släppa en helt ny processor-familj varje år?
Känns inte som att man byter processor särskilt ofta, de flesta jag känner byter endast processor i samband med att hela datorn slängs och byts ut till nytt.
Grafikkort däremot byts flitigare.

Ja det är bara du. Sålänge det finns något nytt eller bättre med den varje gång ser jag inget problem med att det släpps ofta. Sen är det väl upp till var och en hur ofta man vill uppgradera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkezan:

Är det bara jag eller känns det inte lite mycket att släppa en helt ny processor-familj varje år?
Känns inte som att man byter processor särskilt ofta, de flesta jag känner byter endast processor i samband med att hela datorn slängs och byts ut till nytt.
Grafikkort däremot byts flitigare.

Det är inte meningen heller att man ska byta varje år. Men det är ju trevligt att det finns något nytt när man ska byta.
Om man släppte processorer var 5e år, så finns ju risken att man behöver byta när det nyaste är 4 år gammalt. Och om Intel då har något nyare så köper man ju det istället, så undra varför AMD (också) släpper nytt varje år...

Permalänk
Medlem

Om Zen3 får en "refresh" med ett nytt kodnamn (vilket Matisse refresh inte verkar få), skulle det inte då kunna vara en AM5 version av samma processor? Är ju kanske t.o.m möjligt att Vermeer och Warhol släpps nästan samtidigt, Vermeer till AM4 med DDR4 och Warhol till AM5 med DDR5?

Permalänk
Medlem

Vänta ingen Zen 4 på 5 nm nästa år alltså?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Om Zen3 får en "refresh" med ett nytt kodnamn (vilket Matisse refresh inte verkar få), skulle det inte då kunna vara en AM5 version av samma processor? Är ju kanske t.o.m möjligt att Vermeer och Warhol släpps nästan samtidigt, Vermeer till AM4 med DDR4 och Warhol till AM5 med DDR5?

Håller med, warhol är nog främst namnet på en ny io-die med andra kontrollers och protokoll, troligen ddr5, pcie5, AM5, 5nm, en femte femma någon?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

@KorpiSavu: Snarare Zen 3+. Kan även vara så att det "bara" är Zen 3 med integrerad RDNA2-grafik.

zen 3/ zen+++ vad är skillnaden?

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av anon201296:

zen 3/ zen+++ vad är skillnaden?

Zen, Zen 2 och Zen 3 är tre olika arkitekturer

Permalänk
Medlem

Zen

@henkezan: Hej, jag började med en 2700X på AM4 och har nu en 3900X och kommer att någon gång i framtiden köpa en "4900X eller 4950X" på samma moderkort och jag tycker det är toppen att slippa byta allt.
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem
Citat:

En annan stor detalj i den läckta bilden är att Raphael-rutan innehåller "Nav", som sannolikt innebär integrerad grafik enligt arkitekturen "Navi". Om så är fallet kan det bli den första Ryzen-serien att komma med integrerad grafik som standard, men huruvida seriens namn blir Ryzen 5000 eller 6000 är oklart.

Det skulle också kunna vara så att Raphael är en ny APU, likt Raven Ridge och Picasso.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pauls711:

@henkezan: Hej, jag började med en 2700X på AM4 och har nu en 3900X och kommer att någon gång i framtiden köpa en "4900X eller 4950X" på samma moderkort och jag tycker det är toppen att slippa byta allt.
Mvh Paul

Mycket nice uppgradering där
Själv kommer jag gå från 3600 till Ryzen 4000 8, 12 eller 16 kärnor. Otroligt bra gjort av amd att man kan välja bland så stort spann av cpu prestanda
Äntligen är tiden förbi där 4c/8t var de enda vettiga

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Vänta ingen Zen 4 på 5 nm nästa år alltså?

Egentligen så borde jag göra det, men då steget i prestanda lär bli rejält tillräckligt från mitt antika X99 system jag har idag så orkar jag inte vänta. Hade egentligen tänkt uppgradera i höstas, men höll mig.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Håller med, warhol är nog främst namnet på en ny io-die med andra kontrollers och protokoll, troligen ddr5, pcie5, AM5, 5nm, en femte femma någon?

Nu står det iofs pcie4 på bilden, men jag tänker att du kanske ändå är ngt på spåren. Givet att det främst borde vara iodie som är skillnaden, varför inte hålla 2 serier igång samtidigt? "Zen3 for AM4 on 500-series chipsets", med DDR4, pcie4 men med nya chiplets? Börjar inte också APU:erna bli ganska potenta på CPU-sidan, vilket ju är en delvis annorlunda design (mer monolitisk, annan cache-config) som kanske gör ett inhopp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gruarn:

Nu står det iofs pcie4 på bilden, men jag tänker att du kanske ändå är ngt på spåren. Givet att det främst borde vara iodie som är skillnaden, varför inte hålla 2 serier igång samtidigt? "Zen3 for AM4 on 500-series chipsets", med DDR4, pcie4 men med nya chiplets? Börjar inte också APU:erna bli ganska potenta på CPU-sidan, vilket ju är en delvis annorlunda design (mer monolitisk, annan cache-config) som kanske gör ett inhopp?

Apu kan det såklart vara!

Nej ingen pcie5/ddr5 på am4, men ingen zen4 heller skulle jag tro tyvärr (men vi kan alltid hoppas)

Permalänk
Skrivet av Dizzö:

Vänta ingen Zen 4 på 5 nm nästa år alltså?

Det är en lp (low power,) på 5nm som Tsmc har klar, inget för Zen vill säga mer för mobila processorer.