Permalänk
Medlem

Enkel speldator 5-8000kr

Mellangrabben har tröttnat på att spela roblox i 4fps på sin gamla surfplatta.. Så jag behöver hjälp med att hjälpa honom köpa en dator.

Han har en budget som är i absoluta nödfall 8000 kronor. Men jag tänkte att det skulle gå att komma billigare undan och ändå ha något som går att bygga vidare på.

Han spelar roblox, Minecraft, scrap mechanic och lite fortnite ibland. Grafiken och fps är inte det viktigaste, så länge det är spelbart. Priset och möjligheten att uppgradera i framtiden är viktigast.

Har jag fattat rätt att 3200G inte behöver ett grafikkort? Kan jag fortfarande stoppa i ett grafikkort senare utan att det krockar med det inbyggda? Kan jag spara in ytterligare utan att förstöra uppgraderingsmöjligheterna?

Permalänk
Viking

Det stämmer att processorn inte behöver grafikkort, och man kan utan problem sätta in ett grafikkort i efterhand.

Men är du villig att lägga lite till så skulle det här ge mycket bättre prestanda, alternativt kan du köpa begagnat grafikkort istället för det jag valt, men ett rx 570 funkar bra till 1080p

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/visa/13737094

Något sånt bör ändå vara en ganska sweetspot då ett billigt dedikerat grafikkort står sig betydligt bättre än den integrerade kretsen.

Edit: 3300X bör vara ett bättre val ändå. Tycker däremot kompatibiliteten är rörig och där någon annan säkert kan fylla i vad som gäller.

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk

Hade hellre gått på 550 än 450W nätagg då framtida uppgraderingsmöjligheter är en viktig faktor. Kan inget om moderkortet som valts, men kan vara värt att lägga lite mer på det av ovannämnda anledning. Grafikkort för budgetspelande tycker jag alltid är en fråga för andrahandsmarknaden, där finns det mycket kraft för pengarna att hämta.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk

Jag hade satsat på något sånt:

Ryzen 1600 AF har inte integrerat grafik men är en betydligt bättre processor än 3300g! Den är en remake av 1600 och görs på 12nm istället för 14nm. Är ett otroligt prisvärd cpu med 6 kärnor och 12 trådar med helt okej klockfrekvenser! Borde hålla sig relevant mycket längre än 3300g och då kan du byta ut grafikkortet längre fram för en enkel uppgradering.

Jag la till ett lite bättre moderkort också. Msi gör de bäst 450 korten och har hört att det har samma v-ram och kylning som msi tomahawk (ett väldigt respektabelt b450 kort). Det är också är max versionen så man kan använda 3e gen ryzen om du skulle vilja uppgradera i framtiden, troligen 4e generationen också (med bios uppdatering) då amd har sagt att de kommer stödja b450 ändå.

En ssd är ett måste men i ett sånt här budget bygge får det bli en 120 för operativsystemet och möjligen något spel eller vanligen använda program. Behöver en vanlig hhd till det då 120 gig försvinner på nolltid.

Chassit bytte jag med till ett som hade 2 fläktar i fram och mesh för mycket bättre luftflöde, samma pris dock. Skulle kunna lägga till en 120mm fläkt i bak med för cpun men behövs nog inte med de nuvarande komponenterna då det inte är så varma.

Grafikkortet är inte inräknat men du borde kunna få ett begagnat Radeon RX 570 för en tusen lapp, eller nytt för 1500. Detta kommer bli lite dyrare men du kommer få en maskin som krossar en 3300g maskin och kommer hålla mycket längre. Sen borde det gå att uppgradera lätt med byta av grafikkort och även byta ut processorn dock så är en 1600AF tillräckligt bra för att kunna köras med mycket bättre grafikkort, skulle säga ända upp till ett RTX 2700 super med lite bottleneck beroende på spelet.