Permalänk
Avstängd

Imponerande vilken reklam och hype det blivit kring raketuppskjutningar nu när Mr. Elon Musk är med i systemet. Jag gissar att allt hade skett med en notis i dagstidningarna annars men nu ska allt följas minut för minut. De lyckas verkligen med sin PR-strategi.

Hur många raketer har inte Kina och Ryssland skickat iväg till ISS med en mindre notis i tidningen.

Kul att det händer lite men samtidigt känns det som vi har viktigare saker att göra här på jorden utan att lägga flera miljarder dollar på att skicka astronauter och snart också de med för mycke pengar som ska upp i rymden. Allt det där med miljöförstörelse gäller som vanligt bara vissa.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Stefflo:

Imponerande vilken reklam och hype det blivit kring raketuppskjutningar nu när Mr. Elon Musk är med i systemet. Jag gissar att allt hade skett med en notis i dagstidningarna annars men nu ska allt följas minut för minut. De lyckas verkligen med sin PR-strategi.

Hur många raketer har inte Kina och Ryssland skickat iväg till ISS med en mindre notis i tidningen.

Kul att det händer lite men samtidigt känns det som vi har viktigare saker att göra här på jorden utan att lägga flera miljarder dollar på att skicka astronauter och snart också de med för mycke pengar som ska upp i rymden. Allt det där med miljöförstörelse gäller som vanligt bara vissa.

Att utveckla rymden utesluter inte att man förbättrar jorden. Är det några pengar som är felplacerade är det nog militärt eller de rikas kapital i USA.

Det finns dessvärre inte några alternativ till raketer och bränslen som används. Miljöpåverkan från raketer är också väldigt liten jämfört med all annan industri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Imponerande vilken reklam och hype det blivit kring raketuppskjutningar nu när Mr. Elon Musk är med i systemet. Jag gissar att allt hade skett med en notis i dagstidningarna annars men nu ska allt följas minut för minut. De lyckas verkligen med sin PR-strategi.

Hur många raketer har inte Kina och Ryssland skickat iväg till ISS med en mindre notis i tidningen.

Kul att det händer lite men samtidigt känns det som vi har viktigare saker att göra här på jorden utan att lägga flera miljarder dollar på att skicka astronauter och snart också de med för mycke pengar som ska upp i rymden. Allt det där med miljöförstörelse gäller som vanligt bara vissa.

Men usch vad tråkigt tänk!
Vill du att mänskligheten ska vara fast på jorden föralltid eller? Utan forskning som denna kommer vi aldrig lyckas resa långt bort i rymden och upptäcka andra världar och få svar på alla frågar vi har!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av timpelay:

Fränt! Men.. tänk om pengarna kunde gå till klimatkrisen istället. Då kanske vi kunde överleva här på jorden några hundra år till.

Nej, det hade inte gjort så stor skillnad då det är inte så extremt mycket pengar faktiskt. I det stora är det relativt lite pengar och det är inte från R&D hos ett privatbolag jag skulle begära filantropiskt klimatarbete. Förstå mig rätt, klimat är en viktig fråga, men kostnaden för SpaceX eller NASA är relativt lite. Om vi räknar lite grovt på det så kanske de har en budget på 1 miljard USD per år. Detta året, 2020, så var enbart Chinas budget på klimat- och miljö-arbete 57 miljarder USD. Alternativt kan du jämföra med USA's försvarsbudget på över 700 miljarder USD om du vill ha lite perspektiv på det.

Svenska
Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av philipborg:

Nej, det hade inte gjort så stor skillnad då det är inte så extremt mycket pengar faktiskt. I det stora är det relativt lite pengar och det är inte från R&D hos ett privatbolag jag skulle begära filantropiskt klimatarbete. Förstå mig rätt, klimat är en viktig fråga, men kostnaden för SpaceX eller NASA är relativt lite. Om vi räknar lite grovt på det så kanske de har en budget på 1 miljard USD per år. Detta året, 2020, så var enbart Chinas budget på klimat- och miljö-arbete 57 miljarder USD. Alternativt kan du jämföra med USA's försvarsbudget på över 700 miljarder USD om du vill ha lite perspektiv på det.

NASA har en budget på nästan 23 miljarder dollar per år men då ingår det givetvis mer än bara en resa till ISS.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av philipborg:

Nej, det hade inte gjort så stor skillnad då det är inte så extremt mycket pengar faktiskt. I det stora är det relativt lite pengar och det är inte från R&D hos ett privatbolag jag skulle begära filantropiskt klimatarbete. Förstå mig rätt, klimat är en viktig fråga, men kostnaden för SpaceX eller NASA är relativt lite. Om vi räknar lite grovt på det så kanske de har en budget på 1 miljard USD per år. Detta året, 2020, så var enbart Chinas budget på klimat- och miljö-arbete 57 miljarder USD. Alternativt kan du jämföra med USA's försvarsbudget på över 700 miljarder USD om du vill ha lite perspektiv på det.

Fast att jämföra ett företag med budgetar från länder som Kina eller USA är väl att ta i lite
1 miljard USD skulle däremot finansiera Sveriges totala klimatarbete i uppskattningsvis 3-4 år (13 miljarder SEK 2017-2020)

Skrivet av Shudnawz:

@timpelay:
Tror tyvärr att klimatkrisen inte behöver så mycket pengar, som en rejäl förändring i folks tankesätt och beteende. Och då menar jag inte nödvändigtvis gemene man, utan investerare och de som sitter på de stora möjligheterna att göra förändringar.

Musks planer för sina bolag tycker jag är extremt viktiga, tex. det långsiktiga målet att göra mänskligheten till en multiplanetär art så vi kan överleva att jorden går åt helvete, antingen pga klimatförändringar eller andra stora händelser vi inte kan förutse eller hantera korrekt.

Jag tycker inte de gör fel som forskar på rymdfärder osv. för att kunna "rädda mänskligheten" någon gång i framtiden. Men draget till sin spets lär alternativet med att lämna den här planeten alltid innebära att i princip alla människor blir kvar här och lämnade till sitt öde.

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Harbls:

Men usch vad tråkigt tänk!
Vill du att mänskligheten ska vara fast på jorden föralltid eller? Utan forskning som denna kommer vi aldrig lyckas resa långt bort i rymden och upptäcka andra världar och få svar på alla frågar vi har!?

Absolut inte då rymdforskning och även krig är många gånger starten på utveckling av produkter som senare kan användas av oss vanliga människor. GPS:en är väl ett av de lysande exemplen som först och främst togs fram i militärt syfte och nu hjälper varenda människa att hitta i både staden och skogen.
Att vi blir kvar på jorden tycker jag nog är bra då risken är att vi bara kommer förstöra en himlakropp till om vi har möjlighet och chans.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Hur många raketer har inte Kina och Ryssland skickat iväg till ISS med en mindre notis i tidningen.

Hade Kina skickat något till ISS, så skulle det nog vara stora nyheter, då de inte har med ISS att göra, de är väl till och med portförbjudna vad jag vet.
De har sin egen rymdstation, men det är ju mycket hysh hysh om den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av timpelay:

Fast att jämföra ett företag med budgetar från länder som Kina eller USA är väl att ta i lite
1 miljard USD skulle däremot finansiera Sveriges totala klimatarbete i uppskattningsvis 3-4 år (13 miljarder SEK 2017-2020)

Det är mycket pengar, men det är inte extremt mycket och min poäng var att det inte hade haft någon omväldigande inverkan på klimatet, och verkligen inte gett oss några hundra år till. Sverige spenderar mycket per capita, men vi är bara 0.13% av världens befolkning. Förstå mig rätt däremot, det jag vill framföra är att klimatarbetet behöver vara en internationell insats genom lag justeringar. Vi kommer inte lösa det genom filantropi från någon enstaka miljodär som Elon Musk. Mycket dyrare att försöka lösa det genom positiv inverkan (spendera pengar) gentemot att minska den negativa inverkan (utsläpp).

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Haha det ska bli mitt nya motto. Miljö-shame'ing.
"Jaha, du väljer att lägga pengar på xyz när du kunde lagt dom på miljöarbete."
Kul att se hur många händelser och diskussioner man kan försöka vrida till att handla om miljön innan folk blir galna runtomkring en.

- Jahaja ny regnjacka minsann. Du kunde kanske tänkt på miljön i alla fall lite, och skänkt pengarna dit istället!
- Jahaja du pluggar och tar studielån för hyra och mat. Du kunde väl ändå tänkt på miljön lite och skänkt pengarna till miljöarbete!
- Jahaja du köpte nytt grafikkort, fy fan, du kunde väl ändå tänkt på miljön och skänkt pengarna till xyz istället.

Episkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Absolut inte då rymdforskning och även krig är många gånger starten på utveckling av produkter som senare kan användas av oss vanliga människor. GPS:en är väl ett av de lysande exemplen som först och främst togs fram i militärt syfte och nu hjälper varenda människa att hitta i både staden och skogen.
Att vi blir kvar på jorden tycker jag nog är bra då risken är att vi bara kommer förstöra en himlakropp till om vi har möjlighet och chans.

Man kan ju tänka såhär: Den dagen jorden slås i bitar av en stor annan himlakropp dör mänskligheten. Om vi som art då även finns på en annan planet så ...överlever vi. Ganska häftigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Det är mycket pengar, men det är inte extremt mycket och min poäng var att det inte hade haft någon omväldigande inverkan på klimatet, och verkligen inte gett oss några hundra år till. Sverige spenderar mycket per capita, men vi är bara 0.13% av världens befolkning. Förstå mig rätt däremot, det jag vill framföra är att klimatarbetet behöver vara en internationell insats genom lag justeringar. Vi kommer inte lösa det genom filantropi från någon enstaka miljodär som Elon Musk. Mycket dyrare att försöka lösa det genom positiv inverkan (spendera pengar) gentemot att minska den negativa inverkan (utsläpp).

Medhåll! Klimatproblemet hanteras antagligen effektivast av återkommande pandemier.

Kan vi släppa politiken nu och fokusera på den otroligt coola tekniska bedriften och att vi är på G ut i rymden på allvar igen! Vilket jag och flera mig med ser som en lösning för att säkra mänsklighetens överlevnad i förlängningen.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

NASA har en budget på nästan 23 miljarder dollar per år men då ingår det givetvis mer än bara en resa till ISS.

Ändrade texten lite medans jag skrev den, 1 miljard avsåg SpaceX som var det ända som stod i meningen före först. My bad för otydligheten.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Sant, men kanske är det ett tecken på att vi inte ska åka ut och bosätta oss på andra himlakroppar. Kan också hända att vår flyktplanet blir träffad och då måste vi hitta en ny sån också. Tror det är bättre och enklare att försöka rädda det vi har.

<ironi>
Japp, det är därför vi inom IT kör allt på singel-servrar på icke-redundant hårdvara, för det är roligare med nertid än att sprida riskerna så en sak kan gå sönder men tjänsterna fortfarande är åtkomliga...
</ironi>

Vi ska självklart sprida ut oss på så många ställen som möjligt, du behöver titta på lite Star Trek för att återfå framtidshopp med teknik som lösningen på de flesta av våra problem, avseende miljö, hunger, fattigdom, avundsjuka o.s.v.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mindfighter:

<ironi>
Japp, det är därför vi inom IT kör allt på singel-servrar på icke-redundant hårdvara, för det är roligare med nertid än att sprida riskerna så en sak kan gå sönder men tjänsterna fortfarande är åtkomliga...
</ironi>

Vi ska självklart sprida ut oss på så många ställen som möjligt, du behöver titta på lite Star Trek för att återfå framtidshopp med teknik som lösningen på de flesta av våra problem, avseende miljö, hunger, fattigdom, avundsjuka o.s.v.

Har sett ett flertal avsnitt av både Star Trek, Orville och de gamla Star Wars och måste säga att deras planeter ofta ser trevligare ut än de bilder man sett från våra planeter i närheten. Vad vi behöver är mer warpspeed så vi kan komma längre bort på kortare tid.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Ang. rymdraketers miljöpåverkan har Everyday Astronaut gjort en, enligt mig, grym video på ämnet: https://www.youtube.com/watch?v=C4VHfmiwuv4
Finns ju så oerhört mycket att ta hänsyn till när det gäller miljöpåverkan, och han tar givetvis inte upp allt (trots en nästan 1h lång video) men går ganska djupt när det gäller bränslen och väldigt tydlig med vad han inte tar hänsyn till i sina beräkningar.

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Relik 📜

Ikväll vid 21:22 är det dags igen, va? Om jag tolkar tidszonerna rätt..

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Ja, men väderläget är ännu sämre, så räkna med repris av onsdagen...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Ja, men väderläget är ännu sämre, så räkna med repris av onsdagen...

De får väl flytta uppskjutningen till Stockholm istället, här ska det ju vara sol i tre dagar nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rekl3M:

De får väl flytta uppskjutningen till Stockholm istället, här ska det ju vara sol i tre dagar nu.

Hyfsat tufft att nå ISS härifrån bara...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Hedersmedlem

Jag gillar ospecificiteten i trådrubriken, får det att låta som om vem som helst kan bli utskjuten i rymden, när som helst, om SpaceX hittar en.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Aphex:

Jag gillar ospecificiteten i trådrubriken, får det att låta som om vem som helst kan bli utskjuten i rymden, när som helst, om SpaceX hittar en.

Men, du klickade. 😏

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Hajpen är på riktigt men vädret ser ju inte lovande ut. Håller ändå tummarna och lär vara online även denna gång.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av emilakered:

Men, du klickade. 😏

Ja och nu är jag besviken 👩🏼‍🚀🚀

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Imponerande vilken reklam och hype det blivit kring raketuppskjutningar nu när Mr. Elon Musk är med i systemet. Jag gissar att allt hade skett med en notis i dagstidningarna annars men nu ska allt följas minut för minut. De lyckas verkligen med sin PR-strategi.

Hur många raketer har inte Kina och Ryssland skickat iväg till ISS med en mindre notis i tidningen.

Kul att det händer lite men samtidigt känns det som vi har viktigare saker att göra här på jorden utan att lägga flera miljarder dollar på att skicka astronauter och snart också de med för mycke pengar som ska upp i rymden. Allt det där med miljöförstörelse gäller som vanligt bara vissa.

Pengarna låter som "mycket" men är mindre än 0.5% av USA's årliga budget för NASA. Budgeten för NASA bidrar också till VÄLDIGT många innovationer som vi kan använda här på jorden.

Såklart uppmärksammas det mer när man kan följa hela förloppet på Youtube. Jag har då inte stött på det tidigare från NASA / Ryssland eller Kina.

https://en.wikipedia.org/wiki/NASA_spinoff_technologies

Då kanske du tycker "Men det är saker vi hade kunnat uppfinna utan att åka till rymden".. fast det är inte säkert? Ibland har man uppfunnit något och SEDAN hittat ett användningsområde man inte visste att man behövde här på jorden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeanC:

Såklart uppmärksammas det mer när man kan följa hela förloppet på Youtube. Jag har då inte stött på det tidigare från NASA / Ryssland eller Kina.

Nja, det mesta i raketväg från västvärlden visas live på Youtube, inklusive t ex Japan och Ryssland. Och så har det varit i många år.

Eller ja, menar du med "hela förloppet" även alla förberedelser inför under flera timmar, så nä, det visas ju inte.

Jag själv är en sån där nörd som försöker se så gott som varenda raketstart, även om jag inte längre stannar uppe sent eller står upp tidigt för att kolla - det har blivit lite för många scrubs. Tycker det var som i förrgår som jag såg sista turen med rymdfärjan, och det var på Youtube.

Just SpaceX har ju bäst kvalitet på sändningarna, med bra grafik och många bra kameror. Blue Origin och RocketLabs är snäppet under. ULA går över till telemetrigrafik ganska tidigt, och har allmänt sämre "flow" i sändningen. Dessutom är det ULA som står för nästan alla militära satellituppskjutningar, så där är det ju alltid begränsad information efter start.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Avstängd

Om 51 minuter "smäller det" (på ett positivt sätt, inte upprepad historia): https://www.youtube.com/watch?v=pMsvr55cTZ0&feature=share&fbc...

Streamen ovanför börjar om ~50 minuter. Perfekt till öl och pizza!

EDIT: Den har tydligen redan börjat här på NASA:s officiella YT-kanal: https://www.youtube.com/watch?v=21X5lGlDOfg

Vettetusan varför det är tid kvar på första jag länka som verkar gå till samma sida.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

2 1/2 minuter nu!

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Last check: 50-50 chance for takeoff today.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Avstängd

Yo! NASA är tekniskt nördiga med denna beskrivning i livestreamen under beskrivningen:
"In the United States, NASA Television's Public and Media channels are MPEG-2 digital C-band signals carried by QPSK/DVB-S modulation on satellite AMC-3, transponder 15C, at 87 degrees west longitude. Downlink frequency is 4000 MHz, horizontal polarization, with a data rate of 38.86 Mhz, symbol rate of 28.1115 Ms/s, and ¾ FEC. A Digital Video Broadcast (DVB) compliant Integrated Receiver Decoder (IRD) is needed for reception."

Jag förstår inte hur mycket "data rate of 38.86 Mhz" motsvarar i MB/s? Någon som vet?

EDIT: OOF, om jag hörde rätt nu i streamen så kommer uppskjutningen att tidigast inträffa om cirka 4 timmar förutsatt att väderförhållandena inte förändras till det sämre. Bara så ni är medvetna.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |