Dåligt intryck av Budbee "leverans"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laffe:

Va? Jag menar ingenting och jag skrev bara av hur budbee aviserar och innehållet i aviseringen. Vart skulle de hittat på att de hade fått paketet menar du. "Elektroinsk förhandsinformation" om en uppkommande leverans är ju standard för alla fraktbolag så vitt jag vet.

Nej, men du kom i alla fall in i tråden med att beskylla leveransproblemen för att vara Inets fel. Det får väl inet svara på antar jag.

"Jag måste ju påpeka att det mer rätt stor sannolikhet är inet och inte budbee som är problemet när det gäller förseningar. "

När Budbee ska köra ut sina paket borde de inte ha en egen mellanlagring där kan hantera paketen för att kunna planera resa och leverans på bästa sätt. Vilket med andra ord borde betyda att när Budbee börjar skicka SMS om att de kan leverera så borde de ha paketet hos sig?

Permalänk
Medlem

Fick sms från budbee senare under dagen där de bad om ursäkt för det inträffade, så skulle inte bli krediterad för leveransen. Har även blivit lovad leverans imorgon, så mitt inlägg kanske blev lite onödigt nu. Däremot kan jag väl fortfarande tycka att en leveranstid på 8 arbetsdagar inom Sverige är under all kritik. 😄
Som någon annan skrev i tråden så är frågan om det beror på något med Inet som gör att leveransen blir så lång. Beställde snus samma dag från ett företag som ligger längre bort än Göteborg från mig (Malmö) och fick det levererat efter tre dagar via budbee.

Nåväl. Kommer inte beställa mer saker med hemleverans efter den här cirkusen iaf. Säga vad man vill om postnord och schenker, men av mina 20+ år av näthandel har jag då aldrig varit med om en så här lång och strulig leverans via någon av dem. 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Här är ett exempel på hur Budbee information fungerar:

Deras servrar strulade tydligen 2 dec.
Enda stället de skrev om det var på Facebook dagen efter (som jag hittat).

Jag hittade en användare på Trustpilot som skrev så här:
https://se.trustpilot.com/users/5de6d22bae7758c5b9b6859a
"Ikväll var det många dåliga omdömen förmodligen till följd av systemhaveriet som bl.a. gjorde det omöjligt att komma in på hemsidan, spåra paketet och uteblivna sms. Dock efter ca 21.30 kom tillslut ett sms med förklaring och ursäkt och utlovning om leverans senast 22.30 eller nästa dag. "

Uppenbarligen fungerade deras SMS tjänst samma kväll, då personer har fått information och till och med ursäkt

Jag fick inga SMS alls den dagen. Då undrar jag varför inte jag får det, då jag redan väntat länge på min leverans. Medans uppenbarligen andra kunder fått info.

Permalänk
Medlem

Min gissning är att Budbee hade en hel del problem med leveranser i vissa områden under Black Friday veckan. Det ser man på Trustpilot då de fått en bunt väldigt negativa inlägg under samma period. Det viktiga är då att informera och vara ärliga om eventuella problem. Den biten fungerade inte alls för min del.

Tittade på Budbees finanser, ser inte jättebra ut. Men de har haft enorm tillväxt så man får se om några år när växtvärken lagt sig. Förra året hade de en omsättning på cirka 56 miljoner och en förlust på 40 miljoner.
https://www.ratsit.se/5568983414-Budbee_AB

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Har använt Budbee rätt frekvent i ett par år och det har alltid funkat klockrent.

Sitter dock just nu och har fått en försening för första gången och när jag läser tråden ser jag ett mönster som såklart också stämmer in på min försening: Beställningen är från Inet...

Permalänk

Jag har samma cirkus just nu. Paketet ifrån Inet, togs emot i början av veckan. Inget händer 2-3 dagar. Når äntligen fram i chatten: "Den är i Stockholmsterminalen och väntar på att sorteras, du kommer få SMS imorgon". Går en dag, inget SMS, ny kontakt i chatten "Jag ser här att den är i Göteborgsterminalen och ska skickas imorgon, du kommer få ett SMS efter det". Suck..

Därtill blir jag väldigt orolig när chatten skriver "Jag kan tyvärr inte se självaste leveransprocessen, men jag misstänker att paketet är påväg till Stockholm just nu, där det kommer sorteras och levereras".

F.ö fungerar inte chatten i varesig Firefox eller Chrome på PC. Detta trots avstängd adblocker, scriptblocker, dns osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Budbee är perfekt om man inte bor i lgh, lämnar utanför och skickar fotobevis, så skönt att slippa vara hemma och passa leverans.

Fungerar perfekt även om man bor i lägenhet, de gånger jag har beställt har dem alltid ringt mig på mobilen när dem är utanför porten.

Permalänk
Medlem

Nu har även jag fått min leverans. 13 dagar tog det och det är nog det värsta jag varit med om gällande leverans inom Sverige. Jag kontaktade butiken (Nespresso) jag handlade från och de kompenserade mig lite. Men jag är extremt tveksam till att beställa leverans genom Budbee nästa gång, även om det fungerar sjukt smidigt när de väl kommer ut med det. På paketet stod det att Nespresso hade skickat den den 30/11 till Budbee och idag är det den 12/12, så Budbee har haft det i dryga två veckor...

Permalänk
Medlem

För mig har det alltid fungerat bra förutom nu efter black friday. Fick samma sms om att varan blivit felsorterad. Skumt att det SMS:et kom runt 18-tiden och själva leveransen skulle ske mellan 19-20 enligt ett meddelande de skickade ut vid 17-tiden. Låter väldigt konstigt att de på något sätt upptäckt en felsortering efter att budbilen har lämnat sorteringsstället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av borehead:

Nu har även jag fått min leverans. 13 dagar tog det och det är nog det värsta jag varit med om gällande leverans inom Sverige. Jag kontaktade butiken (Nespresso) jag handlade från och de kompenserade mig lite. Men jag är extremt tveksam till att beställa leverans genom Budbee nästa gång, även om det fungerar sjukt smidigt när de väl kommer ut med det. På paketet stod det att Nespresso hade skickat den den 30/11 till Budbee och idag är det den 12/12, så Budbee har haft det i dryga två veckor...

Vill bara påpeka att kollin på paket inte fungerar så. Vad som än står på etiketten är vad som stod där när butiken gjord beställningen och skrev ut den. Det trycks ingen ny info under frakt. Den uppdateras alltså inte med när den mottagits eller nåt sånt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laffe:

Vill bara påpeka att kollin på paket inte fungerar så. Vad som än står på etiketten är vad som stod där när butiken gjord beställningen och skrev ut den. Det trycks ingen ny info under frakt. Den uppdateras alltså inte med när den mottagits eller nåt sånt.

OK, tack för info! Jag reviderar mitt uttalande

Permalänk

Helt makalöst dåligt. Jag har fått 4 olika bud på var paketet befinner sig. De har ingen koll! Reflekterar dåligt över @Inet att ha det här som förvald fraktalternativ. Ångrar starkt att jag inte valde något annat aktivt.

Permalänk
Medlem

Älskar Budbee, har alltid fungerat utmärkt + att man inte behöver möta någon människa

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

Ingen bra erfarenhet när jag använde Budbee som leverans för första gången för någon månad sen. Följde budet via "live kartan" och fick meddelande om att det hade levererats när han var ca 1 km bort. Ringde kundtjänsten, som precis var på väg att stänga, som sedan sa att han hade meddelat budet. Ca en timme senare kom budet och pekade ivrigt på pappret och frågade om jag mitt namn stämde överens och lämnade paketet - öppnad.. kändes som budet försökte få bort ens uppmärksamhet från det öppnade paketet.

Permalänk
Medlem

Alla 10-12 gångerna jag har använt BudBee har bara vart positivt.

Kommer fortsätta använda dem.

Permalänk
Medlem

Kan inte trådskaparen lägga till en omröstning? Vore intressant att se vad folk tycker.

Jag har använt Budbee 2-3 gånger endast, men hittills har jag inte haft något att klaga på.

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem

Ojdå, jag borde nog ha läst denna tråd innan jag valde Budbee. Dels delades min leverans upp i två, som då såklart kom olika dagar för att de "fått varan sent" (samma beställning från Inet alltså). OK, jag köper väl det. När väl min vara (en fin bildskärm) kommer är det hål i kartongen hela vägen in till skärmen. Hack i panelen, såklart. Så imorgon får jag åka in till Inet själv trots allt.

Känner mig otroligt dum att jag inte valde ett beprövat alternativ.

Permalänk
Medlem

Har också inte haft något annat än problem med Budbee, 3 gånger nu så har mitt paket avbokats p.g.a. "felsortering". Hur kan man felsortera ett paket 3 gånger? Det känns mer som att dom har tappat bort paketet och ljuger fram en anledning till varför dom inte kan leverera. Att det sen dessutom är svårt att få kontakt med dom gör allt ännu mer frustrerande.

Permalänk
Medlem

Jag har använt dom en eller två gånger och jag gör det aldrig igen. Urusel tjänst.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

1: AM4 3600X, RTX 4060 OC, X570-I, 32GB 3200MHz, SF450, 34”
2: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3600MHz, SF750, 34”
3: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3200MHz, SF600, 34”

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har använt Budbee från webhallen 3 gånger och det har alltid fungerat utmärkt. Senaste gångerna så lät jag dom lämna utanför dörren och dels pingade det till i appen när han lämnat men fick även ett foto där som visade paketet. Så när jag nu tar hemkörning från Webhallen är det alltid Budbee jag väljer.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

Jag har använt Budbee ett par gånger med paket från Inet och Webhallen. Det har funkat hur smidigt som helst.

Perfekt att man kan se budbilen i appen. Jag har ingen portkod så när budet närmar sig kan jag bara knata ner till porten.

Permalänk
Medlem

En fråga till Inet (om de läser detta):

Är det nån som helst skillnad i paketering när det skickas via Budbee vs Postnord (oavsett hemleverans eller inte)? Har flera gånger fått helt SJUKT dåligt paketerade saker (bland annat en NAS för 7000 + två diskar som låg helt löst i en alldeles för stor kartong) när jag beställt via Budbee, men det har inte hänt via andra.

Kan ha varit nåt tillfälligt med den generella paketeringen kanske? Det har varit bra sen dess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Det går inte att kontakta någon form av support på Budbee
För att kontakta deras support ska man gå in på fraktsidan, och sen klicka på en "chatt" ikon uppe i hörnet. Där finns en knapp "Öppna chat". Denna länk/knapp fungerar inte. Jag har provat både i Firefox och i Edge. Jag till och med tillät popuppfönster i Edge och laddade om sidan. Knappen fungerar ändå inte.

Har dom enbart chatt som kontakt sätt? gamla explorer brukar kunna komma in på sidor de andra inte kan, värt att testa.

Har comviq som enbart har chatt om de inte ändrat. jag går alltid till tele2 för mina ärenden för dom kan man ringa till. företag som ENBART har chatt och inget moderbolag att ringa till(som comviq) känns lite oseriösa. jag kanske är gammal modig men allt går snabbare och smidigare via telefon.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Har dom enbart chatt som kontakt sätt? gamla explorer brukar kunna komma in på sidor de andra inte kan, värt att testa.

Har comviq som enbart har chatt om de inte ändrat. jag går alltid till tele2 för mina ärenden för dom kan man ringa till. företag som ENBART har chatt och inget moderbolag att ringa till(som comviq) känns lite oseriösa. jag kanske är gammal modig men allt går snabbare och smidigare via telefon.

Det kan ha varit en bugg som är fixad, eller temporärt fel. Det strulade för mig just då. Mailade även på en mailadress som fanns nämnd på deras trustpilot sida i höger kolumn här; https://se.trustpilot.com/review/www.budbee.com men de svarade aldrig på den mailen.

Permalänk
Geeks
SweClockers

För mig verkar Budbee fungera ungefär 50/50, pendlar mellan bekymmersfria leveranser och långa telefonförhandlingar på knackig engelska med icke-svensktalande chaufförer.

Ger dem två badbollar av fem möjliga – använd på egen risk.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Inet
Skrivet av danielwerner:

En fråga till Inet (om de läser detta):

Är det nån som helst skillnad i paketering när det skickas via Budbee vs Postnord (oavsett hemleverans eller inte)? Har flera gånger fått helt SJUKT dåligt paketerade saker (bland annat en NAS för 7000 + två diskar som låg helt löst i en alldeles för stor kartong) när jag beställt via Budbee, men det har inte hänt via andra.

Kan ha varit nåt tillfälligt med den generella paketeringen kanske? Det har varit bra sen dess.

Hej Daniel!

Det är ingen skillnad på kartongerna eller paketeringen oavsett vilken speditör man får ordern levererad med.
Har du fått ett paket som har varit dåligt paketerat så får du gärna återkoppla med lite bilder antingen i PM eller genom att maila oss på info@inet.se så ska vi kika på det med vårt lager

Ha en bra dag!

Vänliga hälsningar,
Inet Kundservice

Visa signatur

Frågor? info@inet.se | 031-65 27 00 | Facebook | Discord
Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inet:

Hej Daniel!

Det är ingen skillnad på kartongerna eller paketeringen oavsett vilken speditör man får ordern levererad med.
Har du fått ett paket som har varit dåligt paketerat så får du gärna återkoppla med lite bilder antingen i PM eller genom att maila oss på info@inet.se så ska vi kika på det med vårt lager

Ha en bra dag!

Vänliga hälsningar,
Inet Kundservice

Tack för svaret! Allt löste sig, jag reklamerade hela klabbet då jag inte kände att jag kunde lita på att det var felfritt efter den leveransen. Sen dess har det funkat finemang. Får hoppas att det bara var nån på lagret som hade en dålig vecka (det hände ett par tre gånger med täta mellanrum) eller nåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Har dom enbart chatt som kontakt sätt? gamla explorer brukar kunna komma in på sidor de andra inte kan, värt att testa.

Har comviq som enbart har chatt om de inte ändrat. jag går alltid till tele2 för mina ärenden för dom kan man ringa till. företag som ENBART har chatt och inget moderbolag att ringa till(som comviq) känns lite oseriösa. jag kanske är gammal modig men allt går snabbare och smidigare via telefon.

Comviq har inte enbart chatt. De har haft telefonkundtjänst i många år. Telefonnummer: 0772212121

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Konstigt att Budbee aldrig återkopplar i den här tråden längre! De reggade ju ett konto i början av den här tråden men har sedan efter att ha blivit verifierade aldrig skrivit nått här. Konstigt!

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version