Permalänk
Medlem

Värt att bygga ny dator nu?

Hej!
Går i tankarna att köpa ny dator. Är det bra att göra det i sommar? Eller brukar det vara bättre att vänta till hösten?
Sen undrar jag också om ni vet om det är någon ny teknik som är på gång som är värd att vänta på? Går i tankarna att köra 2080 ti men känns som dom funnits ett tag, inget nytt där som är på gång?

Permalänk
Medlem

Till hösten/vintern kommer nog nvidia ampere, Amd:s RDNA2 kort, och deras 4000-serie cpuer ha lanserats.

Cpu-mässigt så är det lite oklart om det är värt att vänta, 4000-serien kommer nog erbjuda grymt bra cpuer till ett bra pris, men ska man spela och fläskar på med en 10900k nu så tror jag inte direkt man ångrar sig jättemycket om ett halvår. Dock så kommer nog nvidias skifte till 7nm vara det största som händer i år, och kan bli en jäkla grej, speciellt också om amd ska kontra med navi2. Personligen hade jag väntat, åtminstone på ampere.

Permalänk
Hedersmedlem

Om vi börjar på CPU-sidan så kan vi kolla på Intel och AMD.

Intel är fortfarande kvar på Skylake-arkitekturen på 14 nm. Det enda som hänt sedan 2015 är små inkrementella förbättringar i form av bättre kylning, små processförbättringar, och högre klockfrekvenser ur kartong. Och så klart ett ökat kärnantal. För en speldator finns den högintressanta i5-10600K som med ett extremt grafikkort i låga upplösningar kan ge några procent bättre frame rates än en jämförbar Ryzen-processor. Detta är första gången på många år Intel släppt en i5:a som är relativt kompromisslös i ett spelbygge. Deras i7-10700K och i9-10900K har svårare att hitta en nisch. Om man verkligen behöver många kärnor så är Ryzen ett bättre alternativ krona för krona, och även på den absoluta toppen. Och när det handlar om klockfrekvens och entrådsprestanda så är avståndet till en i5-10600K så litet att det inte är värt besväret.

Med andra ord, det bästa du kan köpa på Intel är upphottad gammal skåpmat. En i5-10600K är en ruskigt bra processor men egentligen är det enda som skiljer den från en i7-8700K t.ex. är lite bättre kylning, små förbättringar i klockfrekvenser, och lägre priser. Trots detta så är en i5-10600K ett givet köp för den som vill bygga en dator för spel och endast spel, och fortfarande inte kompromissa med att ha för få trådar. På det sättet mycket bättre än i5-9600K vars akilleshäl var ingen Hyperthreading.

På AMD-sidan så är AMD ryktade på väg att släppa en "refresh" av deras egna processorer, som gör att den som kan vänta cirka en månad kan få en mindre bump i klockfrekvens. Kan man vänta till slutet på året så kommer AMD sannolikt att släppa en ny generation benämnd "Zen 3". Hur väl den kommer prestera är inte känt, men det är inte en högoddsare att den kommer vara bättre än föregående. Det innebär att AMD i spel kan komma ännu närmare Intel eller till och med köra ifrån dem i spelprestanda. I produktivitetslaster så är AMD redan snabbare i många fall.

Så på CPU-fronten så är svaret ja och nej. En i5-10600K är en klart intressant processor för ett rent spelbygge, men i slutet är detta bara uppvärmd skåpmat till ett bättre pris. Samtidigt så kan du istället köpa en Ryzen 5 3600 som är en bättre "all round" CPU som är billigare, presterar bättre i produktivitet, inte har lika dyra plattformskrav, och en kompetent medföljande kylare, samtidigt som skillnaden i spelprestanda bara är synlig i extrema scenarios framkallade av låg upplösning på topp-grafikkort. Jag hade personligen väntat på Zen 3 i höst innan jag tog något köpbeslut. Eller åtminstone på stundande "XT"-refresh.

Fortsätter vi på GPU-sidan: Båda AMD och Nvidia har nya generationer på gång, där jag tippar att det stora dragplåstret kommer att bli raytracing igen. Första generationens av Nvidia-grafikkort med raytracing sannolikt kommer framtstå som potatisar i jämförelse med vad som kommer ut nästa generation.

Med det i åtanke så hade jag aldrig köpt ett RTX 2080 Ti nu. Om några månader kommer detta kort matcha kanske ett RTX 3060 i raytracingprestanda. Det är väldigt kort tid att ligga på topp utifrån de pengar man lägger ner. Hade du byggt dator idag hade jag satsat på något i medelklassen. Något som täcker dina behov här och nu, och sedan uppgraderat allt eftersom behoven uppstår. Istället för 12500-15000 på ett RTX 2080 Ti så kanske du istället lägger 3200-3600 kr på ett RX 5600XT istället? Och tar de 8900 kr du inte lade på ett grafikkort idag på att köpa ett nytt när det är värt att köpa något high-end istället.

Eller om nästa generation visar sig vara supertråkig så har du i alla fall inte något större behov att uppgradera ändå tänker jag.

Sammanfattning: Köp inget high-end med tanken att "framtidssäkra", för med tanke på vad som är på gång så kommer det inte hålla. Men om du istället bygger en dator i mellanklassen så finns det många intressanta produkter och klara möjligheter att bygga en dator som är riktigt bra idag till vettiga pengar.

Permalänk
Medlem

@sKRUVARN:
Vad betyder hela denna 7nm tekniken? Tror jag har 14 nu.

AMD kommer inte med några super grafikkort snart? Hur kommer det sig att GeForce har ensamrätt på dom bästa korten?

Permalänk
Medlem

Jag har idag gtx 1080 och en i7-6700k
Mycket till varför jag vill uppgradera var för jag har sjukt lite hdd. Och har inga ME uttag eller vad de heter där man sätter dom där ssd. Så tänkte jag lika gärna kan ny.
Men låter som det kanske är mer värt att vänta då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwePeos:

Jag har idag gtx 1080 och en i7-6700k
Mycket till varför jag vill uppgradera var för jag har sjukt lite hdd. Och har inga ME uttag eller vad de heter där man sätter dom där ssd. Så tänkte jag lika gärna kan ny.
Men låter som det kanske är mer värt att vänta då?

Jag sitter typ i samma båt, en 6600k och ett 1080, men jag kommer nog att köra det lite pö om pö, sugen på ny propp och moderkort nu men tar grafikkort när 3080 ti finns!

Visa signatur

Moderkort: ASUS Maximus III Formula | Processor: Intel i7 860 @ 3.82GHz | Minnen: 8GB Corsair Vengeance 1600Mhz | Grafikkort: XFX 5870 1GB | Kylare: Noctua NH-D14 | Nätagg: Corsair HX850W
Moderkort: MSI 880GMA-E45 | Processor: AMD Athlon II x2 245e | Minnen: 4GB Dominator GT 1600MHz | Kylare: Scythe BIG Shuriken | Nätagg: Seasonic X-Fanless 400W | 12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwePeos:

Jag har idag gtx 1080 och en i7-6700k
Mycket till varför jag vill uppgradera var för jag har sjukt lite hdd. Och har inga ME uttag eller vad de heter där man sätter dom där ssd. Så tänkte jag lika gärna kan ny.
Men låter som det kanske är mer värt att vänta då?

Antar du menar M.2 socket för SSD -som kan prata antingen SATA eller NVME/PCI-E. Du kan ju köpa en 2.5" SATA SSD istället. Du skulle antagligen inte märka någon större skillnad prestandamässigt jämfört med en M.2 NVME disk.

Om det är värt att vänta eller inte beror på om din nuvarande dator är för långsam för dina behov. Är den det kan du lika gärna uppgradera nu - det dröjer ett tag till innan det nya finns att köpa.
Om du däremot är i stort sett nöjd med din nuvarande men ändå vill uppgradera bara för att - ja, då är det värt att vänta till i höst med att uppgradera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwePeos:

Jag har idag gtx 1080 och en i7-6700k
Mycket till varför jag vill uppgradera var för jag har sjukt lite hdd. Och har inga ME uttag eller vad de heter där man sätter dom där ssd. Så tänkte jag lika gärna kan ny.
Men låter som det kanske är mer värt att vänta då?

Du kan ju köpa till en vanlig SATA SSD nu och flytta med sen när du uppgraderar. Hastighetsskillnaden mellan SATA SSD och NVME SSD är knappt märkbar vid vanlig användning.

Permalänk
Medlem

Det är ju alltid roligt att köpa nytt men aa det lutar lite åt att vänta o köpa "vanlig" ssd till. Och sen vänta ut lite nya grafikkort.

Permalänk
Medlem

Någon som vet om man får med dom sladdar man behöver? Eller behöver man köpa till dom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwePeos:

Någon som vet om man får med dom sladdar man behöver? Eller behöver man köpa till dom?

Om man köper vad?
Om man köper en intern SSD så brukar det inte följa med några sladdar. För strömförsörjning så är de flesta nätaggregat försedda med mer än tillräckligt antal kontakter. Ett par datakablar för SSD brukar följa med moderkort, men har man inga liggande så finns SATA kablar att köpa i alla databutiker för under hundralappen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwePeos:

Någon som vet om man får med dom sladdar man behöver? Eller behöver man köpa till dom?

Här är ett väldit prisvärt alternativ

https://www.inet.se/kundvagn/visa/13738882

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Om man köper vad?
Om man köper en intern SSD så brukar det inte följa med några sladdar. För strömförsörjning så är de flesta nätaggregat försedda med mer än tillräckligt antal kontakter. Ett par datakablar för SSD brukar följa med moderkort, men har man inga liggande så finns SATA kablar att köpa i alla databutiker för under hundralappen.

Hehe tack! Det var lite otydligt med aa var det jag menade

Jag kollade på den också o tyckte den verkade bra. Så väntar jag tills de kommer lite nya grafikkort.