Intel Core i9-10900K och Core i5-10600K "Comet Lake-S"

Permalänk
Medlem

En annan grejs som har fått mig att fundera lite över svec testsvit är att vi ser inte ett enda 3d modellering/cad program som ex catia, 3dmax studio, maya m.m. Med tanke på att det finns rätt många konstruktörer animatörer i Sverige och Swecklokers försöker vara så breda som möjligt men ändå har massa renderings program och zip test. till vilken nytta? Swec borde se över sin testsvit ordentligt.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

En annan grejs som har fått mig att fundera lite över svec testsvit är att vi ser inte en enda 3d modellering/cad program som ex catia, 3dmax studio, maya m.m. Med tanke på att det finns rätt många konstruktörer animatörer i Sverige och Swecklokers försöker vara så breda som möjligt men ändå har massa renderings program och zip test. till vilken nytta? Swec borde se över sin testsvit ordentligt.

Kan det inte bero på att 3d-modellering/cad är väldigt svårt att göra ett vettigt test med?
Vad är en bra och jämförbar benchmark i ett sådant program?
Fördelen med rendering och speltester är att de kokas ned till en siffra (eller två, tre stycken) som man enkelt kan jämföra med hur andra komponenter har presterat.

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Kan det inte bero på att 3d-modellering/cad är väldigt svårt att göra ett vettigt test med?
Vad är en bra och jämförbar benchmark i ett sådant program?

Ingen aning men som före detta caddare så hade det ju uppskattats. Har för mig det finns inbakat i en testsvit som faktiskt blivit lite kritiserat för det använde sig utav lite äldre versioner utav dessa program och som då gav lite för mycket fördel till just intel.

Såg dock en ganska maffig recension utav cpuer tidigare iår där det testades just ett flertal cad/modellering program samt körde har jag för mig matlab och dylika program som jag tyckte var väldigt maffigt och itne bara renderings program och winzip.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Törs man påpeka att om man verkligen känner att man MÅSTE ha några procent högre fps, så kan man faktiskt ändra settings (shock! horror!) från de som används vid benchmarking?
Om man nu faktiskt bryr sig mer om spelprestanda än om att skapa artificiella argument för att tillfredsställa sitt shoppingbehov, så är det en konstruktivare väg fram.
Men ibland kanske man vill shoppa sig lycklig en stund med lite nya prylar.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

R7 5800X. MSI X570 Unify. 2x16 G.Skill Ripjaws V. RTX2080Ti. MP600. Custom Loop 360+280 i Meshify S2, 1260 på balkongen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Törs man påpeka att om man verkligen känner att man MÅSTE ha några procent högre fps, så kan man faktiskt ändra settings (shock! horror!) från de som används vid benchmarking?
Om man nu faktiskt bryr sig mer om spelprestanda än om att skapa artificiella argument för att tillfredsställa sitt shoppingbehov, så är det en konstruktivare väg fram.
Men ibland kanske man vill shoppa sig lycklig en stund med lite nya prylar.

Tror de flesta som spelar CSGo, Fortnite, Overwatch, Valorant, etc. redan har lägsta settings -> handlar mest om att inte få stutters och att kontinuerligt ha så hög FPS som möjligt i alla situationer (här hjälper snabbt RAM enormt mycket). Man behöver dock verkligen inte en 10900K för detta.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

Tror de flesta som spelar CSGo, Fortnite, Overwatch, Valorant, etc. redan har lägsta settings -> handlar mest om att inte få stutters och att kontinuerligt ha så hög FPS som möjligt i alla situationer (här hjälper snabbt RAM enormt mycket). Man behöver dock verkligen inte en 10900K för detta.

I dom flesta e-sport titlar är fortfarande en 6700K med snabba minnen exakt lika bra, fast den är från 2015, det är samma arkitektur. Det är samma IPC. Dom flesta exemplar klockar lätt till 4.8GHz. Skillnaden till en 10900K är minimal.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

Tror de flesta som spelar CSGo, Fortnite, Overwatch, Valorant, etc. redan har lägsta settings ->

Jag tror du har en extremt snäv bild av hur folk spelar, majoriteten av spelare sitter nog inte och jagar fps på det viset.
Dom flesta som spelar tävlingsinriktat antagligen, men knappast dom flesta överlag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Jag tror du har en extremt snäv bild av hur folk spelar, majoriteten av spelare sitter nog inte och jagar fps på det viset.
Dom flesta som spelar tävlingsinriktat antagligen, men knappast dom flesta överlag.

"Som spelar" skrev jag ju därför: Finns inte så många andra grupper som gynnas av mer och stabilare fps.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem

Såg en del som argumenterade en smula underligt angående 10400, en processor som inte fyller någon jättefunktion i mitt eller andras tycke. Ens med mycket hårt tweakat minne (kanske speciellt då med tanke på kostnaden). Det är i slutändan en låst produkt som rent generellt kommer paras med låsta moderkort där prestanda inte kommer vara superhet oavsett vad du jämför med.

Problemet som uppstår när man säger att man måste tweaka något för en produkt är att man bör då göra samma sak för alla produkter, för min del är 16000k ett givet val för den som endast är intresserad av gaming och då gärna lite tweakad i fråga om cache ratio/ring bus och minnen men till rimlig nivå. Eller en 3600 eller 3300x även de rimligt tweakade, det beror i slutändan på budget och vad man mer vill göra på sin burk.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

"Som spelar" skrev jag ju därför: Finns inte så många andra grupper som gynnas av mer och stabilare fps.

Och jag sade att dom flesta som spelar inte sitter och jagar fps med lägsta möjliga grafikinställningar.
Jag tror du missförstod något jag sade, eller så är det jag som inte alls fattar vad du försöker säga.

Permalänk
Medlem

Kollar runt på olika cpu och ni svarade på många av mina frågor!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Såg en del som argumenterade en smula underligt angående 10400, en processor som inte fyller någon jättefunktion i mitt eller andras tycke. Ens med mycket hårt tweakat minne (kanske speciellt då med tanke på kostnaden). Det är i slutändan en låst produkt som rent generellt kommer paras med låsta moderkort där prestanda inte kommer vara superhet oavsett vad du jämför med.

Problemet som uppstår när man säger att man måste tweaka något för en produkt är att man bör då göra samma sak för alla produkter, för min del är 16000k ett givet val för den som endast är intresserad av gaming och då gärna lite tweakad i fråga om cache ratio/ring bus och minnen men till rimlig nivå. Eller en 3600 eller 3300x även de rimligt tweakade, det beror i slutändan på budget och vad man mer vill göra på sin burk.

https://youtu.be/dhXxCoX0bso

Ser inga problem med att processorn är låst.
Det som ställer till det verkar ju vara minneshastigheten.
2666 börjar åldras lite halvdåligt, synd att det inte går överklocka eller att det höjer standarden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Ser inga problem med att processorn är låst.
Det som ställer till det verkar ju vara minneshastigheten.
2666 börjar åldras lite halvdåligt, synd att det inte går överklocka eller att det höjer standarden.

Både och, Intels processorer har just som lockelse att de kan klockas rätt bra rent procentuellt sett, i alla fall de lägre modellerna, och när de då låser all form av klockning, inklusive minneshastighet i kombo med moderkort som är rimliga i prisklassen så blir det lite svårt att motivera produkten sett till konkurrensen, dels från Intels egna produkter & dels från AMD. Sen håller jag med om att det är en smula underligt att Intel segmenterar sitt utbud med en del som klarar max 2666 och en del med 2933 och resten olåst, det tillåter visserligen dålig kvalité på moderkort och något som de kan spara in på men det skapar som sagt en del underliga pris/prestanda förhållanden.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Både och, Intels processorer har just som lockelse att de kan klockas rätt bra rent procentuellt sett, i alla fall de lägre modellerna, och när de då låser all form av klockning, inklusive minneshastighet i kombo med moderkort som är rimliga i prisklassen så blir det lite svårt att motivera produkten sett till konkurrensen, dels från Intels egna produkter & dels från AMD. Sen håller jag med om att det är en smula underligt att Intel segmenterar sitt utbud med en del som klarar max 2666 och en del med 2933 och resten olåst, det tillåter visserligen dålig kvalité på moderkort och något som de kan spara in på men det skapar som sagt en del underliga pris/prestanda förhållanden.

Ah fast då är det bra med sådana videoklipp som hjälper konsumenter. Skulle jag välja baserat på den videon så skulle det bli en 3600. Efter ett tag så borde Intel upptäcka att de måste ändra lite för att börja konkurrera mera. Fast det gäller ju iofs de mer inbitna datorentusiasterna för de mer vanliga folket bryr sig nog inte så värst vad beträffar överklockning. Så där är nog bäst att de höjer standarden ett par snäpp istället till de som inte orkar bry sig om överklockning.

Permalänk

@JBE: err vi jämför 10900k inte 9900k.

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Fast hur relevant är CPU-prestanda för något renderingsfall 2020? D.v.s. varför skulle man köra 3D-rendering på på CPU när till och med laptop-versionen av GTX 1660-Ti är ungefär 45 % snabbare än 3950X och dubbelt så snabb som i9-10900K?
https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/18591?key=a41a76837d1bb225eff6b2b7a31b3af9
https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/19985?key=35f7a33c4bba3d9c943a4ea517e0183a

Om man specifikt tittar på Blender så stödjer ju version 2.81 och framåt OptiX (prestanda med OptiX har ökat ännu lite till i 2.82), d.v.s. de kan använda RT-kärnorna hos RTX-korten. Visst kan man rendera på CPU, men förutom att värma rummet dator står i känns det rätt poänglöst.
https://wiki.blender.org/w/images/a/ae/Blender2.81_cycles-rtx-performance-1.png

Just detaljen att GPGPU totalt demolerar CPUer i de fall som skalar riktigt bra med kärnor kommer förhoppningsvis att styra lite vad CPU-tillverkarna använder transistorerna till i framtida CPUer. GPUer kan inte göra allt. GPUer är värdelösa på allt som kräver maximal enkeltrådprestanda, men då vi börjar få allt bättre bibliotek/verktyg kring programutveckling för GPGPU så kommer allt fler av de fall som skalar riktigt bra över kärnor allt mer köras på GPU/FPGA/NPU.

Ett jätteproblem här är att Windows gör att vi är rätt hårt fast med x86. För det är uppenbart att om man dumpar x86 är det möjligt att rejält skruva upp IPC. De som vill se utveckling framöver bör hålla tummarna att Microsoft kan få ordning på Windows på ARM64 alt. att marknaden går till något annat än Windows (det senare är nog det klart mer osannolika fallet).

Pratade om hur mycket dem drar inte vad för mening dem har.

Permalänk
Inaktiv
Permalänk

med minnen i 3600MHz (vs 2666Mhz?) var skillnad i spel högre än vid "max" cpu OC. Har kollat på user reviews på Utube idag och 2080Ti med 2666 alt 3600MHz Cas 16 på båda, var det 7% skillnad i fps i 18 spel, 1080p med 10600K stock. Såg andra speltest (2666, 3000, 3200, 3400?, 3600 MHz) på tuben, verkade som 3000Mhz i stort räckte med 10600K och 2080Ti för klart övertag.

edit: läste Sweclockers spec, minnena går i 2 933 MHz, 14-14-14-34

Visa signatur

ASUS ROG Strix G17 G713QR-HG022T (Ryzen 9 5900HX, RTX 3070 Max-P 115+15W, G.Skill Ripjaws 2x16GB 3200MHz CL22 1.2v (F4-3200C22D-32GRS), 17.3" 1920x1080 300Hz 3ms, 2x1TB NVMe) + 27" 2560x1440 Acer Nitro XV272UV + Corsair K55 RGB + Deltaco DM210