Gratis antivirusprogram?

Gratis antivirusprogram?

Har kört med F-Secure underväldigt många år och varit nöjd.

1)Undrar dock om de antivrus som är gratis är bra?
2) Finns det någon antivrius(både betal och gratis) som inte samlar in användarinformation?

Jodå, det finns de som är bra. Ibland får man dock stå ut med konstanta uppgraderingserbjudanden som man får klicka bort. Betalversionerna kommer ofta med fler funktioner, men själva virusskyddet är ofta gratis.

Själv kör jag Avast och har gjort i flera år, jag har varit nöjd

AVG har jag haft innan och det ska väl också vara bra, men jag tyckte det blev lite väl bloatat

Dålig koll helt ärligt på insamlandet av info dock... Där får någon annan gärna upplysa även mig

vad är ett bra antivirusprogram? jag har kört med Avast i 20år tror jag och ja, det funkar väl, om den sen sniffar på mig har jag ingen aning o och är inget jag bryr mig om heller, mina surfvanor och vad jag gör kartläggs iaf dagligen överallt, och det gör nig inget

Skrivet av hACmAn:

Så länge du inte kör avas så är du gansa säker sedan 2004-2007

Hittade denna i en gammal tråd, någon som känner till varför?

Nee, jag kör oxå Avast sedan x antal år......

/Johan

Är det bara just antivirus/antimalware du är ute efter så funkar Windows Defender alldeles utmärkt.
Du slipper tänka på något, det är påslaget från början och Windows update löser alla uppdateringar.

Däremot så kommer ju alternativen med fler funktioner som DPI brandvägg och liknande.

Vad kör du med för operativsystem? Windows Defender har på senaste åren blivit väldigt bra.

https://www.reddit.com/r/Windows10/comments/9sca6x/should_i_ditch_antivirus_and_just_use_windows/

Senast redigerat 2020-05-29 22:47

Körde Norton men har nu börjat med Windows egna som följer med OS och sedan kör jag med Malwarebytes och de räcker gott, all ful surfning och osäkra saker brukar jag göra i Linux då jag kör med Dual Boot.

Skrivet av Xcorp:

Är det bara just antivirus/antimalware du är ute efter så funkar Windows Defender alldeles utmärkt.
Du slipper tänka på något, det är påslaget från början och Windows update löser alla uppdateringar.

Däremot så kommer ju alternativen med fler funktioner som DPI brandvägg och liknande.

DPI Brandvägg?

Jag har läst att vissa experter menar att Windows egna är bäst eller lika bra som de andra och att det absolut viktigaste är att man själv, användaren, är noggrann med vilka länkar osv man klickar på.

Skrivet av Peterrrrr:

Hittade denna i en gammal tråd, någon som känner till varför?

Min erfarenhet är att den både ger False Positivitet Och missar andra faror.
De kan ha blivit bättre, men jag har inga bra erfarenheter av AVAST.

Avast här också. Har inget att klaga på

Jag kör Bitdefender för att Microsoft Defender konstant startade upp bakgrundstjänster som tog all CPU.

Jag tror inte du behöver fundera så mycket så länge du väljer något populärt.

Har helt tappat förtroendet för gratistjänsterna, förutom Microsoft Defender.

Avast skulle jag verkligen inte använda. Spårar allt du gör och säljer dina uppgifter.

Skrivet av HandsomeT:

Avast skulle jag verkligen inte använda. Spårar allt du gör och säljer dina uppgifter.

Vad har du för bevis att dom gör det?

Comodo är bra och gratis! Har kört med det i många år.

Windows Egna räcker gott och väl, särskilt om du är någorlunda förnuftigt på vad du klickar på och öppnar för filer.

Var det inte Avast som blev uppköpta för några år sedan? Av AVG? Det är iaf inte samma team som det en gång var. Kör man Avast nu för tiden rekommenderar jag att man går in under privacy settings och tickar ur att de delar appdata med 3rd party. Har kört Avast i knappt 15 år och tappade förtroendet till slut.

Kör på Bitdefender free + Malwarebytes antimalware free. Windows defender är som tidigare nämnt inte fel det heller, om man inte upplever problem med dess bakgrundsprocesser.

Edit: googlade "avast avg" och första resultatet var detta: https://nikkasystems.com/2020/01/28/anvand-inte-avast-eller-a...

Edit 2: verkar som att det är tvärtom, att Avast köpte AVG

Senast redigerat 2020-05-30 09:44
Skrivet av AMD-FX:

Vad har du för bevis att dom gör det?

GIYF.

Första bästa

Skrivet av HandsomeT:

Fast då är det väl bara att radera Avast pluginen för Firefox?

I ärlighetens namn så räcker Windows 10 egna inbyggda gott och väl, dom har varit "bäst i test" vid flera tillfällen och kommer direkt med Windows installation utan krångel.

Kan rekommendera att hålla ögonen på AV-Test sidan, där får du en snabb överblick på hur dom större AV-leverantörerna ter sig.
https://www.av-test.org/en/antivirus/home-windows/

Windows egna klarade enligt deras tester för Mars-April följande:

• Detection of widespread and prevalent malware discovered in the last 4 weeks (the AV-TEST reference set): 100%

• Protection against 0-day malware attacks, inclusive of web and e-mail threats (Real-World Testing): 98.4%

Skrivet av AMD-FX:

Fast då är det väl bara att radera Avast pluginen för Firefox?

Säger som @µiCro att jag inte har mycket förtroende för Avast även om man inte har nån plugin och väljer opt-out. Att ha antivirus som beter sig som malware känns kontraproduktivt.

Windows Defender, klart.