Permalänk

Wifikort

Tjena

Om jag har en äldre laptop jag vill kunna använda 5 ghz wifi på räcker dett stt köpa nytt 802.11ac kort och sätta in? Kan moderkortet säga stopp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sadistovic:

Tjena

Om jag har en äldre laptop jag vill kunna använda 5 ghz wifi på räcker dett stt köpa nytt 802.11ac kort och sätta in? Kan moderkortet säga stopp?

På de flesta bärbara går det inte att byta ut det befintliga då de oftast är väldigt petiga med vilka kort de accepterar.

Enklast är om du istället använder en USB-dongel istället typ denna ASUS USB AC51 AC600 om det befintliga inte har det du vill ha.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk

Okej tack för tipset. Går det läsa sig till vilka kort som accepteras?

Skrivet av Belzader:

På de flesta bärbara går det inte att byta ut det befintliga då de oftast är väldigt petiga med vilka kort de accepterar.

Enklast är om du istället använder en USB-dongel istället typ denna ASUS USB AC51 AC600 om det befintliga inte har det du vill ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sadistovic:

Går det läsa sig till vilka kort som accepteras?

Tillverkarena delar ogärna med sig av sådan information.
Så det är trial & error som gäller, det brukar dock fungera med ett som som finns i en dator från samma huvud serie av modellen men en annan under modell.

Men tro mig det är inte värt besväret att försöka leta upp ett vilket accepteras, bara för att sedan komma underfund med att det bara går att köpa från utländska sidor.

Vill du inte ha 2st. trådlösa kan du ta bort det befintliga fysiskt från datorn, utan att den påverkas av det (förutom om det skulle vara så att WiFi kortet även har Bluetooth vilken då också försvinner).

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.