Är det piratwindows?

Permalänk
Medlem

Jag gillar att windows 10 är gratis. Slipper man köpa så många licenser. Har bara 1 licens till spel datorn.
De andra kör "vattenstämpel varianten". win10 tjatar inte om aktivering så mycket som föregångarna. Bakgrundsbild går att byta rätt enkelt.
Köper man en billig nykel finns nog risken att den kan sluta fungera om den är stulen.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ZalZeRoz:

I ärlighetens namn, Windows 10 Retail är inte ens dyrt. Folk slänger ut flera tusen om året på spel men vill inte betala för OSet som man behöver för att spela spelet som man dessutom har mer nytta av än spelet man slängde 5-600:- på? Pinsamt illa. Men ja det där är garanterat inte fullt lagliga kopior.

Ja men köper du windows i microsoft store (vilket windows rekommenderar) så tar dom ca 160 euro (1600kr) för nyckeln. Visst, det är nog ett okej pris för någon som förnyar sig var femte år men lite trist för den som bytt ut ett mammakort till exempel. (Jag ringer i alla fall inte microsofts support vid dessa tillfällen även fast dom kanske hade kunnat hjälpa gratis)

Edit. 160e tar jag bara ur minnet

Permalänk
Medlem

@Sions: Borde vara rätt uppenbart om man tittar på pris och företag. En dyr licens från en stor butik är troligen äkta, medans en billig licens från en okänd butik, eller den halvskumma datorbutiken på hörnet, förmodligen är piratad, stulen eller inte följer licensavtalet.

Permalänk
Medlem

Windows är i praktiken gratis.

Du behöver inte aktivera Windows och det finns i princip inga begränsningar i en oaktiverad version.

Varit uppe flera gånger att ms ev kommer göra det helt gratis då det är viktigare att få in alla i deras ekosystem än dra in licens pengar. Idag är Windows inte deras primära inkomstkälla som det var på 90/00talet.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Ja men köper du windows i microsoft store (vilket windows rekommenderar) så tar dom ca 160 euro (1600kr) för nyckeln. Visst, det är nog ett okej pris för någon som förnyar sig var femte år men lite trist för den som bytt ut ett mammakort till exempel. (Jag ringer i alla fall inte microsofts support vid dessa tillfällen även fast dom kanske hade kunnat hjälpa gratis)

Edit. 160e tar jag bara ur minnet

Koppla licensen till ditt Microsoftkonto så kan du flytta den till en annan dator, alternativt ring in till Microsofts telefonsvarare. Inte som du behöver prata med någon, och FPP tillåter att du flyttar till en annan dator. Det är inga problem att använda samma licens i 10 år även med årliga eller uppgraderingar vartannat år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hockexx:

Njah, väldigt ofta så får de inga pengar alls utan förlorar pengar. Många av dessa nycklar framskaffas genom att göra mängdbeställningar med stulna kreditkort vilket slutar med att kreditkortsägarna gör en chargeback. Då måste Microsoft i detta fall lägga ner tid och resurser på att återbetala dem samt att de blir av med nycklarna som tjuvarna då köpt men i slutändan inte betalat för, oftast tas dessa nycklar inte tillbaka/inaktiveras. Antingen på grund av att de inte anser att det är värt den administrativa kostnaden för det eller att de helt enkelt inte har möjlighet till det.

Så i slutändan kostar det företagen mer än om folk bara hade piratkopierat dem direkt istället för att köpa stulna nycklar. Spelutvecklare har stora problem med detta, givetvis för att folk fortsätter göda dessa bovar på grund av ren och skör dumsnålhet.

Hur många piratar och tar omvägar med musik idag? Streamingen har gjort att betalmetoden har blivit skälig samtidigt som musik branschen tjänar mer än någonsin.

Samma gäller för mjukvaran. Vem köpte de stora Office paketen innan? Ingen. Nu med office 365 får alla tillgång till det för betydligt mindre pengar samtidigt som Microsoft tjänar mera än någonsin.

Prismodellen för Windows 10 är ohyggligt förlegad.

Ja det är fel att stjäla, ja det är fel att carda produkter. Men när du pungar ut 900kr på en OEM Win 10 så är det Microsoft som är kriminella.

Vad sägs om träningsställ på Intersport för 599;- som efter 1 tränings pass inte tillhör dig. Utan kan då köpa samma kläder för 3799;- om du vill kunna avända dem flera gånger?

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Men säg att man köper en dator för 6000kr, och sedan måste man betala för windows utöver det. Då blir priset för windows över en fjärdedel av vad datorn kostar, tror hellre att man skulle lägga det på ett grafikkort. Så jag kan inte hålla med om att det inte är dyrt.

Men då tänker du ju fel från början. Du (och många andra givetvis) har själv bestämt att Windows är en biprodukt som kommer ovanpå, medan det i verkligheten krävs precis lika mycket som hårdvaran. Så länge du inte är villig att köra Linux då möjligtvis.

Nu är inte jag någon paragrafryttare precis, men det där är ju bara ett tankefel som många har. Sedan kan man ju diskutera priset på Windows men det kan vi ju även göra med hårdvara.

Detta kommer ju ifrån att det dels är svårt att värdesätta mjukvara eftersom det inte går att ta på. Tänk bara på skillnaden mellan att stjäla mjukvara och hårdvara. Det ena reagerar du inte ens på medan det andra får dig att känna dig som en smutsig tjuv.

Visa signatur

Gammal garvad IT-tekniker med lång erfarenhet av nätverk, server och IT-säkerhet m.m.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Petterk:

Koppla licensen till ditt Microsoftkonto så kan du flytta den till en annan dator, alternativt ring in till Microsofts telefonsvarare. Inte som du behöver prata med någon, och FPP tillåter att du flyttar till en annan dator. Det är inga problem att använda samma licens i 10 år även med årliga eller uppgraderingar vartannat år.

Går det att koppla licensen i efterhand till kontot?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Hur många piratar och tar omvägar med musik idag? Streamingen har gjort att betalmetoden har blivit skälig samtidigt som musik branschen tjänar mer än någonsin.

Samma gäller för mjukvaran. Vem köpte de stora Office paketen innan? Ingen. Nu med office 365 får alla tillgång till det för betydligt mindre pengar samtidigt som Microsoft tjänar mera än någonsin.

Prismodellen för Windows 10 är ohyggligt förlegad.

Ja det är fel att stjäla, ja det är fel att carda produkter. Men när du pungar ut 900kr på en OEM Win 10 så är det Microsoft som är kriminella.

Vad sägs om träningsställ på Intersport för 599;- som efter 1 tränings pass inte tillhör dig. Utan kan då köpa samma kläder för 3799;- om du vill kunna avända dem flera gånger?

Köper du din hårdvara från en butik eller i en gränd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Köper du din hårdvara från en butik eller i en gränd?

Är det relevant?

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk

Dyra för att vara skrot/grånycklar, ebay $20 och uppåt. legaliteten kan diskuteras men MS skiter i det, då dom redan har fått "betalt" för nycklarna på ett eller annat sätt.
Skulle inte installera hos en kund/arbetsplats men hemma?, varför inte?

Verkar som att väldigt många inte förstår vart merparten av dessa nycklar kommer ifrån, så här är det oftast: Företag A köper 1000 nya datorer, samtliga levereras med "förinstallerad" windows10 med tillhörande nyckel (man kan lätt be om att få en textfil med alla nycklar beroende på ÅF), företaget har dock volymlicensavtal med MS och använder inte dom medföljande licenserna utan sin egen MAK (multiple activation key) således finns 1000 licenser att sälja sjukt billigt till någon som i sin tur kan kränga dessa på ebay t.ex

Gråmarknad, jo, men... ja

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

@anon201296: Ja. T.ex. gjorde jag det med licensen som var knuten till en bärbar, d.v.s. flyttade över den till mitt MS-konto.

Permalänk
Medlem

Ponera att det skulle vara volymlicenser som sälja så här billigt. När blir det då en "legit" licens jag köper? Vad går går gränsen för att vara "legit"? 300 kronor? 600 kronor? 750 kronor? 900 kronor? 1200 kronor? 1600 kronor?

Jag köper med gott samvete en billig licens, och om Microsoft skulle hojta till och säga att jag köpt fel sorts nyckel skulle jag reklamera det till sidan jag köpt nyckeln ifrån. Rättar inte de till det så går jag till ARN och ber dem komma med sina 2 cent.

Alternativt så skulle jag leta begagnatmarknaden för en retail windows 7 ultimate billigt, och sedan uppdatera den gratis till Windows 10 Pro genom Microsoft själva, då de fortfarande uppgraderar dig, trots att de skulle ha slutat officiellt för många många år sedan med den "reklam-driven" som dem körde för att få folk att gå över till Win 10 från Win 7. Då VET jag till 100% att jag är ren bakom öronen.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fryngel:

@KorpiSavu: Ja. T.ex. gjorde jag det med licensen som var knuten till en bärbar, d.v.s. flyttade över den till mitt MS-konto.

Ah okej ska googla hur detta görs i så fall, tack!

Permalänk
Medlem

Två saker är anledningen till att jag inte köper licens från en "billig" sida. Har gjort det en gång för länge sedan, den fungerade inte. Ångrar mig än idag för mitt hjärnsläpp där.

1. Det finns risk att den är köpt med stulet kreditkort.
2. Man vet inte att man får en licens som fungerar tillsvidare.

Om man till hundra procent visste att licensen inte var köpt med stulet kreditkort eller andra olagliga sätt så skulle jag överväga att köpa en billig licens men det vet man inte. Man kan spekulera hur mycket som helst vad man tror och om det är volym-licenser, m.m.

Köper licenser som man kan flytta på Inet, några hundra dyrare än OEM, men värt det.
Om du köper en Windows 10 OEM licens för 1300:- så blir det 1,78 kr per dag om du byter dator vartannat år och om du köper en energidryck på kiosken varannan dag i 2 år blir det ca 12,50 per dag. Så Windows är nog inte så dyrt ändå...

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Tekniskt sett så kostade ju windows 8 nycklar typ 250kr ett tag som var från microsofts officiella sida och dom konverterades sedan till windows 10 versioner.

Själv blev jag "scammad" av att köpa från G2A för det fanns nycklar för 50kr billigare där så då tänkte jag ta det där istället efter något år blev de invalida. men man lär sig nu har jag en riktig version för 1000kr

Permalänk
Inaktiv

I boken Competition, Innovation, and Antitrust av Federico Etro, förs en lång diskussion om Microsofts prissättning av Windows. Boken är publicerad av Springer och kostar 1765 kr på Adlibris så vi pratar hyfsat seriöst litteratur.

Författaren bedömer att Microsoft tar ungefär €50 per Windows-licens i genomsnitt vilket också bedöms vara ungefär vad det kostar för Microsoft att producera. Vidare bedömer han att Microsoft som monopolist kortsiktigt skulle kunna ta betydligt mer men att man tänker långsiktigt och därför håller priset relativt lågt (vid €50).

Så nycklar på nivån 150 kr får nog betraktas som oetiskt. Microsofts dribblande med väldigt olika priser för vad som i praktiken är samma jämrans OS har jag heller ingen större sympati för, känns mest kladdigt girigt, där tycker jag Apple är betydligt snyggare. Microsofts priser för lösa nycklar i butik är däremot mycket högre än vad som är motiverat och där har det också uppstått en grå-marknad.

Men 500 kr för ett one-size-fits-all Windows har jag inget problem med. Vilket vad jag förstår är ungefär vad man betalar när man köper en färdig (företags-)dator med en Pro-licens.

Så om EU skulle gå på Microsoft med en prisreglering av vad som i praktiken är ett monopol så skulle man nog hamna i krokarna av 500 kr som pris. En sådan prisreglering skulle naturligtvis ge bråk med USA men EU håller alltså på att tuffa till sig mot amerikanska de facto-monopol.

Permalänk
Medlem

Detta är lite som att jag skulle gå in på mitt "Visual Studio Subscriptions" och plocka alla 5 licenser jag har där av varje Windows-version och kränga dem. Det kommer säkerligen funka ett tag. Moraliskt förkastligt. På darknet finns säkert en marknad för detta. Exempelvis att studenter säljer sina oanvända licenser för att dryga ut studentbudgeten. Vad vet jag? Men högst troligt är det som skrivits tidigare, större bulkköp med stulna kreditkortsuppgifter.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Viking
Skrivet av wwraver:

Men då tänker du ju fel från början. Du (och många andra givetvis) har själv bestämt att Windows är en biprodukt som kommer ovanpå, medan det i verkligheten krävs precis lika mycket som hårdvaran. Så länge du inte är villig att köra Linux då möjligtvis.

Nu är inte jag någon paragrafryttare precis, men det där är ju bara ett tankefel som många har. Sedan kan man ju diskutera priset på Windows men det kan vi ju även göra med hårdvara.

Detta kommer ju ifrån att det dels är svårt att värdesätta mjukvara eftersom det inte går att ta på. Tänk bara på skillnaden mellan att stjäla mjukvara och hårdvara. Det ena reagerar du inte ens på medan det andra får dig att känna dig som en smutsig tjuv.

Det är ju just det jag menar. Om det inte hade varit så lätt att få tag i en licens hade det inte varit några problem. Då skulle ju alla vara beredda på att betala så mycket, om det inte finns andra alternativ. Men i dagsläget finns det fler alternativ, antingen betalar du 1500kr eller 50kr, och du märker ingen skillnad mellan priserna. Självklart kommer många då vända sig till de billiga. Microsoft vet vilka som har ”fakelicens”, men gör de något för att motverka det? Nej. De bryr sig inte, så varför skall andra bry sig?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Microsoft har ingen pengabrist och det är mellanhänderna som tar pengarna ändå.
Köp en nyckel på kinguin / g2a eller ebay är mitt tips, samtliga har "garanti" om dom inte skulle fungera.

har köpt flera hundra och tror jag har haft typ två nycklar som inte fungerat (både fixade inom en vecka).

Pirat nej, gråzon ja.
Köper du en nyckel och ringer till MS och frågar så är det helt lagligt enligt deras support och inget fel med nycklarna.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Detta är lite som att jag skulle gå in på mitt "Visual Studio Subscriptions" och plocka alla 5 licenser jag har där av varje Windows-version och kränga dom. På darknet finns säkert en marknad för detta.

Du behöver inte gå till darknet, det är ju den typen av nycklar som säljs billigt på ebay m.fl.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Nej men för vissa spelar det ingen roll om den är legal eller inte. Det du får är en fungerande licens, och det egentligen ända man betalar för är att få bort "aktivera windows" nere i högra hörnet. Vem vill egentligen lägga 1500kr bara för att få bort en text, när man kan lägga 50kr.

Då tänker du helt fel. Windows är en lika essentiell del av datorn som hårdvaran är när du ska spela spel. Kan du spela utan hårdvaran? Nej inte direkt, kan du spela utan Windows? Ja jo vissa spel går att spela på Linux, så är du inte villig att betala tillverkaren av OSet Windows så kan du ju gott gå till Linux då. Det här handlar inte om huruvida man ska få bort aktivera windows eller inte. Det handlar om att man betalar för de produkter som man faktiskt använder, MS förväntar sig att få betalt för sin produkt om du ska använda den. Det är ungefär som att anse att det är helt okej att ta mat i en butik utan att betala för sig. Producenten av maten i butiken vill ha ersättning för sitt arbete, samma sak med Microsoft och de produkter som dom levererar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Ja men köper du windows i microsoft store (vilket windows rekommenderar) så tar dom ca 160 euro (1600kr) för nyckeln. Visst, det är nog ett okej pris för någon som förnyar sig var femte år men lite trist för den som bytt ut ett mammakort till exempel. (Jag ringer i alla fall inte microsofts support vid dessa tillfällen även fast dom kanske hade kunnat hjälpa gratis)

Edit. 160e tar jag bara ur minnet

När du köper en windows licens, skaffa ett microsoft konto. Koppla sedan licensen till ditt sådant konto. När du sedan byter hårdvara vilket jag gjorde i April så återaktiverar du bara licensen på den nya hårdvaran.

På länken nedan finns en guide över hur man gör för att båda skaffa ett Microsoft konto samt hur man återaktiverar på ny hårdvara:

https://www.computerhope.com/issues/ch001239.htm

Det var exakt de stegen jag tog när jag återaktiverade min ny hårdvara med den licens jag äger.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av aMp:

Ponera att det skulle vara volymlicenser som sälja så här billigt. När blir det då en "legit" licens jag köper? Vad går går gränsen för att vara "legit"? 300 kronor? 600 kronor? 750 kronor? 900 kronor? 1200 kronor? 1600 kronor?

Jag köper med gott samvete en billig licens, och om Microsoft skulle hojta till och säga att jag köpt fel sorts nyckel skulle jag reklamera det till sidan jag köpt nyckeln ifrån. Rättar inte de till det så går jag till ARN och ber dem komma med sina 2 cent.

Alternativt så skulle jag leta begagnatmarknaden för en retail windows 7 ultimate billigt, och sedan uppdatera den gratis till Windows 10 Pro genom Microsoft själva, då de fortfarande uppgraderar dig, trots att de skulle ha slutat officiellt för många många år sedan med den "reklam-driven" som dem körde för att få folk att gå över till Win 10 från Win 7. Då VET jag till 100% att jag är ren bakom öronen.

Det här är det enda rimliga sättet att agera som konsument,
mycket konstiga tankebanor som dyker upp i de här trådarna med rena antaganden om brottslighet baserade enbart på priset. Det finns inget som säger att en mjukvarulicens ska kosta x antal kronor för att vara giltig, särskilt inte när företaget bakom vräker ut dem för alla möjliga priser till olika marknader och kunder.

När det dessutom är en produkt som man av design validerar online och får till svar att den är giltig, ej spärrad.. vad mer är det tänkt att man ska göra?

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av f@boy:

Är det en gissning eller har du källa på det?
Låter osannolikt att de kan mängdbeställa från ett kreditkort med tanke på, summa på kort/kostnad windows.

https://kotaku.com/g2a-scammer-explains-how-he-profited-off-s...
https://unknownworlds.com/blog/beware-shady-key-resellers-and...
https://www.gamesindustry.biz/articles/2019-08-13-subnautica-...
https://www.pcgamesn.com/scott-hartsman-g2a-fraud
https://www.polygon.com/2015/2/9/8006693/the-truth-behind-tho...

Nu gäller det mest datorspel. Men samma princip används för all mjukvara. Vissa utvecklare väljer att inaktivera de sålda nycklarna, vissa gör det inte och vissa kan inte.

Skrivet av AkUs:

Hur många piratar och tar omvägar med musik idag? Streamingen har gjort att betalmetoden har blivit skälig samtidigt som musik branschen tjänar mer än någonsin.

Samma gäller för mjukvaran. Vem köpte de stora Office paketen innan? Ingen. Nu med office 365 får alla tillgång till det för betydligt mindre pengar samtidigt som Microsoft tjänar mera än någonsin.

Prismodellen för Windows 10 är ohyggligt förlegad.

Ja det är fel att stjäla, ja det är fel att carda produkter. Men när du pungar ut 900kr på en OEM Win 10 så är det Microsoft som är kriminella.

Vad sägs om träningsställ på Intersport för 599;- som efter 1 tränings pass inte tillhör dig. Utan kan då köpa samma kläder för 3799;- om du vill kunna avända dem flera gånger?

Visst skulle de kunna göra det till en prenumeration. Men att det skulle bli billigare i längden har jag svårt att tro, det beror ju på hur de lägger upp det samt vilka program som ingår i olika typer av prenumerationer. Jag köpte mitt Win 10 för runt 1250 kronor av Komplett för 2 år sedan och jag räknar med att använda det minst 2 år till. Det är en synnerligen låg årskostnad för den markant viktigaste mjukvaran för en PC, det är bara löjligt att påstå att det skulle vara dyrt.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Viking
Skrivet av ZalZeRoz:

Då tänker du helt fel. Windows är en lika essentiell del av datorn som hårdvaran är när du ska spela spel. Kan du spela utan hårdvaran? Nej inte direkt, kan du spela utan Windows? Ja jo vissa spel går att spela på Linux, så är du inte villig att betala tillverkaren av OSet Windows så kan du ju gott gå till Linux då. Det här handlar inte om huruvida man ska få bort aktivera windows eller inte. Det handlar om att man betalar för de produkter som man faktiskt använder, MS förväntar sig att få betalt för sin produkt om du ska använda den. Det är ungefär som att anse att det är helt okej att ta mat i en butik utan att betala för sig. Producenten av maten i butiken vill ha ersättning för sitt arbete, samma sak med Microsoft och de produkter som dom levererar.

Jag vet inte hur du tänker, men man kan fortfarande betala 50kr för att få i stort sett samma licens som för 1500kr. Det är inte så att man inte får Windows på datorn bara för att man köper det billigt. Du får det att låta som att man inte får något Windows, "kan du spela utan Windows". Men du får ett Windows, bara ett mycket billigare, men fortfarande samma funktion. Det är inte så att man hoppar över OSet bara för att man inte betalar fullt pris.

Har du svårt att förstå vad jag menar så håller jag med till 100% med det här inlägget:
Och notera "Köper du en nyckel och ringer till MS och frågar så är det helt lagligt enligt deras support och inget fel med nycklarna."

Skrivet av hakd:

Microsoft har ingen pengabrist och det är mellanhänderna som tar pengarna ändå.
Köp en nyckel på kinguin / g2a eller ebay är mitt tips, samtliga har "garanti" om dom inte skulle fungera.

har köpt flera hundra och tror jag har haft typ två nycklar som inte fungerat (både fixade inom en vecka).

Pirat nej, gråzon ja.
Köper du en nyckel och ringer till MS och frågar så är det helt lagligt enligt deras support och inget fel med nycklarna.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Köper alla licenser jag kan på ebay.
Köpt Windows 10, Eset Nod32, Office etc.
Aldrig varit problem.

In before folk kommer med jämförelsen att köpa en guldklocka i en mörk gränd för inga pengar alls

Ps. Exakt detta snacket finns redan massvis med trådar om på Swec.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Jag vet inte hur du tänker, men man kan fortfarande betala 50kr för att få i stort sett samma licens som för 1500kr. Det är inte så att man inte får Windows på datorn bara för att man köper det billigt. Du får det att låta som att man inte får något Windows, "kan du spela utan Windows". Men du får ett Windows, bara ett mycket billigare, men fortfarande samma funktion. Det är inte så att man hoppar över OSet bara för att man inte betalar fullt pris.

Har du svårt att förstå vad jag menar så håller jag med till 100% med det här inlägget:
Och notera "Köper du en nyckel och ringer till MS och frågar så är det helt lagligt enligt deras support och inget fel med nycklarna."

Ja ok. Måste missat det inlägget. Om MS själva anser att dom nycklarna är helt legala att använda och köpa så är det ju inte ett problem alls. Var på tanken att dom nycklarna inte är legala att använda sig utav.

Permalänk

Har själv haft riktiga oem licenser förr, men även fast dom varit legit och kostat en del så har jag haft problem ibland, speciellt ifall moderkortet dör. En retail hade ju varit bättre men fick problem med min windows 10 pro retail nyckel som jag har knuten till min mail.

idag så ändrar jag bara aktiverings server. Mitt Windows jag har på mailen funkar inte, vet ej varför men den vill inte aktivera längre, varit i kontakt med MS support och dom kan inte hjälpa så jag skiter i det. (dom kan aktivera det men orkar inte göra det varje gång)

MS bryr sig inte om mitt OS är köpt eller inte så länge jag är i deras ecosystem, dom tjänar ju mer på det än en windows licens.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem

Vad gäller kostnaden så köper man ju full licens 1399kr t.ex. för e-licens på inet m.fl. reggar på sitt microsoftkonto, för till skillnad från oem så får man ju flytta till ny dator/ny hårdvara, fungerar hur bra som helst, har fyra såna licenser.

Visa signatur

Dator: Mac