Gratis antivirusprogram?

Permalänk

Gratis antivirusprogram?

Har kört med F-Secure underväldigt många år och varit nöjd.

1)Undrar dock om de antivrus som är gratis är bra?
2) Finns det någon antivrius(både betal och gratis) som inte samlar in användarinformation?

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem

Jodå, det finns de som är bra. Ibland får man dock stå ut med konstanta uppgraderingserbjudanden som man får klicka bort. Betalversionerna kommer ofta med fler funktioner, men själva virusskyddet är ofta gratis.

Själv kör jag Avast och har gjort i flera år, jag har varit nöjd

AVG har jag haft innan och det ska väl också vara bra, men jag tyckte det blev lite väl bloatat

Dålig koll helt ärligt på insamlandet av info dock... Där får någon annan gärna upplysa även mig

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Inaktiv

vad är ett bra antivirusprogram? jag har kört med Avast i 20år tror jag och ja, det funkar väl, om den sen sniffar på mig har jag ingen aning o och är inget jag bryr mig om heller, mina surfvanor och vad jag gör kartläggs iaf dagligen överallt, och det gör nig inget

Permalänk
Skrivet av hACmAn:

Så länge du inte kör avas så är du gansa säker sedan 2004-2007

Hittade denna i en gammal tråd, någon som känner till varför?

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk

Nee, jag kör oxå Avast sedan x antal år......

/Johan

Visa signatur

ASUS PRIME X570-PRO+RYZEN 5900X, Asus TUF 3080 OC, Acer predator X34P

Permalänk
Medlem

Är det bara just antivirus/antimalware du är ute efter så funkar Windows Defender alldeles utmärkt.
Du slipper tänka på något, det är påslaget från början och Windows update löser alla uppdateringar.

Däremot så kommer ju alternativen med fler funktioner som DPI brandvägg och liknande.

Permalänk
Medlem

Vad kör du med för operativsystem? Windows Defender har på senaste åren blivit väldigt bra.

https://www.reddit.com/r/Windows10/comments/9sca6x/should_i_ditch_antivirus_and_just_use_windows/

Visa signatur

RTX3080 | 5960X->7800x3d | Valve Index

Permalänk
Inaktiv

Körde Norton men har nu börjat med Windows egna som följer med OS och sedan kör jag med Malwarebytes och de räcker gott, all ful surfning och osäkra saker brukar jag göra i Linux då jag kör med Dual Boot.

Permalänk
Skrivet av Xcorp:

Är det bara just antivirus/antimalware du är ute efter så funkar Windows Defender alldeles utmärkt.
Du slipper tänka på något, det är påslaget från början och Windows update löser alla uppdateringar.

Däremot så kommer ju alternativen med fler funktioner som DPI brandvägg och liknande.

DPI Brandvägg?

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem
Permalänk
Inaktiv

Jag har läst att vissa experter menar att Windows egna är bäst eller lika bra som de andra och att det absolut viktigaste är att man själv, användaren, är noggrann med vilka länkar osv man klickar på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterrrrr:

Hittade denna i en gammal tråd, någon som känner till varför?

Min erfarenhet är att den både ger False Positivitet Och missar andra faror.
De kan ha blivit bättre, men jag har inga bra erfarenheter av AVAST.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Avast här också. Har inget att klaga på

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Jag kör Bitdefender för att Microsoft Defender konstant startade upp bakgrundstjänster som tog all CPU.

Jag tror inte du behöver fundera så mycket så länge du väljer något populärt.

Permalänk
Medlem

Har helt tappat förtroendet för gratistjänsterna, förutom Microsoft Defender.

Permalänk
Avstängd

Avast skulle jag verkligen inte använda. Spårar allt du gör och säljer dina uppgifter.

Visa signatur

8700K/1080Ti/XG32VQR

Permalänk
Medlem
Skrivet av HandsomeT:

Avast skulle jag verkligen inte använda. Spårar allt du gör och säljer dina uppgifter.

Vad har du för bevis att dom gör det?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk

Comodo är bra och gratis! Har kört med det i många år.

Permalänk
Medlem

Windows Egna räcker gott och väl, särskilt om du är någorlunda förnuftigt på vad du klickar på och öppnar för filer.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Var det inte Avast som blev uppköpta för några år sedan? Av AVG? Det är iaf inte samma team som det en gång var. Kör man Avast nu för tiden rekommenderar jag att man går in under privacy settings och tickar ur att de delar appdata med 3rd party. Har kört Avast i knappt 15 år och tappade förtroendet till slut.

Kör på Bitdefender free + Malwarebytes antimalware free. Windows defender är som tidigare nämnt inte fel det heller, om man inte upplever problem med dess bakgrundsprocesser.

Edit: googlade "avast avg" och första resultatet var detta: https://nikkasystems.com/2020/01/28/anvand-inte-avast-eller-a...

Edit 2: verkar som att det är tvärtom, att Avast köpte AVG

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AMD-FX:

Vad har du för bevis att dom gör det?

GIYF.

Första bästa

Visa signatur

8700K/1080Ti/XG32VQR

Permalänk
Medlem
Skrivet av HandsomeT:

Fast då är det väl bara att radera Avast pluginen för Firefox?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Visa signatur

| AMD Ryzen 9 3900XT | Sapphire Pro Duo | Asus Prime X370-Pro | Asus BW-16D1HT | Corsair Vengeance LPX 3600MHz 2x8gb | Intel 600P 256GB | Intel 540 240GB | 2 x WD Blue SSD 500GB | EVGA Supernova G3 1000W | Noctua NH-DH14 | Dell Ultrasharp U3415w 34" | Corsair Obsidian 750D Airflow | Logitech Z-680 | Logitech G19 | Logitech MX518 | QPAD CT Medium Black | Win 10 Home |
*Det är synd om människorna* Strindberg

Permalänk
Testpilot

I ärlighetens namn så räcker Windows 10 egna inbyggda gott och väl, dom har varit "bäst i test" vid flera tillfällen och kommer direkt med Windows installation utan krångel.

Kan rekommendera att hålla ögonen på AV-Test sidan, där får du en snabb överblick på hur dom större AV-leverantörerna ter sig.
https://www.av-test.org/en/antivirus/home-windows/

Windows egna klarade enligt deras tester för Mars-April följande:

  • Detection of widespread and prevalent malware discovered in the last 4 weeks (the AV-TEST reference set): 100%

  • Protection against 0-day malware attacks, inclusive of web and e-mail threats (Real-World Testing): 98.4%

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AMD-FX:

Fast då är det väl bara att radera Avast pluginen för Firefox?

Säger som @µiCro att jag inte har mycket förtroende för Avast även om man inte har nån plugin och väljer opt-out. Att ha antivirus som beter sig som malware känns kontraproduktivt.

Visa signatur

8700K/1080Ti/XG32VQR

Permalänk

Windows Defender, klart.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense VM|3 Windows VM|Windows 10 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|