Permalänk
Medlem

Speldator budget på 15k

Hej svejs, här kommer köprådstråd nummer fem miljoner. Jag har blivit riktigt taggad på att köpa nytt och bli av med min gamla burk som jag tycker börja se lite trött ut när jag spelar en del nyare spel. Det jag sitter på just nu är en dator jag senast bytte ut grejer på någon gång år 2016.
Den ser ut något sånt här:
MB: Z170 PRO GAMING
RAM: 16 GB på 3000 mhz (tror jag?)
CPU: i5-6600k
GPU: NVIDIA GTX 1060 6GB
Jag har även 2 st SSD över som jag tänkte slänga in i nya burken, en lite äldre på 250 GB och en nyare på 1 TB. Men ingen M.2 SSD så det lade jag till i min korg.

Mitt mål är att kunna spela de flesta spelen i åtminstone medium-grafik i 1080p 144hz. Kanske 1440p i framtiden men just nu känner jag mig nöjd med 1080p, prioriterar FPS. Precis just nu kör jag mycket Mount and Blade 2 Bannerlord och COD Warzone. Båda spelen måste vara rätt så fula för att få bra prestanda.

Det här är var jag knåpat fram hittills.

Jag känner mig rätt så säker på det jag valt men tänkte att det var lika bra att kolla hur responsen här skulle vara innan jag kastar bort mina pengar. Jag har även några frågor jag inte helt känner att jag hittat något bra svar på här än.

Angående CPU. Jag funderade först på en 3700x, men valde en 3600 med tanken att om 1-2 år byta ut den mot nånting från Ryzen 4000-serien beroende på hur bra och prisvärt Zen 3 blir.

Angående RAM-minne. Vad är viktigast att prioritera när det gäller CL och MHz? Just nu slängde jag in de billigaste 3600 mhz CL 16 jag hittade då jag läst att Ryzen gillar snabbt minne, dock så har jag mycket lite förståelse för CL. Allt jag vet att lägre är bra och det var inte den största prisökningen från 18 till 16.

Angående moderkort. Jag vet att B550-korten kommer ut snart men jag förstår inte riktigt poängen nu när AMD nämnt att 4000-serien kommer funka på B450-korten med en BIOS-uppdatering. Är det något som förbättras stort med B550?

Angående nätagg. Här är jag lite osäker, den minst intressanta datordelen om jag fick välja. Fått bilden att 650w räcker gott och väl och hört att Seasonic ska ha en bra garanti. Stämmer det?

Tack alla på Sweclockers, jag har lärt mig mycket genom att lurka igenom trådarna här.

Permalänk
Medlem

@Moents: Hej, hade valt https://www.inet.se/produkt/4301689/gigabyte-nvme-gen3-ssd-1t... istället. TWB är på 1600 istället för 600. Skillnaden läs och skrivhastighet är mätbar men inte märkbar i majoriteten av scenarion. I de flesta scenarion räcker en SATA SSD och man märker inte någon skillnad i laddtider mellan SATA SSD och de med högre läs och skrivhastighet. Med tanke på att det är en speldator så hade SATA SSD räckt för att du inte skall märka skillnad i laddtid.

*Edit*
Jag hade en 4690K, 16GB DDR3 tillsammans med ett 1080. Räckte egentligen till alla spel än så länge. Körde på 1080p @ 60fps+
Men 3900X, 32GB Ram och moderkort var sänkt pris på så jag passade på då(April). Men hade jag haft vetskap om att XT versionerna av AMD´s cpuer kommer snart, hade jag inväntat reviews av dem innan jag köpte något.

Permalänk
Medlem

Har själv suttit igår kväll och försökt att komma underfund med allt som har med ram och cl att göra. Generellt tycker jag det var rätt svårfattat. Någon som är kunnig får gärna rätta mig om jag har fel, men det jag förstod så kompenserar låg cl fördröjningen mellan data som ska bearbetas vid låg lägre MHz. Även tvärtom kan hög cl kompenseras med högre MHz. Tydligen så är fördröjningen (latensen) samma på t.ex 3200 cl 16 och 3600 cl 18. Finns en formel för att räkna ut detta, fråga mig inte, är sämst på matte. Men för att sammanfatta vad jag förstod (kan ha helt fel) är att det egentligen inte är jättestora skillnader på prestanda om man jämför de ram som gemene man vanligtvis har råd med, vill man se de större vinningarna (som ändå inte är enorma) så måste man köpa dyrare ram eller manuellt överklocka ett redan över medel bättre kit vi en metodik som av mig upplevdes komplicerar.

Med det sagt så hade jag kört med 3200 cl 16 då det är en bra prestanda sett till kostnad. De du har valt kostar 33% mer men ger ett lyft på enkelsiffriga procent, de låga siffrorna inte de höga.

Det var en lång RAMsa, haha (skjut mig).

Tl:dr RAM är svårt.

Mitt förslag men att du kör med gigabyte ssd som länkades.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 11400F | GPU: GTX 760 2GB | MB: Gigabyte B560M Aorus Pro | RAM: Corsair Vengance LPX 16GB @ 3200 Mhz | PSU: Seasonic Focus GX 650 watt | Chassi: Fractal Design Meshify 2 Compact | SSD: Kingston A2000 1TB | CPU-Kylare: Cooler Master Evo 212 v2

Bildskärm: MSI Optix G242 | Mus: Endgame Gear XM1r | Tangentbord: Varmilo VA88 Charcoal MX Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moents:

Angående moderkort. Jag vet att B550-korten kommer ut snart men jag förstår inte riktigt poängen nu när AMD nämnt att 4000-serien kommer funka på B450-korten med en BIOS-uppdatering. Är det något som förbättras stort med B550?

Finns ju inga garantier för det dock. Det är ett riktigt gammalt moderkort när de processorerna släpps. "Somethings gotta give" jag tänker på BIOS och RAM-kompatibilitet om Zen 1, Zen2 och Zen3 mikrokod ska få plats.

Permalänk
Medlem

Gällande timings vs klockfrekvens,de anger antalet klockcykler så matten är ganska enkel, det tar CL/Frekvens för första datat att komma till processorn.
18/(3,6*10^9) sekunder för ett 3600MHz CL 18 minne.
Det är samma tid som det tar för 3200 CL 16 minne (16/(3,2*10^9) ) att skicka första datat. All data i samma fråga därefter går ju dock i klockfrekvens utan latency.

Permalänk
Medlem

Nu kan jag inte se vad det är för minne du har bild på, men jag skulle rekommendera det här för bara 1000 kr:
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5127655

Prestandavinsten från 3600 MT/s jämfört med 3200 är visserligen inte massiv, men prisskillnaden är så liten att jag tycker att det är värt det, särskilt sett till hela datorn kostnad.

På Ryzen är prestandavinsten från lägre timings ännu mindre än från högre frekvens, samtidigt som priset på minnet verkligen börjar dra iväg om man vill ha till exempel DDR4-3600 16-16-16. Inte värt att köpa dyrare minne om man inte redan spenderar stora summor på en 3950X eller liknande processor.

Skrivet av pavl1sh:

Har själv suttit igår kväll och försökt att komma underfund med allt som har med ram och cl att göra. Generellt tycker jag det var rätt svårfattat. Någon som är kunnig får gärna rätta mig om jag har fel, men det jag förstod så kompenserar låg cl fördröjningen mellan data som ska bearbetas vid låg lägre MHz. Även tvärtom kan hög cl kompenseras med högre MHz. Tydligen så är fördröjningen (latensen) samma på t.ex 3200 cl 16 och 3600 cl 18. Finns en formel för att räkna ut detta, fråga mig inte, är sämst på matte. Men för att sammanfatta vad jag förstod (kan ha helt fel) är att det egentligen inte är jättestora skillnader på prestanda om man jämför de ram som gemene man vanligtvis har råd med, vill man se de större vinningarna (som ändå inte är enorma) så måste man köpa dyrare ram eller manuellt överklocka ett redan över medel bättre kit vi en metodik som av mig upplevdes komplicerar.

Med det sagt så hade jag kört med 3200 cl 16 då det är en bra prestanda sett till kostnad. De du har valt kostar 33% mer men ger ett lyft på enkelsiffriga procent, de låga siffrorna inte de höga.

Det var en lång RAMsa, haha (skjut mig).

Tl:dr RAM är svårt.

Mitt förslag men att du kör med gigabyte ssd som länkades.

https://komponentkoll.se/bild/GDmsR.png

Den tumregeln brukar fungera rätt så bra för spel på Intel-plattformar, men Ryzen är annorlunda. På Ryzen är hastigheten på processorns interna kommunikationsbuss (FCLK) bunden till minneshastigheten (eller snarare minneskontrollens (UCLK) hastighet, som i sin tur är bunden till minneshastigheten). Snabbare minne resulterar alltså i snabbare kommunikation och lägre latenser även inom processorn, vilket ger en betydelsefull prestandavinst. Det är därav fördelaktigt att köpa snabbare minne, även om man får sämre timings.

Skrivet av Mordekai:

Finns ju inga garantier för det dock. Det är ett riktigt gammalt moderkort när de processorerna släpps. "Somethings gotta give" jag tänker på BIOS och RAM-kompatibilitet om Zen 1, Zen2 och Zen3 mikrokod ska få plats.

AMD gick nyligen ut med att de låter det vara upp till moderkortstillverkarna att ge stöd för Zen 3 på B450. Då MSI har utlovat stöd för framtida processorer på sina B450 Max-moderkort ser jag ingen anledning till att de skulle låta bli att uppdatera dem för 4000-serien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TMG:

AMD gick nyligen ut med att de låter det vara upp till moderkortstillverkarna att ge stöd för Zen 3 på B450. Då MSI har utlovat stöd för framtida processorer på sina B450 Max-moderkort ser jag ingen anledning till att de skulle låta bli att uppdatera dem för 4000-serien.

För att sälja nya moderkort? Nu tror jag iofs att de flesta kommer lösa det på något sätt men det är fortfarande bara spekulationer, inga garantier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

För att sälja nya moderkort? Nu tror jag iofs att de flesta kommer lösa det på något sätt men det är fortfarande bara spekulationer, inga garantier.

Nej, det är inga spekulationer. AMD har bekräftat att de inte kommer att förhindra moderkortstillverkarna från att ge stöd för Zen 3 och MSI har bekräftat att de kommer att stödja Zen 3 på sina moderkort.

https://www.anandtech.com/show/15807/amd-to-support-zen-3-and...
https://hexus.net/tech/news/mainboard/142990-msi-confirms-amd...
https://wccftech.com/msi-confirms-amd-ryzen-4000-zen-3-cpu-su...

"However, importantly for existing MSI customers with AMD 400-series motherboards, forward compatibility was made very clear."

Permalänk
Medlem
Skrivet av pavl1sh:

Tl:dr RAM är svårt.

Ja fy fanken. RAM blev mycket mer komplicerat ju mer jag försökte läsa om det. De jag slängde på i min originalbild var ett par 3600 MHz 16 CL bara för att. Det var inte en jättemycket större kostnad så jag kände att det bara var att köra.

Tänkte inte på att TBW var en parameter när det gällde lagring, så mycket kunde jag om det också.

Skrivet av Mordekai:

Gällande timings vs klockfrekvens,de anger antalet klockcykler så matten är ganska enkel, det tar CL/Frekvens för första datat att komma till processorn.
18/(3,6*10^9) sekunder för ett 3600MHz CL 18 minne.
Det är samma tid som det tar för 3200 CL 16 minne (16/(3,2*10^9) ) att skicka första datat. All data i samma fråga därefter går ju dock i klockfrekvens utan latency.

Vad simpelt det blev när du lade det så, tack!

Skrivet av TMG:

Nu kan jag inte se vad det är för minne du har bild på, men jag skulle rekommendera det här för bara 1000 kr:
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5127655

Som ovannämnt så hade jag ett par 3600 MHz CL 16, men de där ser rätt lockande om det nu inte är en särskilt stor skillnad mellan CL när man kör med Ryzen.

Skrivet av TMG:

Den tumregeln brukar fungera rätt så bra för spel på Intel-plattformar, men Ryzen är annorlunda. På Ryzen är hastigheten på processorns interna kommunikationsbuss (FCLK) bunden till minneshastigheten (eller snarare minneskontrollens (UCLK) hastighet, som i sin tur är bunden till minneshastigheten). Snabbare minne resulterar alltså i snabbare kommunikation och lägre latenser även inom processorn, vilket ger en betydelsefull prestandavinst. Det är därav fördelaktigt att köpa snabbare minne, även om man får sämre timings.

Intressant, visste inte att Intels och AMDs processorer var annorlunda på så många sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moents:

Ja fy fanken. RAM blev mycket mer komplicerat ju mer jag försökte läsa om det. De jag slängde på i min originalbild var ett par 3600 MHz 16 CL bara för att. Det var inte en jättemycket större kostnad så jag kände att det bara var att köra.

Om det var CL 16 verkar det som ett rimligt alternativ för priset. Crucial är ett av mina favoritmärken för minne då de alltid brukar gå att överklocka riktigt bra sett till priset (inte för att det spelar någon roll på Ryzen, då man ändå inte vill gå över runt 3733 MT/s minneshastighet). I verkligheten blir datorn kanske någon procent snabbare av CL 16 istället för CL 18 om man kör XMP. Skadar inte att ta det om du inte kommer sakna av de extra tvåhundra kronorna. Samtidigt tror jag att du märker större skillnad av att lägga de pengarna på en bättre kylare. Då får du både lägre ljusnivå plus att du kan köra PBO, vilket ökar prestandan mer än lägre latenser på minnet någonsin kommer att göra.

Jag kan rekommendera Arctic Freezer 34 Solo eller Duo:
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5042288
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5042287

Meshify C chassit ser även stora fördelar av en eller två extra fläktar i fronten. Ytterligare en sak som du troligtvis märker av mer än snabbare minne. Om du inte har några extra fläktar liggandes redan kan jag rekommendera ett tvåpack av Corsairs ML-fläktar; de är bland de billigare "kvalitetsfläktarna" som går att få tag på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TMG:

Om det var CL 16 verkar det som ett rimligt alternativ för priset. Crucial är ett av mina favoritmärken för minne då de alltid brukar gå att överklocka riktigt bra sett till priset (inte för att det spelar någon roll på Ryzen, då man ändå inte vill gå över runt 3733 MT/s minneshastighet). I verkligheten blir datorn kanske någon procent snabbare av CL 16 istället för CL 18 om man kör XMP. Skadar inte att ta det om du inte kommer sakna av de extra tvåhundra kronorna. Samtidigt tror jag att du märker större skillnad av att lägga de pengarna på en bättre kylare. Då får du både lägre ljusnivå plus att du kan köra PBO, vilket ökar prestandan mer än lägre latenser på minnet någonsin kommer att göra.

Jag kan rekommendera Arctic Freezer 34 Solo eller Duo:
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5042288
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5042287

Meshify C chassit ser även stora fördelar av en eller två extra fläktar i fronten. Ytterligare en sak som du troligtvis märker av mer än snabbare minne. Om du inte har några extra fläktar liggandes redan kan jag rekommendera ett tvåpack av Corsairs ML-fläktar; de är bland de billigare "kvalitetsfläktarna" som går att få tag på.

Precis den sortens rekommendationer jag gillar att höra.

Satsar på det jag satte ihop i min första post fast med den Gigabytes M.2 SSD istället för Kingston + några små fläktar. Tack allihopa.