Är det piratwindows?

Permalänk
Medlem

Jag tänkte köpa en sån här billig Windows key senast jag behövde en ny licens men det verkade mer osäkert än att använda "andra metoder" som jag brukat göra, så jag fortsatte med det istället

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nej, du kan inte bli dömd för häleri, då häleri rör egendom och lagen om godtrosförvärv av lösöre gäller lösöre. Här handlar det om licenser för en immateriell vara. Har du inte en giltig licens har du inte en giltig licens. De som skaffar nycklarna i första ledet gör sig säkert skyldig till dataintrång och olika former av bedrägerier (mot arbetsgivare, universitet o.s.v.) och skattebrott, men det handlade inte tråden om.

Så en licens är inte egendom?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Så en licens är inte egendom?

Det är inte en fysisk vara du kan stjäla, det är en tjänst eller som EU vill kalla det digital vara. Väldigt lite är från stulna kort när det gäller Windows också, då du får "retailnycklar" från ADTFT/Imagine och OEM-nycklar från företags och myndigheters datorer som kör volymlicenser och inte använder nycklarna datorerna kom med från tillverkaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det är inte en fysisk vara du kan stjäla, det är en tjänst eller som EU vill kalla det digital vara. Väldigt lite är från stulna kort när det gäller Windows också, då du får "retailnycklar" från ADTFT/Imagine och OEM-nycklar från företags och myndigheters datorer som kör volymlicenser och inte använder nycklarna datorerna kom med från tillverkaren.

Så en digital vara kan man stjäla hur som helst, varför är det sån stor skillnad på en digital vara mot att du går in på ICA och plockar en påse chips från hyllan utan att betala?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Så en digital vara kan man stjäla hur som helst, varför är det sån stor skillnad på en digital vara mot att du går in på ICA och plockar en påse chips från hyllan utan att betala?

För att denna immateriella tillgång faller under upphovsrätten.

Går du in på företagets konto eller liknande och tömmar nycklar handlar det om dataintrång. Sen kan en privatperson som bara använder programvara för enskilt bruk inte dömas till ansvar enligt URL, och det finns inget sätt för utvecklaren att bevisa något intrång som går att ta till rätten när det gäller skadestånd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

För att denna immateriella tillgång faller under upphovsrätten.

Går du in på företagets konto eller liknande och tömmar nycklar handlar det om dataintrång. Sen kan en privatperson som bara använder programvara för enskilt bruk inte dömas till ansvar enligt URL, och det finns inget sätt för utvecklaren att bevisa något intrång som går att ta till rätten när det gäller skadestånd.

Men du jag driver ett företag kan inte du komma och jobba gratis här? Jag utvecklar olika program du verkar vara perfekt för rollen.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Skrivet av Rikimaru:

Ju fler som använder Windows 10, desto bättre för Microsoft och dess aktieägare.

När Windows 10 släpptes så låg aktien på $43. Idag ligger den på $183.

Vad många inte ens vet är att det fortfarande går att uppgradera från Windows 7, 8, 8.1 etc. till 10, gratis via Microsoft. Och dessa gamla licenser går att få gratis från ungefär vart som helst. Så ja, Microsoft bryr sig inte det minsta vartifrån folk får sina Windows 10-installationer, så länge folk har dem.

Ja du kan ha rätt, M$ skulle inte "slarva" så med licensnycklar om det låg i deras intresse att sälja så många licenser som möjligt till högt pris. Att alla genuina win8 datorer "för alltid" kan köra 10an är det få som pratar om, dom är ju hårdvaruklara för win10.

Däremot så tror jag inte de på något sätt stöder illegal verksamhet som detta alldeles tydligt är.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Men du jag driver ett företag kan inte du komma och jobba gratis här? Jag utvecklar olika program du verkar vara perfekt för rollen.

Vad pratar du om? Olika saker täcks av olika lagar, det är inte värderingar vi pratar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Men säg att man köper en dator för 6000kr, och sedan måste man betala för windows utöver det. Då blir priset för windows över en fjärdedel av vad datorn kostar, tror hellre att man skulle lägga det på ett grafikkort. Så jag kan inte hålla med om att det inte är dyrt.

Du köper väl ändå inte en ny Windows licens varje gång du bygger en ny dator? Du flyttar över licensen till den nya datorn. Därav att man köper en retail för 200:- mer. Jag har haft min win10 pro licens sedan os kom ut och flyttat över den till min nya rigg. Så nej det är absolut inte dyrt. Slå ut det dessutom över alla åren man har oset så är det snor billigt i jämförelse med spel man köper och får ca 40h användning av.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av peterholm1:

Ja du kan ha rätt, M$ skulle inte "slarva" så med licensnycklar om det låg i deras intresse att sälja så många licenser som möjligt till högt pris. Att alla genuina win8 datorer "för alltid" kan köra 10an är det få som pratar om, dom är ju hårdvaruklara för win10.

Däremot så tror jag inte de på något sätt stöder illegal verksamhet som detta alldeles tydligt är.

Jag tänker att Microsoft får in pengar på många andra sätt också, och killgissar lite att enskilda licenser skulle kunna vara småpengar egentligen. Microsoft får nog in en stor peng från alla OEM-tillverkare som vill köra windows om vi inte tänker på övriga tjänster och varumärken som Microsoft äger.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Vad pratar du om? Olika saker täcks av olika lagar, det är inte värderingar vi pratar om.

Det är lugnt mannen om du gör ett program jag vill ha så kommer jag inte att betala dig utan någon annan.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Eller inte. Tvärtom... Sedan 90 talet har de sett mellan fingrarna när det gäller hemma piratkopiering av Windows kringliggande spel och tredje parts program. Hade de velat så hade kunnat sätta stop piratkopiering för länge sedan. Kör man Windows hemma så vill man även ha windows i skolan eller på jobbet. Det är en viktig del av en noga uträknad kalkyl.

Däremot om företag, statliga verksamheter åker dit för att ha missat något, när det blir licensrevision så blir det extremt dyrt. Alla privatpersoner som köper Windows är bara bonus.

Likaså alla OEM blåskärmar som bundlas med datorer, minimala kostnader för tillverkarna. Men om tillverkarna åker fast för att ha fuskat så är det hungriga jurister på om miljoner. Ändå kan inte slutkunderna välja bort det, eller få återbetalning. De enstaka tillverkare som faktiskt godkänner återbetalning, så ligger det på 80-100kr per dator.

De har hotmail, azure, xbox och office 365 idag. Vilket täcker en stor del av mänskligheten i världen. Windows plattformen är bara bonus, en stabil grund att stå på när man säljer sina övriga tjänster.

Ballmer kallade linux för cancer för många år sedan, men microsoft är fortfarande ett heroin, som drömmer om att efterleva om ett mer friskare system där ekosystemet runtomkring bidrar och snurrar, mycket open source på sistone. De må ha läst katedralen och basaren. men ändå är de bara barnet som inte förstått innebörden av det.

Permalänk
Viking
Skrivet av ZalZeRoz:

Du köper väl ändå inte en ny Windows licens varje gång du bygger en ny dator? Du flyttar över licensen till den nya datorn. Därav att man köper en retail för 200:- mer. Jag har haft min win10 pro licens sedan os kom ut och flyttat över den till min nya rigg. Så nej det är absolut inte dyrt. Slå ut det dessutom över alla åren man har oset så är det snor billigt i jämförelse med spel man köper och får ca 40h användning av.

Det är väll ändå folk som varje dag köper en ny dator för första gången, eller så är det folk som haft OEM-datorer och kan därav inte flytta licensen. Att betala 1500kr för något du kan få för <50kr skulle jag anse är dyrt. Och vadå en retail för 200kr mer, det blir väll ändå 1450kr mer?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

Träffade en snubbe för drygt 10 år sedan på en fest som vid det tillfället jobbade på Microsoft. Vi kom in på det där med piratkopierade versioner av Windows. Enligt honom så kunde de se när folk använde crackade versioner av Windows, men att de valde att inte göra något åt det. Han sa att det var en relativt liten del av alla som använder Windows som körde oärligt.
Rent logiskt skulle de väl kunna knyta olika företags licenser till folk inom/utanför organisationen. Men verkar fortfarande inte göra något nämnvärt åt det..

Sedan kan ju såklart Microsoft på olika sätt gynnas av att få upp användarantalet med fler users som är med på update share, dataanalys samt för att att lyfta aktien som skrevs.

Med det sagt så är det ju en moralisk grej om man betalar för det eller inte. Sålänge möjligheten finns att utnyttja system så kommer folk alltid göra det, se bara på korttidspermitteringarna som är aktuella just nu. Men den stora merparten kommer trots allt vara ärliga och göra rätt för sig, vilket såklart är den rätta vägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Det är lugnt mannen om du gör ett program jag vill ha så kommer jag inte att betala dig utan någon annan.

Så har det alltid fungerat mot konsument, kan du inte få privatpersonen att frivilligt ge dig pengar så får du inga. Det har inte med värderingar att göra, lagen har aldrig varit utformad så att du kan gå efter enskilda privatpersoner. Företag finns betydligt större möjligheter att åtala eller stämma när det gäller upphovsrättsintrång. Eftersom lagen är utformad så så behöver du inte heller betala någon annan, olovligt är olovligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Så har det alltid fungerat mot konsument, kan du inte få privatpersonen att frivilligt ge dig pengar så får du inga. Det har inte med värderingar att göra, lagen har aldrig varit utformad så att du kan gå efter enskilda privatpersoner. Företag finns betydligt större möjligheter att åtala eller stämma när det gäller upphovsrättsintrång. Eftersom lagen är utformad så så behöver du inte heller betala någon annan, olovligt är olovligt.

Då kan du komma och jobba för mig alltså

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Då kan du komma och jobba för mig alltså

Vad försöker du tillskriva mig för åsikt? Att utnyttja folk regleras inte av upphovsrätten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hockexx:

Njah, väldigt ofta så får de inga pengar alls utan förlorar pengar. Många av dessa nycklar framskaffas genom att göra mängdbeställningar med stulna kreditkort vilket slutar med att kreditkortsägarna gör en chargeback. Då måste Microsoft i detta fall lägga ner tid och resurser på att återbetala dem samt att de blir av med nycklarna som tjuvarna då köpt men i slutändan inte betalat för, oftast tas dessa nycklar inte tillbaka/inaktiveras. Antingen på grund av att de inte anser att det är värt den administrativa kostnaden för det eller att de helt enkelt inte har möjlighet till det.

Så i slutändan kostar det företagen mer än om folk bara hade piratkopierat dem direkt istället för att köpa stulna nycklar. Spelutvecklare har stora problem med detta, givetvis för att folk fortsätter göda dessa bovar på grund av ren och skör dumsnålhet.

Är det en gissning eller har du källa på det?
Låter osannolikt att de kan mängdbeställa från ett kreditkort med tanke på, summa på kort/kostnad windows.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem

Det är väl lite grand som att "streama" filmer från någon suspekt sida och tycka att det är bättre än att ladda ner en torrent. Resultatet är ungefär samma, upphovsrättsinnehavarna får inte betalt, även om torrentsidan nog är olaglig medan streamingen är mer en gråzon (moraliskt om inte annat).

När det är sagt tror jag MS skiter i det. Det går ju fortfarande att fulaktivera Windows 7 och göra en upgrade till Windows 10. MS blir glada över att folk kör Windows 10, kanske köper nåt i Windows Store, osv. Antar jag. Finns ju inget för MS att tjäna på att folk ligger kvar på Win 7.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

@crew seven: Släpp attityden, tack

/Vzano, Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

@crew seven: Släpp attityden, tack

/Vzano, Moderator

Så en moderator på Sweclockers tycker att det är ok med skumma kopior?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Det är väll ändå folk som varje dag köper en ny dator för första gången, eller så är det folk som haft OEM-datorer och kan därav inte flytta licensen. Att betala 1500kr för något du kan få för <50kr skulle jag anse är dyrt. Och vadå en retail för 200kr mer, det blir väll ändå 1450kr mer?

Ja men då kan du ju lika väl skippa att betala alls. För det är inte en legal licens du köper. Retail kostar ca 200:- mer än en legal licens för oem

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av crew seven:

Så en moderator på Sweclockers tycker att det är ok med skumma kopior?

Jag ser inget problem med diskussionen så länge alla är trevliga! Det är en gråzon och upp till varje individ att agera efter sina moraliska kompass.

Finns det åsikter om modereringen, kontakta oss via kontaktformulär

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Viking
Skrivet av ZalZeRoz:

Ja men då kan du ju lika väl skippa att betala alls. För det är inte en legal licens du köper. Retail kostar ca 200:- mer än en legal licens för oem

Nej men för vissa spelar det ingen roll om den är legal eller inte. Det du får är en fungerande licens, och det egentligen ända man betalar för är att få bort "aktivera windows" nere i högra hörnet. Vem vill egentligen lägga 1500kr bara för att få bort en text, när man kan lägga 50kr.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Jag ser inget problem med diskussionen så länge alla är trevliga! Det är en gråzon och upp till varje individ att agera efter sina moraliska kompass.

Finns det åsikter om modereringen, kontakta oss via kontaktformulär

Du får förlåta mig om jag varit otrevlig...

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Nej men för vissa spelar det ingen roll om den är legal eller inte. Det du får är en fungerande licens, och det egentligen ända man betalar för är att få bort "aktivera windows" nere i högra hörnet. Vem vill egentligen lägga 1500kr bara för att få bort en text, när man kan lägga 50kr.

Vilket var min poäng innan. Att det är pinsamt dåligt att man inte betalar för sig när det gäller OS men kan betala för dig när det gäller spel. Har man jobb och inkomst så betalar man vad det kostar annars kan man gott hålla sig till Linux i min mening.

Permalänk
Medlem

Det är vad windows borde kosta med tanke på vad det är för mjukvara man får.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZalZeRoz:

I ärlighetens namn, Windows 10 Retail är inte ens dyrt. Folk slänger ut flera tusen om året på spel men vill inte betala för OSet som man behöver för att spela spelet som man dessutom har mer nytta av än spelet man slängde 5-600:- på? Pinsamt illa. Men ja det där är garanterat inte fullt lagliga kopior.

Men det är dyrt. Jag betalade över 2000 kr för min Windows 10 pro. För de pengarna tycker jag MS borde kunna göra ett bättre jobb. Av deras inbyggda appar eller appstore använder jag miniräknaren och alarmklockan, inget annat. Angående deras "Microsoft store" kan man googla på hur dålig den är, speciellt för spel. De tillåter inte ens att välja var man vill installera ett spel utan det finns bara en plats, det är där MS Store är satt att ladda ner appar. De har inte ens ett enhetligt snyggt mörkt tema. Bara att öppna Inställningar och Utforskaren bredvid varann så ser man hur heterogent fult deras mörka tema är.

Permalänk

Enligt min förståelse så är det i överlag bulkinköpta överblivna volymlicenser av Win8 "fyll i variant här" vilkas nycklar fortfarande fungerar till Win10. Och har MS sålt nycklarna och håvat in kosingen och har policyn att lämna dessa öppna så är det väl okej att de kommer till användning?

Stämmer detta vet jag inte hur dåligt samvete man ska känna om man köpt varenda Windows version Sedan Win 3.0 och alltid Pro alt. Enterprise när dessa varit tillgängliga.
(Undantaget Workgroups, NT 3.1, 3.5, 3.51, 4.0)
Dom borde bjuda på gratis Windowslicens för livet till alla stackare som krökte in Millenium & Vista! Haha

Skämt åsido, varje gång man som entusiast slänger in en ny komponent i burken kan man ge sig själve faaaaeeeexxxn på att Windows kräver nyinklökt licens!!! Vilket känns som ett aningen olustigt mjölkande av sina supporters.

Kanske tänker jag galet här?!?
Hmm nu fick ni ju en att börja undra hur mycket man lagt ut på Windowsvarianter
Dos baby!!!
MS-Dos 4.0 (Möjligtvis 3.0, senil, börjar glömma :/)
Windows 3.0
Windows 3.1
Windows for Workgroups 3.1
Windows 95
Windows 98
Windows 98 Second Edition (SE)
Windows Me (Millennium Edition)
NT (Samtliga nedan Pro/Ent där tillgängligt)
Windows 2000
Windows XP
Windows XP x64
Windows Vista
Windows 7
Windows 8
Windows 8.1
Windows 10
Höll på glömma, mer NT
Server 2000
Server 2003 Enterprise
Server 2008 R2?

Och nu räknar jag inte med hur många Windows man köpt när tårögda vänner, släktingar, närmaste bett om komponent/bygghjälp till spelburkarna. För av ren självbevarelsedrift ser man till att de har orginalwindows eftersom livstidsservice givetvis räknas ingå i dessa obetalda slavarbeten.

Ja jädrar om man kunde panta Windowsversioner, då skulle det bli SLI 3080TI!!! *WOHOOO!!!* )

Visa signatur

47" LG 1920x1080 2ms, i7 920 2,66 @ 4,418 HT Enabled (Not lapped, Arctic Silver 5), Asus Rampage II Extreme (Bios 2101), 12GB 1600 8-8-8-24 OCZ GOLDEN SHOWER, Corsair HX1000W, SLI 2 x MSI 760 Gaming OC, Samsung EVO 500gb, Cyborg R.A.T. 9, and Logitech G7 Backup, 1 x Thermochill PA120.4, 1 x Laing DDC 18w with Leaking XSPC Reservoir Top, 1 x Watercool Heatkiller Rev 3, Copper CPU Block, 1 x 1366 Backplate, 16 x Yate Loon D12SH-12

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det handlar inte om avtalstexten som sådan utan om att du inte har införskaffat dig rätt att använda programvaran, vilket är olovligt och upphovsrättsintrång. Du kan inte som privatperson bli dömd för det, men det gäller om du crackar också.

Windows 10 är gratis att ladda hem och använda så det är knappast upphovsrättsintrång. Vad jag sen gör med det på min dator har inte Microsoft med att göra.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W