Brittiska konsumentverket granskar enhet som "skyddar" mot 5G-strålning

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dinkefing:

Nej jag tror mobilstrålning påverkar kroppen lika mycket som wifi-signaler.

Det låter som ett rimligt antagande då det är samma sorts strålning. Visserligen med olika styrka, men den är i båda fallen låg nog att inte ha någon påverkan alls.

Citat:

Tills det finns studier som säger det motsatta tror jag det är skadligt för människan.

Nu blev det mindre rimligt. Det har forskats kring radio och elektromagnetism i mer än 100 år, av vilken anledning avfärdar du den kunskap som redan finns?

Citat:

Jag börjar bli trött på de som förespråkar mobilstrålning utan någon som helst kritik och hånar oss som är tveksamma.

Återigen använder du begreppet mobilstrålning, som om det vore något annat än fotoner och radiovågor som kom ut ur din mobiltelefon. Vad tänker du att det skulle vara?

Det kan vara för att er tveksamhet väldigt ofta grundar sig i missuppfattningar, t ex att man inte förstått vad som är det fysiska mediet och vad som är ett varumärke. Då krävs det en hel del tålamod för att inte avfärda det som nonsens.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Kolalde Telias FB-inlägg om deras nya 5G-nät och jag dog lite.

400 svar, 99% om hur de kunde försvara att de skulle koka alla i berörda delar av Stockholm levande osv.. finns det så pantade människor eller är alla troll?

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Medlem

Verkar bara vara jag som tycker detta är skitroligt?

Tänk så är det ändå sant och bara dom som köpt en sådan överlever?

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Köper man en sådan, får man faktiskt skylla sig själv.

Det är så klart viktigt att se till att sådant här är säkert, men är så trött på alla "tinfoil hats" både ute i världen och här tydligen.

Det är förståligt att inte alla vet hur 5G fungerar eller vad det finns för fara med det, men då får man f*n lämna det till experterna. Det är "flat earther" nivå på detta snart.

Utöver att effekten på strålningen är otroligt låg (vilket är en av utmaningarna), så använder 5G inte äns en frekvens som är "ny". Det finns oändligt många andra faror som man i alla fall häldre borde fokusera på.

Permalänk

Jag kan nog få samma effekt om jag använder Biltemas "ormolja" med smör och USB-C

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av bobbeyblade:

[...]finns det så pantade människor eller är alla troll?

Svår fråga det där. Efter en genomgående Vetenskaplig analys av detta har jag kommit fram till ett svar:

Ja

Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Jag kan nog få samma effekt om jag använder Biltemas "ormolja" med smör och USB-C

Är det verkligen en olja som innehåller ”nano-layer quantum holographic catalyzer technology”, eller kommer det från kabeln? 🤔

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

@mikgus: för mycket lurendrejerier i denna värld!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

@Yorgo_:
Jag hoppas inte du läser det här forumet på någon slags elektronisk enhet, skärmen skickar nämligen ut ickejoniserande strålning med frekvenser som är mycket högre än både 5G och wifi! Och jag har anekdotiska bevis för vad som händer med växter om man utsätter dem för ljus över lång tid.

Snap!

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Men den funkar ju, om den sitter i datorns USB-kontakt, så kommer man inte att få cancer av 5G sedan. Alla nöjda. Hypokondrikerna kan börja oroa sig för nästa sak istället.

Den funkar, 100% garanterat.
Till att tjäna pengar åt "det seriösa" företaget

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Rensade lite. Var trevliga mot varandra när ni diskuterar, det är ju fredag

/Vzano, Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Djur- och växtlivet frodas ju t.o.m. runt Tjernobyl. Men det kanske inte är lika skadligt som 5G-strålning?
Dessutom lär de knappast sätta upp några 5G-master där så det är väl ett perfekt ställe att flytta till

Trådens bästa inlägg!

"Skit i vetenskapliga tester, jag tror bara på det som jag kan se"

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem

@thom.g: det man kan se är en bra början! sen får man skaffa mer kunskap & vara skeptisk & samtidigt ta del av vad annan forskning kommit fram till (oberoende Universitet & högskolor e en bra början, man kan tro massa saker men en faktakoll e alltid bra, man kan ju inte veta allt som enskild person om allt) Sen får man ta det som publiceras som fakta eller omkullkasta detta med verifierbara tester/ undersökningar så kan man påstå nåt annat. Sen e det alltid bra att ha ett skeptiskt öga också som jag skrev förut så är det den som påstår något som bevisbördan hamnar på inte den som ifrågasätter. Finns allt för många som tror nåt utan att ha någon fakta bakom myter, Amd e bättre än Intel eller tvärtom osv. 5 g e farligt, att gå under en stege ger olycka osv. Finns vissa myter som man tar för givet som nån slags fakta så som sagt skeptisk granskning är alltid bra. (det finns alltid de som vill tjäna en slant på folks okunnighet)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Vad bra! Medans dom är ändå igång, kan dom skicka alla kunder som köpt denna produkt tillbaka till skolbänken för att man är så IQ-befriad att man går på dessa scams?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Returtony:

är inte detta lite same same som när de var ett djävla liv om att mobiler skpade hjärntumörer på de glada 90-talet

Skrivet av Kilroy:

Exakt så.

Och globalt har vi sett ~0% ökning i oförklarad hjärncancer sedan 80-talet då mobilnäten började komma.

Håller inte rikigt med, på 90-talet så var det inte så mycket masterna man bekymrade sig om utan själva telefonen, det var ju ett relativt nytt att alla helt plötsligt gick omkring och pratade med en lite sändare 2 cm från hjärnan så det fanns fog för en viss oro kring detta tills flertalet studier i ämnet gjordes som inte kunde påvisa någon inverkan.

5G-hysterin handlar ju mer om masterna och att många inte förstår att det är samma typ av radio-signaler som vi använt till massa andra saker de senaste 100 åren utan problem.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

@thom.g: det man kan se är en bra början! sen får man skaffa mer kunskap & vara skeptisk & samtidigt ta del av vad annan forskning kommit fram till (oberoende Universitet & högskolor e en bra början, man kan tro massa saker men en faktakoll e alltid bra, man kan ju inte veta allt som enskild person om allt) Sen får man ta det som publiceras som fakta eller omkullkasta detta med verifierbara tester/ undersökningar så kan man påstå nåt annat. Sen e det alltid bra att ha ett skeptiskt öga också som jag skrev förut så är det den som påstår något som bevisbördan hamnar på inte den som ifrågasätter. Finns allt för många som tror nåt utan att ha någon fakta bakom myter, Amd e bättre än Intel eller tvärtom osv. 5 g e farligt, att gå under en stege ger olycka osv. Finns vissa myter som man tar för givet som nån slags fakta så som sagt skeptisk granskning är alltid bra. (det finns alltid de som vill tjäna en slant på folks okunnighet)

Jag är osäker på om du förstod ironin i mitt inlägg?

Tycker du det är en vettig inställning att förkasta studier och istället gå på vad man kan se?

Är kanske lite trött efter en hård jobbvecka så ber om ursäkt om jag tolkar dig fel.

Trevlig helg

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem

läs vetenskapliga studier.

Skrivet av Ase:

Har en kompis som forskat på mobiltel strålning & rädslor de följer precis samma mönster om dom tror de utsätts så påverkar de fysiskt oberoende om de utsätts för eller inte så de som är rädda för allt nytt visst de blir sjuka men verkar mest vara psykologi tex de som är rädda för att sitta nära en dator skärm upplever symptom men de sitter samtidigt för nära en tv som borde ge symptom men inte gör det (crt) Så psykologi & bristande kunskap

Det är vetenskapligt bevisat att vissa personer är känsliga för ljusflimmer, därför kan några må dåligt av flimrande crt.
Tyvärr tror många att det är elektromagnetiska fält som orsakar symtomen när det i själva verket är ljusflimret som orsakar symtomen.

crt och även äldre lcd kunder flimra kraftigt och det är många på detta forum som inte påstår sig vara sjuka av elmiljön men inte tål skärmarnas ljusflimmer.

En gammal studie i Sverige många år där testade man elektromagnetiska fält och ljusflimmer på dom som sa sig vara sjuka, elektromagnetiska fält kunde dom inte avgöra om fälten var av eller på men ljusflimmer som inte direkt är synligt sa dom att dom mådde sämre av, det var en blindstudie.
Det är redan vetenskapligt bevisat sen många år att ljusflimmer är skadligt, några mår riktigt dåligt vissa får bara huvudvärk.
Majoriteten av befolkningen märker dock inte mycket av ljusflimret.

Alla som vet något vet att det är ljusflimmer från diverse produkter som orsakar besvären inte elmiljön.
Psykologer psykiatriker och diverse andra kan inte uttala sig sig om sån dom inte kan något om.

(det kan finnas problem med elektromagnetiska fält biologisk påverkan kan inte uteslutas men effekten borde i så fall vara liten, jag kan för lite om biologiska effekter ej läst vetenskapliga studier så jag har inte någon åsikt om det)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Hur vet man med säkerhet att 5G strålning eller mobilstrålning för den delen är säker för människan eller naturen?

Finns det några belägg för att de skulle vara skadligt? Vi vet nog mycket om radiovågor för att inse att 5G (som just nu går på samma frekvensband som 4G eller snarlika) inte har någon kortvarig skada på naturen och människor. 5G (specifikt) har inte funnits nog länge för att man skall kunna göra några längre studier.

Sedan har vi ju detta med att 5G mer eller mindre bygger på fenomen som människan har forskat om i över 150 år.

Skrivet av Söderbäck:

Jag tror jag har en site för dig 😂.
https://www.groundology.se/om-jordning

Ett fantastikt underhållande utdrag:
- "Den mest direkt märkbara effekten som människor rapporterar när de blir jordade är att de helt enkelt "mår bättre". Det har beskrivits som fridfullhet, en känsla av ro och minskad stress. Om det funnits smärta så har den ofta reducerats eller försvunnit helt."

De säljer såklart prylar där också för att hjälpa till med jordningen. Jordade sängkläder exempelvis.

Tror nog sockerpiller haft exakt samma effekt på dessa människor.. om de ens existerar dvs.

Skrivet av Mocka:

Det läskigaste är det finns en hel del folk som faktiskt går på detta - The Power of Suggestion. Samtidigt är det väl inget nytt, smartare personer har lurat dummare personer sedan urminnes tider men av någon anledning känns det mer vanligt nu än tidigare. Se bara på serier som "The Goop Lab" med Gwyneth Paltrow där de promotar en mängd falska och rentav farliga "huskurer", skräckinjagande.

Lurendrejare når ut till potentiella kunder på ett betydligt effektivare sätt (tack vare sociala medier) än någonsin tidigare samtidigt som det sitter idioter och idiotförklarar hela forskningsorgan bara för att de antingen är för okunniga för att inse vad de håller på med eller alt. rent av vet och bryr sig inte.

Skrivet av Pepsin:

Lite kul att folk inte litar på vetenskapen som kommit fram till att 5G inte är skadligt, men de går på nåt random spam om en USB-sticka som kan skydda mot strålningen...

Kallas så fint för Konfirmeringsbias. De tror på allt som talar för deras redan förutfattade mening och alla som säger emot dem är "Illuminati".

Skrivet av Dinkefing:

Nej jag tror mobilstrålning påverkar kroppen lika mycket som wifi-signaler. Tills det finns studier som säger det motsatta tror jag det är skadligt för människan.

Jag börjar bli trött på de som förespråkar mobilstrålning utan någon som helst kritik och hånar oss som är tveksamma.

Framhävde just problemet i ditt resonemang just där.

Att tro är inte att veta och framförallt inte när det går emot vad 150 år av etablerad forskning pekar emot.

Ditt argument är dessutom exakt vad som är problemet med masshysteri. Du tror inte på något och kräver därför omvänd bevisbörda. Vilket är stört omöjligt eftersom man inte kan bevisa att något inte är något. Alltså ett sk. negativ. Det är även tecken på bristande källkritisk och retorisk sed att kräva att andra ska motbevisa en åsikt som man själv inte bevisat och därigenom kringgå helt bevisbördan.
Så jag rekommenderar att du börjar i rätt ände och bevisar att icke joniserad strålning är farligt.

Skrivet av heatm:

Finns mer där det kom ifrån.

https://i.imgur.com/ieUbBCx.jpg

Ahh. WakeUpGlobe. Samlingsplatsen för charlataner, fårskallar och rent utav idioter.. kombinerat med en drös troll.

Aldrig har Dunning-Kruger varit på påtagligt som i dessa grupper.

Skrivet av Kilroy:

Exakt så.

Och globalt har vi sett ~0% ökning i oförklarad hjärncancer sedan 80-talet då mobilnäten började komma.

Njae. Snarare så att man inte kunnat länka dem till radiovågor.

Skrivet av Strumpa:

Är inte ett dugg rädd för strålningen alls men något jag funderat lite på är varför vi behöver 5G? Känns inte som att jag som privatperson behöver det överhuvudtaget, någon som vet några bra användningsområden?

Varför behöver den vardagliga människan en CPU som boostar i 4 GHz+?

Just 5G är behövligt för industri, försvar och sjukvård pga. sänkta latenser och ökade signalband.

Skrivet av anon56869:

När allt är sagt tycker jag absolut man kunde avvakta med de högre frekvenserna i 5g. Det har ju testats på djur som tar skada av EMR i 2.4ghz och då inte från en microvågsugn utan motsvarande mobilkommunikationsutrustning.

Varför alla miljömuppar kniper käft om det förstår jag mig heller inte på. Hur vettigt är det att ha en mast runt varje hörn för att få lite snabbare mobilsurf? Internet står redan för mer utsläpp än hela europas bilpark och vad jag förstår så kommer 5g basstationerna i tillägg vara betydligt energihungrigare än 4g stationerna.

Nu är jag varken miljövurmare eller teknikhatare. Men jag ser ändå inte poängen med att vi konstant måste utvidga spektrumet mer och mer konstant. Internet på mobilen är redan snabbare än mina vildaste fantasier som tonårig grabb. Jag kan redan göra slut på mina 50gb data i månaden på en timma om jag så vill.

Vad finns det för praktisk fördel att utöka hastigheten ännu mera till kostnad av att säkerligen mer än dubblera antalet basstationer runt om i landet. El och installationskostnader som i slutänden kunderna (altså vi) måste vara med och finansiera.

Har de? Har du belägg för detta?

Skrivet av Yorgo_:

Det gör man inte då det inte utförs några tester på det.
Ändå är alla experter inom ämnet och säkra på att det inte är skadligt.

Det har utförts tonvis med tester sedan 1920-talet om just radiovågor. Så där har du objektivt fel.

Skrivet av Yorgo_:

Litar inte ett piss på telebolagens egna tester eller annan uppköpt myndighet.
Litar mer på det jag får se som händer med träd och djur i närheten av dessa master.

Och där kom den obligatoriska försvarsmekanismen. Alla som inte talar för din åsikt är köpta och mutade. Har du aldrig ställt dig frågan hur svårt det skulle vara att muta hundratusentals forskare och varför de få "forskare" som talar för din åsikt oftast har andra icke vetenskapliga teorier också?

Träd nära master tenderar att få signalerna att studsa runt. Djur i närheten av masterna tenderar att inte vara påverkade alls.

https://www.audubon.org/news/no-5g-radio-waves-do-not-kill-bi...

https://www.snopes.com/fact-check/5g-cellular-test-birds/

Dessa påståenden har skickats runt på internet i ett antal år men i slutändan finns det inga belägg för dem.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Det förvånar att det blir en nyhetsrubrik av någon random bluffprodukt som säljs i annat land (och utreds av annat lands myndigheter)...

Det jag menar är väl att det bör vara uppenbart för de flesta redan från början att det är just bluff.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Njae. Snarare så att man inte kunnat länka dem till radiovågor.

Dom siffrorna jag sett har inte visat någon direkt ökning av hjärncancer som inte förklaras av saker som att vi blir äldre osv.
Vilka siffror har du sett?

Exempelvis dom som presenteras här: https://youtu.be/wU5XkhUGzBs?t=369

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av dannesthlm:

Det förvånar att det blir en nyhetsrubrik av någon random bluffprodukt som säljs i annat land (och utreds av annat lands myndigheter)...

Det jag menar är väl att det bör vara uppenbart för de flesta redan från början att det är just bluff.

Underskatta inte underhållningsvärdet?

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobbeyblade:

finns det så pantade människor eller är alla troll?

Ta en "genomsnittligt smart person", inse sedan att 50% av befolkningen har mer otur när de tänker.

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Läs vetenskapliga studier, strålningen är nog inte så farlig men ljusflimmer är skadligt

Varför finns det en sån infekterad debatt på nätet, jag förklarar här varför debatten finns och vad som faktiskt är sant.

En gammal studie i Sverige många år sen där testade man elektromagnetiska fält och ljusflimmer på dom som sa sig vara sjuka, elektromagnetiska fält kunde dom inte avgöra om fälten var av eller på men ljusflimmer som inte direkt är synligt sa dom att dom mådde sämre av blindstudie.
Alt har varit känt i över 30 år

Vad jag vet har ingen i en blindstudie kunnat säga om elektromagnetiska fält så kallad strålning är på eller av, den som påstår något annat får länka till studier.

Det finns mängder av studier på ljusflimmer och hälsopåverkan, ljusspektrum kan även påverka blått ljus påverkar vår dygnsrytm och blått ljus på kvällen är inte bra.

Problemet med elmiljön kom när vi fick lysrör och framförallt dom första crt skärmarna som faktiskt flimrade väldigt mycket.
Då drogs felaktigt slutsatsen från dom inblandade att det är elmiljön eller inbillningssjukdom som är problemet.
Efter några år kom forskarna på att det kunde vara ljusflimmert som orsakade hälsopåverkan men då hade frågan blivit låst ingen ville erkänna att dom hade fel.
Industrin ville inte se att det fans ett problem med ljusflimmer för ingen kunde då producera flimmerfria crt skärmar.
Myndigheterna teg om ljusflimmer för det kunde teoretiskt leda till skadestånd om det blev erkänt.

Våra myndigheter vet om problemet med ljusflimmer men dom vågar inte ta i problemet.

Här kan ni se lite mätningar på flimmer. (arbetarskyddsstyrelsen och många forskare har gjort samma typ av mätningar och fått samma resultat)
https://sle.se/led/
Länkar finns där till några studier

Det finns många som säger sig få huvudvärd av för låga fps, det finns ett problem men det är ljusflimmer.
Man behöver inte bli sjuk av lågt fps men många upplever det som mycket behagligare med fps över ca 80hz

Det finns inga vetenskapliga bevis för att det är elektromagnetiska fält eller inbillningssjukdom som orsakar ohälsa, alla studier visar att det är ljusflimmer som är problemet.

Någon som mår dåligt av sin flimrande mobil kan lätt inbilla sig att det är stålningen som orsakar ohälsan när det i själva verket är ljusflimret från skärmen som orsakar ohälsan, huvudvärk av mobilen är inte inbillning det finns en vetenskaplig förklaring.

Det finns många som inte märker mycket av ljusflimmer, ni som inte känner av flimmer var snälla och påstå inte att andra inte mår dåligt av flimmer.

(det kan finnas problem med elektromagnetiska fält biologisk påverkan kan inte uteslutas men effekten borde i så fall vara liten, jag tänker inte diskutera biologiska effekter då jag inte har läst tillräckligt med studier om det.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teknik:

Varför finns det en sån infekterad debatt på nätet, jag förklarar här varför debatten finns och vad som faktiskt är sant.

En gammal studie i Sverige många år sen där testade man elektromagnetiska fält och ljusflimmer på dom som sa sig vara sjuka, elektromagnetiska fält kunde dom inte avgöra om fälten var av eller på men ljusflimmer som inte direkt är synligt sa dom att dom mådde sämre av blindstudie.
Alt har varit känt i över 30 år

Vad jag vet har ingen i en blindstudie kunnat säga om elektromagnetiska fält så kallad strålning är på eller av, den som påstår något annat får länka till studier.

Det finns mängder av studier på ljusflimmer och hälsopåverkan, ljusspektrum kan även påverka blått ljus påverkar vår dygnsrytm och blått ljus på kvällen är inte bra.

Problemet med elmiljön kom när vi fick lysrör och framförallt dom första crt skärmarna som faktiskt flimrade väldigt mycket.
Då drogs felaktigt slutsatsen från dom inblandade att det är elmiljön eller inbillningssjukdom som är problemet.
Efter några år kom forskarna på att det kunde vara ljusflimmert som orsakade hälsopåverkan men då hade frågan blivit låst ingen ville erkänna att dom hade fel.
Industrin ville inte se att det fans ett problem med ljusflimmer för ingen kunde då producera flimmerfria crt skärmar.
Myndigheterna teg om ljusflimmer för det kunde teoretiskt leda till skadestånd om det blev erkänt.

Våra myndigheter vet om problemet med ljusflimmer men dom vågar inte ta i problemet.

Här kan ni se lite mätningar på flimmer. (arbetarskyddsstyrelsen och många forskare har gjort samma typ av mätningar och fått samma resultat)
https://sle.se/led/
Länkar finns där till några studier

Det finns många som säger sig få huvudvärd av för låga fps, det finns ett problem men det är ljusflimmer.
Man behöver inte bli sjuk av lågt fps men många upplever det som mycket behagligare med fps över ca 80hz

Det finns inga vetenskapliga bevis för att det är elektromagnetiska fält eller inbillningssjukdom som orsakar ohälsa, alla studier visar att det är ljusflimmer som är problemet.

Någon som mår dåligt av sin flimrande mobil kan lätt inbilla sig att det är stålningen som orsakar ohälsan när det i själva verket är ljusflimret från skärmen som orsakar ohälsan, huvudvärk av mobilen är inte inbillning det finns en vetenskaplig förklaring.

Det finns många som inte märker mycket av ljusflimmer, ni som inte känner av flimmer var snälla och påstå inte att andra inte mår dåligt av flimmer.

(det kan finnas problem med elektromagnetiska fält biologisk påverkan kan inte uteslutas men effekten borde i så fall vara liten, jag tänker inte diskutera biologiska effekter då jag inte har läst tillräckligt med studier om det.)

Ljusflimmer har väl ingen här sagt inte är ett problem, speciellt i äldre teknik.
Har ju dock inte så mycket med 5G att göra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

Ljusflimmer har väl ingen här sagt inte är ett problem, speciellt i äldre teknik.
Har ju dock inte så mycket med 5G att göra

Folk blir sjuka av flimmer från exempelvis mobilen och sen tror dom att det är elmiljön som orsakar hälsoproblemen.
Hela problemet handlar om flimmer, 5G och anat har bara på lösa grunder antagits vara problemet.
Det är varken inbillning eller elmiljön som är problemet det är ljusflimmer och alla vetenskapliga studier visar det.

Nya produkter kan flimra enormt mycket se länken https://sle.se/led/

Alla kan se flimret från en volvo v70 2008 och några år framåt.
tittar man rakt in i baklamporna så syns inte flimret men rör man på huvudet uppstår ett pärlband av lampor, fruktansvärt flimmer.
Bilar rör sig i trafiken och att ha en v70 framför sig är obehagligt, alla kan se flimret för det är mycket korta ljuspulser.
Här är en mätning på v70 https://sle.se/led/bilar/
Det är en ren stroboskoplampa.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

@Teknik: Vänligen håll dig till ämnet

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

@Teknik: Vänligen håll dig till ämnet

Jag håller mig till ämnet ni avslöjade bluffprodukten mycket bra och jag förklarar varför folk tror att 5G är farligt.
Om alla visste om att det är ljusflimmer som är problemet så skulle ingen köpa bluffprodukter som ni tog upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Dom siffrorna jag sett har inte visat någon direkt ökning av hjärncancer som inte förklaras av saker som att vi blir äldre osv.
Vilka siffror har du sett?

Exempelvis dom som presenteras här: https://youtu.be/wU5XkhUGzBs?t=369

https://www.cancerfonden.se/nyhet/dramatisk-okning-av-cancer-...
https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokume...

Antal cancerpatienter ökar. Däremot om det beror på sänkt mörkertal, fler rökare, våran diet etc. är däremot inte klart.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk

@Xinpei: Min gissning är att det beror på att vi blir äldre samtidigt som vi blir bättre på att upptäcka cancern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

https://www.cancerfonden.se/nyhet/dramatisk-okning-av-cancer-...
https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokume...

Antal cancerpatienter ökar. Däremot om det beror på sänkt mörkertal, fler rökare, våran diet etc. är däremot inte klart.

Nu pratade ju jag specifikt om hjärncancer...

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Teknik:

Jag håller mig till ämnet ni avslöjade bluffprodukten mycket bra och jag förklarar varför folk tror att 5G är farligt.
Om alla visste om att det är ljusflimmer som är problemet så skulle ingen köpa bluffprodukter som ni tog upp.

Ljusflimmer tillhör inte ämnet, du får förklara varför folk tror 5G är farligt men håll dig on topic!

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär