Elbilar - Tråden för intresserade

Skrivet av jOnÄTÄn:

Menar mer om att jag skulle betala för förbrukad el utan att först fråga om husägaren ville ha betalt.
Nej jag tar inte betalt för mat om jag bjuder, däremot så har jag haft grillkvällar där folk tagit med kött och det de tänkt dricka själva men då skriver jag ju det innan.
Men nog om det. 🙂

Om det står en plugshare ansluten användare parkerad och laddar när du kommer hem och behöver ladda kan du ta ur sladden och sätta i din bil då? Eller låser sig kabeln i bilen fram till nyckeln är nära. (tänker om ägaren till bilen tagit en promenad typ)

Laddsladden låser sig i hans bil, men min laddare är en sådan med lös sladd så jag kan göra en fuling och ta ur den ur laddaren istället och koppla in en annan sladd. Risken med denna manöver är dock att han ganska lätt kan sno min sladd när han sedan drar och med tanke på att det är en med Tesla kapp så kostar dom runt 4k nya.
Men idag har jag 2st elbilar så jag har även ett rött 16A cee uttag på väggen till garaget så jag kan koppla in en Tesla UMC 3-fas och ladda via den.
Eftersom min laddbox dessutom lastbalanserar på faserna i säkringsskåpet men inte min UMC så kommer den bil som är inkopplad till min UMC alltid få mest kräm vilket i detta fallet skulle vara positivt eftersom jag kan maxa mina säkringar med min UMC vilket helt sonika skulle stänga av laddningen på den andra bilen eftersom det inte finns mer el att hämta innan det blir popcorn i säkringsskåpet.

Skrivet av Blomman90:

Väldigt snävt tankesätt i kombination med flertalet felaktiga uppgifter.

Att laddningen tar "10%" av körtiden beror ju helt och hållet på under vilka förutsättningar och med vilken bil. Vissa elbilar har snabbare laddning än andra. Lika så spelar din hastighet och andra faktorer in på dels hur många mil du hinner, och dels hur "länge" man kan köra på en laddning.

Om du exempelvis "kör 10% fortare", så kommer elförbrukningen att öka och du kommer få stanna tidigare än om du inte ökat hastigheten. Du måste då även ladda en längre tid för att kunna klara av den återstående sträckan. För att inte tala om det faktum att det dessutom finns lagar som förhindrar någon att öka hastigheten ytterligare. Så om man i "dagsläget" kör enligt gällande hastighetsbegränsningar så kan man inte "öka 10%".

Det är fullt möjligt att en elbil med 20-40 kWh är optimalt för din reseprofil och ditt liv, men det är långt ifrån fallet hos alla. Jag åker exempelvis 10-15 längre resor varje år, där sträckan för enkel resväg är 40-65 mil. Dessa resor brukar jag genomföra med endast ett kort tankstopp (vi talar alltså om max 5 minuter). Om vi tar min 65-milsresa hem till mina föräldrar som exempel, så är det mig veterligen ingen elbil som klarar den resan i motorvägsfart utan stopp. Så det blir som allra minst ett laddstopp (för många elbilar betydligt mer än så). Så ett byte till elbil skulle för mig betyda att mitt normala 5-minutersstopp snarare blir 30-45 minuter. Det kan man tycka är helt fine om man inte har något emot att sitta och titta på en mätare som långsamt fylls upp, men knappast något jag ser som positivt.

Men problemet kan uppstå i många fler situationer och det är något man ständigt måste tänka på. Bilen styr min resa och inte jag. Som ett annat exempel så var jag på ett kundmöte i Malmö för en tid sedan, en resa på ca 27 mil enkel resväg. Väldigt få elbilar klarar Göteborg - Malmö tur och retur utan ett laddstopp. I mitt fall så kom jag ner till Malmö kvällen före mötet för övernattning, men på Radisson i Malmö såg jag inte till några laddstolpar. Så i det fallet så skulle en elbil även styra mitt val av hotell. I vissa andra fall så har jag åkt GbG - Malmö ToR samma dag, då finns det ingen chans att man klarar sig utan ett laddstopp. Något som alltså inte känns särskilt lockande när man pyntar flera hundratusen för en bil.

Jag hade väldigt gärna haft en Tesla Model S eller el Polestar 2, men i mitt fall är en Model S för dyr och jag är lite skeptiskt till Polestarens räckvidd, som jag inte tror är tillräckligt för mig (även om det med råge är tillräckligt för min dagliga användning). Så man måste helt enkelt vara lite ödmjuk inför andra personers vanor och möjligheter och inse att elbilen inte kommit tillräckligt långt i utvecklingen för att kunna tillfredsställa allas behov.

Du hade en laddplats 250m bort från Radisson i Malmö men du har rätt alla kan inte ha elbilar i dagens läge, dock kan väldigt många ha det som inte tror att de kan ha elbil.
Sedan är frågan snarare om du får ett laddstopp på 10min på din resa vad gör det för skillnad när du tittar på en resa på över 3 timmar?
Innan var jag en person som kunde köra 150mil och enbart stanna för att tanka en gång och möjligtvis kissa om det var nödfall, idag kör jag snarare ändå 2-3 timmar sedan stannar i 10-15min och tar en kaffe och går en sträcka.
Dels för att kroppen faktiskt behöver röra på sig efter flera timmar i samma sittställning samt att jag faktiskt blir en bättre bilist med snabbare reaktionsförmåga om man får lite snurr på blodet igen.

Skrivet av lasseTM:

Du hade en laddplats 250m bort från Radisson i Malmö men du har rätt alla kan inte ha elbilar i dagens läge, dock kan väldigt många ha det som inte tror att de kan ha elbil.
Sedan är frågan snarare om du får ett laddstopp på 10min på din resa vad gör det för skillnad när du tittar på en resa på över 3 timmar?
Innan var jag en person som kunde köra 150mil och enbart stanna för att tanka en gång och möjligtvis kissa om det var nödfall, idag kör jag snarare ändå 2-3 timmar sedan stannar i 10-15min och tar en kaffe och går en sträcka.
Dels för att kroppen faktiskt behöver röra på sig efter flera timmar i samma sittställning samt att jag faktiskt blir en bättre bilist med snabbare reaktionsförmåga om man får lite snurr på blodet igen.

Jag har aldrig förstått de som ska köra 100 mil utan att stanna. Jag vill köpa en kall dryck, uppsöka herrarnas eller äta något efter 2-3 timmar i bilen, har jag alltid gjort så kan lika gärna plugga in då. Oftast är jag långsammare än bilen då jag faktiskt tar en lunchpaus om jag ska åka 5-6 timmar.

Sen har jag ändå inte haft speciellt många bilar med så tråkig motor att jag kunde köra mer än typ 45 mil innan jag skulle tanka (och det var om jag började med full tank så i genomsnitt var det väl 30 mil), så jag kanske är van :p.

Skrivet av Aktsu:

Jag har aldrig förstått de som ska köra 100 mil utan att stanna. Jag vill köpa en kall dryck, uppsöka herrarnas eller äta något efter 2-3 timmar i bilen, har jag alltid gjort så kan lika gärna plugga in då. Oftast är jag långsammare än bilen då jag faktiskt tar en lunchpaus om jag ska åka 5-6 timmar.

Sen har jag ändå inte haft speciellt många bilar med så tråkig motor att jag kunde köra mer än typ 45 mil innan jag skulle tanka (och det var om jag började med full tank så i genomsnitt var det väl 30 mil), så jag kanske är van :p.

Ett problem med Tesla idag är ju snarare att den laddar för snabbt i vissa lägen, bilen laddar ju fullt på 45 minuter och det hinner man inte alltid äta lunch på
Vid SUC skulle jag gärna vilja ställa ner min laddhastighet när det är få bilar på den SUC du står vid samt att man ska iväg och äta lunch tex.

Skrivet av lasseTM:

Ett problem med Tesla idag är ju snarare att den laddar för snabbt i vissa lägen, bilen laddar ju fullt på 45 minuter och det hinner man inte alltid äta lunch på
Vid SUC skulle jag gärna vilja ställa ner min laddhastighet när det är få bilar på den SUC du står vid samt att man ska iväg och äta lunch tex.

Ja, problemet för mig är att även om jag tar snabba stopp så är bilen klar att åka vidare innan mig. Oftast behövs ju max 20 minuters laddning men vill man äta är det svårt att hinna det.

Känner inte att jag behövt sitta och vänta speciellt mycket iaf.

Skrivet av lasseTM:

Laddsladden låser sig i hans bil, men min laddare är en sådan med lös sladd så jag kan göra en fuling och ta ur den ur laddaren istället och koppla in en annan sladd. Risken med denna manöver är dock att han ganska lätt kan sno min sladd när han sedan drar och med tanke på att det är en med Tesla kapp så kostar dom runt 4k nya.
Men idag har jag 2st elbilar så jag har även ett rött 16A cee uttag på väggen till garaget så jag kan koppla in en Tesla UMC 3-fas och ladda via den.
Eftersom min laddbox dessutom lastbalanserar på faserna i säkringsskåpet men inte min UMC så kommer den bil som är inkopplad till min UMC alltid få mest kräm vilket i detta fallet skulle vara positivt eftersom jag kan maxa mina säkringar med min UMC vilket helt sonika skulle stänga av laddningen på den andra bilen eftersom det inte finns mer el att hämta innan det blir popcorn i säkringsskåpet.

Okej då löser det sig i alla fall vid "akuta" situationer. Att någon skulle sno sladden verkar inte så troligt med tanke på att du har deras regnr men tjuvar tänker ju inte på allt.

Skrivet av Blomman90:

<klipp>
Jag hade väldigt gärna haft en Tesla Model S eller el Polestar 2, men i mitt fall är en Model S för dyr och jag är lite skeptiskt till Polestarens räckvidd, som jag inte tror är tillräckligt för mig (även om det med råge är tillräckligt för min dagliga användning). Så man måste helt enkelt vara lite ödmjuk inför andra personers vanor och möjligheter och inse att elbilen inte kommit tillräckligt långt i utvecklingen för att kunna tillfredsställa allas behov.

Har du behov av att köra 65 mil utan paus så är helt klart loppet kört. Ingen elbil för dig. Du skall då köra en fossilbil. Inte lika bra på många sätt men du slipper pauser.

Ibland är det så. Man sitter i skiten. Kan inget göra. Livet är hårt, sedan dör man.

Skrivet av Blomman90:

Väldigt snävt tankesätt i kombination med flertalet felaktiga uppgifter.

Att laddningen tar "10%" av körtiden beror ju helt och hållet på under vilka förutsättningar och med vilken bil. Vissa elbilar har snabbare laddning än andra. Lika så spelar din hastighet och andra faktorer in på dels hur många mil du hinner, och dels hur "länge" man kan köra på en laddning.

Om du exempelvis "kör 10% fortare", så kommer elförbrukningen att öka och du kommer få stanna tidigare än om du inte ökat hastigheten. Du måste då även ladda en längre tid för att kunna klara av den återstående sträckan. För att inte tala om det faktum att det dessutom finns lagar som förhindrar någon att öka hastigheten ytterligare. Så om man i "dagsläget" kör enligt gällande hastighetsbegränsningar så kan man inte "öka 10%".

Det är fullt möjligt att en elbil med 20-40 kWh är optimalt för din reseprofil och ditt liv, men det är långt ifrån fallet hos alla. Jag åker exempelvis 10-15 längre resor varje år, där sträckan för enkel resväg är 40-65 mil. Dessa resor brukar jag genomföra med endast ett kort tankstopp (vi talar alltså om max 5 minuter). Om vi tar min 65-milsresa hem till mina föräldrar som exempel, så är det mig veterligen ingen elbil som klarar den resan i motorvägsfart utan stopp. Så det blir som allra minst ett laddstopp (för många elbilar betydligt mer än så). Så ett byte till elbil skulle för mig betyda att mitt normala 5-minutersstopp snarare blir 30-45 minuter. Det kan man tycka är helt fine om man inte har något emot att sitta och titta på en mätare som långsamt fylls upp, men knappast något jag ser som positivt.

Men problemet kan uppstå i många fler situationer och det är något man ständigt måste tänka på. Bilen styr min resa och inte jag. Som ett annat exempel så var jag på ett kundmöte i Malmö för en tid sedan, en resa på ca 27 mil enkel resväg. Väldigt få elbilar klarar Göteborg - Malmö tur och retur utan ett laddstopp. I mitt fall så kom jag ner till Malmö kvällen före mötet för övernattning, men på Radisson i Malmö såg jag inte till några laddstolpar. Så i det fallet så skulle en elbil även styra mitt val av hotell. I vissa andra fall så har jag åkt GbG - Malmö ToR samma dag, då finns det ingen chans att man klarar sig utan ett laddstopp. Något som alltså inte känns särskilt lockande när man pyntar flera hundratusen för en bil.

Jag hade väldigt gärna haft en Tesla Model S eller el Polestar 2, men i mitt fall är en Model S för dyr och jag är lite skeptiskt till Polestarens räckvidd, som jag inte tror är tillräckligt för mig (även om det med råge är tillräckligt för min dagliga användning). Så man måste helt enkelt vara lite ödmjuk inför andra personers vanor och möjligheter och inse att elbilen inte kommit tillräckligt långt i utvecklingen för att kunna tillfredsställa allas behov.

Eller så hyr du en "fossilbil" de två-tre gånger på året som din elbil inte räcker till, och använder din elbil de övriga 90-95% av ditt behov ("med råge tillräckligt for din dagliga användning")?

Skrivet av lasseTM:

Du hade en laddplats 250m bort från Radisson i Malmö men du har rätt alla kan inte ha elbilar i dagens läge, dock kan väldigt många ha det som inte tror att de kan ha elbil.
Sedan är frågan snarare om du får ett laddstopp på 10min på din resa vad gör det för skillnad när du tittar på en resa på över 3 timmar?
Innan var jag en person som kunde köra 150mil och enbart stanna för att tanka en gång och möjligtvis kissa om det var nödfall, idag kör jag snarare ändå 2-3 timmar sedan stannar i 10-15min och tar en kaffe och går en sträcka.
Dels för att kroppen faktiskt behöver röra på sig efter flera timmar i samma sittställning samt att jag faktiskt blir en bättre bilist med snabbare reaktionsförmåga om man får lite snurr på blodet igen.

Nu låter det dock som en lite väl optimistisk uppskattning av laddtiden. Om vi exempelvis tar en Tesla Model 3 LR, som har 56 mil WLTP, kommer inte i närheten av det i motorvägstempo. ViBilägare rapporterar ca 35 mils räckvidd vid 5-6 plusgrader (oklart vilken hastighet). Så det är alldeles uppenbart att jag mer eller mindre skulle behöva använda 2 fulla laddningar för att klara den sträckan (givetvis lite beroende på yttre omständigheter som temperatur och dylikt).

Mig veterligen kan ingen Model 3 ladda fullt på 10 minuter. Enligt vad jag kunnat läsa mig till så kan den ladda från 10% - 80% på ca 25 min, sedan går det ju långsammare den sista biten. Så endera pratar vi om två lite kortare stopp (20 minuter styck eller så), alternativt ett längre stopp.

Skrivet av Felion1337:

Eller så hyr du en "fossilbil" de två-tre gånger på året som din elbil inte räcker till, och använder din elbil de övriga 90-95% av ditt behov ("med råge tillräckligt for din dagliga användning")?

Så jag ska först pynta i trakterna om 700.000:- för en elbil, sen ska jag betala ännu mer för att hyra en annan bil de gånger jag behöver åka längre? För övrigt så nämnde jag inte 2-3 gånger, utan snarare 10-15 gånger. Visst, de resor med 40 mil enkel väg skulle man kunna klara av med endast ett kort laddstopp på vägen, men det ställer då krav på att man kan ladda när man kommer fram till sin destination (så att bilen mer eller mindre är fulladdad när det är dags att resa tillbaka). Alternativt får man ju åka och ställa sig på någon parkering och "rasta" bilen i 40 minuter innan man åker...

Om jag ska hyra en bil när jag åker och firar jul hos mina föräldrar, eller tar en vecka på sommaren, så kostar den bilhyran norr om 10.000:- (plus drivmedel). Så vid resa varje jul och sommar så får man alltså över 20.000:- per år, bara på bilhyra. Det räcker till soppa för närmare 20.000 mil för en vanlig fossilbil. Så jag har lite svårt att ens se en ekonomiskt vinning i den kalkylen (för att inte tala om hur opraktiskt det är).

En elbil är megapraktiskt om du har ett väldigt väldefinierat transportbehov, utan längre resor (alternativt gärna tar många stopp på din resa). I många andra situationer blir en elbil lite som att ha ett barn med sig, man måste planera resan, inte efter sig själv, utan efter bilen. Vilka stopp man ska ta, hur länge man ska stanna just där, etc. Man stannar inte när man är hungrig, pissnödig eller trött, utan när bilen kräver det. Detta är för mig en oerhört stor nackdel med dagens elbilar och kommer inte att lösas innan endera bilarnas räckvidd förlängs radikalt, eller ännu hellre, att laddtiderna förkortas radikalt.

En laddhybrid däremot kanske är lösningen för mig (i dagsläget). Den skulle räcka för att täcka upp majoriteten av min vardagspendling, och sedan finns inte räckviddsproblematiken vid långresor.

Skrivet av Blomman90:

Nu låter det dock som en lite väl optimistisk uppskattning av laddtiden. Om vi exempelvis tar en Tesla Model 3 LR, som har 56 mil WLTP, kommer inte i närheten av det i motorvägstempo. ViBilägare rapporterar ca 35 mils räckvidd vid 5-6 plusgrader (oklart vilken hastighet). Så det är alldeles uppenbart att jag mer eller mindre skulle behöva använda 2 fulla laddningar för att klara den sträckan (givetvis lite beroende på yttre omständigheter som temperatur och dylikt).

Mig veterligen kan ingen Model 3 ladda fullt på 10 minuter. Enligt vad jag kunnat läsa mig till så kan den ladda från 10% - 80% på ca 25 min, sedan går det ju långsammare den sista biten. Så endera pratar vi om två lite kortare stopp (20 minuter styck eller så), alternativt ett längre stopp.

Skulle jag bränna 65 mil motorväg så blir det två st laddstopp med stor sannolikhet kanske tom 3st eftersom det ofta är mera tidseffektivt om man är lite tung på högerfoten samt att bilen laddar som snabbast 5-50%.
Gör du två stopp blir båda på runt 10min styck, nu planerade jag bara snabbt en resa mellan Sthlm-Malmö som är en resa på ca 62mil.
Så en resa på dryga 6 timmar går 20-25min totalt åt att ladda och 5h30min spenderar du på vägen.

Säger inte att detta passar alla men det är lätt att vara bekväm med elbil, jag har kört Stockolm - Amsterdam ett par gånger samt Stockholm - Aalborg utan båt några gånger och enbart stannat för att tanka, det är idiotiskt men skönt när man bara vill fram.
Men idag föredrar jag faktiskt 2 timmar på vägen och några minuter att återhämta sig, kanske börjar min snart 35år gamla kropp att bli sliten vad vet jag.

Skrivet av Blomman90:

En elbil är megapraktiskt om du har ett väldigt väldefinierat transportbehov, utan längre resor (alternativt gärna tar många stopp på din resa). I många andra situationer blir en elbil lite som att ha ett barn med sig, man måste planera resan, inte efter sig själv, utan efter bilen. Vilka stopp man ska ta, hur länge man ska stanna just där, etc. Man stannar inte när man är hungrig, pissnödig eller trött, utan när bilen kräver det. Detta är för mig en oerhört stor nackdel med dagens elbilar och kommer inte att lösas innan endera bilarnas räckvidd förlängs radikalt, eller ännu hellre, att laddtiderna förkortas radikalt.

Det där stämmer ju dock inte. Oftast är det mer att man kollar om man själv eller de andra i bilen är pissnödiga eller hungriga och så åker man förbi laddaren om ingen är det och tar nästa. Innan man måste stanna är det i princip allting något man stannat för ändå. Stannar mer eller mindre exakt som förut på långresorna faktiskt.

Skrivet av Blomman90:

Nu låter det dock som en lite väl optimistisk uppskattning av laddtiden. Om vi exempelvis tar en Tesla Model 3 LR, som har 56 mil WLTP, kommer inte i närheten av det i motorvägstempo. ViBilägare rapporterar ca 35 mils räckvidd vid 5-6 plusgrader (oklart vilken hastighet). Så det är alldeles uppenbart att jag mer eller mindre skulle behöva använda 2 fulla laddningar för att klara den sträckan (givetvis lite beroende på yttre omständigheter som temperatur och dylikt).

Mig veterligen kan ingen Model 3 ladda fullt på 10 minuter. Enligt vad jag kunnat läsa mig till så kan den ladda från 10% - 80% på ca 25 min, sedan går det ju långsammare den sista biten. Så endera pratar vi om två lite kortare stopp (20 minuter styck eller så), alternativt ett längre stopp.

Så jag ska först pynta i trakterna om 700.000:- för en elbil, sen ska jag betala ännu mer för att hyra en annan bil de gånger jag behöver åka längre? För övrigt så nämnde jag inte 2-3 gånger, utan snarare 10-15 gånger. Visst, de resor med 40 mil enkel väg skulle man kunna klara av med endast ett kort laddstopp på vägen, men det ställer då krav på att man kan ladda när man kommer fram till sin destination (så att bilen mer eller mindre är fulladdad när det är dags att resa tillbaka). Alternativt får man ju åka och ställa sig på någon parkering och "rasta" bilen i 40 minuter innan man åker...

Om jag ska hyra en bil när jag åker och firar jul hos mina föräldrar, eller tar en vecka på sommaren, så kostar den bilhyran norr om 10.000:- (plus drivmedel). Så vid resa varje jul och sommar så får man alltså över 20.000:- per år, bara på bilhyra. Det räcker till soppa för närmare 20.000 mil för en vanlig fossilbil. Så jag har lite svårt att ens se en ekonomiskt vinning i den kalkylen (för att inte tala om hur opraktiskt det är).

En elbil är megapraktiskt om du har ett väldigt väldefinierat transportbehov, utan längre resor (alternativt gärna tar många stopp på din resa). I många andra situationer blir en elbil lite som att ha ett barn med sig, man måste planera resan, inte efter sig själv, utan efter bilen. Vilka stopp man ska ta, hur länge man ska stanna just där, etc. Man stannar inte när man är hungrig, pissnödig eller trött, utan när bilen kräver det. Detta är för mig en oerhört stor nackdel med dagens elbilar och kommer inte att lösas innan endera bilarnas räckvidd förlängs radikalt, eller ännu hellre, att laddtiderna förkortas radikalt.

En laddhybrid däremot kanske är lösningen för mig (i dagsläget). Den skulle räcka för att täcka upp majoriteten av min vardagspendling, och sedan finns inte räckviddsproblematiken vid långresor.

Man kan alltid hitta situationer där det inte passar med elbil, men situationerna där det är väldigt bra är ju många fler. Vill man slippa spendera tid på mackar eller laddstationer så lär de flesta totalt sett lägga väldigt mycket mindre tid på det över ett år i en elbil, så länge man kan ladda hemma eller på jobbet förstås, och om man inte sträckkör väldigt långa sträckor relativt ofta. Gör man det så är nog en diesel ett bättre val om man inte är villig att rucka på sina vanor.

Personligen så finns det inte en chans att jag sträckkör 50 mil dock. Kanske när jag var 20 år men knappt ens då. Senaste långkörningen jag gjorde var Göteborg - Odense som jag körde några gånger i jobbet för något år sedan, det är runt 47 mil enligt Google och då stannade vi ändå ett par gånger på vägen. Semesterresor försöker jag att vara mer avkopplad på och således stannar jag oftare, absolut minst varannan timme, men flyget är så billigt nu (well inte just nu förstås) att det inte är så stor poäng i att köra så långt längre. När jag var liten bilade vi till södra Italien och liknande, men det tog ju flera dagar liksom, flyget tar ett par timmar max och kostar knappt något. Senaste bilsemestern jag gjorde var kanske fyra år sedan då vi bilade runt i England men då flög vi dit och hyrde bil, flyget kostade några hundra och hyrbilen ett par tusen men då valde jag en ganska stor bil, idag hade jag inte gjort det för Englands landsbygd är inte anpassad för stora bilar men i stort var det en väldigt trevlig och relativt billig semester. Tåget hade varit ett alternativ om det inte var så dyrt och krångligt att få ihop en längre resa över flera länder.

Skrivet av Aktsu:

I onsdags hämtade jag min M3a.

Jäkla jobbig bil att äga, man sitter man ju hela arbetsdagen och väntar på att man kan köra någonstans.

Jag är extremt nöjd värd varenda krona.

Testladdade den 10 minuter till 90% på Mall of Scandinavia för en krona efter att jag åkt hem från Trosta, men alla tvivel jag hade om batteriet skulle vara något problem för mig är helt bortblåsta just nu, men vi får se om några veckor hur mycket jag behöver handla.

Sen måste jag lära mig att backa.

Skrivet av Irregular Programming:

I onsdags hämtade jag min M3a.

Jäkla jobbig bil att äga, man sitter man ju hela arbetsdagen och väntar på att man kan köra någonstans.

Jag är extremt nöjd värd varenda krona.

Testladdade den 10 minuter till 90% på Mall of Scandinavia för en krona efter att jag åkt hem från Trosta, men alla tvivel jag hade om batteriet skulle vara något problem för mig är helt bortblåsta just nu, men vi får se om några veckor hur mycket jag behöver handla.

Sen måste jag lära mig att backa.

Vad har du för problem med att backa?
Har haft en Model 3 i över ett år nu och är supernöjd

Om jag skulle köpa elbil så måste den täcka ALLA mina behov, annars är det ingen vits. En bil är den "pryl" som gör det enklare att planera, man behöver inte sätta tid, man kan bara hoppa in om något behöver göras. Jag kommer troligtvis inte göra resor på mer än 30 mil och då är det troligtvis 20min stopp på vägen ändå för mat. Men den gången jag behöver göra den resan fram och tillbaka så blir det plötsligt problem för den ligger på gränsen på vad jag kan göra på en dag om jag plötsligt behöver ladda 1-2 timmar på vägen.
Något som skulle täcka mina behov är en elbil som klarar (garanterar) en 2 timmars resa på motorväg (i 120), även i -10 grader och kan ladda den sträckan på 10-15min. Så 2h i 120. ladda 12min, köra 2h ladda 12min. Eller köra 4 och ladda 30 fungerar också.
Tesla har nått dit med 350Kw laddningen men den är inte så vanlig än och vill man inte ha tesla, ett märke jag inte gillar alls så är man rätt fucked.
5 år kanske men jag är fortfarande rätt pessimistisk, ser flera intressanta elbilar på horisonten och som precis landat men de flesta har 30Kw "snabbladning" då måste jag ändå ha en V70 stående på garageuppfarten om jag ska hämta något i örebro från göteborg upp och ner på en dag. För hyra bil kan man inte enkelt göra på impuls.
Min garageuppfart kommer om 5år troligen ha en leasing elbil av typ golf storlek, en äldre v70 för pack och "långresor" (25mil) och en separat veteranbil. Är definitivt billigare att köra en 10 år gammal volvo än att köpa eller leasa elbil men en bil som bara är att säga fix NÄR den strular är rätt bra.
Kör inte mer än 2000mil om året så köpa en ny bil är rätt idiotiskt.
Var sugen på Honda e, rätt storlek för statspendlling men tyvärr tar den mig inte ut till min kompis i alingsås på vintern så det är riktig no go.
Opels nya ser rätt lagom ut som pendlarbil och koreanerna har kona och dess systerbil som täcker stora delar av bilbehovet men ingen når hela vägen fram.
Hade lika gärna köpt en 2009 VW polo 1.4 som farsan har då.

Skrivet av Irregular Programming:

I onsdags hämtade jag min M3a.

Jäkla jobbig bil att äga, man sitter man ju hela arbetsdagen och väntar på att man kan köra någonstans.

Jag är extremt nöjd värd varenda krona.

Testladdade den 10 minuter till 90% på Mall of Scandinavia för en krona efter att jag åkt hem från Trosta, men alla tvivel jag hade om batteriet skulle vara något problem för mig är helt bortblåsta just nu, men vi får se om några veckor hur mycket jag behöver handla.

Sen måste jag lära mig att backa.

Kul, grattis! En riktigt rolig bil och batteriet är som du säger inga problem då det räcker långt, laddar du på 3-fas Typ 2 så får du ca 15% i timmen. När jag kör ut från stan några mil och sen tillbaka i ärenden så ger den snittförbrukningen ca 47 mils räckvidd (när jag som gasar en del kör), så 15% är då över 7 mils körning.

Har inte varit orolig för batteritorsk i varken Model S eller Model 3, har varit mer rädd för soppatorsk i mina bensinbilar faktiskt.

Skrivet av Lembritt:

Vad har du för problem med att backa?
Har haft en Model 3 i över ett år nu och är supernöjd

Jag är bara dåligt på backa och dålig på att parkera i övrigt speciellt med en nästan dubbelt så stor bil än vad jag är van vid, aldrig backat in i parkeringsplatser med bensinaren nu är det ett krav om man vill ladda

Med kameran är det inte så stort problem, men skäms lite för mina parkeringar ibland

Skrivet av Irregular Programming:

Jag är bara dåligt på backa och dålig på att parkera i övrigt speciellt med en nästan dubbelt så stor bil än vad jag är van vid, aldrig backat in i parkeringsplatser med bensinaren nu är det ett krav om man vill ladda

Med kameran är det inte så stort problem, men skäms lite för mina parkeringar ibland

Övning ger färdighet brukar man säga.

Skrivet av vinylens:

Övning ger färdighet brukar man säga.

Japp backar in på parkeringen hemma nu också

Håller väl med @Blomman90 egetnlgien men jag omvärderar ändå min åsikt om elbil för närvarande.
Diskussionen om att ta bort moms från elbilar och att min förening diskuterar laddstolpar förändrar situationen en del.

Skrivet av Irregular Programming:

I onsdags hämtade jag min M3a.

Jäkla jobbig bil att äga, man sitter man ju hela arbetsdagen och väntar på att man kan köra någonstans.

Jag är extremt nöjd värd varenda krona.

Testladdade den 10 minuter till 90% på Mall of Scandinavia för en krona efter att jag åkt hem från Trosta, men alla tvivel jag hade om batteriet skulle vara något problem för mig är helt bortblåsta just nu, men vi får se om några veckor hur mycket jag behöver handla.

Sen måste jag lära mig att backa.

Vad knasigt det blir när du kallar modell 3 för M3a
Tog mig ganska många sekunder då jag faktiskt trodde att du pratade om en BMW.

För mig så skulle bilägande handla mycket om nöje, smidighet och frihet. Begränsad räckvidd och långsam laddning talar emot elbil på punkt 2 och 3. Punkt 1, nöje, tror jag talar för elbilen iom. kvickheten som man får med omdelbart högt vridmoment.

Andra vanliga aspekter jag föreställer mig är ekonomi och status. Kör man mycket och många kortare sträckor inom ett relativt litet område, samt har tillgång till billig laddning så går det kanske att göra ett ekonomiskt argument för ägandet av elbil. Att det är en statusgrej att äga elbil tror jag ingen kan börja tjabba om, men det är såklart högst otydligt hur mycket det väger in i gemene mans rationaliserande.

Miljöaspekten vettefan var den ligger idag... liten bonus till elbilen kanske men större bonus att skippa bilen helt.

Skrivet av Aktsu:

Jag har aldrig förstått de som ska köra 100 mil utan att stanna. Jag vill köpa en kall dryck, uppsöka herrarnas eller äta något efter 2-3 timmar i bilen, har jag alltid gjort så kan lika gärna plugga in då. Oftast är jag långsammare än bilen då jag faktiskt tar en lunchpaus om jag ska åka 5-6 timmar.

Sen har jag ändå inte haft speciellt många bilar med så tråkig motor att jag kunde köra mer än typ 45 mil innan jag skulle tanka (och det var om jag började med full tank så i genomsnitt var det väl 30 mil), så jag kanske är van :p.

Det handlar inte om att någon kör dessa sträckor utan bortförklaringar för man tycker att inköpspriset är för högt när dessa kommer ner så kommer mer köpa bilarna även dom som kommer med dessa påståenden.

Är massa åtgärder som diskutteras pga Covid19 just nu som kan göra det mer gynsamnt för konsumenter.

EU har ett förslag på slopa Vat på Bev för alla medlemsländer, Dom har också kommit med ett förslag på utbyggnad av 1 miljon nya laddpunkter för elbilar.

Tyskland har ett förslag utöver detta att utöka deras miljöpremie med 4000 Euro xtra mot deras 6000 Euro idag = 10K Euro.

Frankrike har nyligen utökat sitt till 7000 Euro och för folk med en årsinkomst under 18000 Euro/år får 5000 Euro skrotpremie på sin gamla Ice bil.

Om km skatten införs kommer denna så klart på alla bilar.

Redan idag har Fordonsskatten ökat rejält på fordon som släpper ut mer Co2 och biltillverkarna har ett krav på 95 Co2 på deras bilflotta annars får dom enorma böter för all utsläpp över denna nivå och är ett snitt på hela deras fordonsflotta.

Dock finns ett kryphål i detta område då man kan köpa lägre utsläppsrätter från andra biltillverkare för att klara dessa hårda krav och vet att Alfa romeo/fiat koncernen gjort detta via Tesla.

Men först när folk ser mer fördelar en nackdelar i kostnaderna så kommer dom gå över och skiljer sig mellan olika konsumenter.

Ska bli spännande och se hur allt detta utvecklar sig och vad som komma skall

Skrivet av Olegh:

För mig så skulle bilägande handla mycket om nöje, smidighet och frihet. Begränsad räckvidd och långsam laddning talar emot elbil på punkt 2 och 3. Punkt 1, nöje, tror jag talar för elbilen iom. kvickheten som man får med omdelbart högt vridmoment.

Det beror förstås lite på vad man lägger i begreppen. Smidigheten i att ladda sin bil hemma är ju rätt hög i mina ögon exempelvis. Kommer man ihåg att stoppa i sladden så behöver man aldrig tänka på att åka och tanka (inom räckvidden förstås). Frihet från oljeberoende är ju också frihet. Har du en elbil och solpaneler så är du fri, inte fri att bara köra mot solnedgången i all evighet förstås men fri från att vara beroende av någon annan.

Citat:

Andra vanliga aspekter jag föreställer mig är ekonomi och status. Kör man mycket och många kortare sträckor inom ett relativt litet område, samt har tillgång till billig laddning så går det kanske att göra ett ekonomiskt argument för ägandet av elbil. Att det är en statusgrej att äga elbil tror jag ingen kan börja tjabba om, men det är såklart högst otydligt hur mycket det väger in i gemene mans rationaliserande.

Inköpspriset är väldigt högt för elbilar generellt men driftskostnaden är låg, åtminstone så länge man kan ladda billigt. Kan man inte det så är kostnaden för el ungefär likvärdig med kostnaden för diesel om man har en normalsnål dieselbil.

Citat:

Miljöaspekten vettefan var den ligger idag... liten bonus till elbilen kanske men större bonus att skippa bilen helt.

Självklart är det bättre att inte åka bil alls. Men jämfört med valfri bil med förbränningsmotor så blir en elbil en miljövinst väldigt snabbt med vår elmix. Tar längre tid på andra ställen och det finns säkert platser där det inte är bättre för miljön oavsett hur lång tid man tittar på, men det som är relevant här är ju hur det är här.

Skrivet av Stan Carley:

Vad knasigt det blir när du kallar modell 3 för M3a
Tog mig ganska många sekunder då jag faktiskt trodde att du pratade om en BMW.

M3 är något slags inofficiellt namn på Model 3, model S och x kallas ju MS och MX i folkmun så model 3 blir ju då självklart M3.
Dock brukar just BMW M3 och Model 3 diskuteras i olika sammanhang så det går ganska bra ändå att ha samma benämning tycker jag.

Har haft min Mercedes laddhybrid i snart 3 månader nu, en A250e. Den kommer nu när det är 15-25c ute ca 70-73km på el. Jag funderade länge på att gå rent på el men några gånger om året åker jag neråt i Europa och blåser gärna över 100 mil på en dag. 2-3 pauser på en dag max och då kände jag att jag nog inte orkar med dagens elbilar. Dessutom ligger jag inte och puttrar på autobahn utan det är max när det är tillåtet som gäller :).

Jag tankade upp den när jag kört hem den från handlaren (20mil) och har fortfarande inte ens startat bensinmotorn trots att jag kört 220mil sedan dess. Så för mig är en hybrid ett perfekt mellanting innan batterierna blir ännu bättre. Så för er som tycker att hybridbilar bara är ett sätt att slippa skatt och att man ändå kör på bensin så är jag ett motbevis. Men nästa gång blir det nog en ren elbil.

Skrivet av Trazer:

Har haft min Mercedes laddhybrid i snart 3 månader nu, en A250e. Den kommer nu när det är 15-25c ute ca 70-73km på el. Jag funderade länge på att gå rent på el men några gånger om året åker jag neråt i Europa och blåser gärna över 100 mil på en dag. 2-3 pauser på en dag max och då kände jag att jag nog inte orkar med dagens elbilar. Dessutom ligger jag inte och puttrar på autobahn utan det är max när det är tillåtet som gäller :).

Jag tankade upp den när jag kört hem den från handlaren (20mil) och har fortfarande inte ens startat bensinmotorn trots att jag kört 220mil sedan dess. Så för mig är en hybrid ett perfekt mellanting innan batterierna blir ännu bättre. Så för er som tycker att hybridbilar bara är ett sätt att slippa skatt och att man ändå kör på bensin så är jag ett motbevis. Men nästa gång blir det nog en ren elbil.

Oooh! En sån är jag ruskigt sugen på! Du råkar inte veta hur den gör när det blir riktigt kallt? Kör den bensinmotorn för värme då som vissa Kias gör eller kan den värma kupén på ren eldrift? Tro det eller ej, men den lokala handlaren kunde inte svara på det.

Skrivet av Xyborg:

Oooh! En sån är jag ruskigt sugen på! Du råkar inte veta hur den gör när det blir riktigt kallt? Kör den bensinmotorn för värme då som vissa Kias gör eller kan den värma kupén på ren eldrift? Tro det eller ej, men den lokala handlaren kunde inte svara på det.

Rekommenderas, jag är helnöjd Den både värmer och kyler på elen så det blir varmt eller kallt typ direkt. Man kan även förkonditionera (heter det så?). Har du den då inkopplad med sladd så kan den ta ström direkt därifrån istället för att ta från batteriet. Har du ingen sladd i så drar den av batteriet ner till minimum 30% har jag för mig det var sen slutar den värma/kyla och reserverar resten för att köra på el.

Skrivet av lasseTM:

Skulle jag bränna 65 mil motorväg så blir det två st laddstopp med stor sannolikhet kanske tom 3st eftersom det ofta är mera tidseffektivt om man är lite tung på högerfoten samt att bilen laddar som snabbast 5-50%.
Gör du två stopp blir båda på runt 10min styck, nu planerade jag bara snabbt en resa mellan Sthlm-Malmö som är en resa på ca 62mil.
Så en resa på dryga 6 timmar går 20-25min totalt åt att ladda och 5h30min spenderar du på vägen.

Säger inte att detta passar alla men det är lätt att vara bekväm med elbil, jag har kört Stockolm - Amsterdam ett par gånger samt Stockholm - Aalborg utan båt några gånger och enbart stannat för att tanka, det är idiotiskt men skönt när man bara vill fram.
Men idag föredrar jag faktiskt 2 timmar på vägen och några minuter att återhämta sig, kanske börjar min snart 35år gamla kropp att bli sliten vad vet jag.

Jag får inte riktigt ihop den matten. Visst, om du har en Tesla Model 3 och kört Stockholm Malmö med två stopp á 10 min, så är inte jag riktigt i en postition att säga att det är fel. Men baserat på att räckvidden i motorvägsfart är runt 35 mil (beroende på yttre omständigheter), så låter det fortfarande väldigt kort med två 10 minuters-stopp. Men om det vore fallet så skulle det för min del kunna vara överkomligt. Problemet är nog dock att det är best-case scenario, medans det kanske hade behövt vara worst-case. För om dessa 2 stopp blir till 4, eller 10 minuter blir till 20-25, så blir det snabbt omständligt.

För egen del så är jag inte intresserad av en Model 3, men hade kunnat vara intresserad av en Polestar. Dock så tappar man då det relativt välutbyggda SC-nätet, vilket torde försämra ovan ekvation. Dessutom fick jag idag besked att det inte blir aktuellt att installera laddboxar vid min garageplats, så jag kommer inte heller ha möjlighet att ladda hemma. Så detta kombinerat gör att elbil känns ganska opraktiskt för egen del. Hade det däremot gått att tanka fullt på 5-10 minuter, ja då hade man inte ens haft behov att ladda hemma.

Skrivet av Aktsu:

Det där stämmer ju dock inte. Oftast är det mer att man kollar om man själv eller de andra i bilen är pissnödiga eller hungriga och så åker man förbi laddaren om ingen är det och tar nästa. Innan man måste stanna är det i princip allting något man stannat för ändå. Stannar mer eller mindre exakt som förut på långresorna faktiskt.

Fast du kan ju inte säga att det inte stämmer och sedan hänvisa till dina egna preferenser/resevanor med (vad det låter som) relativt frekventa stopp. Jag menar, under en resa på 6 timmar gör man normalt inte flera matstopp (annat än om man kanske då reser med små/mindre barn). Vissa kanske gillar att göra flera stopp för att sträcka på benen och så vidare, men det är nog långt ifrån alla. Många nöjer sig säkert med ett stopp under en sådan resa.

Jag hävdar fortfarande att man till ganska stor del tvingas anpassa sig till elbilen, på samma sätt som med ett barn. Det är inte säkert att man kan stanna på den plats man vill, det krävs exempelvis att det till att börja med finns laddplatser, samt att de är lediga (så man inte behöver vänta 30 minuter på att ens få börja ladda). Om vi som i fallet ovan pratar om att det krävs 2 (eller ännu fler laddstopp), så blir det även bilen som dikterar ungefär vart dessa ska ske. Man kan ju inte spara och dra 3 snabba stopp på slutet, utan de bör ju vara relativt jämt fördelade. När man kommer fram till sin destination så behöver man också se till att laddmöjlighet finns. Det är aldrig att bara parkera, man måste studera, planera och anpassa sig. De flesta moderna fossilbilar klarar utan problem 60 mil på en tank, och om de inte gör de så tar det 2-3 minuter att dubbla räckvidden. Detta ger innebär en väldigt stor frihet kring vart man stannar, det behöver exempelvis inte finnas en bensinmack jämte restaurangen man vill besöka, det går alldeles utmärkt att göra två separata stopp. Detta är dock nästintill uteslutet om man har en elbil (då det vore att slösa med potentiell laddtid).

Om du inte tycker att det är omständligt i dina resor så är det ju supertrevligt för dig, men det appliceras inte lika lätt på mig.

Skrivet av snajk:

Man kan alltid hitta situationer där det inte passar med elbil, men situationerna där det är väldigt bra är ju många fler. Vill man slippa spendera tid på mackar eller laddstationer så lär de flesta totalt sett lägga väldigt mycket mindre tid på det över ett år i en elbil, så länge man kan ladda hemma eller på jobbet förstås, och om man inte sträckkör väldigt långa sträckor relativt ofta. Gör man det så är nog en diesel ett bättre val om man inte är villig att rucka på sina vanor.

Personligen så finns det inte en chans att jag sträckkör 50 mil dock. Kanske när jag var 20 år men knappt ens då. Senaste långkörningen jag gjorde var Göteborg - Odense som jag körde några gånger i jobbet för något år sedan, det är runt 47 mil enligt Google och då stannade vi ändå ett par gånger på vägen. Semesterresor försöker jag att vara mer avkopplad på och således stannar jag oftare, absolut minst varannan timme, men flyget är så billigt nu (well inte just nu förstås) att det inte är så stor poäng i att köra så långt längre. När jag var liten bilade vi till södra Italien och liknande, men det tog ju flera dagar liksom, flyget tar ett par timmar max och kostar knappt något. Senaste bilsemestern jag gjorde var kanske fyra år sedan då vi bilade runt i England men då flög vi dit och hyrde bil, flyget kostade några hundra och hyrbilen ett par tusen men då valde jag en ganska stor bil, idag hade jag inte gjort det för Englands landsbygd är inte anpassad för stora bilar men i stort var det en väldigt trevlig och relativt billig semester. Tåget hade varit ett alternativ om det inte var så dyrt och krångligt att få ihop en längre resa över flera länder.

Jo, det är klart att i den "vanliga" vardagen så är det smidigt med en elbil (i de fall man kan ladda hemma), men jag håller inte med din slutsats om att man kommer spendera mindre tid på bensinmack/laddstation med en elbil. Baserat på snittlängden en personbil går per år skulle jag tro att de flesta personbilar tankas max 2 gånger i månaden i snitt, så vi snackar alltså om max 10 minuter per månad på macken. På samma tid hinner du ladda 10 mils körning i en Tesla SuperCharger. Så visst, din tes håller om man max ett par gånger per år använder någon annan laddare än den man har hemma, i övriga fall kommer man spendera ganska mycket mer tid vid en laddstolpe längst motorvägen jämfört med vad fossilbilisten gör vid bränslepumpen.

Skrivet av Blomman90:

Fast du kan ju inte säga att det inte stämmer och sedan hänvisa till dina egna preferenser/resevanor med (vad det låter som) relativt frekventa stopp. Jag menar, under en resa på 6 timmar gör man normalt inte flera matstopp (annat än om man kanske då reser med små/mindre barn). Vissa kanske gillar att göra flera stopp för att sträcka på benen och så vidare, men det är nog långt ifrån alla. Många nöjer sig säkert med ett stopp under en sådan resa.

Jag hävdar fortfarande att man till ganska stor del tvingas anpassa sig till elbilen, på samma sätt som med ett barn. Det är inte säkert att man kan stanna på den plats man vill, det krävs exempelvis att det till att börja med finns laddplatser, samt att de är lediga (så man inte behöver vänta 30 minuter på att ens få börja ladda). Om vi som i fallet ovan pratar om att det krävs 2 (eller ännu fler laddstopp), så blir det även bilen som dikterar ungefär vart dessa ska ske. Man kan ju inte spara och dra 3 snabba stopp på slutet, utan de bör ju vara relativt jämt fördelade. När man kommer fram till sin destination så behöver man också se till att laddmöjlighet finns. Det är aldrig att bara parkera, man måste studera, planera och anpassa sig. De flesta moderna fossilbilar klarar utan problem 60 mil på en tank, och om de inte gör de så tar det 2-3 minuter att dubbla räckvidden. Detta ger innebär en väldigt stor frihet kring vart man stannar, det behöver exempelvis inte finnas en bensinmack jämte restaurangen man vill besöka, det går alldeles utmärkt att göra två separata stopp. Detta är dock nästintill uteslutet om man har en elbil (då det vore att slösa med potentiell laddtid).

Om du inte tycker att det är omständligt i dina resor så är det ju supertrevligt för dig, men det appliceras inte lika lätt på mig.

Ja men det är du som har konstiga preferenser som inte stämmer med hur de flesta åker bil. Det finns människor som vill köra långt utan att stanna och för dessa passar inte elbil. Men det vanligaste är nog ändå att folk gör som jag och har 2 stopp om de åker en sträcka som Stockholm - Köpenhamn, och det är vad som krävs för att ladda (totalt typ 30 min).

De riktigt snabba laddarna längs vägarna behöver man i princip aldrig vänta på heller, både Tesla och Ionity har ett relativt bra utbyggt nät. Tesla bygger ju dessutom ännu snabbare laddare nu så då kommer laddtiderna bli ännu kortare.

Det jag kan ge dig är att man inte kan stanna var som helst, man har begränsat med alternativ även om det finns viss valmöjlighet.

Totalt sett per år spenderar jag mindre tid på att ”tanka” bilen med elbil än jag gjorde innan, eftersom tiden jag väntar är i princip 0, jag pluggar bara in och går in, sen är den klar när jag är klar (eller innan). Med bensinbil behövde jag jiddra med bensinpumpen, tanka, parkera (ifall vi var flera som skulle pissa eller vi skulle äta/dricka). I vardagen krävdes det även 2 tankningar i månaden och med trafiken till och från jobbet var det minst 10 minuter per gång som gick åt till det innan man var tillbaka till stora vägen igen (ofta behövde man vänta på en ledig pump så då blev det ännu längre tid).

Senast redigerat 2020-06-02 08:40